Odpovědnost za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci (z.č.82/1998 Sb., v platném znění) Vybrané otázky správního práva a veřejné správy III 27.3.2015 doc.JUDr. Soňa Skulová, Ph.D. Odpovědnost za škodu podle zákona č. 82/1998 Sb., v platném znění •Upravuje odpovědnost: •za škodu (= „majetková újma“, „újma na jmění“ - § 2894 OZ), •za nemateriální újmu ( OZ: „nemajetková újma“) • způsobené: •při výkonu veřejné moci: Ø rozhodnutím Ø nesprávným úředním postupem • Důvody k uplatnění odpovědnosti: • Vznik škody •= majetková újma vyčíslitelná v penězích, včetně ušlého zisku. •(§ 2952 OZ – „Hradí se skutečná škoda a to, co poškozenému ušlo (ušlý zisk).) = kompenzace. •Vznik nemajetkové újmy •= újma na právu nemateriální povahy. • Za ni náleží zadostiučinění (= satisfakce). Může být také v penězích (§ 31a odst. 2 z.82/98). • Exkurz: Pojem právní odpovědnost •Vedle odpovědnosti morální (etické), politické. •Definice: Sekundární povinnost snášet nepříznivé následky svého protiprávního chování •Nepříznivé následky = sankce • = nová povinnost • Druhy sankcí: trestající, obnovující (včetně náhrady škody, či poskytnutí zadostiučinění) • Ve veřejné správě - oba typy sankcí. Exkurz: základní druhy právní odpovědnosti • Základní členění: •trestněprávní •občanskoprávní •správněprávní • •Vzájemně se doplňují, mají styčné oblasti. • - Zařazení odpovědnosti dle z.82/98 Sb. • • V podmínkách veřejné správy : • odpovědnost dle z.č. 82/98 Sb. • • na rozhraní odvětví práva: • občanského a správního (veřejného). • • • • Součást systému záruk zákonnosti VS: •kontrola VS (včetně instanční a soudní) •zrušení, změna a sistace vadných aktů a dalších úkonů •odpovědnost ve veřejné správě. • •Navzájem souvisejí, navazují na sebe. •Dokonaleji – po novelizaci (2006), s novým správním řádem, soudním řádem správním. Evropský a ústavní základ: •Naplňuje standardy Rady Evropy: • - EÚLPZS – čl. 41 (právo na spravedlivé zadostiučinění - subsidiární), • - judikatura ESLP (přiznává satisfakce v případě porušení Úmluvy). • •Čl. 36 odst. 3 Listiny základních práv a svobod : • „Každý má právo na náhradu škody způsobené mu nezákonným rozhodnutím soudu, jiného státního orgánu či orgánu veřejné správy nebo nesprávným úředním postupem.“ •Jde tedy o odpovědnost všech vykonavatelů veřejné správy (nejen státní správu, ale i územní samosprávy). Zákon č. 82/1998 Sb. II •k němu se použije Občanský zákoník podpůrně • ( v otázkách neupravených – zejm. rozsah a způsob náhrady škody). • »= Zvláštní úprava odpovědnosti za škodu a imateriální újmu. Občanskoprávní znaky odpovědnosti dle z.č. 82/98 Sb. -vztah mezi poškozeným a škůdcem (rovnost), -příčinná souvislost (škoda – protiprávní jednání – škodlivý následek), -princip odškodnění – satisfakce dle OP, -o nároku rozhodují obecné soudy, -v úvahu připadá mimosoudní řešení • ( = „předběžné projednání nároku). • • NOZ předpokládá existenci speciálních úprav: • • •§ 2895: •„Škůdce je povinen nahradit škodu bez ohledu na své zavinění v případech stanovených zvláštním zákonem.“ Veřejnoprávní speciality odpovědnosti dle z.č.82/98 Sb.: üškoda (újma) vznikla při výkonu veřejné moci (správy) • = ze vztahu veřejnoprávního (VP – SP), ü ü poškozený a škůdce nejsou ve vztahu rovnosti, • ü není u nich stejná vázanost Ústavou a zákony • neboť „škůdce“ vázán zásadou legality. • üNejsou liberační důvody, neboli odpovědnost je absolutní ( nelze se zprostit). • VP specialita odpovědnosti dle z.