Posuzování vlivů záměrů a koncepcí – EIA/SEA EIA/SEA a IPPC - jaro 2012 - CBZ406Zk 1 www.law.muni.cz Charakteristika a prameny  preventivní nástroj k ochraně životního prostředí  rozsah posuzování: přímé i nepřímé vlivy pro všechny fáze, včetně kumulativních jevů, provedení i neprovedení, návrh opatření k předcházení nepříznivým vlivům včetně jejich předpokládaných účinků  EIA: záměry x SEA: koncepce  zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí  zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny  zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu  příslušné evropské směrnice www.law.muni.cz Subjekty  Oznamovatel - ten, kdo hodlá provést záměr  Předkladatel – ten, kdo předkládá podnět ke zpracování koncepce  Příslušný úřad – MŽP (§ 21) nebo krajský úřad (§ 22)  Dotčené správní úřady – správní úřad hájící zájmy chráněné zvláštními právními předpisy a ČIŽP  Dotčený územní samosprávný celek – obec nebo kraj v dotčeném území  Veřejnost – každá fyzická nebo právnická osoba  Autorizovaná osoba – držitel autorizace opravňující ke zpracování dokumentace, posudku nebo vyhodnocení www.law.muni.cz Záměry - posuzované  stavby, činnosti a technologie uvedené v příloze č. 1 zákona  Obligatorní - záměry uvedené v příloze č. 1 k kategorii I a změny těchto záměrů  Stanoví-li tak zjišťovací řízení (fakultativní) - změny záměru uvedeného v příloze č. 1 kategorii I, - záměry uvedené v příloze č. 1 kategorii II a jejich změny, - podlimitní záměry - stavby, činnosti a technologie, které podle stanoviska orgánu ochrany přírody vydaného podle zvláštního právního předpisu mohou samostatně nebo ve spojení s jinými významně ovlivnit území evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti www.law.muni.cz Nejsou posuzovány  záměry, o kterých rozhodne vláda  nouzový stav, stav ohrožení a válečný stav, naléhavé důvody obrany nebo plnění mezinárodních smluv, bezprostřední odvrácení důsledků nebo zmírnění nepředvídatelné události, která by mohla vážně ohrozit zdraví, bezpečnost, majetek obyvatelstva nebo životní prostředí  povinnosti vlády  informovat veřejnost (vč. odůvodnění)  zvážit možnosti jiného posouzení vlivů  informovat Evropskou komisi www.law.muni.cz Principy posuzování vlivů  integrace ochrany ŽP do plánovacích a rozhodovacích procesů  prevence  výběru aktivit podléhajících posuzování  komplexnosti hodnocení  variantnosti  odbornosti  účasti veřejnosti  dvoustupňovosti  (ne)závaznosti stanoviska www.law.muni.cz Posuzování vlivů záměrů - fáze 1. Předběžné projednání na žádost oznamovatele 2. Oznámení 3. Zjišťovací řízení 4. Zpracování dokumentace 5. Zpracování posudku 6. Veřejné projednání 7. Vydání stanoviska k posouzení vlivů záměru na životní prostředí www.law.muni.cz Oznámení  příslušnému úřadu, resp. MŽP  možnost předložit namísto oznámení dokumentaci  zveřejnění → připomínky každého  vyjádření dotčeným správním úřadům a dotčeným územním samosprávným celkům  podlimitní záměry www.law.muni.cz Zjišťovací řízení  Cíl:  upřesnění informací, které je vhodné uvést do dokumentace (scoping)  zjištění, zda záměr bude posuzován (screening)  Podklady: oznámení, vyjádření  Závěr: odůvodněný a písemný - otázka zpracování dokumentace - otázky zpracování variant řešení záměru www.law.muni.cz Dokumentace  zajišťuje oznamovatelem pověřená