1 Účast veřejnosti při ochraně životního prostředí jaro 2012 I. Průchová 2 Aarhuská úmluva nSdělení MZV č. 124/2004 Sb.m.s. Úmluva o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k ochraně ve věcech životního prostředí n nDne 17. 2. 2005 ratifikovalo Aarhuskou úmluvu Evropské společenství. n 3 Související prameny nSměrinice Evropského parlamentu a Rady č. 2003/35/ES o účasti veřejnosti na vypracování některých plánů a programů týkajících se životního prostředí n nNařízení Evropského parlamentu a Rady č. 1367/2006 o použití ustanovení Aarhuské úmluvy o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k ochraně ve věcech životního prostředí na orgány a subjekty Společenství n n Organizační diagram 4 Aarhuská úmluva 3 pilíře Přístup k informacím Účast veřejnosti na rozhodování Přístup k právní ochraně 5 Definice „veřejnosti“ podle Aarhuské úmluvy n nČl. 2 odst. 4 n„veřejnost" znamená jednu nebo více fyzických nebo právnických osob a - v souladu s vnitrostátní právní úpravou nebo praxí - jejich sdružení, organizace nebo skupiny; n Čl. 2 odst. 5 n. "dotčená veřejnost" je veřejnost, která je - nebo může být - ovlivněna environmentálním rozhodováním, anebo která má na tomto rozhodování určitý zájem; pro účely této definice se u nevládních organizací podporujících ochranu životního prostředí a splňujících požadavky vnitrostátních právních předpisů předpokládá, že mají na environmentálním rozhodování zájem. 6 Definice veřejnosti v čs. právním řádu nVýslovně upravena není nAarhuská úmluva n Úmluva dle čl 10 Ústavy ČR notázka přímé aplikovatelnosti nMožná různá třídění, jedno z „tradičně“ uváděných njednotlivé fyzické osoby a právnické osoby nhájící vlastní zájem nreprezentující zájem kvalifikované skupiny osob (zástupce veřejnosti v ÚP, pokud se námitky na základě věcně shodné připomínky týká životního prostředí) nneformální skupiny fyzických osob bez právní subjektivity nformální skupiny osob podle zvl. pr. předpisů bez právní subjektivity (např. petiční výbor) nformalizované skupiny osob s právní subjektivitou (např. občanská sdružení, politické strany, obecně prospěšné společnosti) n 7 Přístup k informacím nViz blíže samostatná přednáška a prezentace 8 Účasti veřejnosti na rozhodování ve věcech životního prostředí podle Aarhuské úmluvy nÚčast v procesech: nrozhodování o povolení pro určitý typ činnosti nebo zařízení npříprava plánů a programů v oblasti životního prostředí npříprava politik v oblasti životního prostředí npříprava právních předpisů 9 Formy účasti veřejnosti přehled nvýkon práva shromažďovacího nvýkon práva sdružovacího nvýkon práva petičního npodávání podnětů npodávání stížností nvýkon práva podílet se na správě věcí veřejných núčast v místním referendu nvýkon práva na informace núčast ve správních řízeních núčast ve správních procesech, které nemají povahu správních řízení núčast v rámci soudnictví nobčanskoprávní nsprávní soudnictví ntrestní nÚstavní soud nuzavírání smluv, dohod nostatní formy participace na ochraně životního prostředí nVeřejné stráže nZapojení do rad národních parků n n(Blíže srov. Jančářová, I.: Účast veřejnosti při ochraně životního prostředí, in: Pekárek, M., Jančářová, I.: íPrávo životního prostředí 9.díl, MU, Brno, 2002) 10 Správní procesy 11 Základní práva účastníků v procesech nprávo účastnit se vyjmenovaných řízení, nprávo být informován o určitém okruhu informací z řízení, a to přiměřeně, včas na účinně (včetně podkladových materiálů k rozhodnutí a výsledného rozhodnutí), nprávo na dostatečnou lhůtu na přípravu na jednotlivé fáze řízení, nprávo účastnit se již v rané fázi řízení, kdy jsou ještě všechny možnosti otevřené, nprávo podávat připomínky, nprávo na řádné vypořádání připomínek veřejnosti ve výsledném rozhodnutí. 