pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT_en Ostatní daně Michal Radvan www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Daně z motorových vozidel nUSA nemají, Evropa, a Japonsko ano nUkazatel majetkových poměrů nebo nezbytná součást života? www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Základní typy daní na motorová vozidla ndaně splatné v době nabytí automobilu nebo při jeho prvním uvedení do provozu - daň registrační ndaně placené pravidelně ve vztahu k vlastnictví, případně k držbě vozidla – daň z nemovitostí, česká daň silniční nstabilnější zdroj příjmů, vozidla podléhají dani po celou dobu životnosti nnejsou citlivé na hospodářský cyklus ndaně z pohonných hmot ndálniční známky nmýtní systémy www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 nJakkoliv je v praxi obvyklé, že dopravce je při mezinárodní přepravě zdaněn de facto v každém státě, kterým projíždí (různou formou daní či poplatků za užití dálnic a silnic), nejedná se ve své podstatě o dvojí zdanění. Poplatek je totiž vyměřen vždy jen za využití dopravní infrastruktury daného státu. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 ndvojí zdanění by přicházelo v úvahu snad jen v případě pravidelné daně z motorových vozidel, ale… nv Evropské unii je respektována praxe zdaňovat vozidla pouze ve státě registrace nrozsudek Evropského soudního dvora ve spojených věcech C-151/04 a C-152/04 (žádosti o rozhodnutí o předběžné otázce Ttribunal de police de Neufchâteau): trestní řízení proti Claude Nadinovi, Nadin-Lux SA a Jean-Pascalu Durrému: „Článek 43 ES brání tomu, aby taková vnitrostátní úprava prvního členského státu, jaká je předmětem věcí v původních řízeních, ukládala osobě samostatně výdělečně činné s bydlištěm v tomto členském státě, aby v něm registrovala služební vozidlo jí poskytnuté společností, která ji zaměstnává, kterážto je společností usazenou v druhém členském státě, pokud služební vozidlo není určeno k trvalému hlavnímu užívání v prvním členském státě ani tímto způsobem skutečně užíváno.“ www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 nNa typ, strukturu a výši zdanění motorových vozidel mají vliv nzáklad daně njejí sazba npoloha země nsociální zázemí občanů nstav infrastruktury ndopravní politika země nstruktura průmyslu nmíra ochrany životního prostředí apod. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Primární cíl evropské legislativy nzamezení diskriminace uživatelů silnic a dálnic z různých států nposílení konkurence ntak, aby bylo plně dosaženo všech výhod integrace nsnaha odstraňovat různé překážky ve výběru daní a poplatků nmoderní a automatické systémy výběru poplatků www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Směrnice Rady 93/89/EEC z 25. října 1993 no zdaňování určitých vozidel určených pro přepravu zboží a o poplatcích za užívání určité infrastruktury nevropský rámec pro takové způsoby zdanění užívání dálnic a silnic, jako jsou mýto a dálniční známky nrozsudkem Soudního dvora ze dne 5. července 1995 byla prohlášena za neplatnou, přesto zůstaly zachovány její účinky www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Směrnice „Eurovignette“ nsměrnice Evropského parlamentu a Rady 1999/62/ES ze dne 17. června 1999 o výběru poplatků za užívání určitých pozemních komunikací těžkými nákladními vozidly ndopadá pouze na vozidla s hmotností vyšší než 12 tun nupravuje poněkud širší oblast než pouze mýtné (výkonový poplatek) a uživatelský (časový) poplatek nrámcově reguluje i pravidelné daně z motorových vozidel npožadavek vybírat daň pouze v tom členském státě, v němž je vozidlo evidováno nminimální sazby daně nmýtné a časové poplatky mohou být vybírány jen za užívání dálnic nebo víceproudých silnic pro motorová vozidla, za užívání mostů, tunelů a horských průsmyků nu mýtného a časových poplatků se stanovují maximální sazby www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Novelizační směrnice nsměrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/38/ES ze dne 17. května 2006, kterou se mění směrnice 1999/62/ES o výběru poplatků za užívání určitých pozemních komunikací těžkými nákladními vozidly nrozšíření okruhu vozidel, na které dopadají ustanovení směrnice „Eurovignette“, o vozidla s hmotností mezi 3,5 a 12 tunami, s účinností od roku 2012 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Směrnice 2004/52/ES nsměrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/52/ES ze dne 29. dubna 2004 o obecně rozšířeném zavedení a interoperabilitě elektronických systémů silničního mýta ve Společenství nstanovila od roku 2007 povinnost využívat při realizaci mýtných systémů pouze technologii satelitní, GSM, nebo mikrovlnnou npreferovány především technologie mobilní GSM a satelitní GPS z důvodu jejich plánovaného využití v rámci systému Galileo www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Další směrnice nsměrnice Rady 83/182/EHS ze dne 28. března 1983 o osvobození od daní, které platí v rámci Společenství pro dočasný dovoz některých dopravních prostředků nsměrnice Rady 83/183 EHS ze dne 28. března 1983 o osvobození od daní, které se vztahuje na trvalý dovoz osobního majetku jednotlivců z členského státu nsměrnice Rady 70/222/EHS ze dne 20. března 1970 o sbližování právních předpisů členských států týkajících se umístění a připevnění zadních registračních tabulek na motorových vozidlech a jejich přípojných vozidlech nsměrnice Rady 98/77/ES ze dne 2. října 1998, kterou se přizpůsobuje technickému pokroku směrnice Rady 70/220/EHS o sbližování právních předpisů členských států týkajících se opatření proti znečišťování ovzduší emisemi z motorových vozidel www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Evropa de lege ferenda nPodle doporučení Evropské komise by měl být ve všech členských státech Evropské unie výnos z registračních daní postupně nahrazen výnosem z ročních poplatků a částečně též příjmy plynoucími z daně z pohonných hmot nV období mezi lety 2010 až 2015 by mohlo dojít k úplnému odstranění registračních daní na dopravní prostředky nOčekávaným výsledkem by mělo být přiblížení sazeb daně z motorových vozidel a sblížení cen vozidel na trzích v tomto společenství. nTo by mělo vyústit ve snížení jejich maloobchodních cen a ve zlepšení fungování vnitřního trhu a těmito dopravními prostředky. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 nKroky EU v tomto směru jsou však motivovány i ekologickými aspekty: daně z motorových vozidel mohou významnou měrou přispět jako doplňkový nástroj k realizaci cíle Evropské unie nazvaného „120 g CO2/km pro nová vozidla do roku 2008 – 2010“ a tím ke splnění závazku z Kyotského protokolu. nVzhledem k faktu, že se silniční doprava podílí 84 % na celkových emisích CO2, ukazuje se jako nevyhnutelné vytvořit účinnější vztah mezi výší daně a emisemi CO2 z nových vozidel. To se netýká jen registračních daní, ale i pravidelných ročních daňových povinností spojených s vlastnictvím, resp. užíváním motorových vozidel. nInspirující může být i zkušenost z Nizozemí, kde je ekologické kritérium pro zdanění používáno od roku 2002: vozidlům s efektivní spotřebou je udělován bonus, který je poskytován jako snížení jednorázové registrační daně placené při pořízení vozidla. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 nJe možné očekávat další harmonizaci zdanění v rámci Evropské unie. n2 protichůdné tendence: konkurenceschopnosti evropského průmyslu bude dosaženo tehdy, bude-li daň z motorových vozidel co možná nejnižší, respektive vůbec žádná. V případě nezdanění motorových vozidel však odpadne jedna z možností, jak donutit výrobce motorových vozidel i poplatníky daně vyrábět a kupovat vozidla šetrná k životnímu prostředí. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 nDalší rozpor: daň z motorových vozidel se svou charakteristikou řadí mezi daně majetkové, ale jako majetková by pak měla i tato daň do jisté míry respektovat majetkovou situaci poplatníka a zohledňovat hodnotu, případně stáří automobilu. Sazba daně by tedy měla se stářím auta klesat. Principy ekologického zdanění však velí zcela něco jiného: pokud by měla být sazba daně využita jako stimul pro ekologické chování, pak by starší vozidla měla být zdaněna vyšší sazbou, neboť méně odpovídají současným náročným požadavkům na emise CO2. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 nCo se týče registrační daně z motorových vozidel, Evropská unie několikrát proklamovala požadavek tyto daně zrušit. nPro tyto účely vypracovala dva možné scénáře: V prvním případě by byl ztracený výnos z registračních daní vykompenzován vyššími sazbami každoročně placených daní z motorových vozidel. Druhý model spočívá v zachování registračních daní. Existovaly by však dvojí sazby těchto pravidelných daní: nižší pro nová vozidla, vyšší pro vozidla již používaná (z druhé ruky). www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zpoplatnění užívání dálnic a silnic nzamezení diskriminace uživatelů silnic a dálnic z různých států a posílení konkurence nna druhé straně pak stojí zájmy jednotlivých, především středoevropských zemí, chránit své komunikace před nadměrným zatížením - vhodně zvolené systémy zpoplatnění, kdy jsou na počátku nového tisíciletí původní nemoderní systémy (manuální mýtné, dálniční známky) postupně nahrazovány systémy elektronickými www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 nrozšířit elektronické mýtné i na další silnice nižších tříd, ale JAK??? www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Daň z letenek? nve Spojených státech amerických byly uvaleny daně a poplatky na letenky již v 70. letech 20. století nfederální daň z letenek, nfederální daň na úsek letu, npoplatek za odbavení pasažérů, nfederální bezpečnostní poplatek www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 EU n2005 pracovní materiál Evropské komise analyzující, jakým způsobem by mohla být využita solidární dávka na letenky v rámci rozvojové pomoci n2 varianty: povinná či dobrovolná platba pasažérů, ke které by členské státy mohly dobrovolně přistoupit nPůvodně byla mezi uvažovanými scénáři i varianta povinného zavedení daně z letenek ve všech členských státech Evropské unie; ta však byla Radou zamítnuta jako nevhodná www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 npředmětem daně transport z letiště na území Evropské unie npoplatníkem osoby užívající za poplatek leteckou dopravu, ne posádka letadla nosvobození: například pro děti, které nemají vlastní sedadlo ndaň nepřímá vybíraná jako součást ceny letenky nplátci jednak letecké společnosti prodávající letenky, jednak prostředníci, například cestovní kanceláře a agentury či zprostředkovatelé nzáznamní povinnost nsazba v rozmezí 1 až 5 EUR za lety v rámci Evropské unie a 2 až 10 EUR za lety mimo území Evropské unie s předpokládaným zvýšením pro business třídu njak zdaňovat nepřímé lety, tj. lety s přestupy? www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 nNa iniciativu Evropské unie nejrychleji zareagovaly Francie a Velká Británie (společně s Maltou již daň vybírají), které ještě v září 2005 podepsaly dohodu o zdanění letenek s tím, že výtěžek bude určen právě na pomoc rozvojovým zemím, zejména na boj proti nemocem a na podporu školství. nFrancie předpokládala sazbu daně ve výši 5 EUR u letenek v ekonomické třídě a 25 EUR v business třídě. nPozitivní reakce se však dočkaly pouze od Německa (zavedlo k 1.1.2011) a Španělska, z mimoevropských zemí (možných příjemců rozvojové pomoci) od Brazílie, Chile a Alžírska. nKerosim je bez daně!!! www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Daň z nemovitostí nNení třeba sjednocovat – nemobilnost předmětu zdanění nZáklad daně jednotkový vs. ad valorem www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Prostor pro Vaše dotazy a … … děkuji za pozornost.