PF_PPT pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB Zápatí prezentace Finanční správa v ČR v organizačním a funkčním pojetí Michal Liška 321168@mail.muni.cz PF_PPT pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB Systém finančního práva Zápatí prezentace www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Finanční právo nObecná část nZvláštní část -Fiskální – Rozpočtové právo, Berní právo, Právní regulace veřejných výdajů, Bilanční právo - -Nefiskální – Měnové právo, devizové právo, Právo finančního trhu (veřejné bankovní a pojišťovnické právo), Puncovní právo n nFinanční právo procesní nFinanční právo správní (organizační) nFinanční právo trestní Zápatí prezentace 3 PF_PPT pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB Pojem finanční správy a její systematizace… Zápatí prezentace www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 5 Pojem finanční správy nFinanční správa = specifický úsek veřejné správy jehož posláním je péče o materiální základ poskytování veřejných statků a dozor (dohled) nad finančními činnostmi n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Finanční správa nPrastaré pojítko mezi financemi a veřejnou správou, správním právem a finančním právem. nMerkl: pomocná funkce - slouží realizaci ostatních činností státu, negoval její samostatnost (Merkl, A. Obecné právo správní. Díl II. Praha – Brno: Orbis 1932) – funkční pojetí nX Pošvář: samostatný (specifický a výjimečný) díl veřejné správy - organizační pojetí (učebnice) nSiblík: nástroj zajišťování dostatku peněžních prostředků pro státní správu, ale také jako bankovní dohled, dohled nad spořitelnami a pojišťovnami, správu majetku státu … (1947) n Zápatí prezentace 6 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Průsečík nSprávněprávní orgány a finančněprávní předmět nSpráva daní a SŘ… nFinanční činnost – alokace, distribuce a neutrální nSprávní činnost – dohled, dozor, autorizace nPrávo a jeho specializace a dělba nemá sledovat pouze cíl právního odvětví, ale práva jako takového => zastávání striktních/rigidních doktrín nevede k rozvoji (právo je živý systém – evolutivní výklad). Jiné vědy humánní (medicína, biologie) Zápatí prezentace 7 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Finanční správa sensu largo nveškerá činnost, která metodami a formami VS působí na materiální základ veřejného sektoru včetně dopadů na soukromý sektor n Zápatí prezentace 8 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Finanční správa sensu stricto nčinnost dekoncentrovaných orgánů, do jejichž působnosti patří realizace výkonné moci při nakládání s veřejnými peněžními prostředky njedná se de facto pouze o správu veřejných financí nTj. i správa daní – daň ve smyslu zkratky dle DŘ – daně, cla, poplatky, pokuty, atd.. n Zápatí prezentace 9 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Finanční správa sensu stricticimo nOd 1.1.2013 (zákon o finanční správě ČR) nFinanční správa České republiky nNástupce územních finančních orgánů n n Zápatí prezentace 10 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Pojetí finanční správy Finanční správa ve smyslu organizačním ve smyslu funkčním Činnost Instituce nStejně je možné pojímat celou veřejnou správu i jednotlivé její díly (tj. i pro daňovou správu sensu largo) nFinanční správa je specifickým a výjimečným dílem veřejné správy – v čem? ► www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Organizační pojetí Funkční pojetí nSystém správních úřadů a subjektů s postavením správního úřadu vykonávajícího veřejnou správu, při které se realizuje metodou administrativního působení na adresáty veřejné správy finanční právo hmotné nSoubor správních činností zajišťujících tvorbu materiálního základu poskytování veřejných statků (správa fiskální) a soubor správních činností zabezpečujících veřejnoprávní dohled (dozor) nad realizací finančních činností nefiskálního charakteru 12 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Specifika a výjimečnost finanční správy nFinanční správa je nástrojem realizace finančního práva za podmínky, že zákonodárce předpokládá pro uskutečnění finančního práva formy a metody vlastní veřejné správě. nFinanční správa je výjimečná svým předmětem, svojí právní regulací a tím, …. že je všude! ► n n …..FINANCE…. Soubor společenských vztahů souvisejících se shromažďováním a vydáváním peněžních prostředků v procesu směny a rozdělování peněžních zásob (objekt - peníze) Zápatí prezentace 13 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled nPředmět finančního práva n> nPředmět finanční správy nNe všechny společenské vztahy tvořící předmět finančního práva jsou přímo vystaveny působení veřejné správy. Ne všechny normy finančního práva jsou realizovány formami a metodami veřejné správy (nezasahuje do nich – dohled, dozor, vliv). www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Předmět finančního práva nSpolečenské vztahy, které vznikají, realizují se a zanikají: nV procesu tvorby, rozdělování a užití veřejných peněžních fondů, nV souvislosti s fungování peněžního systému, nV rámci veřejnoprávních ingerencí do finančního trhu. n(segmenty klasického pojetí finančního práva) www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled nTyto společenské vztahy jsou regulovány normami finančního práva s využitím metody založené na modifikované administrativně právní metodě regulace: n nFormy, metody, cíle, instituty a instituce veřejné správy. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Šíře předmětu finanční správy nJe dána šíří záběru finančního práva ► n►různorodost forem a metod správních ingerencí n►institucionální rozmanitost n►obtížná systematizace n►dekoncentrace vykonavatelů finanční správy. n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Prostředí realizace finanční správy Finanční správa PRIMÁRNÍ SEKUNDÁRNÍ Finanční správa Ministerská (vládní) Centrální banka s postavením správního úřadu jiná www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Podřazení segmentů finanční správy nPrimární FS: speciální dekoncentráty – ÚFO, CSČR, ČNB nSekundární FS: svěřený výkon finanční správy v návaznosti na primární předmět správy, resp. Primární účel existence instituce, nerespektuje se dělba moci. nPř.: výkon finanční správy soudy – správa veřejných financí, správa majetku … PF_PPT pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB Systém organizace finanční správy Zápatí prezentace www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled n nvěcné principy nteritoriální principy nkoncentrace x dekoncentrace ncentralizace x decentralizace nduální správa ndělená správa norganizační x funkční n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Věcný princip organizace finanční správy nSoučasná finanční správa v ČR není organizována na principu koncentrace a centralizace nRezortní správa financí nSpeciální finanční správa – institucionalizované veřejné peněžní fondy n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Finanční správa Správa veřejných financí Správa peněžního systému Správa finančního trhu Správa veřejných příjmů Správa veřejných výdajů Správa daní Správa cel Správa ostatních příjmů www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Teritoriální principy nCentrální finanční správa – MF, ČNB nAdministrativní členění státu – obec, okres, kraj (1960) nObvody podle systému územních samosprávných celků – obec (typ), VÚSC nVlastní obvody podle potřeb FS nKombinovaný systém teritoriální a funkční (pobočky ČNB) n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Koncentrace x dekoncentrace nRelativní nKoncentrace v systému národních výborů nDekoncentrace – vytváření speciálních orgánů k výkonu finanční správy nTendence dílčí koncentrace – specializace – specializované a odvolací fin. ředitelství www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Centralizace x decentralizace nCentralizovaná finanční správa – pobočky nČNB nFondy nDecentralizace – fiskální federalismus nSpráva státních financí nSpráva financí územních samospráv nSpráva financí profesních (zájmových) veřejných korporací www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Duální správa nSpráva vykonávaná dvěma orgány finanční správy bez vzájemného vrchnostenského vztahu nUrčující kritérium působnosti/příslušnosti: charakter (statut) adresáta FS nPříklady: devizové orgány – MF, ČNB n ÚFO: obecné FÚ, Specializovaný FÚ www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Dělená správa – funkční princip n§§ 161-162 Daňového řádu nProcesně dělená správa nInstitucionálně dělená správa n nNalézací řízení n nInkasní správa n nVymáhání www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Potřeby finanční správy nJednotné zásady fungování finanční správy, zejména v případě správy veřejných financí nSplnění požadavků dobré správy nEfektivnost nHospodárnost nStabilita PF_PPT pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB Právní úprava správy daní v organizačním pojetí Zápatí prezentace www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled nZákon