Jak zodpovídat dotazy na web Férové nemocnice. Formální stránka odpovědi zasílané ke kontrole 1. Vzor zpracovaného dotazu najdete v dokumentu „vzor_odpovedi“. Prosím dodržujte strukturu dokumentu. Nezapomeňte ze vzoru okopírovat i úvodní tabulku. 2. Dokument odešlete ve formátu .doc 3. Dokument nazvete číslem dotazu a příjmením. Např. 1598_cervena. Bez diakritiky a mezer. Číslo dotazu najdete v hlavičce zaslaného dotazu. 4. Zpracovanou odpověď zašlete do týdne na adresu ikeisler@llp.cz Jak změnit znění dotazu: 1. Dotaz i odpověď je třeba anonymizovat. Vymazat jména, data narození, názvy nemocnic, obvykle i názvy měst. 2. Je-li třeba dotaz přeformulovat, aby byl srozumitelnější, je to možné. 3. V první části dokumentu nechte uloženou původní verzi dotazu a poté vložte verzi upravenou. 4. Boldem zvýrazněte klíčová slova. Jak formulovat odpověď: 1. Před začátkem odpovídání dotazů doporučuji kromě tohoto návodu prostudovat také publikaci, kterou naleznete pod tímto odkazem: http://www.llp.cz/cz/publikace/manualy-a-studie/jak-spravne-poradit-pacientum-p123. Na straně 13 začíná povídání o písemném poradenství. Od strany 22 rozcestník, který vám pomůže orientovat se ve zdravotnickém právu a na straně 34 rejstřík s pojmy ze zdravotnického práva a odkazy na konkrétní paragrafy. 2. Základy zdravotnického práva v otázkách a odpovědí naleznete zde http://www.llp.cz/cz/publikace/manualy-a-studie/jak-byt-pacientem-v-ceske-republice-a-zachovat-si-d ustojnost-p139 3. Většinu odpovědí však obvykle najdete již vyřešené na stránkách www.ferovanemocnice.cz . Hledejte zde: http://www.ferovanemocnice.cz/pravni-poradna/. 4. Odpověď začíná oslovení „Dobrý den“ a končí „Vaše Férová nemocnice“ 5. Odpověď je formulována tak, aby klient zjistil, jak má postupovat, jaké má možnosti a jaké jsou jejich výhody či nevýhody. 6. Zákony citujeme, jen pokud je to opravdu nezbytné. Většinou je třeba zákon přeříkat vlastními slovy. 7. Důležité je psát v krátkých větách, nepoužívat právnické termíny, příp. právní termíny vysvětlit. 8. Důležité je klienta nezahltit, ale poskytnout radu. 9. Zjisti, o na co se klient ptá a na to odpověz. V jednom dotazu bývá obvykle otázek více. 10. Někdy se však tázající ptá na něco konkrétního, ale je zřejmé, že ho zajímá něco jiného a ptá se na to, protože celému problému nerozumí. V tom případě je třeba situaci vysvětlit a říct i jiné varianty, pokud by mohly být podstatné a klient o nich nejspíše neví. 11. Odpověď je strukturována do přehledných celků. Je možno použít formu odrážek. 12. Boldem zvýrazněte klíčová slova. 13. Je možno odkazovat (dávat link) na internetové články případně na celé publikace. V tom případě je lepší odkazovat na stránky serioznějšího typu. Např. stránky ministerstev apod. 14. Pokud již podobná odpověď byla na férové nemocnici publikovaná, stačí udělat link s případným doplněním. 15. Po přečtení odpovědi by měl klient vědět, co má dělat. 16. Pomůcka: Odpověď je zformulovaná dobře, pokud mu porozumí i vaše babička. Pokud byste měli pochybnosti o formulaci odpovědi, zeptejte se jí. Držím palce a těším se na vaše odpovědi. Ivo