Sociální zabezpečení (Veřejné finance – ekonomické souvislosti) Alena Kopfová Katedra finančního práva a národního hospodářství, kanc. 122 Alena.Kopfova@law.muni.cz Sociální zabezpečení nVyužíváno státem při řešení důsledků sociálních událostí a rizik a při garanci sociálních jistot nSociální událost – vede k tíživé životní situaci –Např. nemoc, úraz, invalidita, těhotenství, stáří, narození dítěte, úmrtí rodinného příslušníka, ztráta zaměstnání nSociální riziko –„sociální události či sociální příhody, které jsou právem známé, a s nimiž právo spojuje vznik, změnu či zánik práv a povinností, pomocí nichž lze těmto událostem předejít či je zmírnit nebo překonat tíživou životní situaci způsobenou takovou událostí“ Sociální zabezpečení nsociální jistota –Zajištění určitých práv občanů ve vymezených životních situacích nParadox sociálního zabezpečení –Systémy sociálního zabezpečení nemohou samy zajistit sociální jistoty lidí, kterých se týkají, mohou pouze usilovat o snížení jejich sociálních nejistot n Sociální zabezpečení nUžší pojetí sociálních událostí: –Důchodové zabezpečení –Sociální služby nŠirší pojetí sociálních událostí: –Péče o zdraví –Zabezpečení v nemoci a při úrazu, při invaliditě –Zabezpečení matek v těhotenství a v mateřství –Zabezpečení ve stáří –Zabezpečení v nezaměstnanosti –Zabezpečení pozůstalých v případě úmrtí rodinných příslušníků –Pomoc rodinám s dětmi –Sociální péče nV praxi pojímáno v širším pojetí Principy sociálního zabezpečení nUniverzalita (všeobecnost) nUniformita (rovnost) nKomplexnost nAdekvátnost nSociální garance nSociální solidarita nSociální spravedlnost nParticipace n Metody sociálního zabezpečení nSpoření –V některých státech i jako povinné nSoukromé pojištění –Princip ekvivalence nPodnikové zaopatření nSociální pojištění –Základem systému sociálního zabezpečení –Povinné příspěvky –Princip solidarity, ekvivalence (zásluhové dávky), všeobecnosti a univerzálnosti nStátní zaopatření, státní sociální podpora –Reaguje na konkrétní sociální událost, je adresná –Např. zdravotní péče, přídavky na děti nSociální pomoc –Hrazeno se SR a různých neziskových organizací –Ve složitých životních situacích, kdy se občan nedokáže sám o sebe postarat (nezaměstnanost, úraz) –Princip solidarity, adresné dávky – Sociální péče nV ČR zahrnuty oblasti: –Ústavní péče (např. pro tělesně či mentálně postiženou mládež, domovy důchodců) –Pečovatelská služba (zařízení pro denní pobyt, domy s pečovatelskou službou, obslužná zařízení) –Domovy pro matky s dětmi –Zařízení pro občany vyžadující zvláštní pomoc –Jídelny pro důchodce Zdravotní péče nZdravotní politika státu vychází z principů: –Práva na ochranu zdraví –Práva na zdravotní péči –Rovnosti v těchto právech a svobodách nZdravotní péče zahrnuje: –Ambulantní péči –Zdravotnické služby –+ zdravotnická výroba, zdravotnická výchova a vzdělávání lékařů, věda a výzkum Financování sociálního zabezpečení nSociální zabezpečení: –Prostřednictvím parafiskálního mimorozpočtového fondu sociálního zabezpečení –Z veřejných rozpočtů, zejména ze SR nZdravotní péče: –Prostřednictvím tvorby, rozdělování a použití