Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU (právní úprava v EU a její implementace do právního řádu ČR) Program přednášky •Vymezení volného pohybu pracovníků, vztah volného pohybu pracovníků a volného pohybu osob, •Právní úprava v EU – primární právo, sekundární právo, •Věcný rozsah volného pohybu pracovní síly •Osobní rozsah volného pohybu pracovní síly •Úprava v právním řádu ČR Vnitřní trh • Vnitřní trh jako jeden ze základních cílů EU je založen na čtyřech svobodách, které zahrnují: 1)Volný pohyb služeb 2)Volný pohyb osob 3)Volný pohyb kapitálu 4)Volný pohyb zboží Vývoj volného pohybu osob •Původně po založení ESUO právo volného pohybu náleželo pouze pracovníkům zaměstnaných při těžbě uhlí a při výrobě oceli •Po přijetí Římské smlouvy rozšířen na osoby vykonávající ekonomickou aktivitu - k 1.7.1968 celní unie •Počátek 90.let rozšíření na další skupiny: •studenty, •důchodce, •osoby žijící z nezávislých příjmů Právní úprava volného pohybu osob 1.Primární právo: • část II. Smlouvy o fungování EU – Zákaz diskriminace a občanství Unie. Občanství Unie existuje vedle občanství členských států, nenahrazuje je. Každá osoba, která má státní příslušnost členského státu, má občanství Unie •čl. 18 přímý zákaz jakékoli diskriminace na základě státní příslušnosti v rámci použití Smluv Občanství Unie •Občané Unie mají mimo jiné: –Právo svobodně se pohybovat a pobývat na území členských států –Právo volit a být voleni ve volbách do EP v členském státě, v němž mají bydliště, za stejných podmínek jako státní příslušnícitohoto státu –Právo volit a být voleni ve volbách v obecních volbách v členském státě, v němž mají bydliště, za stejných podmínek jako státní příslušnící tohoto státu –Na diplomatickou a konzulární ochranu na území třetí země –Petiční právo k EP –Právo obracet se na evropského veřejného ochránce práv Primární právo (pokračování) •Čl. 45 Smlouvy o fungování EU (bývalý čl. 39 popř. 48 Smlouvy o založení ES) – volný pohyb pracovní síly – dle judikatury ESD je přímo aplikovatelný. Zaručuje: §Právo ucházet se o skutečně nabízené pracovní místo §Právo pohybovat se za tímto účelem po území jiného členského státu §Právo pobývat na území jiného členského státu za účelem výkonu zaměstnání v souladu s právními a správními předpisy, jež upravují zaměstnávání vlastních státních příslušníků §Právo pobývat na území jiného členského státu po skončení hospodářské aktivity • Primární právo - pokračování •Výjimky z volného pohybu pracovníků •Čl. 45 předpokládá omezení odůvodněná: • 1. Veřejným pořádkem • 2. Veřejnou bezpečností • 3. Veřejným zdravím •4. Vyloučení zaměstnanci ve veřejné správě •Vyloučení je možné jen při přístupu k zaměstnání, po vzniku pracovněprávního vztahu (služebního poměru) musí být zajištěny stejné podminky, jaké mají tuzemští pracovníci Sekundární právo •Nařízení Evropského parlamentu a Rady 492/2011/EU ze dne 5.dubna 2011 o volném pohybu pracovníků uvnitř Unie nahradilo Nařízení Rady 1612/68/EHS o volném pohybu pracovníků uvnitř Společenství •Směrnice 2004/38/ES o právu občanů Unie a jejich rodinných příslušníků svobodně se pohybovat a pobývat na území členských států (nahradila předchozí směrnice ze 60. let) • Věcný rozsah volného pohybu •Právo opustit území •Právo vstoupit na území jiného členského státu •Právo pobývat na území jiného členského státu •Právo pohybovat se na území jiného členského státu •Právo pobývat na území jiného členského státu po skončení hospodářské aktivity Osobní rozsah volného pohybu •Státní příslušnící členského státu EU •Rodinní příslušníci –Manžel, manželka –Registrovaný partner –Potomci v přímé linii mladší 21 let nebo jsou vyživované osoby –Předci v přímé linii, kteří jsou vyživovanými osobami • Pracovník •Osoby vykonávající hospodářskou aktivitu mají více výhod, než osoby pohybující se za jiným účelem •Charakteristické znaky pracovníka (dle ustálené judikatury Evropského soudního dvora) •Výkon činnosti po určitou dobu •Pod vedením jiné osony •Za odměnu •Výkon činnosti musí být skutečný a efektivní a zajišťovat osobě zdroj příjmu Nařízení 492/2011 o volném pohybu pracovníků •1. Přístup k zaměstnání •2. Výkon zaměstnání a rovné zacházení –Zákaz diskriminace z důvodu státní příslušnosti pokud jde o: •Podmínky zaměstnání a pracovní podmínky, zejména o podmínky odměňování propouštění a návratu k povolání nebo opětnému zaměstnání, pokud se stal nezaměstnaným • Pokračování •Požívání stejných sociálních a daňových výhod jako tuzemští pracovníci •Využívání na stejném základě a za stejných podmínek vzdělávání na odborných školách a střediscích pro rekvalifikaci •Stejné postavení v oblasti členství v odborových organizacích •Výhody v oblasti ubytování, včetně vlastnictví ubytování • Sociální zabezpečení osob migrujících v rámci Unie •Poskytování dávek sociálního zabezpečení – přímý vliv na volný pohyb zejména na ekonomickou aktivitu v jiném členském státě •Nařízení 883/2004 o koordinaci národních systémů sociálního zabezpečení – nahradilo nařízení 1408/71 •Základní zásady koordinace: –Aplikace systému pouze jednoho státu –Zákaz diskriminace založené na státní příslušnosti –Sčítání dob pojištění –Výplata dávek do ciziny Implementace v ČR •Nařízení 492/2011 o volném pohybu pracovníků i nařízení 883/2004 o koordinaci národních systémů sociálního zabezpečení jsou přímo aplikovatelná •Směrnice 2004/38 je implementována v zákoně č. 326/1999 Sb.,o pobytu cizinců na území ČR •Zaměstnvání občanů EU a jejich rodinných příslušníků (EHP a Švýcarsko) zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti