pruh_TITL text logoC Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz Tento studijní materiál byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.4.00/12.0055. Aktuální otázky daňové legislativy JUDr. Radim Boháč, Ph.D. odbor Daňová legislativa MF katedra finančního práva a finanční vědy PF UK text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 1.Daňová legislativa 2.Co je vytýkáno daňovým zákonům? 3.Zásady právní úpravy daní, poplatků a jiných povinných peněžitých plnění 4.Reformní projekty 5.Jedno inkasní místo 6.Zákon o příjmových daních 7.Rekodifikace soukromého práva 8.Pojistné na důchodové spoření 9.Orgány finanční správy 10.Novela zákona o DPH 2013 11.Novela zákona o spotřebních daních 2013 12.Novela zákona o místních poplatcích 2013 13.Zdanění provozování loterií a jiných podobných her 14. 14. 14. 14. 14. 14. 14. 14. 14. 14. 14. } Osnova Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 2 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 3 1. Daňová legislativa ndaňové zákony nprávní předpisy upravující daně, poplatky a jiná obdobná peněžitá plnění ndaňové právní normy nhmotněprávní nprocesní nkompetenční (organizační) nprávní úprava nobecná nspeciální n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz DAŇOVÉ ZÁKONY - PROCESNÍ Obecná úprava Speciální úprava OSŘ DŘ Zákony upravující DANĚ Zákony upravující CLA Zákony upravující POPLATKY Zákony upravující ODVODY Zákony upravující POJISTNÁ Zákony upravující JOPP ZMPV ZMSP text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz DAŇOVÉ ZÁKONY - HMOTNĚPRÁVNÍ DŘ Celní K ZSpP ZLot ZPDS Horní Z ZDP ZDPH ZSpD ZDS ZDNe ZDDPN ZSoP ZMP Zákony upravující DANĚ Zákony upravující POPLATKY Zákony upravující ODVODY Zákony upravující JOPP Zákony upravující CLA Zákony upravující POJISTNÁ Vodní Z ZOdpad ZOvzd aj. Energ. Z aj. RozP ZEner text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz DAŇOVÉ ZÁKONY - KOMPETENČNÍ Obecná úprava Speciální úprava Obce ZFS Zákony rozšiřující působnost orgánů finanční správy Zákony rozšiřující působnost orgánů celní správy ZCS Soudy Zákon o místních poplatcích Justiční pohledávky text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 2. Co je vytýkáno daňovým zákonům? Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 7 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz A.Základní zásady B.Zásady týkající se konstrukce daní, poplatků a jiných obdobných peněžitých plnění C.Zásady týkající se tvorby právního textu D. 3. Zásady právní úpravy daní, poplatků a jiných povinných peněžitých plnění Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 8 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz A. Základní zásady Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 9 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 10 B. Zásady týkající se konstrukce daní, poplatků a jiných obdobných peněžitých plnění text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz C. Zásady tvorby právního textu Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 11 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz A.jedno inkasní místo (2014) ◦zásadní změna v oblasti příjmových daní ◦ B.rekodifikace soukromého práva (2014) ◦změny terminologické i věcné ◦dopad do všech daňových zákonů ◦ C.II. pilíř důchodové reformy (2013) ◦nový zákon o pojistném na důchodové spoření ◦ D.reforma územních finančních orgánů (2013) ◦nový zákon o Finanční správě České republiky ◦ E.reforma celních orgánů (2013) ◦nový zákon o Celní správě České republiky n 4. Reformní projekty Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 12 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz A.Legislativní řešení JIM B.Procesní dopady JIM C.Kompetenční dopady JIM D. 5. Jedno inkasní místo (JIM) Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 13 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz ndosavadní realizace zákonem č. 458/2011 Sb. ncesta novelizací současných právních předpisů nnedostatečné, neprovázané n nzáměr vytvořit nový zákon o příjmových daních nstejná účinnost jako zákon č. 458/2011 Sb. nzatím 2015, plánováno 2014 ndojde ke zrušení novelizovaných zákonů ⇒ k jejich novelizacím nedojde npředložení vládě prosinec 2012 n A. Legislativní řešení JIM Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 14 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz nsjednocení procesního režimu ndaně z příjmů fyzických osob, npojistného na sociální zabezpečení a npojistného na veřejné zdravotní pojištění npřibude navíc pojistné na důchodové spoření n njeden formulář npolitické heslo nnadále půjde o samostatná řízení n njedna platba (společný osobní daňový účet) nkomplikace z hlediska priority úhrady n B. Procesní dopady JIM Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 15 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz C. Kompetenční dopady JIM 1/2 Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 16 nsprávu daní a pojistných budou provádět orgány Finanční správy ČR nJIM není nová instituce, ale pouze označení projektu nredukce agendy orgánů