č.2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy, ve znění pozdějších předpisů nZákon č. 456/2011 Sb., o Finanční správě České republiky, ve znění pozdějších předpisů nZákon č. 17/2012 Sb., o Celní správě České republiky, ve znění pozdějších předpisů, nDalší podzákonné předpisy, např. vyhláška o územních pracovištích finančních úřadů, která se nenacházejí v jejich sídlech, vyhláška o vzorech služebních průkazů… Zápatí prezentace 31 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Pražská systematika finanční správy 1)Státní a místní finanční orgány -Stát nebo ÚSC -Státní: ústřední: MF, ČNB a NKÚ - místní: s celostátní působností (GFŘ, GŘC, SFÚ a OFŘ) a ostatní (FÚ a CÚ) Zápatí prezentace 32 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Vykonavatelé daňové správy Zápatí prezentace 33 Správce daně Primární Sekundární Finanční správa České republiky Celní správa České republiky PF_PPT pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB Ministerstvo financí Zápatí prezentace www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Ministerstvo financí nÚstřední orgán státní správy n nOkruh činností vymezen zákonem č.2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy, ve znění pozdějších předpisů (§4) n -Úsek státních příjmů -Úsek finančního trhu -Ostatní úseky n Zápatí prezentace 35 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Organizace Ministerstva financí ČR nStarý systém: nMinistr financí nodbor 10 - Kabinet ministra nodbor 29 - Legislativní nodbor 30 - Personální nodbor 56 - Interní audit a inspekce nsekce 02 - Finanční trh nsekce 03 - Hospodaření s majetkem státu a informatiky nsekce 04 - Finanční, auditní a provozní nsekce 05 - Daně a cla - viz dále nsekce 06 - Veřejné rozpočty nsekce 07- Mezinárodní vztahy a finanční politika n 36 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled MF ČR, 2015 nhttp://www.mfcr.cz/cs/o-ministerstvu/zakladni-informace/organizacni-struktura Zápatí prezentace 37 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zákon… nMinisterstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro státní rozpočet republiky, státní závěrečný účet republiky, státní pokladnu České republiky, finanční trh, regulaci vydávání elektronických peněz a ochranu zájmů spotřebitelů na finančním trhu s výjimkou výkonu dohledu nad finančním trhem v rozsahu působnosti České národní banky, pro zavedení jednotné měny euro na území České republiky, pro platební styk, daně, pojistné na důchodové spoření, poplatky a clo, finanční hospodaření, finanční kontrolu, přezkoumání hospodaření územních samosprávných celků, účetnictví, audit a daňové poradenství, věci devizové včetně pohledávek a závazků státu vůči zahraničí, ochranu zahraničních investic, pro tomboly, loterie a jiné podobné hry, hospodaření s majetkem státu, privatizaci majetku státu, příspěvek ke stavebnímu spoření a státní příspěvek na penzijní připojištění, ceny a pro činnost zaměřenou proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a vnitrostátní koordinaci při uplatňování mezinárodních sankcí za účelem udržování mezinárodního míru a bezpečnosti, ochrany základních lidských práv a boje proti terorismu, posuzuje dovoz subvencovaných výrobků a přijímá opatření na ochranu proti dovozu těchto výrobků. Zápatí prezentace 38 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Rozpočtové a daňové právo nÚstřední orgán státní správy pro SR a SZÚ nIniciativa, řízení přípravy, průběžně hodnotí nFinanční kontrola – řídí a koordinuje nDaně (berně) – přenesení výkonu správy Zápatí prezentace 39 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Měnové a devizové právo nMěnové právo – ústřední orgán pro zavedení jednotné měny EURO, pro platební styk a vydávání elektronických peněz (zbytek ČNB) nDevizové právo – ochrana zahraničních investic a závazky & pohledávky státu nFinanční trh – zbytková činnost (analytické činnosti a legislativa) n Zápatí prezentace 40 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Ostatní oblasti nStavební spoření, penzijní připojištění nHospodaření se státním majetkem nPrivatizace národního majetku nKontrola cen nLoterie, tomboly a jiné podobné hry (obecní a krajské úřady) nBoj proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu nPřezkoumávání hospodaření ÚSC, dobrovolných svazků obcí a Regionálních rad soudržnosti nÚčetnictví, audit a daňové poradenství n n Zápatí prezentace 41 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled nJaké úřady pod něj spadají: http://urady.statnisprava.cz/rstsp/ciselniky.nsf/druhy_uradu