autorizovaná osoba  podklady pro zpracování: oznámení, vyjádření, závěr zjišťovacího řízení  zveřejnění → připomínky  vyjádření dotčeným správním úřadům a dotčeným územním samosprávným celkům  doručení zpracovateli posudku www.law.muni.cz Posudek  zajišťuje příslušným úřadem pověřená autorizovaná osoba (odlišná od zpracovatele dokumentace)  přezkum úplnosti a správnosti dokumentace  hradí oznamovatel  podklady: oznámení, dokumentace, vyjádření  zveřejnění → připomínky  veřejné projednání dokumentace a posudku www.law.muni.cz Stanovisko  předchází veřejné projednání (lze od něj upustit)  návrh stanoviska (zpracovatel posudku)  vypořádání vyjádření  vydává příslušný úřad  podklady: oznámení, dokumentace, posudek, veřejné projednání, vyjádření  zveřejnění www.law.muni.cz Právní povaha stanoviska  proces posuzování vlivů není správním řízením podle správního řádu  odborný podklad pro vydání rozhodnutí/opatření podle zvláštního předpisu  bez stanoviska nelze vydat rozhodnutí/opatření  platnost 5 let  správní úřad bere vždy v úvahu obsah stanoviska → zahrnutí konkrétních požadavků ze stanoviska do rozhodnutí → uvedení důvodů pro nezahrnutí požadavků ze stanoviska www.law.muni.cz Přezkum stanoviska  NSS 1 As 13/2007-63:  není samostatně přezkoumatelné ve správním soudnictví.  přezkoumáním podkladového stanoviska až v rámci soudního přezkumu rozhodnutí o žádosti o povolení záměru není nijak zasaženo do ústavně zaručených základních práv stěžovatele  § 23 odst. 10:  občanské sdružení nebo obec dotčená záměrem, pokud podaly ve lhůtách písemné vyjádření k dokumentaci nebo posudku, se mohou žalobou z důvodu porušení tohoto zákona domáhat zrušení navazujícího rozhodnutí postupem podle soudního řádu správního  novela č. 38/2012 Sb. – lze i v případě procesu před 11. 12. 2009 EIA/SEA a IPPC - jaro 2012 - CBZ406Zk 14 www.law.muni.cz Posuzování vlivů koncepcí  Koncepce  strategie, politiky, plány nebo programy zpracované nebo zadané orgánem veřejné správy a následně tímto orgánem schvalované nebo ke schválení předkládané  Obligatorně (dotčené území více než jedné obce) - koncepce, které stanoví rámec pro budoucí povolení záměrů (výčet oblastí) - koncepce dle zvláštního předpisu (Natura 2000) - koncepce spolufinancované z prostředků ES  Stanoví-li tak zjišťovací řízení (fakultativně) - koncepce zasahující území pouze jedné obce - změny koncepcí  Nikoliv – negativní vymezení  Koncepce zpracovávané výhradně pro účely obrany státu  Koncepce zpracovávané pro případ mimořádných událostí  Finanční a rozpočtové koncepce www.law.muni.cz Posuzování vlivů koncepce - fáze 1. Oznámení koncepce 2. Zjišťovací řízení 3. Vyhodnocení vlivů koncepce 4. Návrh koncepce 5. Stanovisko k návrhu koncepce 6. Sledování a rozbor vlivů koncepce www.law.muni.cz Oznámení  Předložení oznámení koncepce příslušnému úřadu  Kopie k vyjádření dotčeným správním úřadům a dotčeným územním samosprávným celkům  Zveřejnění → připomínky www.law.muni.cz Zjišťovací řízení  Cíl: - upřesnění obsahu a rozsahu vyhodnocení vlivů koncepce - zjištění, zda koncepce nebo její změna bude posuzována  Podklady: oznámení, vyjádření  Závěr zjišťovacího řízení: - obsah a rozsah vyhodnocení + varianty - návrh průběhu posuzování - důvody neposuzování www.law.muni.cz Vyhodnocení vlivů a návrh koncepce  