Stát a právo ve středověké Evropě Jakub Razim 1. STŘEDOVĚKÉ PRÁVO • Středověké právo – charakteristika: •personalita x teritorialita (Brunnerova definice „země“) •statusová nerovnost před zákonem – právo jako privilegium • „pluralita center normativní aktivity“ (Rückert) – ne-systém •subjektivní -„listinné právo“ (Krause) •objektivní právo ve stv. je právo procesní (Kannowski) •„konsensuálné-konkrétní“ (Weitzel) •„deficitní“ (Weitzel) •„ritualizované“ (Dilcher, Althoff) •„aliterární“ – dynamika paměti a zapomínání (Vollrath) •zákl. formy (Ebel): právní naučení vzniklé mimo cílevědomou zákonodárnou činnost (Weistum), autoritativní příkaz vrchnosti (Gebot), konsensus právního společenství (Willkür) •„staré právo = dobré právo“; pravidlo lex prior melior (Kern) • Právní medievistika – hlavní směry bádání: 1.dějiny pojmů a idejí - právní terminologie 2.právní etnologie – konflikt a řád ve společnosti 3.proces nalézání práva 4. Teorie právotvorby - učená tradice PŘÍKLAD: Panovnická moc v Maiestas Carolina 1.BIBLICKÁ TRADICE (Ullmann): 2. ŘÍMSKO-PRÁVNÍ TRADICE (Urfus): CIC - Etymologie 3. NÁRODNÍ TRADICE (Kern) Teorie právotvorby - národní tradice •panovník = ochránce práva metafyzicky ukotveného v Bohu •spontánní tvorba práva – obyčej: usus longaevus, opinio necessitatis; „jinakost“; vazba na mimopráv. norm. sys.; problematická vynutitelnost; „personální stát“; orální společnost a paměť; ad hoc nástroj k řešení konfliktu (Dilcher) •zákonodárství je návratem „starého dobrého práva“, které bylo porušeno vývojem •nalézání práva (Kroschell) •„kolektivní právotvorba“ (Reynolds): 1. tichý souhlas, 2. rada, 3. soudní výrok (Kern) •Munt- král jako ochránce lidu •PŘÍKLAD: Kosmův mýtus o počátcích státu a práva • Politická teologie středověku Jindřich II. v Řezenském Sakramentáři (Bay. Staatsbibl., Clm 4456, fol. 11r) Hierarchie práva: • • • • Datei:Herrscherbild im Evangeliar Montecassino.jpg Jindřich II. (III.?) v Evangeliáři z Monte Cassina (Bibl. Vat., Cod. Ottob. lat. 74, fol. 193v) legitimizace, konkretizace legitimizace, konkretizace legitimizace, konkretizace Typologie právotvorby (Armin Wolf) Prameny práva – obecné formy (Gerhard Dilcher) • •1. učenecká literatura (teoretické úvahy o římském či obyčejovém právu) •2. normativní texty obsahující právní věty •3. záznamy o právně relevantním jednání, které odkazuje na uplatnění právního obyčeje v praxi Prameny práva – české země do r. 1627/8 •obyčej •nařízení panovníka •soudní nález •paměti úředníků - právní knihy •sněmovní usnesení •desky zemské •kodifikace •PŘÍKLAD: Nerudovský problém - Kam s ním? („Břetislavův“ seniorát 1055) KODIFIKACE •= výraz užívaný od dob Benthama, znamená především zákonodárnou činnost směřující k vytvoření soustavného jednotného, sborníka právních předpisů čili t. zv. zákonníka, kodexu. Kromě toho označuje se však dotčeným výrazem i samotný výsledek zákonodárné činnosti • •Karel Kadlec: Kodifikace. In: Ottův slovník naučný XIV. Praha : J. Otto, 1899. s. 497–498 Eike von Repgow s psacími potřebami a zákoníkem v Oldenburském rkp. Sachsenspiegelu (CIM I 410, fol. 6r) Kodifikace do r. 1627/8 2. STŘEDOVĚKÝ STÁT • http://media0.faz.net/ppmedia/aktuell/feuilleton/1574921625/1.2747388/default/das-kleinstaedtische. jpg „Stát“ •= lidské společenství, které si na (víceméně) pevně určeném území (víceméně) úspěšně nárokuje pro sebe monopol (kontrolu) na legitimní použití fyzické moci (Reynolds) •= poměr panství člověka nad člověkem, opírající se o prostředky moci, jež je dobrovolně uznávána za legitimní •hledání počátků moderních národních států v minulosti a „vymýšlení“ národních příběhů (idea primordiálního národa) •spor o „středověký