nPovodně – plavební úřad (účetnictví – je centrální pro věci účetnictví, ) – tvůrce se snažil vypsat všechny nedbal na hierarchii a dělení na ústřední a územní nhttp://www.mfcr.cz/cs/soukromy-sektor/regulace nhttp://www.mfcr.cz/cs/o-ministerstvu/zakladni-informace/primo-rizene-organizace n nhttp://www.statnisprava.cz/ nhttp://www.ministerstvofinanci.cz/ nhttp://www.mfcr.cz/ n nData: http://data.mfcr.cz/ n n Zápatí prezentace 42 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Česká národní banka (ČNB) n(1) Hlavním cílem činnosti České národní banky je péče o cenovou stabilitu. Česká národní banka dále pečuje o finanční stabilitu a o bezpečné fungování finančního systému v České republice. Pokud tím není dotčen její hlavní cíl, Česká národní banka podporuje obecnou hospodářskou politiku vlády vedoucí k udržitelnému hospodářskému růstu a obecné hospodářské politiky v Evropské unii se záměrem přispět k dosažení cílů Evropské unie. Česká národní banka jedná v souladu se zásadou otevřeného tržního hospodářství. n n (2) Česká národní banka plní tyto úkoly: n na) určuje měnovou politiku, n nb) vydává bankovky a mince, n nc) řídí peněžní oběh, platební styk a zúčtování bank, zahraničních bank vykonávajících bankovní činnosti na území České republiky prostřednictvím své pobočky (dále jen „pobočka zahraniční banky“) a spořitelních a úvěrních družstev, pečuje o jejich plynulost a hospodárnost a podílí se na zajištění bezpečnosti, spolehlivosti a efektivnosti platebních a vypořádacích systémů a na jejich rozvoji, n nd) vykonává dohled nad osobami působícími na finančním trhu (§ 44 odst. 1), n ne) rozpoznává, sleduje a posuzuje rizika ohrožení stability finančního systému a v zájmu předcházení vzniku nebo snižování těchto rizik přispívá prostřednictvím svých pravomocí k odolnosti finančního systému a udržení finanční stability a vytváří tak makroobezřetnostní politiku; v případě potřeby spolupracuje na tvorbě makroobezřetnostní politiky s orgány státu, jejichž působnosti se tato politika týká, n nf) provádí další činnosti podle tohoto zákona a podle jiných právních předpisů.1) n n (3) Česká národní banka při plnění svých úkolů spolupracuje s ústředními bankami jiných států, zahraničními orgány zabývajícími se dohledem nad finančním trhem, s mezinárodními finančními institucemi a mezinárodními orgány zabývajícími se dohledem nad finančním trhem a sjednává s nimi v rámci své působnosti příslušné dohody. n n (4) Česká národní banka zváží možný dopad svého rozhodnutí, které hodlá vydat v souvislosti s výkonem dohledu podle odstavce 2 písm. d), na stabilitu finančního systému jiného členského státu Evropské unie, a to s přihlédnutím ke skutečnostem dostupným v době jeho vydání a zejména v případech, kdy nastane mimořádná situace, která by mohla fungování finančních systémů ovlivnit. n n Zápatí prezentace 43 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled nČeská národní banka plní tyto úkoly: n a) určuje měnovou politiku, n b) vydává bankovky a mince, n c) řídí peněžní oběh, platební styk a zúčtování bank, zahraničních bank vykonávajících bankovní činnosti na území České republiky prostřednictvím své pobočky (dále jen „pobočka zahraniční banky“) a spořitelních a úvěrních družstev, pečuje o jejich plynulost a hospodárnost a podílí se na zajištění bezpečnosti, spolehlivosti a efektivnosti platebních a vypořádacích systémů a na jejich rozvoji, n d) vykonává dohled nad osobami působícími na finančním trhu (§ 44 odst. 1), n e) rozpoznává, sleduje a posuzuje rizika ohrožení stability finančního systému a v zájmu předcházení vzniku nebo snižování těchto rizik přispívá prostřednictvím svých pravomocí k odolnosti finančního systému a udržení finanční stability a vytváří tak makroobezřetnostní politiku; v případě potřeby spolupracuje na tvorbě makroobezřetnostní politiky s orgány státu, jejichž působnosti se tato politika týká, n f) provádí další činnosti podle tohoto zákona a podle jiných právních předpisů. n Zápatí prezentace 44 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled nVedení účtu bank a přijímání jejich vkladů, vede účty SR (0710) nStanoví úrokové sazby nDává do prodeje státní dluhopisy, evidence části CP (ČR a ČNB CP) nDohled nad finančním trhem: bankovnictví (dohled a licence, zákon o bankách), družstevnictví, spořitelnictví, pojišťovnictví (povolení a dohled, zákon o pojišťovnictví, zákon o PojZprost. A SamLikvPoJUdál.) a kapitálový trh (licence, dohled). Zápatí prezentace 45 