Právní ochrana designu

Pojem a druhy designu - funkční a estetická stránka

Vymezení pojmových znaků

Design - pojem je užíván při popisu vnějšího vzhledu výrobků určených k prodeji (tj. nábytek, automobily, modní doplňky, elektronika apod.) nebo sloužících k propagaci těchto výrobků, služeb či určitých zejména hospodářsky činných subjektů (logotypy, webové stránky, propagační letáky, materiály, apod.).

Pojem design můžeme tedy vymezit těmito znaky:

  1. vnímatelnost zrakem;
    1. užíváme-li slovo design při popisu vnějšího vzhledu výrobků nebo materiálů sloužících k jejich propagaci, je vnímatelnost zrakem nezbytným pojmovým znakem;
  2. zachycení v hmotném předmětu;
    1. tento znak částečně souvisí s požadavkem zrakové vnímatelnosti; aby mohl určitý předmět působit na náš zrak je nezbytné, aby byl zachycen v zrakem vnímatelné formě, tedy na hmotném předmětu;
    2. není nutné, aby byl vnější vzhled předmětu vnímatelný i jiným smyslem (zejména hmatem); vzhled propagačních tiskovin nebo webových stránek je designem, který může být zachycen na monitoru počítače, displeji telefonu, tabletu, papíře apod.;
  3. snaha o vyvolání vizuálně přízenivého dojmu;
    1. snaha designéra je zapůsobit na naše zrakové smysly a zejména tedy vyvolat v nás příznivý estetický zážitek (dojem);
    2. desgin je úzce propojen s hospodářskou činností; výsledkem činnosti designéra je ozvláštněný produkt, který má plnit užitnou funkci, a to:
      1. výrobek - cílem je zapůsobit designem estetické cítění potencionálních zákazníků a vyvolat v nich zájem o případnou koupi výrobku;
      2. jiný produkt, který má sloužit k propagaci ziskové i neziskové činnosti určitého subjektu - cílem je zatraktivnit sujekt v očích veřejnosti, případně občanům uživatelsky zpříjemnit činnost orgánů veřejné moci;
  4. propojení estetické a užitné stránky předmět, které je výsledkem cílevědomé tvůrčí činnosti;
    1. u designu dochází k propojení užitné stránky a estetické, přičemž designér při své činnosti limitován právě užitným účelem výrobku; jeho tvůrčí volnost proto není neomezená a musí respektovat užitnou stránku;
    2. design je vytvářen cílevědomě při zohlednění užitné stránky a se znalostí technické a materiálové stránky předmětu; výsledkem cílevědomé tvorby tak je ozvláštněný užitný předmět;

Právo chrání pouze tvůrčí složku předmětu. Není chráněn vzhled, který vyplývá technické povahy předmětu (srov. § 10 zákona o průmyslových vzorech).

Druhy designu

Z hlediska předmětů, v nichž je design ztělesněn můžeme rozlišovat tyto druhy designu:

  1. Produktový design
    1. aplikovaný na průmyslově vyráběných výrobcích, které slouží k obvyklému užívání zejména jednotlivci (spotřebiteli); např. nábytek, elektronika, vybavení domácnosti, apod.;
    2. většinou chráněn jako průmyslový vzor; s ochranou prostřenictvím známkového nebo autorského práva se setkáváme výjimečně;
  2. Průmyslový design
    1. nejčastějším uživatelem výrobku zejména určitý výrobce (zpracovatel); výjímkou z pravidla jsou automobily;
    2. výrobky určené k průmyslové výrobě; např. různé stroje, linky, pásy, pily, lisy, pracovní nástroje apod.
    3. na designéra kladeny vysoké nároky ohledně technických znalostí (technická stránka předmětu);
    4. ochrana prostřednictvím průmyslových vzorů; chráněny jsou však pouze ty části, které jsou při začlenění dovýrobku viditelné při obvyklém užívání (srov. § 3odst. 2 písm. b) zákona o průmyslových vzorech); skryté časti automobilů jako např. výfuk, motor atd. běžně chráněny prostřednictvím průmyslových vzorů nejsou;
  3. Grafický design
    1. zpravidla zachycen ve dvourozměrné podobě; užitná funkce spočívá zejména ve vytvoření identifikačního znaku; je zde proto vyšší míra tvůrčí volnosti;
    2. logotypy, webové stránky, propagační letáky, další propagační materiály atd.
    3. chráněny prostřednictvím známkového práva, autorského práva (jsou-li naplněny znaky díla), ale i průmyslovými vzory (logotypy);
  4. Modní návrhářství
    1. design aplikován na modelech oděvů; designér musí znát textilní materiály, postupy, barvy, modní trendy apod.
    2. požadavek na zajištění ochrany textilního designu obsahuje i Dohoda TRIPS (čl. 25 odst. 2);
    3. obvykle chráněny jako autorské dílo nebo nezapsaný průmyslový vzor;