Právnická fakulta MU 2015 MPV I – 1. a 2. předn. © Vladimír Týč, 2015 Jen pro osobní studijní potřebu Specifika mezinárodního práva Stát jako subjekt a objekt mezinárodního práva Státy a mezinárodní společenství • Státy jsou suverénní entity • Státy = rovné entity, směřují k uplatňování absolutní suverenity - ale nutná koexistence • Mezinárodní společenství = systém, v němž koexistují a spolupracují jednotlivé státy • Suverenita nemůže být „absolutní“ = stát není podřízen jinému státu, ale musí respektovat totéž u jiných, tedy zaručovat totéž jiným státům • Je třeba respektovat minimální pravidla fungování systému států = mezinárodního společenství • + rozvoj tohoto systému Koordinační charakter MP •proto převažuje povaha koordinační (rovnost elementů na rozdíl od práva vnitrostátního) •Jednotlivý stát a jeho společnost: systém kompaktní a hierarchizovaný (stát-jednotlivci) •Mezinárodní společenství nemůže být hierarchizováno (suverenita) • PROČ MP SKUTEČNĚ EXISTUJE - 1 •Mezinárodní společenství je SYSTÉM. Potřeba regulace vnitřního uspořádání systému. • •Je vázanost mezinárodním právem totéž co faktická efektivní vynutitelnost? •Některé normy nejsou vynutitelné ani ve vnitrostátním právu a přesto jsou závazné! PROČ MP SKUTEČNĚ EXISTUJE - 2 •1. Státy jsou si jakožto suveréni vědomy, že MP potřebují, aby fungoval systém = mezinárodní společenství. • •2. Státy ve svých ústavách recipují MP - vyjadřují svou vázanost. • •3. Proč státy uzavírají MS, proč mezi sebou vedou diplomatická jednání? • •4. Proč existují mezinárodní organizace založené na MP a fungující podle MP? • •5. Proč národní soudy států aplikují mezinárodní právo, zejména smlouvy? DŮLEŽITOST HISTORICKÉHO VÝVOJE •Nejprve regulace mocenských aspektů (dělba vlivu)- Řecko, Řím, až po 17. století - vedení války •obchod, konzulové •Vestfálský mír: rovnováha mezi evropskými mocnostmi (1648) •Vznik moderního státu - suverenita •Organizace Evropy v diplomatickém smyslu (civilizovanou formou): Vídeňský kongres (1815) - Rusko, Rakousko, Prusko, později i Francie a Anglie •2. pol. 19. st.: do popředí i jiné oblasti než politika (ekonomika - duševní vlastnictví) •Po 1.sv.v.: udržení míru - Společnost národů •MP = systém právních pravidel, která regulují vztahy mezi státy jakožto nezávislými subjekty •Tato historie je zcela jiná než historie vzniku vnitrostátních právních systémů • Specifika mezinárodního práva •ošidnost srovnávání s právem vnitrostátním •„rané“ stadium vývoje •působí v jiném prostředí •projev vůle více států •A HLAVNĚ: MÁ CHARAKTER KOORDINAČNÍ, NE SUBORDINAČNÍ Specifika mezinárodního práva •1. KOORDINAČNÍ CHARAKTER MP vyplývá ze zásady svrchované rovnosti států, která je jeho základem Zásada svrchované rovnosti •SVRCHOVANOST (SUVERENITA) –nezávislost na jiné moci uvnitř i vně –přirozené vymezení –dobrovolné omezení (EU x kolonie) –územní výsost = výlučný výkon suverenity státu na svém území - výjimky •ROVNOST –rovná práva, výjimky Specifika mezinárodního práva - 2 • D ů s l e d k y : •2. Není centralizovaná normotvorba •3. Není autoritativní orgán, který by závazně rozhodl o porušení práva a stanovil sankce •4. Chybí centralizovaný systém donucení Specifika mezinárodního práva - 3 •Decentralizované donucovací prostředky: –bez použití síly (retorze, přerušení styků) –s použitím síly (sebeobrana, akce RB) •5. Prameny – také právo nepsané •6. Subjekty – původní, odvozené, jednotlivci (?) Specifika mezinárodního práva - 4 •7. Předmět úpravy: i oblasti nenáležející žádnému státu •8. Rozvojový charakter – vývoj (jednotlivci-?) •9. Procesní právo - ? Specifika mezinárodního práva • S h r n u t í : •Chybí analogie státu jakožto nadřazené moci •Státy jsou v MP zároveň tvůrci a adresáti norem. •Mezinárodní společenství = zcela decentralizovaný systém bez mocenského centra. Subjektivita v mezinárodním právu •způsobilost k právům a povinnostem •způsobilost k právně relevantnímu chování •normotvorná způsobilost (ne vždy) •Rozsah: •plná subjektivita (stát) (celé MP) •částečná subjektivita (mezinárodní org.) (část MP) •marginální subjektivita (jednotlivec) (výj.) Subjektivita – 2 •trvalost (dočasnost) •zdroj (obecné nebo partikulární MP) •původnost: –původní (primární): státy, povstalci, n-o hnutí –odvozená: mezinárodní organizace, jednotlivci –podle okolností: zvláštní politické útvary, města (hist.) – STÁT - ZNAKY - ÚZEMÍ - ÚZEMNÍ VÝSOST • •1. ÚZEMÍ –pozemní část, mořský prostor, 3 rozměry –enklávy a poloenklávy, nesouvislost, zámořská území (místo kolonií) –hranice - vedení, delimitace (mapy), demarkace (terén) –stabilní a demarkovaná hranice není podmínkou •2. OBYVATELSTVO –vlastní občané: občanství původní, nabyté - řídí se jen právem příslušného státu –cizinci a bezdomovci •3. ORGANIZACE STÁTNÍ MOCI (VLÁDA) –nezáleží na režimu, záleží na efektivitě, co když neovládá celé území? –SUVERENITA –nezávislá moc, ale respektující totéž u jiných států •4. ZPŮSOBILOST VSTUPOVAT DO M-VZTAHŮ • Způsobilost vstupovat do mezinárodních vztahů •neuznaný stát – charakter státu je sporný (Severokyperská turecká republika) •vyhlášení nezávislosti (1983) •viz dále uznání státu Třídění států v MPV •podle rozsahu suverenity –plně suverénní –s programově omezenou suverenitou (EU) –závislé (kolonie apod.) – •podle učlenění (vnitřní struktury) –jednotné (event. autonomní útvary) –federace vnitrostátní a mezinárodní (ústava) –konfederace (mezinárodní smlouva) Územní výsost •kompetence územní a osobní •lze vykonávat suverenitu (jurisdikci státu) mimo své vlastní území (a naopak)? •výlučnost = ÚZEMNÍ VÝSOST •důsledky: zákaz vměšování obousměrně (příklady vměšování: každý akt, který je výkonem státní moci - např. doručení soudní písemnosti) (na vlastním území lze - vymáhání placení pokuty) •- zahrnuje výlučný výkon státní moci vůči osobám, věcem a skutečnostem na vlastním území •- výkon svých pravomocí (EU = výjimka) - legislativní, správní, soudní, donucovací •- OMEZENÍ výkonu: obecné MP (zacházení s cizinci), univerzální (pokojný průjezd teritoriálními vodami), partikulární (služebnosti, zvláštní prostory), specializovaná pravidla MP (dipl. a konzul. právo), povolení ad hoc (kontrola na letištích, hraniční přechody) (Schengen: právo pronásledování), mezinárodní trestní soudy (smlouva) ----------------------------0603------------------------------------ Územní výsost - výjimky •OMEZENÍ územní výsosti (jurisdikce státu): –obecné MP (zacházení s cizinci), –univerzální (pokojný průjezd teritoriálními vodami), –partikulární (služebnosti, zvláštní prostory), –specializovaná pravidla MP (dipl. a konzul. právo), –povolení ad hoc (kontrola na letištích, hraniční přechody) –(Schengen: právo pronásledování), –mezinárodní trestní soudy (smlouva) Personální výsost a imunita státu •- výlučnost osobní (personální výsost): diplomatická a konzulární ochrana •- lodi a letadla nad volným mořem •- FEDERACE •STÁT NEMŮŽE BÝT BEZ SVÉHO SOUHLASU PODROBEN PRAVOMOCI STÁTU JINÉHO (IMUNITA STÁTU) • absolutní x funkční U Z N Á N Í S T Á T U • •STÁTY SE mění - vznik, zánik (slučování - rozdělování- secese) • •Uznání státu •existující stát bere na vědomí, že nově vzniklý útvar je suverénním státem a rovnoprávným subjektem MP (deklaratorní prvek) •a zároveň projevuje vůli vstoupit s takovým státem do právních vztahů, které jdou dále než základní práva a povinnosti států (konstitutivní prvek) •retroaktivní účinek – vztahuje se k okamžiku vzniku nového státu • •Uznání vlády: jen při neústavní změně, ovládá-li většinu území nebo alespoň je-li taková pravděpodobnost •Libye - stát existoval pořád, vláda se změnila • U Z N Á N Í S T Á T U • •- uznání de iure – plné, konečné a neodvolatelné •- uznání de facto – omezené a prozatímní – může vést k založení jakéhokoli právního poměru, který jde nad míru základních práv a povinností států, lze ho kdykoli odvolat nebo nahradit uznáním de iure, státy užívají, pokud potřebují rychle upravit svůj poměr k novému státu a přitom nemají důvěru k jeho trvání (případně si jeho existenci nepřejí) • Forma uznání •FORMA: VÝSLOVNÉ, NEVÝSLOVNÉ •uznání podle formy: •- výslovné – každý formální akt, kterým uznávající stát přímo vyhlašuje svou vůli druhý stát uznat •- mlčky (konkludentní) – oficiální akt uznávajícího