stát“ v Německu (Haller – patrimonialismus, Gierke – pospolitosti, Sohm – státní monopol na realizaci práva, Below – delegace státní moci v říš. teritoriích) •LTI: „panství“ (Brunner), „politický řád“ (Mayer) •„personalizace“ státu – síť mocenských vztahů mezi příslušníky urozené elity •nutno rozlišovat: stát jako historický fenomén x stát jako pojem (absence teoretického konceptu státu v moderním slova smyslu není dokladem toho, že by ve středověku stát neexistoval) •T. Mayer: Personenverbandstaat x territorialer Flächenstaat: vývoj od středověkého státu, založeného na osobních vztazích, k institucionalizovanému plošnému státu moderní doby (Mayer klade modernizační posun do 12. století, Keller až na přelom pozdního středověku a raného novověku, Strayer pak hluboko do novověku) • • „Panství“ •= šance nacházet poslušnost u určitého okruhu lidí pro každý příkaz, který je vydán •x moc: legitimita, dobrovolnost •základ stv. panství: konsensus (Schneidmüller), rituální inscenace (Althoff) •předmětové členění (Moraw) „Správa“ •= štáb lidí, který navenek reprezentuje a zajišťuje provoz politického panství •vnějškový projev panství, jeho uskutečňování ve všednodenní realitě •Nový: řízení společnosti (správa jako proces) + instituce a orgány vykonávající společensko-organizační činnost (správa jako systém) •Willoweit: prostředky a způsoby výkonu panství • „Úřad“ •„genetické pojetí“ (Moraw): množina dobově a místně podmíněných správních činností, vykonávaných v zastoupení za panovníka, jenž nemohl plnit své povinnosti naráz ve všech koutech své rozlehlé říše •úřad = služba na principu delegace a zastoupení •okruhy činnosti: 1. výkon svěřených úředních pravomocí, 2. správa majetku •smluvní základ •PO: proaktivní ochrana vladařských práv a správa majetku + fidelita jako korektiv řádného výkonu úřadu •PR: odměna Středoevropský model (české země) •Vývoj bádání •Beneficiární systém •Silné a slabé stránky modelu •Správní praxe Beneficiární systém •„Na principu úředních beneficií spočíval státně administrativní systém přemyslovských Čech“ (Žemlička) •Termín: Russocki •Znaky: neexistence většího soukromého vlastnictví + politická elita žije z podílu na důchodech státu, které jsou ji odměnou za službu panovníkovi •Organizační pilíře: hradské zřízení + služebná organizace •Materiální pilíře: 1. veřejná břemena obyvatelstva, 2. výnosy knížecího hospodaření, 3. regály a monopoly Lokální správa (civitates – provinciae) •Chronologie dle Slámy: 1.Bořivoj – upevnění přemysl. hegemonie ve středních Čechách s pomocí VM 2.Spytihněv I. – přemysl. doména ve středních Čechách (Tetín, Libušín, Mělník, S. Boleslav, Lštění) 3.Boleslav I. – likvidace okolních knížat, expanze přemysl. hradské organizace do zbytku Čech 4.Břetislav I. - stabilizace hradištní sítě •hradiště – opevněná mocenská centra - fce: správní, soudní, ekon., voj., nábožen. •hradská správa: správce/kastelán + od 12. stol. (Statuta Konráda Oty): sudí + vilik + komorník + arcikněz + služebný personál •vilikace – panovnická doména organizovaná do dvorců: lovčí, vilik Přemyslovská doména Kouřim (M. Šolle – rekonstrukce) Centrální správa – dvůr (curia) •curia minor x curia maior •3 skupiny osob (Žemlička): 1.