19. VYSAZENÍ PODDANSKÉ VESNICE NA T. ZV. NĚMECKÉM PRÁVU. (Dědičný pacht selský.) R. 1358. Obsahem latinské listiny premonstrátského kláštera v Teplé, kterou zde otiskujeme, je změna právního poměru k půdě u obyvatel klášterní poddanské vsi Černovic. Jde tu o je-den z nesčetných tehdy případů, kdy pozemkové vrchnosti, aby si snadno a rychle opatřily hotové peníze, vyždímaly z poddaných poslední groše na l. zv. zákup pozemků, jimi již držených, do dědičného pachtu. Okamžitá situace poddaných se ani v nejmenšfm nezlepšila, naopak se zhoršila tím, že svou hotovost odevzdali vrchnosti jakožto „arhu" čili závdavek, jinak také zvaný „podací" (t. j. podávaný) peníz. Pro budoucnost se ovšem poddaným formálně jejich držba upevňovala a jejich povinnosti vůči vrchnosti se ustcíovaly, zejména když o věci byla vydána listina. Na druhé straně nesmíme zapomínatr že ve většině případů šlo o pozemky, které předkové a předchůdci vrchnosti předkům svých poddaných uloupili, af již za použití skutečného násilí anebo zneužitím své ekonomické či jiné převahy, vysunuvše se nad přímé výrobce jako vrchní páni (vlastníci) půdy jimi vzdělávané, vyžadujíce od nich práce a jiná, plnění bez jakéhokoli omezeni a ohrožujíce je podle své libovůle odnětím půdy („sehnáním11 s ní). Pozoruhodné je, že v listině není zmínky o tom, v jaké výši „arha'\byla od poddaných vybrána. 115 Rovněž- nevypisuje se zde podrobněji, v čem. spočívá onen nový poměr, z něhož se vyzvedává dědičnost: -Zřejmě-se předpokládá, že. všechny ostatní stránky věci jsou všeobecně známy a určeny obyčejem jakožto ,,/us emphiteuticum, quod vutgariter německé právo vocatur", jak se píše v jiné listině, téměř současné (Regesta III, , č, 24, sír, 25, z r. 1358, listina kláštera v Roudnici). Po stránce hospodářské je příznačné že listina obsahuje i přeměnu robotních závazků v peněžní plat odváděný dvakrát do roka. Z literatury: K. KROFTA, Dějiny selského stavu, II. vyd. (uspořádal E. Janoušek), Praha 1949. B. T-RUBCOV, Issledovanija po agrarnoj istorii Čechii XÍV načalo XV v., Moskva, 1963. Nos Eyringo, divlna miseratione abbas, Nicola us prior, Budko subprior, Leo celeraríus, Ulricas camerariiis, Heinricus inflrmarius totusque conventus mon. Teplen six, Prem. ord., Prag. dioc, ad universorum... faominuni deducimus no-ticiam, quod nos intuenteš ecclesiam no-stram predictam fore collapsam in magna debita, de quibus, nisi illico relevaretur, darnna maiora procul dubio Ineurrisset, duet i unanimiter sano consilio, cum rna-tura deliberacione recepímus in Czrnowicz a pauperibus nostris arrrain, quarn Boemi vulgariter podda(cie) nomi-nant, vendentes ac locantes et exponen-tes ipsís pauperibus nostris dietám villain nestraní Czrnowicz de iure boemicali in ius theutunicale possidenrtani et habendum per dictos paupereš et ipsorum here-duni successores perpetuo, sub hac forma, quod de urio quoque laneo si ve curia in predict a villa Czrnowicz nobis et ecclesie nostre Teplensi predicte singulis ami is nomine census et iurium sedceim gr. Prag. in festo s. Georgii et tantun-dem in festo s. Galii semper proximo sequent!, item circa festům b. Wenczeslai quatuor strichones Teplensis mensure de grano siliginis, duos strichones ordei, duos strichones ave.ne, unum stríchonem tritici, medium strichonem písařům, unam au cam, sex pullos, 30 ova et duos caseos sepedícti pauperes et incole antc-fate ville nostre Grznowicz dare et