sociálního zabezpečení a zdravotních pojišťoven nnetýká se zatím spotřebních a energetických daní (má být realizováno až jako II. fáze) n npřechodné období na předání agendy n2 roky n nnutnost řešit specifika příslušníků bezpečnostních sborů a vojáků (zachování utajení) nvyužití SFÚ n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz C. Kompetenční dopady JIM 2/2 Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 17 nproblematika centrálního registru daňových (pojistných) subjektů nzákon č. 458/2011 Sb. explicitně neřeší npředpokládáno ve studii proveditelnosti JIM notázka šíře registru n nsjednocení konceptu bezdlužnosti nzákon č. 458/2011 Sb. sjednotil formulaci v jednotlivých zákonech, které předpokládají prokázání bezdlužnosti n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz A.Současná právní úprava B.Peněžitá plnění upravená zákonem o příjmových daní C.Úrovně příjmových daní z hlediska stanovení jejich základu D.Struktura zákona o příjmových daních E. E. 6. Zákon o příjmových daních Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 18 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz nzákony nč. 586/1992 Sb. nč. 589/1992 Sb. nč. 592/1992 Sb. no pojistném na důchodové spoření nč. 357/1992 Sb. nč. 593/1992 Sb. n nnesystémová struktura zákonů n A. Současná právní úprava Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 19 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz npříjmové daně ndaně z příjmů ndaň z příjmů fyzických osob ndaň z příjmů právnických osob npojistné na sociální zabezpečení (považuje se za příjmovou daň) npojistné na důchodové pojištění npojistné na nemocenské pojištění (?) npojistné na veřejné zdravotní pojištění (považuje se za příjmovou daň) npojistné na důchodové spoření (považuje se za příjmovou daň) npojistné z úhrnu mezd n B. Peněžitá plnění upravená zákonem o příjmových daních Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 20 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz C. Úrovně příjmových daní z hlediska stanovení jejich základu Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 21 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz nhmotněprávní části podle jednotlivých peněžitých plnění nspolečná úprava daní z příjmů v jedné části nprocesněprávní část upravující správu jednotlivých peněžitých plnění nobecná část pro všechny příjmové daně a pojistné z úhrnu mezd nzvláštní části k jednotlivým příjmovým daním pro fyzické osoby nzvláštní část k dani z příjmů právnických osob nzvláštní část k pojistnému z úhrnu mezd n D. Struktura zákona o příjmových daních Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 22 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz nvýchodiska npokud možno stejný systém u všech příjmových daní nnutnost promítnutí harmonizace základu daně z příjmů fyzických osob a veřejných pojistných nsystém předmětu a základu daní z příjmů nsystematika příslušné části n E. Systém jednotlivých příjmových daní Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 23 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz C:\Users\Radim Boháč\Downloads\03 Příjmy z hlediska konstrukce daně - stávající ZDP.jpg Z D P text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz C:\Users\Radim Boháč\Downloads\01 Příjmy z hlediska konstrukce daně - nový ZPD.jpg Z P D text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz nvýchozí předpoklad nstejná účinnost jako JIM n nv případě daňových zákonů záměr realizovat změny mimo svodný doprovodný zákon připravovaný MSp nnový zákon o příjmových daních nnový zákon o dani z nemovitostí nnový zákon o dani z převodu nemovitostí ndaň dědická a darovací bude integrována do daně z příjmů n ndoprovodný zákon k zákonu o příjmových daních a rekodifikaci nbude mj. obsahovat novely ostatních daňových zákonů, včetně daňového řádu n 7. Rekodifikace soukromého práva Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 26 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz A.Legislativní řešení B.Hmotněprávní úprava C.Procesní dopady D.Kompetenční dopady 8. Pojistné na důchodové spoření Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 27 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz ndosavadní realizace zákonem č. 426/2011 Sb. a č. 428/2011 Sb. nnedostatečné, nedomyšlené nabsentuje úprava inkasa a převodu finančních prostředků n nnový zákon o pojistném na důchodové spoření ncíl – zajistit funkčnost celého systému núčinnost 1. ledna 2013 nv současné době ve vnějším připomínkovém řízení nzavádí nový typ peněžitého plnění nz hlediska sazeb odpovídá dosavadnímu konceptu n A. Legislativní řešení Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 28 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz }dosavadní realizace zákonem č. 426/2011 Sb. a č. 428/2011 Sb. ◦nedostatečné, nedomyšlené ◦absentuje úprava inkasa a převodu finančních prostředků ◦ }nový zákon o pojistném na důchodové spoření ◦cíl – zajistit funkčnost celého systému ◦účinnost 1. ledna 2013 ◦v současné době ve vnějším připomínkovém řízení ◦zavádí nový