Posuzovatel - osoba oprávněná ke zpracování vyhodnocení  Úplnost a objektivnost  Návrh koncepce včetně vyhodnocení příslušnému úřadu  K vyjádření dotčeným správním úřadům a dotčeným územním samosprávným celkům  Zveřejnění návrhu koncepce  Veřejné projednání návrhu koncepce www.law.muni.cz Stanovisko ke koncepci  Podklady: návrh koncepce, vyjádření, veřejné projednání  Možný obsah: - nesouhlas s návrhem koncepce - návrh na doplnění - návrh kompenzačních opatření a opatření ke sledování vlivů provádění koncepce  Na vědomí předkladateli, dotčeným správním úřadům a dotčeným územním samosprávným celkům + zveřejnění www.law.muni.cz Právní povaha stanoviska  Bez stanoviska nelze koncepci schválit  Povinnost zohlednit požadavky a podmínky ze stanoviska v koncepci nebo odůvodnit jejich nezohlednění  Zveřejnění schválené koncepce, odůvodnění, opatření pro zajištění sledování a rozboru vlivů  sledování a rozbor vlivů koncepce www.law.muni.cz Posuzování v režimu stavebního zákona  Ustanovení stavebního zákona + zákon EIA  Politika územního rozvoje a Územně plánovací dokumentace  Regulační plán se posuzuje jako záměr  Předkladatel = pořizovatel  Vyhodnocení vlivů na životní prostředí v rámci vyhodnocení vlivů na udržitelných rozvoj území www.law.muni.cz Posuzování vlivů – NATURA 2000  Zákon č. 114/1992 – zvláštní právní úprava  NATURA 2000 – evropsky chráněné lokality a ptačí oblasti  Posuzování koncepcí i záměrů s významným vlivem - stanovisko orgánu ochrany přírody k otázce možného významnému vlivu  Nevyloučení významného vlivu posuzování vlivů  Schválení koncepce nebo záměru - stanovisko neprokazující negativní vliv  Prokázání negativního vlivu na území NATURA 2000 - varianty řešení s cílem vyloučit nebo zmírnit negativní vliv - bez variant z důvodu převažujícího veřejného zájmu + uložení nezbytných kompenzačních opatření  Prokázání negativního vlivu na lokalitu s prioritními typy stanovišť a nebo prioritními druhy - z důvodů veřejného zdraví, veřejné bezpečnosti nebo příznivých důsledků nesporného významu pro životní prostředí - jiné důvody pouze na základě stanoviska Komise www.law.muni.cz Účast veřejnosti  Možnost podávat písemná vyjádření  Možnost účastnit se veřejného projednání  Vyjádření jako podklad ke zpracování jednotlivých dokumentů  Podmínky pro účast občanských sdružení a obcí v navazující řízení podle zvláštních předpisů - písemné vyjádření - zahrnutí vyjádření do stanoviska, byť jen zčásti - rozhodnutí správního úřadu v navazujícím řízení o dotčení hájených veřejných zájmů IPPC – integrovaná prevence EIA/SEA a IPPC - jaro 2012 - CBZ406Zk 25 www.law.muni.cz Integrovaná prevence – principy a prameny  Zákon č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečištění  transpozice směrnice č. 2008/1  vysoké úrovně ochrany ŽP  nejlepší dostupné techniky  zákaz provozování zařízení bez platného integrovaného povolení  integrované ochrany ŽP  Posuzování činností z hlediska ochrany životního prostředí jako celku  Integrace dílčích povolení do jednoho  prevence  informování a účasti veřejnosti EIA/SEA a IPPC - jaro 2012 - CBZ406Zk 26 www.law.muni.cz Předmět povolování  Obligatorně  zařízení, ve kterém probíhá jedna či více průmyslových činností vymezených v příloze č. 1 zákona, a jakékoli další s tím přímo spojené činnosti, které po