‹#› Sociální dialog základy komunikace © JUDr. Dana Hrabcová Ph.D. ‹#› 2 Komunikace - vyjednávání n TRVALÝ PROCES - NELZE NEKOMUNIKOVAT - PRINCIPY n nOsobní komunikační rovina nInterpersonální vztahy rodinné, partnerské, pracovní, sousedské, společenské a další n nProfesní komunikační rovina nJednání a kontakt s občany a klienty – úřady a instituce nPřednášky, prezentace, pohovory, zkoušky nŘízení pracovních týmů - vedoucí zaměstnanci nKontraktační a související návazná obchodní jednání nKolektivní vyjednávání, sociální dialog ‹#› 3 Sociální dialog nProces komunikace mezi sociálními partnery n S RELATIVNĚ PROTICHŮDNÝMI ZÁJMY n nPrůběh = konflikt (řízený) nCíl = sociální smír (soc. ek. optimum) n = kolektivní smlouva, plnění KS nTrvale udržitelný smír (platný, splnitelný, možný) n BEZ ZÁRODKŮ BUDOUCÍHO KONFLIKTU ‹#› 4 Podmínky pro trvale udržitelný smír nDodržení: nPrávního rámce - právní normy daného právního řádu n nEkonomického rámce - průnikový bod zájmů n Sociálně ekonomické optimum n nOsobního rámce : n * Rovnováha moci = moc (síla, pozice) + rovnováha = konsenz n * Osobní předpoklady vyjednávání n znalosti + dovednosti techniky a taktiky při vyjednávání = konsenz n * Připravenost ke kompromisu n n(názory vycházejí z postojů - změna postoje = změna názoru ‹#› 5 Sociální dialog – sociální partneři n nVšechny vztahy mezi sociálními partnery při prosazování na ochraně hospodářských a sociálních zájmů n-------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------------------------------- nZaměstnavatelé a jejich sdružení n nZástupci zaměstnanců - soc. reprezentanti n nRada zaměstnanců nEvropská rada zaměstnanců nZástupce pro BOZP nOdbory a jejich sdružení (svazy) ‹#› 6 Formy sociálního dialogu qSoučinnost: n §Informování – právo na informace – rozsah §278, 108/3 §Projednání – § 280, § 46, 61/1, 62/5 a další, přip. - § 108/4 §Spolurozhodování – souhlas - § 61/2, 306/4 §Kontrola – v BOZP - § 108/5, 322 odst. 1 n §Tripartita – specifický soc. dialog? rámec § 320 ZP n qKolektivní vyjednávání ‹#› 7 Odborová organizace nVznik - evidencí u MV - zák. č. 83/1990 Sb., o sdruž.občanů nCíl působení – tradiční, současným právem neupraven „dohlížeti, zda hospodářská činnost závodu (podniku) je vykonávána tak, aby při zachování zřetelů obecného prospěchu hospodářského a platných předpisů o hospodaření byly spravedlivě uspokojovány hospodářské, sociální, zdravotní a kulturní zájmy zaměstnanců závodu (podniku)“ - § 20 bod 3 Dekretu Prezidenta republiky č. 104/1945 Sb. nZnaky – cílem = ochrana sociálních a hospodářských zájmů zaměstnanců, svoboda sdružování, ekonom. a koal.nezávislost nPůsobení u zaměstnavatele - § 286/3+4 ‹#› 8 Kolektivní vyjednávání nKolektivní smlouvy -právní rámec - ust. §22 - 28 ZP nProces uzavírání kolektivní smlouvy - zákon č. 2/1991 Sb., o kolektivním vyjednávání, ve znění pozdějších předpisů nObsah kolektivní smlouvy – ZP, prov. a související předpisy nKolektivní spory – ust. § 10 a násl. zákona o KV n O uzavření kolektivní smlouvy n O plnění kolektivní smlouvy n - pokud nevznikl nárok jednotlivých zaměstnanců – zák. o KV n - pokud vznikl individuální nárok - soud ‹#› 9 Kolektivní smlouvy nKS podnikové = zaměstnavatel n +všechny odb.org., které u něho působí nKS vyššího stupně = organice zaměstnavatelů n + sdružení (svaz) odborových organizací nZávaznost KSVS pro PKS – PKS jen výhodněji - § 27 ZP nKS se uzavírá za všechny zaměstnance (i nečleny) nKS na dobu určitou - platnost – účinnost nKS na dobu neurčitou – pokud je účinnost svázána s podmínkou, musí bá=ýt sjednána nejzazší doba účinnosti nVýpověď KS – nejdříve po 6 měs. od úč., výp. doba 6 měs. ‹#› 10 Kolektivní spory = selhání vyjednávání nKolektivní spory – ust. § 10 a násl. zákona o KV nO uzavření kolektivní smlouvy: n zprostředkovatel – rozhodce, resp. stávka/výluka nO plnění kolektivní smlouvy, pokud nevznikl nárok jednotlivých zaměstnanců: n zprostředkovatel – rozhodce – opr. prostředek = soud n nPříčiny n Pro dohodu není prostor (neexistuje průnikový bod zájmů) n