typ peněžitého plnění –z hlediska sazeb odpovídá dosavadnímu konceptu ◦ A. Legislativní řešení Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 29 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz nsubjekty npoplatník = účastník důchodového spoření nplátce = plátce daně z příjmů FO, jehož poplatník daně z příjmů FO je poplatníkem pojistného npředmět núčast na důchodovém spoření nzáklad ndílčí základ ze závislé činnosti = součet vyměřovacích základů zaměstnance pro pojistné na důchodové pojištění za rozhodná období ndílčí základ ze samostatné činnosti = vyměřovací základ osoby samostatně výdělečně činné pro pojistné na důchodové pojištění nmaximální základ pojistného B. Hmotněprávní úprava 1/2 Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 30 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz nsazba n5 % npojistné období nkalendářní rok nrozpočtové určení npojistné npříjmem účtu vedeného u depozitáře důchodových fondů pro příjem plateb pojistného podle právního předpisu upravujícího důchodové spoření (veřejný rozpočet pro účely správy pojistného) npříslušenství pojistného npříjmem státního rozpočtu B. Hmotněprávní úprava 2/2 Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 31 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz nprocesní režim podle daňového řádu nprvní pojistné, které bude spravováno podle daňového řádu nikoli podle správního řádu („předskokan JIM“) n nřada dosud nevídaných specifik nnutnost individualizace ndůsledek - povinné elektronické tvrzení pojistného npřevod výnosu je nevratný ndůsledek – jiné zacházení s přeplatkem nmožnost namísto záloh platit pojistné dopředu (pouze OSVČ) ndůsledek – limitovaný kredit na osobním pojistném účtu n C. Procesní dopady důchodového spoření 1/2 Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 32 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz nprvky použitelné v rámci JIM nspráva pojistného odváděného plátcem nměsíční zálohová období → měsíční hlášení nroční pojistné období → roční vyúčtování nsamovyměření a samodoměření záloh nměsíční hlášení se nevyměřují platebním výměrem zakládaným do spisu n nvychází z nového pojetí registrace v daňovém řádu npředsunutí účinnosti příslušných novelizačních bodů v zákoně č. 458/2011 Sb. n C. Procesní dopady důchodového spoření 2/2 Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 33 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz npojistné na důchodové spoření bude spravováno orgány Finanční správy ČR norgány sociálního zabezpečení budou spravovat pouze osoby dobrovolně účastné důchodového pojištění n nsprávce Centrálního registru smluv (CRS) nSpecializovaný finanční úřad (SFÚ) nnejde o daňovou agendu npostup podle správního řádu n D. Kompetenční dopady důchodového spoření Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 34 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz A.Přehled orgánů finanční správy B.Orgány Finanční správy ČR C.Orgány Celní správy ČR D.Jednotlivé orgány finanční správy E. E. 9. Orgány finanční správy Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 35 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz I.Orgány finanční správy do konce roku 2010 II.Orgány finanční správy v roce 2011 III.Orgány finanční správy v roce 2012 IV.Orgány finanční správy od roku 2013 A. Přehled orgánů finanční správy Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 36 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz I. Orgány finanční správy do konce roku 2010 Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 37 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz II. Orgány finanční správy v roce 2011 Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 38 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz III. Orgány finanční správy v roce 2012 Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 39 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz IV. Orgány finanční správy od roku 2013 Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 40 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz GFŘ OFŘ 14 FÚ SFÚ územní pracoviště územní pracoviště GFŘ 8 FŘ 199 FÚ SFÚ pobočky pobočky územní finanční orgány Finanční správa ČR vyhláška B. Orgány Finanční správy ČR do 2012 od 2013 Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 41 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 14 CÚ CÚ Ruzyně územní pracoviště územní pracoviště GŘC 8 CŘ 54 CÚ pobočky vyhláška C. Orgány Celní správy ČR Celní správa ČR Celní správa ČR do 2012 od 2013 GŘC Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 42 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz I.Generální finanční ředitelství II.Odvolací finanční ředitelství III.Specializovaný finanční úřad IV.Finanční úřady V.Generální ředitelství cel VI.Celní úřady VII. D. Jednotlivé orgány finanční správy Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 43 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz nvznik od 1. 1. 