státu implikující uznání nového státu (uznání jeho vlády, uzavření dohody, ne ale společná účast na mezin. konferenci, v mezin. organizaci, ani podpis mnohostranné mezinárodní smlouvy) • •nevýslovná forma: –diplomatické vztahy: ano –bilaterální smlouvy obecné povahy: ano –bilaterální smlouvy speciální: ne –strana mnohostranné smlouvy: ne –členství v OSN: ne –uznání vlády zpravidla výslovné (politická podpora) Uznání - pokračování •Kritéria uznání státu: právní - uvedené znaky (Montevidejská úmluva) + okolnosti vzniku + politické • •UZNÁNÍ VLÁDY: efektivnost, stabilita (a taky ta formální vláda) •většinou kritéria politická •DE FACTO A DE IURE: •uznání vlády: –de facto - alespoň určitý vliv, –de-iure - trvalý a pevný vliv •Lze de iure uznat i vládu, která kontroluje jen část území nebo je v exilu! • Uznání - teorie •Uznání státu: •- konstitutivní teorie = uznání vytváří stát a dodává mu právní subjektivitu (?) –pozor: neuznaný stát není podroben obecnému MP? –někdo uznal, někdo neuznal - co to znamená? •- deklaratorní teorie = praxe států - retroaktivní efekt - nevadí –nelogičnost: neuznané skutečné státy – –proto zavrhujeme toto dělení – Uznání státu je spíš politická, ne právní otázka • NELZE UZNAT STÁT, který vznikl cestou porušení mezinárodního práva • Příklady uznání •Taiwan - politicky •Kypr •Abcházie, Jižní Osetie •FYROM •Kosovo - vznik nebyl protiprávní (MSD) •Palestina - nečlenský stát OSN •Uznání vlády: Libye, Ukrajina Przegląd państw nieuznanych •Państwa częściowo uznane na arenie międzynarodowej • Abchazja od 1992 (w 2014 uznawana przez 4 państwa członkowskie ONZ: Rosję, Nauru, Nikaraguę i Wenezuelę) • Osetia Południowa od 1991 (w 2014 uznawana przez 4 państwa członkowskie ONZ: Rosję, Nauru, Nikaraguę i Wenezuelę) • Cypr Północny od 1974 (w 2014 uznawany przez 1 państwo członkowskie ONZ: Turcję) • Kosowo od 2008 (w 2014 uznawane przez 105 państw członkowskich ONZ) • Tajwan od 1949 (w 2014 uznawany przez 21 państw członkowskich ONZ oraz przez Stolicę Apostolską) • •Państwa nieuznawane na arenie międzynarodowej, de facto kontrolujące swoje terytorium • Górski Karabach od 1991; uznawany za część Azerbejdżanu • Naddniestrze od 1990; uznawane za część Mołdawii • Somaliland od 1991; uznawany za część Somalii • •Terytoria o nieustalonym statusie • Palestyna (uznawana jako państwo przez ONZ (państwo-obserwator w ONZ) i niektóre państwa, Palestynę uznaje ponad 100 państw, z czego część, w tym Polska, uznaje za podmiot prawa międzynarodowego Palestyńskie Władze Narodowe, a nie państwo palestyńskie) • Sahara Zachodnia od 1976 (w 2013 uznawana przez 51 państw jako niepodległe państwo, pełnoprawny członek Unii Afrykańskiej, większość terenów pozostaje pod administracją marokańską) • • Sukcese státu •Vídeňská úmluva o sukcesi států ve vztahu k mezinárodním smlouvám – 1978 (platnost 1996) •Vídeňská úmluva o sukcesi ve vztahu k majetku, aktivům, dluhům – 1983 (neplatí) •Mezinárodní smlouvy: obecně přechod na sukcesora, kromě: –lokalizovaných –polouzavřených a uzavřených –dočasných Sukcese smluv - pokračování •mnohostranné: otevřené – notifikace, ostatní – souhlas protistran •dvoustranné: sukcese singulární, nikoli univerzální – musí být akceptace prohlášení druhou stranou (dohoda o nástupnictví) •plná volnost nového státu naložit se smlouvami (tabula rasa) Mezinárodní organizace • členové: státy nebo mezinárodní organizace • pojmové znaky: –zřízeny mezinárodní smlouvou –odvozená subjektivita –relativně trvalé –vlastní orgány –usilují o dosažení cílů podle zřizovací smlouvy Organizační struktura mezinárodních organizací •„Shromáždění“ – zastoupeni všichni členové, rozhodovací pravomoc •„Výbor“, „Rada“ – výkonný orgán, vyjadřuje společný zájem mezinárodní organizace •sekretariát – výkonně technický orgán •(orgán pro řešení sporů) Jednotlivec jako subjekt MP Získání subjektivity: - vlastním úkonem podle MP (lidská práva) - úkonem státu nebo mezinárodního orgánu (mezinárodní trestní právo) Státní občanství - získání: - ius sanguinis, ius soli - opce, osvojení, manželství (naturalizace) - dvojí občané (bipatridé), apatridé