mimorozpočtových fondů (v ČR rozpočty zdravotních pojišťoven) –Z výdajů SR –Z výdajů rozpočtů územní samosprávy nSociální kvóta – vývoj výdajů na sociální zabezpečení (podíl výdajů na HDP v %) Nástroje financování sociálního zabezpečení nPřímé –Povinné příspěvky na sociální zabezpečení (pojištění) –Povinné veřejné zdravotní pojištění (charakter daňových příjmů) –Dávky sociálního zabezpečení nNepřímé –Daňové úlevy u individuálních důchodových daní a důchodových daní korporací –Daňové výdaje nZaloženo na kombinaci principu solidarity a principu zásluhovosti n(zdravotní péče respektuje princip solidarity) – Dávky sociálního zabezpečení nDávky zásluhové –Výše je závislá na předchozím výdělku pojištěnce –Princip ekvivalence –Forma peněžních dávek (např. nemocenské dávky, starobní důchody) nDávky univerzální (tzv. plošné dávky) –Poskytovány v jednotné výši všem, nezávislé na výdělcích –Bez vazby na sociální potřebnost –Peněžní forma (např. přídavky na děti, podpora při narození dítěte) nebo naturální (např. zdravotní péče) Dávky sociálního zabezpečení nDávky individualizované –Poskytovány podle určitého kritéria pouze potřebným občanům –Individuální výše, tzv. adresné dávky –Forma peněžitých dávek –Princip solidarity nDávky kombinované –Kombinace zásluhových a univerzálních dávek –Např. starobní důchody –Posilovat zásluhovou složku Systémy financování sociálního zabezpečení nPrůběžné financování sociálního zabezpečení –Z běžných veřejných příjmů daného rozpočtového roku se financují běžné výdaje na sociální zabezpečení – tzv. mezigenerační přerozdělování –Zdroje financování – povinné příspěvky na sociální zabezpečení (pojistné) od občanů, povinné veřejné zdravotní pojištění, daně –Nebezpeční „kolapsu průběžného financování sociálního zabezpečení“ –Hlavní problémy: §Stárnutí obyvatel, potřeba valorizace dávek, růst nákladů institucí, tlak na růst povinných příspěvků na sociální zabezpečení, nízká tvorba pracovních míst, malé domácí úspory, vládní populismus Systémy financování sociálního zabezpečení nFinancování z kapitalizovaného fondu – fondové financování –Založen na tvorbě, rozdělování a používání kapitalizovaného fondu sociálního zabezpečení u pojišťoven na principu pojišťovacím –Princip ekvivalence a zásluhovosti –Stát má dozor nad hospodařením – zpravidla vymezeny způsoby zhodnocování finančních prostředků vložených pojištěnci (do nerizikových CP, zejména státních dluhopisů) –Posiluje odpovědnost jednotlivce, motivuje ke spoření na stáří –Stát jednotlivce motivuje: §Příspěvky ze státního rozpočtu §Různé daňové výhody Vícepilířový systém financování sociálního zabezpečení nVeřejný pilíř –Povinný, upraven zákonem –Cílem zmírnění chudoby ve stáří a pojištění dalších rizik –Princip solidarity, průběžný systém financování sociálního zabezpečení, mezigenerační rozdělování –Založen na využití: §Všeobecného programu zdravotní péče §Všeobecného programu sociální pomoci §Univerzálních dávek sociálního zabezpečení §Státem garantované minimální výši starobního důchodu §Povinného pojištění – sociálního a zdravotního Vícepilířový systém financování sociálního zabezpečení