Úvod do finančního práva procesního Petr Mrkývka Právo hmotné a právo procesní oSystém práva – právní řád – uspořádání právních norem oDva subsystémy – elementární význam oHmotněprávní normy (právo hmotné) – jaká práva a povinnosti mají adresáti norem. oProcesněprávní normy – jakým formálním způsobem (procesem) mohou být práva uplatněna, jakým formálním způsobem mohou být vynucena splnění povinností, jakým způsobem se mají adresáti chovat v právním procesu o o o Lokace procesních norem oSpolu s hmotněprávními normami (kompletní kodifikace) oSamostatná kodifikace – OSŘ, TŘ, SŘS, SŘ, DŘ oJednací řády Finanční právo procesní oSoubor norem procesního charakteru, prostřednictvím kterých se realizuje finanční právo hmotné oNevytváří samostatné právní odvětví oNetvoří jednotný subsystém realizace hmotného práva o Formy procesu oKritérium přímého uplatnění finanční správy oNeadministrativní procesy oAdministrativní procesy Neadministrativní procesy realizace finančního práva hmotného oPostupy realizace finančního práva mimo rámec činnosti finanční správy o Členění: nNeadministrativní procesy interní povahy, nNeadministrativní procesy externí Neadministrativní procesy interní povahy oAdresát právní normy svými vlastními formalizovanými úkony realizuje finanční právo hmotné, vybírá si z katalogu předepsaných řešení oautoaplikace Neadministrativní procesy externí oPostupy, při kterých adresát činí formalizované úkony vůči jinému adresátovi (účastníkovi) oÚčastník A je oprávněn a povinen takový úkon učinit a účastník B je povinen toto strpět, případně má právo uplatnit proti takovému úkonu právem předvídané ochranné prostředky oVybírání daně srážkou x stížnost proti postupu plátce daně Administrativní procesy oPostupy účastníků a orgánů finanční správy při realizaci finančního práva hmotného oSpojitost s neadministrativními procesy – dohled, kontrola, - daňová tvrzení o Členění podle kriteria fóra: nExterní administrativní procesy nInterní administrativní procesy Externí administrativní procesy oRealizace finančního práva hmotného formalizovanými procesy, kdy její výsledek je přímo adresován vně daný orgán finanční správy oVůči neurčitému okruhu adresátů – normotvorné akty oVůči konkrétním adresátům v konkrétních věcech – formy individuálních finančněsprávních aktů Interní finančněsprávní postupy oPostupy nepřekračující organizační schéma orgánu finanční správy (rozpis prostředků, inventarizace, systém vnitřní kontroly apod.) Procesy nelegislativní a legislativní oNelegislativní procesy jsou formalizované postupy aplikace finančního práva hmotného oLegislativní procesy – normotvorné aplikační procesy, kterými se realizuje finanční právo hmotné, kdy výsledek má formu normativního aktu – zákon o státním rozpočtu na daný rok, obecně závazná vyhláška obce o místním poplatku, koeficientu daně z nemovitosti. Finanční právo procesní oV nejširším smyslu: veškeré formalizované procesy realizace finančního práva hmotného oV širším: formalizované postupy s účastí či s možností ingerencí veřejné moci oV úzkém: formalizované postupy realizace finančněprávních norem finanční správou a vůči finanční správě oV nejužším: formalizované postupy rozhodování o individuálních právech a povinnostech adresátů - řízení Systém finanční práva procesního oFinanční právo procesní – správní = subsidiarita správního řádu oFinanční právo procesní – daňové = relativní vyloučení subsidiárního použití správního řádu = SPRÁVA DANÍ oRozpočtový proces – realizace rozpočtového práva formalizovanými postupy dle rozpočtových pravidel /?