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Organizace nNa územních pracovištích ústředí jsou dislokované vybrané útvary sekce peněžní a platebního styku, sekce licenčních a sankčních řízení, které na území České republiky zajišťují vybrané činnosti zejména provozního charakteru a plní společně s ústředím a pobočkami (4) úlohu kontaktních míst ČNB pro orgány státní správy a územní samosprávy, právnické osoby a fyzické osoby. Na územních pracovištích ústředí jsou dále dislokované vybrané útvary samostatného odboru dohledu nad drobnými distributory finančních produktů, které na území České republiky zajišťují vybrané činnosti dohledu nad finančním trhem ve vymezené působnosti. nPraha – ústředí, pobočka nBrno – pobočka, územní pracoviště ústředí nHradec Králové – pobočka, územní pracoviště ústředí nOstrava – pobočka, územní pracoviště ústředí nČeské Budějovice – územní pracoviště ústředí nPlzeň – územní pracoviště ústředí nÚstí nad Labem – územní pracoviště ústředí n Zápatí prezentace 46 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Bankovní rada nguvernér ČNB: Miroslav Singer nviceguvernér ČNB: Mojmír Hampl nviceguvernér ČNB: Vladimír Tomšík nčlen bankovní rady ČNB: Kamil Janáček nčlen bankovní rady ČNB: Lubomír Lízal nčlen bankovní rady ČNB: Jiří Rusnok nčlen bankovní rady ČNB: Pavel Řežábek n nPl. ÚS 14/01 – bez kontrasignace Zápatí prezentace 47 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled nPoradní orgány: n nRozkladová komise: Rozkladová komise je poradní orgán bankovní rady pro přípravu návrhů rozhodnutí bankovní rady České národní banky vydávaných ve správním řízení n nVýbor pro finanční trh – zrušen 17. 8. 2013. Staral se o koncepční rozvoj dohledu nad finančním trhem. Zápatí prezentace 48 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Nejvyšší kontrolní úřad nČl. 97 Ústavy ČR nZákon č. 166/1993 Sb. o NKÚ nKolegiální (Kolegium NKÚ 15 členů, prezident a víceprezident) anglosaský (x latinský) model rozhodování (nemůže přímo zasahovat – až dle jeho info primární orgány) – kontrolní závěry (po námitkách a stížnostech) Zápatí prezentace 49 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Pravomoc Zápatí prezentace 50 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled nNKÚ vykonává kontrolu na) hospodaření se státním majetkem a finančními prostředky vybíranými na základě zákona ve prospěch právnických osob s výjimkou prostředků vybíraných obcemi nebo kraji v jejich samostatné působnosti, nb) státního závěrečného účtu, nc) plnění státního rozpočtu, nd) hospodaření s prostředky, poskytnutými České republice ze zahraničí, a s prostředky, za něž převzal stát záruky, ne) vydávání a umořování státních cenných papírů a nf) zadávání státních zakázek. Zápatí prezentace 51 PF_PPT pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB Daňová správa (finanční správa dle zákona o finanční správě) Zápatí prezentace www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Základní pilíře nové právní úpravy nNahrazení současného zákona o ÚFO novým zákonem reflektujícím aktuální legislativní standardy, včetně eliminace možných rizik vyplývajících z legislativního procesu komplexní novely zákona o ÚFO provedené zákonem č. 199/2010 Sb. nVytvoření Finanční správy České republiky jako jednotné centrálně řízené soustavy orgánů podřízené MF v čele s ředitelstvím s celostátní působností – tato soustava nahradí současnou soustavu ÚFO. nZachování GFŘ a jeho 14 územních pracovišť umístěných v sídlech finančních úřadů (viz dále). Zápatí prezentace 53 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled nZachování koncepce jediné účetní jednotky pro celou integrovanou soustavu daňové správy (GFŘ). nReorganizace orgánů daňové správy na regionální a lokální úrovni v podobě transformace současných 8 FŘ a 199 FÚ na Odvolací finanční ředitelství a 14 finančních úřadů (FÚ) se sídly totožnými se sídly současných samosprávných krajů a na jejich 199 územních pracovišť. Tímto krokem došlo k vytvoření třístupňové soustavy orgánů pro výkon správy daní. nZavedení principu výkonu práva daňového subjektu nahlížet do spisu tam, kde je spis umístěn. nVytvoření Specializovaného finančního úřadu pro velké a specifické daňové subjekty na obdobném principu jako aktuálně upravený, avšak dosud nerealizovaný SFÚ Zápatí prezentace 54 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled nPonechání souhrnné věcné působnosti současných ÚFO beze změny též v rámci Finanční správy ČR, úzká návaznost na ta řešení současného zákona o ÚFO, která se osvědčila a