1 Ochrana hospodářské soutěže J. Bejček 2 Část I. n n n Hospodářská soutěž a východiska její regulace 3 n n n n„Antimonopolní právo je Magna Charta nsvobodného světa. Toto právo je pro ochranu ekonomické svobody tak důležité, jako jsou základní lidská práva pro ochranu našich svobod“ n nUnited States v Topco nAssociates, Inc., 405 U.S. 596,610 (1972) Obraz „Monopolista“, Robert Buss, 1840 4 Hospodářská soutěž nSoupeření více osob, nkteré na trhu nabízejí nnebo požadují totéž nplnění nPluralita subjektů nJednota objektu nVztah zápasu n n n Rytina kupců sjednávajících cenu vína 5 Modely hospodářské soutěže nDokonalá konkurence nMonopolistická konkurence nFunkční soutěž a svobodná soutěž nChicagská škola nHarvardská škola > 6 Omezení hospodářské soutěže nDle typu –Kartely –Zneužití tržní moci –Koncentrace nDle směru působení –Horizontální –Vertikální –Diagonální 7 Relevantní trh nPodmínka vzniku soutěže nStřet poptávky nebo nabídky alespoň dvou soutěžitelů na trhu –stejného nebo zastupitelného zboží nebo služeb –na stejně důležitém místě –ve stejně významném čase nRelevantní trh je segment agregátního trhu – je tvořen takřka nekonečným množstvím relevantních trhů, které se mohou různě překrývat (produktová integrace a diferenciace ) n n 8 Tržní moc nDvě složky n nSchopnost určovat chování ostatních soutěžitelů nSchopnost chovat se nezávisle na ostatních soutěžitelích či spotřebitelích n nTržní moc není jen podíl na trhu! 9 Schéma tržní síly 10 Regulace x Deregulace nParadox regulace: nregulací ekonomiky se soutěž omezuje nderegulací ekonomiky vzniká prostor pro omezování soutěže konkurenty kartelizací, tvorbou koncernů a monopolů a zneužitím tržní moci nJaká je „optimální“ míra regulace? - soutěžní politika (a hodnotová víra) n n 11 Možná pozitiva regulace soutěže nOdstranění nepřiměřených tvrdostí trhu n(eliminace paradoxu autodestrukce neomezené svobody) nTlak na efektivitu nabídky –tvorba nejlepší nabídky –prospěch spotřebitele (ochrana slabšího) nKvalitní soutěžní prostředí –transparentnost –nižší zneužitelnost –stabilita 12 Možná negativa regulace soutěže nEliminace některých výhod koncentrace, typu: -úspora nákladů (economies of scope and scale) -mezinárodní konkurenceschopnost (local champions – global players?) -technický pokrok nNáklady regulace nZásah do práv soutěžitelů n 13 Cílové (zájmové) konflikty nIndividuální x institucionální ochrana nÚčinná soutěž versus –úspora nákladů –technický pokrok –mezinárodní – konkurenceschopnost –životní prostředí, … – n 14 Soutěžně politické přístupy k regulaci soutěže n tRezignační t Vlastnický t Strukturální tRegulační t Kombinovaný 15 Část II. n n nSystematika a prameny nsoutěžního práva 16 Soutěžní právo nochrana soutěže –veřejnoprávní větev –právo na ochranu hospodářské soutěže nochrana soutěžitelů –soukromoprávní větev –právo proti nekalé soutěži – nevropské a české vnitrostátní 17 Koexistence národní a evropské úpravy nEvropské právo nvěci s komunitárním rozměrem nvěci, kde ZOHS na evropské právo odkazuje (blokové výjimky) České právo n věci bez komunitárního rozměru n ÚOHS vykonává některé pravomoci Komise na základě zmocnění 18 Prameny soutěžního práva EU nČl. 101 a 102 Smlouvy o fungování EU nNařízení č. 1/2003 o provádění pravidel hospodářské soutěže stanovených v článcích 101 a 102 Smlouvy nNařízení č. 139/2004 o kontrole spojování podniků nČl. 42 SFEU a Nařízení Rady (ES) č. 1184/2006 o použití