C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb 1 Řízení znalostí z pohledu práva Úvodní seminář pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb 2 Co je to management znalostí? •Týká se získávání, tvoření, sdílení a používání znalostí • •Není to: know-how a není to statická znalostní báze k určitému momentu • •Řízení znalostní je dynamickou veličinou. „Jde o to sledovat ty, kteří znají, a rozvíjet takovou firemní kulturu a technologii, která je přiměje mluvit.“ pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb 3 Zachycení ------------------------------ komunikace •Řízení znalostní se pohybuje mezi těmito dvěma extrémy • •Zachycení znamená zaměření organizace na kodifikaci znalostí a jejich distribuci. Tj. různé guidelines, kuchařky, informační balíky, interní sdělení, webové stránky – a pro právníky důležité právní normy (můžou nejen interní sdělení, ale i zákony – i stát je subjektem nakládajícím se znalostmi). pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb 4 Zachycení ------------------------------ komunikace •Komunikace se zaměřuje na investování prostředků do procesů a technologií stimulující vazby mezi lidmi. Tj. vytváření pracovních sítí, podpora komunikace mezi kolegy, nástroje pro spolupráci a společné databáze. • •Výhody a nevýhody každého z přístupů? •Je nutné nalézt optimální bod na škále vzhledem k návratnosti investic. Optimální bod se v čase mění! pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb 5 Implicitní a explicitní znalosti •Implicitní znalosti jsou v hlavách lidí. Jedná se o nekodifikované znalosti. Jejich míra obrovská (příklad – sepsání znalostí o tom, jak jezdit na kole) • •Explicitní znalosti jsou někde zaznamenány. pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb 6 Kontext řízení znalostí •Řízení znalostí souvisí s problémy organizace – ať už v tom, jak současné problémy efektivně řešit, tak v tom, jak problémům předcházet • •1. přístup při řešení problému: zjistit, co vědí jiní – směřuje k vytvoření pracovní sítě, resp. komunitě (souvislost s implicitními znalostmi) • •2. přístup při řešení problému: zjistit, co je již známo (souvislost s explicitními znalostmi) pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb 7 Základní prvky řízení znalostí •Lidé (mají znalosti a musí být ochotni je a) sdílet; b) získávat) • •Procesy (zjednodušují sdílení a ověřování znalostí v organizaci) • •Technologie (společná infrastruktura umožňující toky znalostí – jejich sdílení) • pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb 8 Data, informace a znalosti •Příklad: co vše získáváte za druhy znalostí když chcete koupit nový notebook? pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb 9 Data •Notebook - Intel Core i5 2410M Sandy Bridge, 15.6" LED 1920x1080 matný, RAM 4GB, NVIDIA GeForce GT555M 2GB, HDD 500GB 5400 otáček, DVD, WiFi, BlueTooth, Webkamera, USB 3.0, HDMI, Windows 7 Home Premium 64-bit pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Informace •Velký výkonový základ poskytne vyspělým procesorem z rodiny Sandy Bridge, Intel Core i5 2410M, jehož dvě jádra pracují na frekvenci 2,3 GHz a při využití technologie Intel Turbo Boost 2 je schopen přetaktovat je až na 2,9 GHz. Inovativní architektura a funkce dokážou velmi příjemně překvapit vyšším výkonem při stejné frekvenci a optimalizovanou spotřebou dle momentální situace. Podporou mu bude operační paměť DDR3 s kapacitou 4 GB pro rychlý přísun dat ke zpracování. Vyvrcholení hardwarové sestavy je grafická karta NVIDIA GeForce GT555M s dokonce 2 GB vlastní paměti, která si spolehlivě poradí i s herní zábavou ve vysokých detailech. Notebook je dodáván s předinstalovaným operačním systémem Microsoft Windows 7 Home Premium v 64bitové verzi. 10 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Znalosti •Mam tento notebook idena tom secko GTa iv NA PLNYCH POHODE... BF3 tu pustite na strednych pohode...proste totalne dobry notebook oplati sa ! velmi silna a ked sa k nej prida este integrovana je este silnejsia :) takze odporucam...na nove hry v pohode to tam slape vsetko !!! •graficka karta •v pohode povrch •spustite natom najnovsie hry na vysokych detailoch ! •velmi vysoky vykon •len jedna dorbnost.. ked prvy krat zapnete mozno vam nepojde numericka klavesnica..cital som fora a hovorila ze treba spravit uptade biosu!ale inac som ziadnu vadu nenasiel :)!!! • 11 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Znalosti •Znalosti jsou rozsáhlejší než data a informace – byť s nimi souvisejí • •Znalosti někdy vnímány jako „vědomosti získané zkušeností“ • •Znalosti jsou více než jen know-how •Znalostí zahrnují: –Vědět jak (procesy, postupy, metody, nástroje) –Vědět proč (strategické poznatky a rozhodnutí organizace) –Vědět co (fakta shromážděná před tím než něco uděláme) –Vědět kdo (vztahy, kontakty, osoby) –Vědět kde (kde nalézt informace) –Vědět kdy (načasování) 12 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Cílový stav managementu znalostí v organizaci •Neuvědomělá nekompetence • •Uvědomělá nekompetence • •Uvědomělá kompetence • •Neuvědomělá kompetence • •Příklad: používání elektronické databáze (vs šanony) v advokátní kanceláři 13 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Bariéry sdílení znalostí •Souvisí s jeho základními prvky (lidí, technologie, procesy) • •Bariéra technologická – společný software je více než nejnovější! • •Bariéry díky procesům v organizaci – priorita úkolů aneb je nutné udělat si čas na to ušetřit čas • •Bariéry díky „firemní“ kultuře – nezvyk nebo nepopularita žádat o pomoc, vnitřní konkurence osob v organizaci, nezajištění vhodného základu pro sdílení znalostí mezi odděleními jejich vedoucími apod. 14 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Prvotní tipy pro odbourání bariér •Sdružování zaměstnanců napříč organizačním schématem dle jejich úkolů (komunikace ne jen uvnitř jednoho oddělení, ale dle společného úkolu napříč odděleními) – úspora nákladů pro organizaci, zjistí se totiž často, jak jeden může dělat věc jinak, aby to pro dalšího v pořadí bylo jednodušší •Vytvořit kulturu umožňující požádat o pomoc •Aktivně naslouchat (opakování svými slovy) a být schopen vznášet a přijímat námitky (odbourání negativních důsledků vnitroorganizační konkurence – zde ale pozor, jistá konkurence „uvnitř“ je nutná! ) •Pro vedoucí pracovníky: Učit se od ostatních, vytvořit společné hodnoty, zpochybňovat zavedené konvence a jít příkladem 15 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Použitá a doporučená literatura •COLLISON, Chris; PARCELL, Geoff. Knowledge management. [s.l.] : COMPUTER PRESS, 2006. 236 s. ISBN 80-251-0760-4. • •www.alza.cz • 16 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb 17 Děkuji za pozornost Tento studijní materiál byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.3.00/20.0014 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. OPVK_MU_rgb