odpovídají současným legislativním požadavkům. nÚčinnost dnem 1. ledna 2013. nInstitucionální kompatibilita s Projektem JIM, kdy navržená soustava Finanční správy ČR bude schopna k 1. lednu 2014 převzít správu pojistného na veřejnoprávní pojištění (tento případný krok bude řešen pozdějšími samostatnými legislativními materiály). Zápatí prezentace 55 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Finanční orgány do 31.12.2012 nÚstřední orgán nMinisterstvo financí n nÚzemní finanční orgány (ÚFO) nGenerální finanční ředitelství (1, Praha) n nFinanční ředitelství (8) n nFinanční úřady (199) a SFÚ n Zápatí prezentace 56 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Finanční správa ČR od 1.1.2013 nZákon č. 456/2011 Sb. (ZFS) nCharakteristika: nFSČR nahrazuje ÚFO nFSČR = soustava správních orgánů pro výkon správy daní n Zápatí prezentace 57 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Soustava Zápatí prezentace 58 Generální finanční ředitelství Odvolací finanční ředitelství Finanční úřad pro … (14) Specializovaný FÚ (1 pro ČR) www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Organizace GFŘ nOddělení bezpečnosti nOdbor interního auditu a vnitřní kontroly nSekce metodiky a výkonu daní nSekce informatiky nSekce ekonomiky nSekce personální nSekce řízení úřadu nSekce řízení rizik při správě daní n Zápatí prezentace 59 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Působnost nGFŘ se podílí na přípravě návrhů právních předpisů v oboru své působnosti, nvykonává působnost správního orgánu nejblíže nadřízeného Odvolacímu finančnímu ředitelství, nprovádí řízení o správních deliktech, nvede centrální evidence a registry nezbytné pro výkon působnosti orgánů finanční správy, npodílí se na přípravě návrhů právních předpisů, npodílí se na zabezpečování analytických a koncepčních úkolů, npodílí se na zajišťování úkolů souvisejících se sjednáváním mezinárodních smluv, s rozvojem mezistátních styků a mezinárodní spolupráce, jakož i úkolů, které vyplývají pro Českou republiku z mezinárodních smluv a z členství v mezinárodních organizacích, nz pověření ministerstva vykonává působnost ústředního kontaktního orgánu pro vzájemnou mezinárodní administrativní spolupráci se státními orgány jiných států a mezinárodními organizacemi, nz pověření ministerstva vykonává působnost kontaktního orgánu při vymáhání některých finančních pohledávek a provádí mezinárodní pomoc při správě daní, nz pověření ministerstva přezkoumává hospodaření krajů, hlavního města Prahy a regionálních rad regionů soudržnosti a vykonává dozor nad přezkoumáváním hospodaření obcí, dobrovolných svazků obcí a městských částí hlavního města Prahy. n Zápatí prezentace 60 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Grafy nhttp://www.financnisprava.cz/cs/financni-sprava/financni-sprava-cr/organizacni-rad-fs-cr Zápatí prezentace 61 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled GFŘ – rozpočtové a bilanční postavení nBilanční subjektivita – GFŘ je účetní jednotkou nRozpočtová forma – organizační složka státu nKapitola: MF n nsídlo Praha 1, Lazarská 7 nIČ 72080043 n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled GFŘ - působnost nSprávní delikty nCentrální evidence a registry nezbytné pro FSČR nPodíl na přípravě návrhů NP(S)A nAnalytické a koncepční úkoly nMezinárodní agenda n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled GFŘ – působnost z pověření MF nPůsobnost ústředního kontaktního orgánu: npro mezinárodní administrativní spolupráci nPři vymáhání některých finančních pohledávek nMezinárodní pomoc při správě daní n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled GFŘ – audit a dozor nZ pověření MF – přezkoumání hospodaření nkrajů nHl.m.Praha nRegionální rada regionů soudržnosti nDozor nad přezkoumáváním hospodaření: nObce nDobrovolné svazky obcí a DSMČ hl.m.Prahy www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Odvolací finanční ředitelství - působnost nSprávní delikty nEvidence a registry nII. instance k FÚ n n„Nově vzniklé Odvolací finanční ředitelství se sídlem v Brně bude jako čistě odvolací orgán vykonávat svou působnost pro celé území České republiky. Vznikem jediného odvolacího orgánu je plně završena snaha o jednotnost v postupech odvolacího řízení.