členové vládnoucího rodu + družiny + nejvyšší úředníci 2.provinční úředníci 3.sněm + soudní shromáždění •Čtveřice hlavních úřadů na přemyslovském dvoře od 12. stol.: komorník + maršálek + stolník +číšník (KanVyš) •Dvorské úřady (čestné služby a chod dvora): •maršálek + lovčí + mistr kuchyně + mečník + stolník + číšník + další služebnictvo •Zemské úřady (veřejná správa s celozemskou působností): •Nejvyšší komorník + mincmistr + dvorský sudí + kancléř a kancelářský personál • • • Centrální správa II •Brunner: „Hausherrschaft“ •„Zivilisationsprozess“ (Elias): evoluce domácího služebníka ve dvorského hodnostáře •úřad x vliv •„klientelismus“: rodinné klany v úřední hierarchii (Hrabišici, Vítkovci) (KZ I, 18 a I, 30) • Středoevropský model – Rozvrstvení společnosti Středoevropský model – Držba půdy Středoevropský model – Správa Rozpad hradské soustavy – „privatizace“ 13. století (Žemlička) Kritika středoevropského modelu •role sněmovních shromáždění (Šimeček: užší – kurie x širší – kolokvium, postupné oddělování soudní a správní agendy; Russocki: koncept „protoparlamentarismu“) (Kosmas I, 4) •„soukromé“ režijní velkostatky (Kosmas II, 19; CDB) •patrimoniální panství (Kosmas I,5-6) x konsensuální panství (Kosmas I, 42) Západoevropský model (Tyrolsko) •Vývoj bádání •Lenní systém •Silné a slabé stránky •Správní praxe: Tyrolská lenní kniha z r. 1336 • FEUDALISMUS 1.lenní systém (F. L. Ganshof – právo) •hierarchicky uspořádaný systém závislostních vztahů, založených na syntéze věcných (léno) a osobních komponentů (vazalita) 2.státní forma na určitém stupni dějinného vývoje (M. Bloch – společnost) •osobní závislost a podřízenost sedláků •léno (držba spojená se službami) •třída specializovaných válečníků •vazalita (pouta poslušnosti a ochrany) •přežívání rodových a státních struktur • FEUDALISMUS II •moderní historiografie: •změna paradigmatu – přehodnocení teze o „feudální anarchii“ a pozitivní ocenění vlivu lenního systému na stabilitu stv. polit. útvarů (Mitteis) •odklon od lenní teorie k lenní praxi, od komplexních modelů k lokálním specifikům, od právní historie k „totální historii“ Západoevropský model – Anatomie lenního vztahu Západoevropský model – Schéma lenního rituálu 1.hominium: lenní slib (prohlášení vyjádřující vůli stát se manem), vkládání rukou (manus – potestas) 2.fidelitas + osculum: přísaha věrnosti doprovázená polibkem 3.investitura: udělení léna (smlouva) 4. •symbolika gest a promluv •symbolika místa •publikum jako garant řádu světa •hlavní aktéři •paměť • Lenní rituál v obrazech – hominium Vazal vkládá ruce do rukou svého pána (Sachsenspiegel – Lehnrecht, Cod. Pal. germ. 164, fol. 9v) Lenní rituál v obrazech – přísaha věrnosti Vazal skládá přísahu věrnosti na relikviář (Sachsenspiegel – Lehnrecht, Cod. Pal. germ. 164, fol. 1v) Lenní rituál v obrazech – předání léna Král uděluje knězi a ženě léno symbolizované žezlem (Sachsenspiegel – Lehnrecht, Cod. Pal. germ. 164, fol. 1v) Lenní rituál v obrazech - investitura II Římský král uděluje církevní a světská léna (Sachsenspiegel - Lehnrecht, Cod. Pal. germ. 164, fol. 5r) Západoevropský model – Lenní pyramida dle Sachsenspiegelu Kritika feudalismu •1. Konstrukce feudalismu spočívá v nejstarších vývojových fázích na nedostatečné pramenné základně. •2. Mnohovýznamové dobové termíny jsou nekriticky přijímány za důkaz existence právních institucí ve smyslu vědeckého modelu. •3. Středověká realita skrytá za „lenní terminologií“ je natolik proměnlivá, že se výkladový model feudalismu zdá být příliš zjednodušující až zavádějící. •4. Nexus mezi beneficiem a vazalem se při kritickém čtení všech dostupných pramenů nejednou rozvolňuje. Dekonstrukce feudalismu – Susan Reynolds •Pojem/koncept feudalismu: lenní právo produktem byrokratizujícího se správního aparátu a profesionalizujícího se juristického myšlení ve 12. století x koncept feudalismu dílem univerzitních učenců na poli feudistiky 16.-17. století •Lenní terminologie: nepřesná •Historická skutečnost: diferencovaná, zahrnující různé typy společenských a majetkových vztahů •METODA: Testování moderního konceptu feudalismu na středověkých písemných dokladech