technické stránce souvisejí s průmyslovými činnostmi uvedenými v příloze č. 1 zákona probíhajícími v dotčeném místě a mohly by ovlivnit emise a znečištění  Dobrovolně  zařízení neuvedené v příloze č. 1 zákona – na žádost  Negativní vymezení  souvislost s radioaktivními látkami  nakládání s geneticky modifikovanými organismy EIA/SEA a IPPC - jaro 2012 - CBZ406Zk 27 www.law.muni.cz Řízení o vydání integrovaného povolení  správní řízení zahajované na žádost  integrované povolení  tj. správní rozhodnutí  kterým se stanoví podmínky k provozu zařízení, včetně provozu činností přímo spojených s provozem zařízení v místě  vydává se namísto rozhodnutí, stanovisek, vyjádření a souhlasů vydávaných podle zvláštních právních předpisů v oblasti ochrany životního prostředí, ochrany veřejného zdraví a v oblasti zemědělství, pokud to tyto předpisy umožňují EIA/SEA a IPPC - jaro 2012 - CBZ406Zk 28 www.law.muni.cz Fáze řízení - přehled 1. podání žádosti  možnost předběžné konzultace 2. ověření úplnosti žádosti  výzva k doplnění žádosti 3. rozeslání a zveřejnění žádosti 4. vyjádření k žádosti 5. ústní jednání o žádosti 6. rozhodnutí o žádosti  zamítnutí nebo vydání integrovaného povolení EIA/SEA a IPPC - jaro 2012 - CBZ406Zk 29 www.law.muni.cz Zahájení řízení  Žádost  v elektronické podobě  v listinné a elektronické podobě  předepsané náležitost § 4 – popis, technologie, vlivy, návrh podmínek  Úřad příslušný k rozhodování  Krajský úřad  Ministerstvo životního prostředí – mezistátní dopady  Ověření úplnosti žádosti  Do 20 dnů od doručení  Fikce úplnosti nebo výzva k doplnění EIA/SEA a IPPC - jaro 2012 - CBZ406Zk 30 www.law.muni.cz Řízení  Rozeslání žádosti  Do 7 dnů ode dne, kdy je žádost shledána úplnou  Účastníkům řízení  Příslušným správní úřadům  Dotčenému státu  Zveřejnění žádosti  na portálu veřejné správy, na úřední desce úřadu a úřední desce obce  Zveřejnění stručného shrnutí  údajů a informace o tom, kdy a kde lze do žádosti nahlížet, pořizovat si z ní výpisy, opisy, popřípadě kopie. EIA/SEA a IPPC - jaro 2012 - CBZ406Zk 31 www.law.muni.cz Účastníci řízení a dotčené orgány  provozovatel zařízení  obec a kraj , na jejímž území je nebo má být zařízení umístěno  občanská sdružení, obecně prospěšné společnosti, zaměstnavatelské svazy nebo hospodářské komory, jejichž předmětem činnosti je prosazování a ochrana profesních zájmů nebo veřejných zájmů  obce nebo kraje, na jejichž území může toto zařízení ovlivnit životní prostředí  ten, kdo by jím byl podle zvláštních právních předpisů  příslušné správní úřady  zhodnocení návrhu závazných podmínek k provozu zařízení, popřípadě návrh dalších závazných podmínek k zahrnutí do integrovaného povolení EIA/SEA a IPPC - jaro 2012 - CBZ406Zk 32 www.law.muni.cz Vyjádření a ústní jednání o žádosti  každý má právo se vyjádřit  do 30 dnů od obdržení žádosti  Odborně způsobilá osoba  do 45 dnů od obdržení žádosti  vyjádření k aplikaci nejlepších dostupných technik nebo k celé žádosti  na žádost úřadu – pravidlem  Ústní jednání o žádosti  Z podnětu úřadu nebo na žádost účastníka (pak vždy) EIA/SEA a IPPC - jaro 2012 - CBZ406Zk 33 www.law.muni.cz Rozhodnutí o žádosti  Do 45 dnů ode dne uplynutí lhůty k podání vyjádření  Prodloužení o 45 dnů ve složitějších případech  Zamítnutí  záměr nesplňuje požadavky tohoto zákona a