/ oAkty heteronomní povahy, kterými se realizuje finanční právo hmotné a které nejsou součástí legislativního procesu – opatření ČNB při uskutečňování jejího hlavního cíle … Subsidiarita oUplatňuje se zejména v procesech podle SŘ a DŘ oLex generalis (SŘ, DŘ) oLex specialis (ZB, ZČNB, DZ, … daňové zákony …) oGenerální kodex veřejné správy – SŘ oEliminace subsidiarity SŘ ve veřejných financích - relativní Uplatnění SŘ – např. oNefiskální část oSprávní řízení před ČNB oRegulace cen oPuncovní řízení oFiskální část oPorušení rozpočtové kázně oPorušení předpisů o účetnictví oPojistné veřejných pojištění Uplatnění DŘ oFiskální část oPostupy a řízení ve věcech příjmů veřejných rozpočtů oPostupy a řízení v daňověsprávních věcech oŘízení ve věcech porušení norem správy daní Definice správy daní oSpráva daní je účelový správní proces (postup) k zjištění a stanovení daní a zabezpečení jejich úhrady oSpráva daní je předmětem činnosti veřejné správy ve funkčním smyslu – finanční správa Účel a cíl správy daní oÚčelem existence správy daní je cestou formalizovaného procesu zajistit příjmy veřejných peněžních fondů oCílem je správné zjištění, stanovení a úhrada „daní“ Předmět správy daní o„Daň“ oDaň – příjem veřejného rozpočtu oDaň – snížení příjmu veřejného rozpočtu, vratka oDaň je peněžité plnění: a)Daň, clo, poplatek b)Použití DŘ c)V rámci dělené správy d)Daňový odpočet, daňová ztráta, příslušenství daně e) Úprava správy daní oDaňový řád (zákon č. 280/2009 Sb.) oSubsidiární povaha DŘ oSpeciální úprava – „daňové“ zákony Konstrukce DŘ o266 paragrafů (38 861 slov) ošest částí 1. ÚVODNÍ USTANOVENÍ 2.OBECNÁ ČÁST O SPRÁVĚ DANÍ 3.ZVLÁŠTNÍ ČÁST O SPRÁVĚ DANÍ 4.NÁSLEDKY PORUŠENÍ POVINNOSTÍ PŘI SPRÁVĚ DANÍ 5.USTANOVENÍ SPOLEČNÁ, ZMOCŇOVACÍ, PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ 6.ÚČINNOST Principy správy daní oObecné principy veřejné správy oObecné principy procesního práva oZásady správy daní Základní zásady správy daní (1) 1.Zásada legality (§5/1) 2.Zásada legitimity (§5/2) 3.Zásada proporcionality (přiměřenosti) - (§5/3) 4.Zásada rovnosti (§6/1) 5.Zásada spolupráce (§6/2) 6.Zásada poučení (§6/3) 7.Zásada vstřícnosti (§6/4) 8. o8. Zásada včasnosti (§7/1) o9. Zásada hospodárnosti (§7/2) o10. Zásada volného hodnocení důkazů (§8/1) o11. Zásada legitimního očekávání (§8/2) o12. Zásada materiální pravdy (§8/3) Základní zásady správy daní (2) o13. Zásada neveřejnosti (§9/1) o14. Zásada mlčenlivosti (§9/1) o15. Zásada inkviziční (§9/2) o16. Zásada ochrany dat (§9/3) oJINÉ: oPrincip autonomie autoaplikace oPrincip daňové povinnosti oPrincip daňového tvrzení oPrincip časového souladu oPrincip jednacího jazyka o o Subjekty správy daní oSprávce daně – orgán veřejné moci, kterému byla svěřena působnost ve správě daní oÚřední osoba – vykonavatel působnosti správce daně (zaměstnanec, osoba oprávněná k výkonu SD) oOsoby zúčastněné na správě daní: Osoby zúčastněné na správě daní oDaňový subjekt; poplatník, plátce, osoba ustanovená (suplující daňový subjekt - správce), plátcova pokladna oTřetí osoby – osoba jiná než daňový subjekt s právy a povinnostmi ve správě daní; dotčená osoba. oZástupce osoby zúčastněné oUstanovený zástupce oZmocněnec oOdborný konzultant Správce daně oPravomoc (§11) oVěcná příslušnost oMístní příslušnost (§13) Místní příslušnost oAktivní kolize (§14) oExteritorialita (§15) oDožádání (§17) oDelegace (§18) oAtrakce (§19) Řízení a postupy Vztah řízení a správy oSpráva daní oPostupy oŘízení oDaňové řízení Daňové řízení podle DŘ oÚčel: správné zjištění a stanovení daně a zabezpečení její úhrady oSkončení řízení: splnění nebo zánik daňové povinnosti oPosouzení daně: k zdaňovacímu období, k jednotlivým skutečnostem oDílčí daňová řízení → Organizační diagram Dílčí daňová řízení Nalézací Při placení daní O opravných a dozorčích prostředcích vyměřovací o ŘOP doměřovací posečkání nebo splátkování o ŘOP exekuční zajištění daně Postupy o„Pátračka“ – vyhledávací činnost oSpráva registrace oVysvětlení oMístní šetření oDaňová kontrola oPostup k odstranění pochybnosti (vytýkací řízení)