určitých pravidel hospodářské soutěže na produkci zemědělských produktů a obchod s nimi nNařízení o blokových výjimkách n 19 Prameny národního soutěžního práva nZákon o ochraně hospodářské soutěže (143/2001 Sb.) –Vyšší míra abstrakce, obecnější formulace, menší kazuističnost nZákon o působnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (273/1996 Sb.) nVyhlášky ÚOHS nObsahová podobnost s právem EU nčl. 64 Asociační dohody z roku 1991 n n 20 Systematika úpravy OHS 21 Zvláštnosti „před závorkou“ n nAutomatický x podmíněny zákaz (per-se, rule of reason ?) nVýznam judikatury nSoft law x hard law ? nSoukromé vymáhání náhrady škody (private enforcement) nProgramy shody (compliance) nNarovnání (settlement) nProgram shovívavosti (leniency) nEkonomický přístup k soutěžnímu právu (more economic approach) 22 Část III. n n nÚvod do zákona o nOchraně hospodářské soutěže 23 Systematika ZOHS nÚvodní ustanovení – předmět úpravy a definice nKartelové právo nZákaz zneužití dominance nKontrola koncentrací nDozor nad orgány veřejné správy nÚřad na ochranu hospodářské soutěže nŘízení před ÚOHS nSankce nZávěrečná a přechodná ustanovení n n n 24 ZOHS nPředmět úpravy - § 1 odst. 1 ZOHS nOchrana hospodářské soutěže –proti vyloučení, omezení, narušení nebo ohrožení –….způsobenému zakázanou dohodou soutěžitelů, zneužitím dominance nebo nepovoleným spojením soutěžitelů nOchrana konkrétního soutěžitele nebo spotřebitele – „vedlejší produkt“ nPůsobnost i na orgány veřejné správy? 25 Mezinárodní rozměr ZOHS nEvropská OHS nZOHS se použije obdobně na řízení ve věcech podle článků 101 a 102 TFEU nTeorie účinků protisoutěžního jednání nZOHS se použije na jednání soutěžitelů v cizině, které narušuje nebo může narušit hospodářskou soutěž na území České republiky. nZOHS se nepoužije na jednání v ČR, které má účinky výhradně v zahraničí 26 Soutěžitelé n§ 2 ZOHS nfyzické a právnické osoby nsdružení těchto osob i v případě, že nejsou právnickými osobami (doktrína „SEU“) - pokud se účastní hospodářské soutěže nebo ji mohou svou činností ovlivňovat - i když nejsou podnikateli 27 Relevantní trh n n n§ 2 ZOHS – Složky relevantního trhu –Věcná: zboží, které je shodné, porovnatelné nebo vzájemně zastupitelné –Prostorová: území, na němž jsou soutěžní podmínky homogenní a zřetelně odlišitelné –Časová: střet nabídky – a poptávky v určitém – čase – – – – 28 Část IV. nKartelové dohody 29 Dohody omezující soutěž nKartelové dohody § 3-7 ZOHS nGenerální klauzule: n Dohody, jejichž cílem nebo výsledkem je narušení hospodářské soutěže jsou zásadně zakázané a neplatné n nSpeciální skutkové podstaty –Musí naplňovat podmínky generální klauzule –Zakázané je i jednání, které nemá speciální skutkovou podstatu, naplní-li generální klauzuli n 30 Výklad pojmu dohoda n„Dohody“ (legislat. zkratka § 3 odst. 1) nDohody soutěžitelů nRozhodnutí jejich n sdružení nJednání soutěžitelů n ve vzájemné shodě n > 31 Dohody omezující soutěž nTradiční dělení podle obsahu nCenové a podmínkové kartely nMnožstevní kartely nSegmentační kartely nRestrikční a kontrolní kartely nJunktimační kartely nRacionalizační kartely nDiskriminační a bojkotové kartely nLicenční kartely nTendrové kartely > 32 Speciální skutkové podstaty v ZOHS npřímé nebo nepřímé určení cen popřípadě o jiných obchodních podmínek nomezení nebo kontrola výroby, odbytu, výzkumu a vývoje nebo investic nrozdělení trhu nebo nákupních zdrojů nvázání uzavření smlouvy na