nPovinný soukromý pilíř –Občan ze zákona povinen spořit do kapitalizovaného fondu pojišťovny –Založen na odluce od státu, zrušení mezigeneračního přerozdělování –Využití principu ekvivalence nDobrovolný soukromý pilíř –Nadstavba v systému sociálního zabezpečení –Využívání principu ekvivalence a zásluhovosti (zásluhové dávky) Situace v ČR v oblasti sociálního zabezpečení nSociální zabezpečení je příjmem SR (Ministerstvo práce a sociálních věcí) odděleně se sleduje pouze část plynoucí na důchodové pojištění. n nMetody sociálního zabezpečení: –sociální pojištění –sociální péče –sociální pomoc – nOblasti sociálního zabezpečení: –Důchodové pojištění –Nemocenské pojištění (včetně pojištění pro případ mateřství a invalidity) –Pojištění v nezaměstnanosti –Péče o rodinu –Sociální péče, tzv. záchranná sociální síť (např. péče o opuštěné děti, hendikepované občany apod.) –Zdravotní pojištění (dostupnost základní zdravotní péče) – nPrincip ekvivalence v kombinaci s principem solidarity Sazby pojistného v ČR Pojistné 2008 2009 2010 2011 Zaměstnanec 8 % 6,5 % 6,5 % 6,5% Nemocenské pojištění 1,1 % 0 % 0 % 0 % Důchodové pojištění 6,5 % 6,5 % 6,5 % 6,5 % Příspěvek na státní politiku zaměstnanosti 0,4 % 0 % 0 % 0 % Zaměstnavatel 26 % 25 % 25 % 25 % Nemocenské pojištění 3,3 % 2,3 % 2,3 % 2,3 % Důchodové pojištění 21,5 % 21,5 % 21,5 % 21,5 % Příspěvek na státní politiku zaměstnanosti 1,2 % 1,2 % 1,2 % 1,2 % OSVČ 29,6 % 29,2 % 29,2% 29,2% Nemocenské pojištění 4,4 % 1,4 % 1,4 % 2,3 % Důchodové pojištění a státní politiku zaměstnanosti 29,6 % 29,2 % 29,2 % 29,2 % Sazby sociálního pojištění v zemích EU *státy, kde je pouze jedna sazba pro zdravotní a sociální pojištění dohromady Pramen: "Sozial Kompass Europa", Herausgeber: Bundesministerium fur Gesundheit und soziale Sicherung - Bundesrepublik Deutschland Počet důchodců a poplatníků pojistného (k 31. 12. 2010) Rok 2005 2006 2007 2008 2009 2010 Počet důchodců celkem 2 645 100 2 683 784 2 719 161 2 754 011 2 790 391 2 819 093 Počet starobních důchodců 1 961 870 1 995 350 2 028 865 2 066 005 2 108 368 2 260 032*) Počet poplatníků pojistného 4 788 289 4 848 236 4 880 187 4 978 920 4 905 021 5 011 797 Počet poplatníků na 1 důchodce 1,81 1,80 1,79 1,80 1,76 1,78 Počet poplatníků na 1 starobního důchodce 2,44 2,43 2,40 2,41 2,33 2,22*) Pozn.: *) Uvedený údaj není možné porovnávat s údaji z předchozích let v důsledku navýšení počtu starobních důchodců od 1. 1. 2010 v souvislosti s přeměnou invalidního důchodu na starobní při dosažení věku 65 let (novela zákona o důchodovém pojištění). Zdroj: Gejdoš, P. Počty důchodů, důchodců a poplatníků pojistného ke 31. 12. 2010. ČSSZ Výše soc. pojištění hrazeného zaměstnancem v roce 2008 (v %) Zdroj: Gola, P. Sociální pojištění odkrojí z výplaty největší kus. Měšec.cz. [2. 10. 2008]. Dostupné z: http://www.mesec.cz/clanky/socialni-pojisteni-odkroji-z-vyplaty-nejvetsi-kus/ Země Sociální pojištění Země Sociální pojištění Polsko 25,6 Dánsko 11,2 Nizozemí 21,4 Portugalsko 11 Německo 20,85 Itálie 9,2 Rakousko 18,1 Velká Británie 9,2 Řecko 16 Norsko 7,8 Turecko 15 USA 7,65 Švýcarsko 14,4 Kanada 7,55 Belgie 14 Korea 7,1 Lucembursko 14 Švédsko 7 Francie 13,6 Finsko 6,5 Maďarsko 13,5 Španělsko 6,35 Slovensko 13,4 Irsko 5,1 Česko 12,5 Island 4,2 Japonsko 11,85 Nový Zéland 1,2 Věk odchodu do důchodu Pramen: Měšec.cz. [2. 