2011 nzákon č. 456/2011 Sb. nsprávní úřad, organizační složka státu a účetní jednotka npodřízeno ministerstvu financí nmístní působnost ngenerální ředitel nvěcná působnost I. Generální finanční ředitelství Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 44 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz nvznik od 1. 1. 2013 nzákon č. 456/2011 Sb. nsprávní úřad, organizační složka státu a vnitřní organizační jednotka Generálního finančního ředitelství npodřízeno Generálnímu finančnímu ředitelství nmístní působnost nředitel nvěcná působnost II. Odvolací finanční ředitelství Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 45 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz núzemní působnost nfinanční úřad příslušný pro tzv. vybrané subjekty nvybrané subjekty nobrat nad 2 mld. nbanky, spořitelní a úvěrní družstva, pojišťovny, zajišťovny atd. nněkteré daně nespravuje III. Specializovaný finanční úřad Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 46 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz nupravuje zákon č. 456/2011 Sb. nsprávní úřady, organizační složky státu a vnitřní organizační jednotky Generálního finančního ředitelství npodřízeny Odvolacímu finančnímu ředitelství n14 finančních úřadů pro jednotlivé kraje núzemní působnost nředitel nvěcná působnost IV. Finanční úřady Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 47 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz nzákon č. 17/2012 Sb. nsprávní úřad, organizační složka státu a účetní jednotka npodřízeno ministerstvu financí nmístní působnost ngenerální ředitel nvěcná působnost V. Generální ředitelství cel Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 48 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz nupravuje zákon č. 17/2012 Sb. nsprávní úřady, organizační složky státu a vnitřní organizační jednotky Generálního ředitelství cel npodřízeny Generálnímu ředitelství cel n14 celních úřadů pro jednotlivé kraje a Celní úřad Praha Ruzyně núzemní působnost nředitel nvěcná působnost n VI. Celní úřady Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 49 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz A.Změna koncepce registrace B.Nespolehlivý plátce C.Daňové doklady D.Další ustanovení E. 10. Novela zákona o dani z přidané hodnoty 2013 Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 50 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz nvytvoření nové kategorie – identifikované osoby ndeklaratorní povaha registrace (plátcovství vzniká ex lege) ns výjimkou dobrovolných plátců daně nmožnost zrušení registrace jako sankce (v případě dobrovolných plátců) n A. Změna koncepce registrace Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 51 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz nsouvisí se změnou koncepce registrace a s bojem proti daňovým únikům n nmožnost rozhodnout o tom, že plátce, který závažným způsobem porušuje povinnosti vztahující se ke správě DPH, získává toto postavení (bude zveřejněno) n nautomatické ručení za tuto osobu n B. Nespolehlivý plátce Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 52 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz nkomplexní úprava § 26 a násl. nrovné postavení elektronické a listinné podoby ndaňové doklady nzjednodušený daňový doklad nzvláštní daňové doklady nsplátkový kalendář nplatební kalendář nsouhrnný daňový doklad ndoklad o použití ndaňové doklady při dovozu a vývozu zboží C. Daňové doklady Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 53 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz nnemění se - § 103 (účinný od 1.4 2011) nvykonatelnost zajišťovacího příkazu dnem vydání npodle obecné úpravy (§ 167 odst. 3 DŘ) je zajišťovací příkaz vykonatelný nejdříve dnem doručení nrozšíření ručení - § 109 nv souvislosti s institutem nespolehlivého plátce nv souvislosti s oprávněným příjemcem vybraných výrobků podléhajících spotřební dani a provozovatelem daňového skladu n D. Další ustanovení 1/2 Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 54 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz npovinnost plátce podávat formulářová podání elektronicky (§ 101a) núprava zdaňovacího období u nově registrovaných plátců (§ 99 a násl.) numožnění volby převodu nemovitostí po zákonem stanovené lhůtě jako zdanitelného plnění se současným prodloužením této lhůty ze tří na pět let (§ 56) n D. Další ustanovení 2/2 Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 55 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz nterminologická náhrada pojmu celní úřad za pojem správce daně (symetrie, nadčasovost) nprocesní režim „kontrol“ (§ 115, 134, 134k a 134v) nrozlišení situací, kdy se postupuje podle daňového řádu a kdy podle jiných právních předpisů upravujících kontrolní činnost nodstranění duplicit v pravomocích správce daně (§ 41 a 65) nzpřehlednění úpravy správních deliktů (navržený § 135 až 135zzl) n A. 11. Novela zákona o spotřebních daních 2013 1/2 Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 56 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz nboj proti daňovým únikům (§ 20b) nobdoba § 103 ZDPH nprovázání