12 Připomínky nKaždý nNapř.: nv procesech EIA (zákon č.100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí nv procesech podle stavebního zákona (zák.č. 183/ 2006 Sb.) n Zástupce veřejnosti nSpecifický prostředek: nna základě věcně shodné připomínky kvalifikovaného počtu občanů vznáší námitku v zákonem stanovených fázích pořizování územně plánovací dokumentace n npři projednávání bezpečnostních programů a havarijních plánů (zákon č. 353/1999 Sb.o prevenci závažných havárií) n n v řízeních týkajících se povolení k jednotlivým formám nakládání s GMO (zákon č.78/2004 Sb., o geneticky modifikovaných organismech) 13 Účastenství ve správním řízení npodle § 70 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny nobčanské sdružení nebo jeho organizační jednotka, jehož hlavním posláním je podle stanov ochrana přírody a krajiny) mohou účastnit řízení, při nichž mohou být dotčeny zájmy ochrany a přírody chráněné tímto zákonem. nŘízení podle zák.č. 114/1992 Sb. nÚčast v řízeních podle jiného zákona nStavební zákon nÚzemní řízení (výslovně upraveno) nStavební řízení (dovoditelné výkladem, judikatura) nPodle § 23 odst. 9 zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, v platném znění n„místně příslušná jednotka občanského sdružení nebo obecně prospěšné společnosti, jejímž předmětem činnosti je ochrana veřejných zájmů chráněných podle zvláštních právních předpisů“). n 14 Účastenství ve správním řízení nPodle § 7 zákona č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci n„občanská sdružení, obecně prospěšné společnosti, zaměstnavatelské svazy nebo hospodářské komory, jejichž předmětem činnosti je prosazování a ochrana profesních zájmů nebo veřejných zájmů podle zvláštních právních předpisů“). nPodle zákona č. 254/2001 Sb., o vodách n„občanské sdružení, jehož cílem je podle jeho stanov ochrana životního prostředí“ nVe správních řízeních vedených podle vodního zákona nPodle § 18 odst. 1 zák.č. 61/1988 Sb. o hornické činnosti n„občané“ jejichž práva a právem chráněné zájmy nebo povinnosti mohou být dotčeny povolení, hornické činnosti dotčeny n nNE – v řízeních podle zák.č. 18/1997 Sb. (atomový zákon) n§ 14 odst. 1 AZ n- účastníkem je pouze „žadatel“ nJudikatura NSS, ÚS n n 15 Přístup k právní ochraně 16 Přístup k právní ochraně nmožnost napadat správní akty či opomenutí správních úřadů i soukromých osob u nezávislého a nestranného orgánu. Aarhuská úmluva toto oprávnění dále dělí na tři oblasti: nsoudní ochrana přístupu k informacím, nsoudní ochrana účasti veřejnosti, nsoudní ochrana životního prostředí „obecně”. 17 Čl. 9 odst. 3 Aarhuské úmluvy nkaždá strana zajistí, aby osoby z řad veřejnosti splňující kritéria, pokud jsou nějaká stanovena ve vnitrostátním právu, měly přístup ke správním nebo soudním řízením, aby mohly vznášet námitky proti jednání, aktům nebo opomenutí ze strany soukromých osob nebo orgánů veřejné správy, jež jsou v rozporu s ustanoveními jejího vnitrostátního práva týkajícího se životního prostředí. n nProblém s přímým účinkem cit. ustanovení nPředběžná otázka k ESD nNejvyšší soud Slovenské republiky – sp.zn. 5 Sžp 41/2009 ze dne 22.června 2009 n