přijetí dalšího plnění > 33 Speciální skutkové podstaty v ZOHS část II. n nuplatnění rozdílných podmínek vůči jednotlivým soutěžitelům (diskriminace) nzávazek neobchodovat či jinak hospodářsky nespolupracovat se soutěžiteli, kteří nejsou účastníky dohody, anebo jim budou jinak působit újmu (skupinový bojkot) n > 34 n schéma kartely 2009 35 Výjimky ze zákazu kartelových dohod n nVýjimky: -Stanovené zákonem -Blokové výjimky stanovené ÚOHS (v současnosti nejsou…) -Komunitární blokové výjimky -I když jednání nemá komunitární rozměr n 36 Zákonné výjimky nKartelové dohody s pozitivním efektem??? npřispějí ke zlepšení výroby, distribuce zboží, podpoře technického či hospodářského rozvoje nPoskytnou výhodu spotřebitelům nneuloží soutěžitelům omezení, která nejsou nezbytná nneumožní soutěžitelům vyloučit hospodářskou soutěž na podstatné části trhu nDo 2004 existovaly individuální výjimky 37 Zákonné výjimky nZásada de minimis non curat praetor – bagatelní kartel nhorizontální dohoda se součtem podílů účastníků na relevantním trhu nepřesahujícím 10 % nvertikální dohoda, při níž podíl žádného z účastníků na relevantním trhu nepřesahuje 15 % 38 Zákonné výjimky n n n n nOmezená výjimka pro oblast zemědělství (ust. § 4/1 in fine) –Odkaz na společnoui zemědělskou politiku –Čl. 42 SFEU, Nařízení 1184/2006 39 Výjimky ze zákonných výjimek ze zákazu nZákonné výjimky pro bagatelní kartely a zemědělství se neuplatní (podle Oznámení Úřadu o dohodách, jejichž dopad na HS je zanedbatelný – soft law) pro: nhorizontální dohody cenové, kontrolní, tendrové a segmentační nvertikální dohody cenové nebo segmentační n nPlatí tedy původní zákaz! n 40 Výjimky ÚOHS nIndividuální výjimky byly možné jen do n 16. 2. 2004 nBlokové výjimky – stanoví ÚOHS vyhláškou nDřívější blokové výjimky obsahem odpovídaly komunitárním výjimkám a byly zrušeny 41 Komunitární výjimky I nVydává Komise jako nařízení n n1) Např. v oblasti vertikálních dohod (Nařízení Komise č. 330/2010) nRysy: n - Podíl na trhu (zásadně <30%) n - Bezpečný přístav „černé klauzule“ (např. RPM) n - Flexibilita u podmíněného vynětí - „šedých klauzulí “ (např. exkluzivita na dobu neurčitou nebo delší než 5 let vyňata není) n - Časový limit platnosti vyňaté dohody (5 let) n - Neplatí výjimka pro vztah mezi konkurenty n 42 Komunitární výjimky II n2) V oblasti horizontální spolupráce nNařízení č. 1218/2010 o dohodách o specializaci nNařízení č. 1217/2010 o výzkumu a vývoji n 43 Komunitární výjimky III n n3) V oblasti poskytování technologií nNařízení Komise č. 772/2004 o dohodách o poskytování technologií nNařízení Komise č. 461/2010 o odvětví motorových vozidel n4) V oblasti pojišťovnictví nNařízení Komise č. 267/2010 o dohodách v pojišťovnictví n5) V oblasti dopravy n… n 44 Kartelové dohody - sankce nAbsolutní neplatnost ex lege nZákaz plnění dohody (rozhodnutím ÚOHS) nPokuta nOpatření k nápravě 45 Dobrovolná kompenzační opatření nNejsou to opatření k nápravě nKompenzační, ne sankční charakter nNavrhnou účastníci řízení do 15 dnů od doručení výhrad ÚOHS k dohodě nMusí zajistit ochranu soutěže a odstranit závadný stav 46 Dobrovolná kompenzační opatření nPokud je ÚOHS schválí, uloží jejich plnění a zastaví řízení – nezakáže kartelovou dohodu nNelze, pokud byla zakázaná dohoda již plněna a měla nebo mohla mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže n 47 Část V. nZneužití ndominantního npostavení Obraz „Obr“, Francisco Goya, 