10. 2008]. Dostupné z: http://www.mesec.cz/clanky/kdy-pujdou-evropane-do-penze-v-letosnim-roce/ Starobní důchod nVýše základní výměry tohoto typu starobního důchodu činí od 1. 1. 2011 činí 2 230 Kč měsíčně (2 170 Kč v roce 2010), výše procentní výměry nesmí být nižší než 770 Kč měsíčně. n nStarobní důchody jsou valorizovány, jestliže inflace překročí 5 %. n nPrůměrný důchod dosáhl k 31. 12. 2010 na částku 10 123 Kč, z toho u mužů 11 240 Kč a u žen 9 189 Kč. n nPrůměrný věk důchodců pobírajících sólo starobní důchod ke konci roku 2010 byl 68 let (muži 69 a ženy 67 let) n nNejvyšší úhrnná průměrná výše starobního důchodu (bez členění na pohlaví) byla v Praze a činila 10 817 Kč, nejnižší úhrnná průměrná výše starobního důchodu byla v Olomouckém kraji a činila 9 829 Kč n nNově přiznaných důchodů, jejichž trvalá výplata byla zahájena v roce 2010, bylo celkem 212 393, z toho bylo 128 116 starobních důchodů a 37 093 invalidních důchodů n nV roce 2010 dosáhla průměrná mzda výše 23 951 Kč, v meziročním srovnání činil přírůstek 463 Kč (2,0 %). n nPrůměrné penze dosahuje cca 44 % občanů, průměrné mzdy však jen cca 30 % občanů. Výše důchodu vůči předchozí mzdě v ČR Reforma dle ODS I Pramen: Měšec.cz. [2. 10. 2008]. Dostupné z: www.mesec.cz/clanky/penzijni-reforma-z-dilny-ods/ - 40k Relace důchodu k předchozí mzdě v ČR Reforma dle ODS II Pramen: Měšec.cz. [2. 10. 2008]. Dostupné z: www.mesec.cz/clanky/penzijni-reforma-z-dilny-ods/ - 40k Výše státní penze v zemích OECD Pramen: OECD, Pensions at a Glance: Public Policies Across OECD Countries, 2005 Edition, ISBN-92-64-018719 © OECD 2005 Struktura výdajů státního rozpočtu (2010) Zdroj: Ministerstvo financí. Dostupné z:http://www.mfcr.cz/cps/rde/xbcr/mfcr/PPSR_2010Q3_komplet_pdf.pdf Struktura sociálních dávek (2010) Zdroj: Ministerstvo financí. Dostupné z:http://www.mfcr.cz/cps/rde/xbcr/mfcr/PPSR_2010Q3_komplet_pdf.pdf Výdaje na starobní důchody Nová demografická prognóza. Ministerstvo financí. [8. 4. 2010]. Dostupné z: http://www.mfcr.cz/cps/rde/xchg/mfcr/xsl/vf_duchod_ref_pes.html Saldo starobních důchodů Nová demografická prognóza. Ministerstvo financí. [8. 4. 2010]. Dostupné z: http://www.mfcr.cz/cps/rde/xchg/mfcr/xsl/vf_duchod_ref_pes.html Hlavní problémy sociálního pojištění nvysoká nivelizace důchodů, která nemotivuje k vyšší ekonomické aktivitě nvysoká míra příjmové solidarity nnedostatečná připravenost systému na stárnutí populace nnárůst počtu předčasných starobních důchodů v předchozích letech a s tím související stagnace reálného odchodu do důchodu nnepřiměřeně velký rozsah náhradních dob pojištění nnedostatečný rozvoj nositele pojištění vlivem rozpočtového uspořádání a dlouhodobého poddimenzování finančních prostředků n n n n Pramen: Penzijní připojišetění – důchodové systémy. Finance.cz. [2. 11. 2009]. Dostupné z: http://www.finance.cz/home/penzijni_pripojisteni/duchodove_systemy/situace_v_cr/