zajišťovacích instrumentů s obecnou úpravou daňového řádu (§ 20a) nnavržený text § 20a odst. 1 - daň lze zajistit pouze způsoby a ve výši stanovené tímto zákonem nebo způsoby podle daňového řádu ve výši stanovené rozhodnutím správce daně A. 11. Novela zákona o spotřebních daních 2013 2/2 Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 57 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz nzměna hmotněprávní úpravy n„odpadový poplatek“ npoplatníky i cizinci, kterým bylo uděleno povolení k dlouhodobému nebo trvalému pobytu npoplatníci i vlastníci nemovitostí, ve kterých není přihlášena žádná fyzická osoba k trvalému pobytu nzvýšení sazby poplatku (250 + 750) nzvýšení sazeb poplatků npoplatek za lázeňský nebo rekreační pobyt (30 Kč) npoplatku za povolení k vjezdu s motorovým vozidlem do vybraných míst (40 Kč) nřada drobných změn 12. Novela zákona o místních poplatcích 2013 Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 58 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz nzměna procesněprávní úpravy nv případě včasného zaplacení poplatku se nebude vydávat platební výměr (nedojde k jeho vyhotovení) nz rozhodnutí o stanovení poplatku (v případě nezaplacení nebo pouze částečného zaplacení) bude zřejmá nejen výše stanoveného poplatku, ale též částka, která zbývá k úhradě (vč. případného zvýšení) 12. Novela zákona o místních poplatcích 2013 Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 59 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz platba splatnost Þ rozhodnutí se nevydává platba prodlení prodlení nenastalo vydání rozhodnutí Þ rozhodnutí se nevydává, nedojde-li ke zvýšení poplatku prodlení Þ rozhodnutí se vydá a doručí možnost uplatnit zvýšení poplatku Platba místního poplatku: I. II. III. platba text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz nzměna procesněprávní úpravy nsolidární odpovědnost nezletilce a jeho zákonného zástupce za úhradu poplatku nzákonný zástupce má stejné procesní postavení ndiskrece správce poplatku ohledně toho, komu poplatek vyměří nzavedení možnosti prominout poplatek ex offo při mimořádných, zejména živelních, událostech nsankce za neoznámení změny ohlašovaných údajů nvhodnost či nevhodnost cesty správních deliktů? 12. Novela zákona o místních poplatcích 2013 Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 61 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 13. Zdanění provozování loterií a jiných podobných her A.Systém zdanění do konce roku 2011 B.Systém zdanění od roku 2012 C.Odvod z loterií a jiných podobných her D.Zákon o provozování sázkových her? Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 62 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz A. Systém zdanění do konce roku 2011 nodvod části výtěžku na veřejně prospěšné účely n progresivita n faktická asignace nodvod na státní dozor npříjem státního rozpočtu nmístní „loterní“ poplatek npříjem rozpočtů obcí nsprávní poplatky npříjem krajů a obcí nosvobození od daně z příjmů Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 63 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz B. Systém zdanění hazardu od 2012 nodvod z loterií a jiných podobných her n inkorporuje odvod části výtěžku na veřejně prospěšné účely, odvod na státní dozor a místní loterní poplatek nsprávní poplatky n pouze poplatkový charakter ntomboly nzrušen místní „loterní“ poplatek nzrušeno osvobození od daně z příjmů Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 64 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz C. Odvod z loterií a jiných podobných her 1/2 npoplatník – provozovatel npředmět – provozování nzáklad – „in-out“ ndílčí základy za jednotlivé druhy hazardních her ndílčí základ z VHP npoměrná část („in-out“) npevná část (doba provozování přístroje) Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 65 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz C. Odvod z loterií a jiných podobných her 2/2 nsazba n20 % (z „in-out“) n55 Kč (za 1 den) u pevné části ntj. 20 075 Kč/rok (přestupný + 55 Kč) nčtvrtletní zálohy + hlášení nrozpočtové určení nstátní rozpočet nobecní rozpočty Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 66 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz D. Zákon o provozování sázkových her? nv současné době projednáván vládou núčinnost od 1. 1. 2013 n ndaň ze sázkových her núprava shodná jako odvod z loterií a jiných podobných her Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 67 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Centrum ekonomických a právních studií MU www.ceps.muni.cz 68 Děkuji za pozornost JUDr. Radim Boháč, Ph.D. Tento studijní materiál byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.4.00/12.0055. odborný asistent katedry finančního práva a finanční vědy PF UK nám. Curieových 7 116 40 Praha 1 email: bohac@prf.cuni.cz www.radimbohac.cz tel.: +420221005530 zástupce ředitele odboru 32 Daňová legislativa Ministerstva financí Letenská 15 118 10 Praha 1 Pracoviště: Lazarská 7, 110 00 Praha 1 tel.: +420 25704 2244 email: radim.bohac@mfcr.cz