solve- 116 My Eyring, z božílio slitování opat, Mikuláš pře vor, Budek podpřevor, Lev sklepmistr, Oldřich, komorník, Jindřich představený nemocnice a všechen konvent kláštera v Teplé, řádu premonstrátů, pražské diecése, uvádíme všem... lidem na vědomost, že nahlížejíce, jak řečený náš kostel by upadl ve veliké dluhy, z nichž, kdyby rychle nebylo mu pomoženo, bezpochyby by mu vzešly větší škody, jednomyslně vedeni zdravou radou, se zralým uvážením vzali jsme od našich poddaných („chudých") v Černo-vicích závdavek („arhu"), který Čechové lidově jmenují „podací", prodávajíce, propachtovávajíce a vysazujíce těmto svým poddaným řečenou naši ves Čer-novice z českého práva do práva německého, tak aby ji tito poddaní a nástupci jejich dědiců drželi a měli věčně, a to takovým způsobem, že často jmenovaní poddaní a obyvatelé řečené naší vsi Čer-novic musí a mají dávat i a platiti, nehledě na jakoukoli nesnáz a příhodu, z každého lánu nebo dvora v řečené vsi Čer-novicích nám a řečenému našemu kostelu v Teplé každý rok jakožto úrok a právo 17 pražských grošů na svátek sv. Jiří a tolikéž na svátek sv. Havla vždy nej-blíže příští, dále kolem svátku sv, Václava 4 korce žitného zrna teplické míry, dva korce ječmene, dva korce ovsa, jeden korec pšenice, půl korce hrachu, jednu husa, šest kuřat, 30 vajec a dva sýry, re teneantur et debeant, tenentur et de-bent, difflcultate et occasione qualibet non obstante, quo circa sepefati pauperes In Czrnowicz hern am regálem, quando conirnuniler per totam Boemiam danda et solvenda emerserit, per viginti quin-que gr. Frag., videlicet inclusive cum de-leciis de quolibet laneo, et fumales dena-riorum d. archiepiscopi tempore suo de-putato iuxta consuetudinem antiquam solvere tenebuntur. Preterea (pre)dieti pauperes pro robotíš quatuor sex. gr. i'rag. cum uno ferto-ne in festo Purificacionis s. Marie et tan-tundem in festo b. Jacobi pro(xime) subsequent! nobis et ecclesie nostre, que-madmodum antea fecerunt, omni anno dare ac solvere non obmittant, de aliis vero gravaminibus, videlicet collectis nostris, steu(ris), exaccionibus et imposi-cionibuSj quocumque nomine mineuputis, supra dittos paup(eres) in Czrnowicz li-bertamus, absolvirnus et hoc scripto J i beros facimus et exeniptos. In quorum omnium evidens testimonium sigilla nostra presentibus sunt appensa. Dat. a. d.M°CCC0LVÍII° feria terci a infra octavas Nativitatis s. Marie virg. glor. vedle čehož budou řečení poddaní v Černo vicích povinni platili královskou herni, když se obecně vyskytne povinnost dávat a platiti ji obecně po celých Čechách, v částce 25 grošů pražských, totiž včetně smaznčho, z každého lánu a po-dýmné panu arcibiskupovi v určeném sobe času podle starého obyčeje. Mimo to řečení poddaní každým rokem ať neopominou dávat a platiti za roboty 4 groše pražské s jednou čtvrtí na svátek očišťování sv. Marie a tolikéž na svátek sv. Jakuba nej blíže příštího nám a našemu kostelu, jak to činili dosud, avšak od jiných břemen, totiž od našich sbírek, pomocí, dávek a daní, ať se nazývají jakýmkoli jménem, řečené naše poddané v Černovicich osvobozujeme, zprostili jsme a touto písemností činíme svobodnými a z nich vyňatými. Na čehož všeho zřejmé svědectví jsou k této listině přivěšeny naše pečeti. Dáno... Latinský text listiny je převzat z edice „Regesta Dipiomattca Bohemiíie et Mor;; víae", sv. VII část i (MENDL-LINÍ1ÁRTOVÁ), Praha 1954, č. 2. sir. 3—4.