zvláštních právních předpisů  nebo závazné podmínky navržené pro provoz zařízení jsou z technických důvodů nesplnitelné  Vydání integrovaného povolení  Obecné náležitosti dle SŘ  Základní náležitosti dle § 13 odst. 3 - identifikace  Závazné podmínky provozu  Vypořádání připomínek k žádosti EIA/SEA a IPPC - jaro 2012 - CBZ406Zk 34 www.law.muni.cz Závazné podmínky provozu § 13 odst. 4  emisní limity  opatření k vyloučení rizik  podmínky zajišťující ochranu zdraví člověka a životního prostředí  opatření pro hospodárné využívání surovin a energie  opatření pro předcházení haváriím a omezování jejich případných následků  způsob monitorování emisí a přenosů  opatření k minimalizaci dálkového přemisťování znečištění či znečištění překračujícího hranice států a k zajištění vysoké úrovně ochrany životního prostředí jako celku  postup vyhodnocování plnění podmínek EIA/SEA a IPPC - jaro 2012 - CBZ406Zk 35 www.law.muni.cz Stanovení emisních limitů  Východiska  Limity stanovené v právních předpisech  Použití nejlepších dostupných technik (BAT)  se zřetelem k technickým charakteristikám zařízení, jeho umístění a místním podmínkám životního prostředí  ekonomicky i technologicky dostupné  BREF (Reference Document on Best Available Techniques)  Referenční dokumenty obsahující souhrn evropských nejlepších dostupných technik  Dosažení standardů kvality životního prostředí  souhrn požadavků stanovených na základě zvláštních právních předpisů, které musí životní prostředí splňovat v daném čase a místě EIA/SEA a IPPC - jaro 2012 - CBZ406Zk 36 www.law.muni.cz Povinnosti provozovatele  provozovat zařízení v souladu s integrovaným povolením vydaným podle tohoto zákona  ohlásit úřadu plánovanou změnu v provozu zařízení  spolupracovat s příslušnými správními úřady při kontrole dodržování podmínek integrovaného povolení  neprodleně hlásit úřadu všechny mimořádné situace, havárie zařízení a havarijní úniky znečišťujících látek do životního prostředí  vést evidenci údajů o plnění závazných podmínek provozu integrovaného povolení EIA/SEA a IPPC - jaro 2012 - CBZ406Zk 37 www.law.muni.cz Přezkum integrovaného povolení  každých 8 let – neomezená platnost IP  podezření na porušení IP  vyžaduje-li to pokrok v BAT nebo změna limitů  je-li znečištění životního prostředí v důsledku provozu zařízení tak značné, že významně přesahuje standard kvality životního prostředí a nelze se k němu přiblížit jinak než změnou závazných podmínek (typicky u ovzduší)  důsledky:  uložení provedení opatření k nápravě v přiměřené lhůtě  výzva provozovatele zařízení v přiměřené lhůtě stanovené úřadem k podání žádosti o změnu integrovaného povolení  rozhodnutí o zastavení provozu zařízení nebo jeho části (sankčně) EIA/SEA a IPPC - jaro 2012 - CBZ406Zk 38 www.law.muni.cz Platnost integrovaného povolení  Práva a povinnosti z IP přecházejí na právního nástupce provozovatele zařízení a jsou pro něj závazné.  povinnost oznámit přechod úřadu do 10 dnů ode dne účinnosti převodu nebo přechodu práv a povinností  Zánik IP  zániku provozovatele zařízení bez právního nástupce  ukončení provozu zařízení poté, co byly splněny podmínky integrovaného povolení spojené s ukončením provozu zařízení  nevyužívání integrovaného povolení bez vážného důvodu po dobu delší 8 let EIA/SEA a IPPC - jaro 2012 - CBZ406Zk 39