1808 48 Zneužití dominantního postavení nDominant - § 10 ZOHS: nsoutěžitel nebo více soutěžitelů (kolektivní dominance) n…s tržní mocí, která mu umožňuje chovat se značně nezávisle na soutěžitelích a spotřebitelích (judikatorní definice=> hard law) 49 Zneužití dominantního postavení nzabraňovací (ev. vylučovací) –exkluzivita –odmítnutí spolupráce –predátorské ceny –bojkoty… n vykořisťovatelské –junktimace –diskriminace … n 50 Zneužití dominantního postavení n nRysy zneužití: n nJednostranné chování (nemůže být „neplatné“ jako kartelová dohoda) nJudikatorní doktrína tzv. „zvláštní odpovědnosti dominanta“ n„Quod licet Iovi , non licet bovi „ n n 51 Zneužití dominantního postavení nDominance není absolutní, ale vztažný pojem nObjektivní koncept, není nutný úmysl nNexistují zatím výjimky za zákazu –soft law Komise z 3. 12. 2008 (Guidance on the Commission’s Enforcement Priorities in Applying Article 82 EC Treaty to Abusive Exclusionary Conduct by Dominant Undertakings) – á la „čl. 102 odst. 3“ (podle čl. 101 odst. 3) –ekonomizující přístup 52 Tržní moc dominanta nHodnotí ÚOHS nKritéria –hospodářská a finanční síla soutěžitelů –právní nebo jiné překážky vstupu na trh –stupeň vertikální integrace soutěžitelů –struktura trhu –velikost tržních podílů nejbližších konkurentů nVyvratitelná domněnka –Podíl na trhu < 40%: soutěžitel nemá tržní moc 53 Zakázané praktiky n§ 11 ZOHS nGenerální klauzule –Zneužívání dominantního postavení na újmu jiných soutěžitelů nebo spotřebitelů nSpeciální skutkové podstaty –Musí naplňovat podmínky generální klauzule –Zakázané je i jednání, které nenaplňuje zvláštní skutkovou podstatu, pokud neprojde testem generální klauzule 54 Zneužití dominantního postavení nProti soutěžitelům x proti spotřebitelům nTypické druhové případy nBojkot nOdmítnutí dodávek nDiskriminace nVýlučnost nJunktimace 55 Zneužití dominance nvynucování nepřiměřených podmínek ve smlouvách, zvláště vynucování plnění v nápadném nepoměru k protiplnění nvázání souhlasu s uzavřením smlouvy na podmínku, že druhá smluvní strana odebere i další plnění, které s ním nesouvisí nuplatňování rozdílných podmínek při shodném nebo srovnatelném plnění nzastavení nebo omezení výroby, odbytu nebo výzkumu a vývoje (refusal to deal) 56 Zneužití dominance ndlouhodobé nabízení a prodej zboží za nepřiměřeně nízké ceny nodmítnutí poskytnout jiným soutěžitelům za přiměřenou úhradu přístup k infrastruktuře, pokud jiní soutěžitelé nemohou bez ní působit na stejném trhu n 57 Sankce nZákaz rozhodnutím ÚOHS nPokuta nOpatření k nápravě n nMožnost schválit kompenzační opatření navržená narušitelem 58 Část VI. n n n nKontrola koncentrací 59 Strukturální přístup k antitrustu nKontrola koncentrací - spojování soutěžitelů nOchrana struktury trhu nHlava IV (§ 12-19) ZOHS 60 61 Koncentrace nSpojení podniků: n nPřeměnou nNabytím podniku nZískáním kontroly n n 62 Koncentrace nPo dobu max. 1 roku koncentrací není (§ 12/8 ZOHS): nPřechodná účast banky nPřechodné získání podílů nPřechod některých působností orgánu 63 64 Zásada de minimis n nEkonomicky nevýznamné koncentrace jsou pod rozlišovací úrovní ÚOHS nHranice obratu (absolutní výše) n n- § 13 ZOHS ncelosvětový / vnitrostátní n 65 Kritéria pro posouzení koncentrace I n§ 18 ZOHS npotřeba zachování a rozvíjení soutěže nstruktura dotčených trhů npodíl spojujících se soutěžitelů na trhu nhospodářská a finanční síla spojujících se soutěžitelů npřekážky vstupu