Nemožnost personální (tito partneři se nedohodnou na ničem) n Ujednání jsou právně neplatná (plnění je nevymahatelné) n Ujednání jsou nemožná či nerealizovatelná (změna podmínek) n Není, kdo by plnil (ochrana - přechod práv a povinností) ‹#› 11 Předpoklady vyjednávání n nZNALOSTI A INFORMACE n právní + ekonomické + další n nDOVEDNOST VYJEDNÁVAT + ZKUŠENOSTI n = znát a využívat techniky + taktiky a strategie oSebepoznávání, empatie oPrincipy verbální a neverbální komunikace oAsertivita oFeedback - zpětná vazba oTeorie řízeného konfliktu oTeorie týmové práce odalší… n ‹#› 12 Druhy vyjednávání nPODLE ZPŮSOBU n nTvrdé X jemné = výsledek X vztah - změna způsobu jednání n nPODLE TYPU n nDistribuční (rozdělovací) n - zájmy relativně protichůdné n - prostor pro vyjednávání malý n řešení: poznávání prioritních zájmů, zvětšení rozdělovaného objektu n nManipulativní (partneři používají svoji moc) n řešení: dostat moc do rovnováhy - metody legálního nátlaku n nKooperativní (spolupráce partnerů) ‹#› 13 Výsledek vyjednávání nporažený - poražený (prohra - prohra) n - nebylo dosaženo konsenzu nporažený - vítěz n - hodnota konsenzu malá - zárodek budoucího konfliktu nvítěz - vítěz (WIN - WIN) n - konsenz s vysokou hodnotou ‹#› 14 Gradace konfliktu – řízený konflikt nNAPROSTÁ NEGACE - ignorování n negace jako strach z ohrožení dominantního postavení - nechci tě vidět, nechci s tebou mluvit, neuznávám tě jako partnera n nOTEVŘENÝ BOJ O MOC - válka, stávka, výluka n snaha o zatlačení partnera do ofenzívy vyjednávání z pozice moci - neexistuje rovnováha sil n nROVNOVÁHA a STABILIZACE SIL A MOCI - studená válka n hrozba stávkou, výlukou, obě strany se snaží získat nadvládu, mocenskou převahu n nVYJEDNÁVÁNÍ O KONFLIKTU - otevřené měření sil v DIALOGU n partneři jednají, tlumí eskalaci konfliktu (spirála) - co máme společného, výhody spolupráce n nDIALOG O PROBLÉMU – otevřené vyjednávání ve věci n tvůrčí a věcný dialog s protistranou, snaha se dohodnout - prostor pro konsenz ‹#› 15 Fáze vyjednávání nPříprava jednání n – informace, cíle, zájmy, motivace n nVyjednávání n - manévrování, taktizování n - postupné sbližování pozic n nZávěry jednání n - konsenz - kolektivní smlouva n - prestiž KS = kontrola plnění smlouvy n - příprava pozic pro další vyjednávání ‹#› 16 Maslowova teorie hierarchie potřeb = motivace Maslowova hierarchie potřeb ‹#› 17 Příprava vyjednávání - taktiky nZískávání informací o možnostech (priorit. zájmech) n nVýběr cílů + náhradních cílů (optimální míra) n nZpracování návrhu, konzultace s experty n nVýběr týmu a určení rolí (teorie týmové práce) n nVolba strategie vyjednávání n nVýběr místa jednání, vymezení časového prostoru n nDohoda o pravidlech jednání ‹#› 18 Průběh vyjednávání n nVyužívat znalosti verbální a neverbální komunikace nVyužívat znalost vyjednávacích technik nVyužívat znalost prioritních zájmů nPrůběžné vyrovnávání moci, dostávat moc do rovnováhy nMěnit postoje protistrany jako klíč ke změně názorů nVyužít znalosti teorie řízeného konfliktu n - při eskalaci (spirála) obranné taktiky (přerušení jednání) nTaktika opouštění sporných bodů, nastolování pseudoproblémů nMěnit způsob jednání (využívat role členů týmu) nPřipravenost měnit strategii - kooperativnost versus umíněnost nNepřistoupit na přesun řešení problému do osobních soubojů nFormulovat průběžné závěry ‹#› 19 Závěr jednání - kolektivní smlouva nTrvale udržitelný smír bez zárodků budoucích konfliktů n n Obsah ujednání stručný a srozumitelný všem účastníkům n Přeformulování závěrů (překlad z češtiny do češtiny) n Ve dvojjazyčných (vícejaz.) verzích - přednost znění n Sjednat způsob realizace a odpovědnost (v příloze) n Sjednat způsob a termíny kontroly n Hodnocení vyjednávání, prezentovat zásadu Win-Win n Sebehodnocení, zpětná vazba n Formální zveřejnění, uložení, nahlížení ‹#› 20 Zásady úspěšné prezentace nStruktura prezentace nČasový rozvrh nKontakt s posluchači nArgumentace, logická vazba částí nVerbální projev nNeverbální faktory nShrnutí, závěry nProstor pro reakci a doplnění