č.82/98 Sb.: •Shora uvedené znaky představují • •hlavní důvody zvláštní právní úpravy • •( + úprava regresních úhrad). • Odpovědnost orgánů veřejné moci •Ovládány zásadou legality • (čl. 2 odst. 3 Ústavy, čl.2 odst. 2 Listiny, § 2 odst. 1 SŘ) •= moc má znát svá pravidla a respektovat je. • • zvýšená odpovědnost • - absolutní (nelze se zprostit) • Kdo je odpovědný za škodu nebo nemateriální újmu: •Stát při výkonu veřejné moci. •Územní samosprávné celky při výkonu veřejné moci • svěřené jim zákonem nebo na základě zákona v samostatné působnosti. • •Zde odpovědnostní vztah vůči poškozenému. • Škůdce x Poškozený • (orgán veř. moci) (jednotlivec) Odpovědnost státu •za škodu způsobenou: •- státními orgány • - pr. a fyz. osobami při výkonu státní správy • - ÚSC při výkonu přenesené působnosti • (zákonem nebo na základě zákona – tedy např. VPS) • + za činnost notáře jako soudního komisaře a za úkony exekutora při výkonu exekuční činnosti). Odpovědnost za: A) nezákonné rozhodnutí. • Podmínky uplatnění nároku: • • rozhodnutí pravomocné, • pro nezákonnost zrušeno nebo změněno příslušným orgánem • využity procesní prostředky, jež k ochraně práva zákon poskytuje. • Které procesní prostředky: • všechny, které zákon k ochraně práva poskytuje: •řádné •mimořádné ( s výjimkou návrhu na obnovu řízení) •a další, s jejichž uplatněním je spojeno zahájení řízení (správního, soudního). • •Ovšem – nejde-li o případ hodný zvl. zřetele. Kdo uplatňuje nárok: • • účastník řízení, nebo ten, s nímž mělo být jednáno jako s účastníkem, ale nebylo tomu tak. • • Odpovědnost za: B) nesprávný úřední postup •Zákonem tento pojem není definován. • •Patří sem i tzv. nečinnost. • •Jde o „zbytkovou kategorii“ (tj. náleží sem, co nespadá pod pojem nezákonné rozhodnutí). • •Příklady z judikatury (např. ztráta spisu, nesprávná skartace spisu, poškození zajištěného důkazu, …) Postup při uplatnění nároku I •pro A) i B) – • nutno „předběžné“ projednání s příslušným úřadem (= mimosoudní cesta). • •Určení úřadu oprávněného jednat jménem státu: = příslušné ministerstvo. • Postup při uplatnění nároku II •Předběžné projednání nutné pro uplatnění nároku u soudu. •Příslušný úřad buď přizná zcela nebo zčásti – lhůta 6 měsíců. •Nepřizná-li = nárok není uspokojen zčásti nebo zcela • nutno návrh k soudu. •(příslušnými jsou soudy obecné, v civilním procesu). Odpovědnost ÚSC : •A) za nezákonné rozhodnutí: –vydané ve správním řízení, –(podmínky uplatnění nároku obdobné jako u odpovědnosti státu za nezákonné rozhodnutí). –vydané postupem mimo správní řízení. –(nárok lze uplatnit tehdy, pokud bylo vykonatelné rozhodnutí zrušeno pro nezákonnost příslušným orgánem). •B) za nesprávný úřední postup • (včetně nečinnosti). •Nárok u A) i B) se uplatňuje přímo vůči ÚSC. Promlčecí doby •U nároku na náhradu škody: –Subjektivní: 3 roky –Objektivní: 10 let. – •Po dobu předběžného projednání (max. 6 měsíců ) – lhůta neběží. Regresní úhrady •= odpovědnost se vrací zpět k těm, kdo způsobili vznik škody nebo újmy. -až po jednotlivé fyzické osoby (= „ti, kdo se podíleli na vydání rozhodnutí, či NÚP“). -Nutno ovšem prokázat zavinění. •Promlčecí doba: 1 rok od zaplacení škody, újmy nebo regresu tím, kdo požaduje regres. Způsob a rozsah náhrady škody -některá speciální ustanovení oproti OZ. -Náhrada nákladů řízení -Náklady zastoupení. - -Náhrada ušlého zisku – v prokázané výši. Děkuji za pozornost.