na trh 66 Kritéria pro posouzení koncentrace II nmožnost volby dodavatelů a odběratelů spojujících se soutěžitelů nvývoj nabídky a poptávky na trhu npotřeby a zájmy spotřebitelů nvýzkum a vývoj, je-li k prospěchu spotřebitele a nebrání soutěži n 67 Kritéria posuzování koncentrace 68 Domněnka přípustnosti nÚOHS spojení nepovolí, pokud by mělo za následek podstatné narušení hospodářské soutěže (SIEC – test) nVyvratitelná domněnka - § 17 odst. 3 ZOHS –Pokud společný podíl spojujících se soutěžitelů na relevantním trhu nepřesáhne 25 %, má se za to, že jejich spojení nemá za následek podstatné narušení hospodářské soutěže 69 Řízení o koncentracích nPovolovací řízení nZahajuje se na návrh - § 15 ZOHS nNávrh povinně podávají spojující se soutěžitelé nPovinnost podat návrh před koncentrací nNáležitosti návrhu vyhl. ÚOHS č. 252/2009 Sb. nZjednodušené řízení (§ 16a ZOHS) – 70 Řízení o koncentracích nPostup ÚOHS po doručení návrhu nOznámit zahájení v Obchodním věstníku –Lhůta pro podání námitek nPosoudit, zda koncentrace podléhá souhlasu ÚOHS - rozhodnutí do 30 dní od zahájení 71 Řízení o koncentracích nPosoudit, zda koncentrace závažně naruší hospodářskou soutěž nSdělit, že ÚOHS pokračuje v řízení do 30 dní od zahájení řízení –Rozhodnout o povolení koncentrace –Pokud ÚOHS ve lhůtě 30 dní nejedná – má se za to, že koncentraci povolil nVydat konečné rozhodnutí –do 5 měsíců od zprávy že se pokračuje v řízení (jinak se má za to, že ÚOHS koncentraci povolil) n 72 Obsah rozhodnutí nKoncentrace nepovolena nKoncentrace povolena nKoncentrace povolena za splnění podmínek navržených účastníky řízení a schválených ÚOHS 73 Odkladný účinek řízení nK uskutečnění koncentrace zásadně nesmí dojít: -Před podáním návrhu na zahájení řízení -Před právní mocí rozhodnutí o povolení n n (ÚOHS může na návrh přiznat výjimku, pokud spojovaným osobám nebo třetím osobám hrozí závažná škoda nebo jiná závažná újma) > 74 Delegace řízení na Komisi nÚOHS může za podmínek komunitárního práva požádat Komisi, aby převzala řízení –do rozhodnutí Komise se řízení přerušuje – –pokud Komise rozhodne o převzetí, původní řízení se zastaví – –pokud Komise odmítne převzít, v řízení se pokračuje 75 Sankce nZákaz koncentrace nPokuty nLze zrušit původní povolení nLze uložit opatření k nápravě n –Dekoncentrace –Kompenzace 76 Kdy lze zrušit povolení nDůvody: nspojení bylo povoleno na základě nepravdivých nebo neúplných údajů účastníků núčastníci řízení uvedli Úřad v omyl núčastníci neplní podmínky povolení n nLhůta ndo 1 roku od zjištění nnejpozději však do 5 let 77 Dozor nad orgány veřejné správy n§ 19a ZOHS (účinnost od 1.12. 2012) n nOrgán veřejné správ jako soutěžitel nebo jako vnější činitel? nŠalba nepolitičnosti soutěžního práva nPojem orgánu veřejné správy nOrgán VS jako o soutěžitel? nOdvětvový regulátor jako n orgán VS? n n n 78 Dozor nad orgány veřejné správy n nVšeobecná negativní kompetenční generální klauzule § 19a ZOHS nOdpovědnostní následky za její porušení nPriorita ochrany soutěže nad mimosoutěžními cíli? nAbsolutizace? nExempce? nPrioritizace? nDrakonizace nebo humbukizace? n n n n n 79 Jednotlivosti z úpravy řízení před ÚOHS n nPrioritizace § 21/2 ZOHS nŠetření na místě v jiných než obchodních prostorech se souhlasem soudu (§ 21g ZOHS) nPrávní nástupnictví do odpovědnosti právnické osoby za delikt (§ 22b ZOHS) nProgram shovívavosti leniency (§ 22ba/1) nNarovnání settlement (§ 22ba/2) n n n n n