“ z tiskové zprávy MF ČR n nKontakt: Masarykova 31, 60200 BRNO n n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Finanční úřady nObecné finanční úřady - 14 n nSpecializovaný finanční úřad www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Obecná věcná působnost I nSpráva daní nSprávní delikty nPřevod výnosů daní nSpráva splátek MZ (1991-1995) nDozor nad loteriemi a jinými podobnými hrami nInkasní správa v rámci FSČR nRegistry a evidence nAd. ze zákona www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled + Specializovaný finanční úřad nPro celou ČR (existence od 1.1.2012) nKontakt: Praha 7, Nábřeží kpt. Jaroše 1000/7 n nPro „vybrané subjekty“: nPO - podnikatel s obratem n vyšším než 2 mld. Kč nBankovní sektor nPojistný sektor nČlen skupiny podle zákona o DPH www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Negativní výčet působnosti SFÚ nDzN nTransferové daně www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Územní pracoviště FÚ n nZřizují se a ruší vyhláškou MF č. 48/2012 Sb. n nStávající FÚ (dle ex-ÚFO) = územní pracoviště FÚ pro daný kraj www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Bilanční, majetkové a pracovněprávní postavení ofs nFÚ, SFÚ, OFŘ mají postavení organizačních jednotek GFŘ nNejsou: účetní jednotkou, nejsou správci majetku, nejsou zaměstnavatelem n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled nOddělení sekretariátu ředitele nSekce řízení úřadu nOddělení provozního zabezpečení nOdbor metodiky a výkonu daní (DPPO, DPFO, Nepřímé - DPH, majetkové – nemovitosti, silniční, poplatky a loterie) a daň. procesu n Odbor kontroly zvláštních činností (odvody, obecně závazné právní předpisy – aplikace, audit) nAtd. Zápatí prezentace 73 PF_PPT pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB Celní správa ČR Zápatí prezentace www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Charakteristika nZákon č.17/2012 Sb. (ZCS) nCSČR nahrazuje CSČR podle 185/2004 Sb.- stejný název, ale jiná soustava nCSČR = a)soustava správních orgánů b)ozbrojený bezpečnostní sbor n n Zápatí prezentace 75 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Organizace celní správy ČR do 31.12.2012 nSoustava celních orgánů (2010) n 1.GŘC (1) 2.CŘ (8) 3.CÚ (nyní 54, původně 91) 4. n+ SON (Skupina operativního nasazení) n Zápatí prezentace 76 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Soustava od 1.1.2013 Zápatí prezentace 77 Generální ředitelství cel Celní úřad pro … (14) Celní úřad Praha Ruzyně www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled GŘC n n n n n nNejvyšší orgán Celní správy v ČR nPřímo podřízeno MF ČR nLokace: Praha - Budějovická nGenerální ředitelství cel je účetní jednotkou, má vlastní IČ 71214011 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled GŘC – rozpočtové a bilanční postavení nBilanční subjektivita – GCŘ je účetní jednotkou nRozpočtová forma – organizační složka státu nKapitola: MF www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled GŘC – působnost I nII. Instance k CÚ nPřevod cel podle Nařízení Rady (ES,Euratom) č. 1150/2000 ze dne 22.5.2000, kterým se provádí rozhodnutí 94/728/ES Euroatom o systému vlastních zdrojů Společenství nRozhoduje ve věcech působnosti o charakteru významu případu cs/mezinár. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled GŘC – působnost II nPodíl na: nPříprava předpisů nZabezpečení analytických a koncepčních úkolů nSjednávání mezinár. smluv, rozvoj styků a spolupráce, plnění závazků www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Celní úřady – působnost I nObecná působnost celního orgánu podle práva EU nSpráva cel nSpráva určených daní (spotřební) nPověřený celní orgán v případech ne cs nebo mezinár. významu n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Celostátní věcná působnost vybraných CÚ nCÚ OK: závazné informace o sazebním zařazení (celní editační povinnost) nCÚ JmK: svobodná celní pásma, svobodný sklad, dotčený orgán územního a stavebního řízení v SCP, ručení, celní doklady podle MS nCÚ JčK: osvědčení podle práva EU, povolení k nezjišťování CD v tranzitu nCÚ Pha: gen.CÚ www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Bilanční, majetkové a pracovněprávní postavení CÚ nCÚ mají postavení organizačních jednotek GŘC nNejsou: účetní jednotkou, nejsou správci majetku, nejsou zaměstnavatelem pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT ad celní správa ve funkčním pojetí: problematika dělené správy www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled nCÚ a dělená správa - § 8 odst. 2 písm. a n(dříve 5 odst. 4 písm. m) starého zákona o CS ČR): n nCelní úřad je nobecným správcem daně podle správního řádu a vykonává správu placení peněžitých plnění v rámci dělené správy, která jsou příjmem státního rozpočtu, státních fondů nebo rozpočtů územních samosprávných celků www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Dělená správa z pohledu DŘ n§ 2/3 Daní se pro účely tohoto zákona rozumí n … nc) peněžité plnění v rámci dělené správy. n nCo je to dělená správa? www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Dělená správa - §§ 161-162 DŘ n n K dělené správě dochází, je-li rozhodnutím orgánu veřejné moci, který není správcem daně, vydaným při výkonu veřejné moci uložena platební povinnost k peněžitému plnění určenému do veřejného rozpočtu a postupuje-li se při jeho placení podle tohoto zákona nebo podle jeho jednotlivých ustanovení. n nTo platí i tehdy, pokud vznikla platební povinnost k peněžitému plnění určenému do veřejného rozpočtu přímo ze zákona bez vydání rozhodnutí. nOrgán veřejné moci věcně příslušný ke správě placení peněžitého plnění je v tomto rozsahu správcem daně. Osoba povinná k placení tohoto peněžitého plnění má stejná práva a povinnosti jako daňový subjekt při placení daní. n n n K dělené správě rovněž dochází, jestliže zákon stanoví, že ke správě placení peněžitého plnění je příslušný jiný správní orgán než orgán veřejné moci, který platební povinnost k peněžitému plnění uložil. n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Sekundární místní orgány finanční správy nÚSC a VÚSC (finanční výbory a kontrolní výbory) – samostatná působnost nObecní/Krajské úřady (městský, magistrát, městské části) – rady – přenesená působnost nDaň jako berně nDaň nClo nPoplatky (místní, správní, soudní a ostatní – dálniční a „ekologické“) nPříjmy veřejného fondu – ČSSZ, ZPoj. nCo není? WC, VŠ? Zápatí prezentace 89 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Finanční arbitr nZákon č. 229/2002 Sb. o finančním arbitrovi nRychlé, hospodárné, levné, alternativa k soudu obecnému či rozhodčímu n5 let, Vláda na návrh MF n nVyloučení pravomoci nA) nedostatek příslušnosti nB) litispendence (zahájeno) nC) rei iudicatae (rozhodnuto) Zápatí prezentace 90 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Finanční arbitr – finančněprávní orgán soudní na) poskytovatelem platebních služeb a uživatelem platebních služeb při poskytování platebních služeb - například spor zákazníka s bankou o správnost zaúčtované platby nebo spor zákazníka s bankou při zneužití platební karty neoprávněnou osobou, nb) vydavatelem elektronických peněz a držitelem elektronických peněz při vydávání a zpětné výměně elektronických peněz - například spor držitele předplacené karty jízdného s některými provozovateli veřejné dopravy, nc) věřitelem nebo zprostředkovatelem a spotřebitelem při nabízení, poskytování nebo zprostředkování spotřebitelského úvěru - například spor zákazníka s věřitelem o odstoupení od úvěrové smlouvy nebo spor o výši poplatku za předčasné splacení úvěru, nd) osobou obhospodařující nebo provádějící administraci fondu kolektivního investování nebo nabízející investice do fondu kolektivního investování nebo srovnatelného zahraničního investičního fondu a spotřebitelem při obhospodařování nebo provádění administrace fondu kolektivního investování nebo nabízení investic do fondu kolektivního investování nebo srovnatelného zahraničního investičního fondu, například spor zákazníka s investiční společností o správnost účtovaných poplatků, ne) pojišťovnou nebo pojišťovacím zprostředkovatelem a zájemcem o pojištění, pojistníkem, pojištěným, oprávněnou osobou nebo obmyšleným při nabízení, poskytování nebo zprostředkování životního pojištění, nf) provozovatelem směnárenské činnosti a zájemcem o provedení směnárenského obchodu nebo osobou, se kterou byl směnárenský obchod proveden. n Zápatí prezentace 91 pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT_en Správa daní Zápatí prezentace www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Správa daní ve funkčním pojetí nDaňový řád (zákon č. 280/2009 Sb.) nSubsidiární povaha DŘ nSpeciální úprava – „daňové“ zákony nZákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů nZákon č. 235/2004 Sb., o DPH nZákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční nZákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitostí nZákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních nZákon č. 357/1992 Sb., o dani dědické, darovací a z převodu nemovitostí nZákon č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů n+ další zákony upravující daně ve smyslu legislativní zkratky daň a obsahující procesněprávní úpravu Zápatí prezentace 93 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 94 Zásadní změna v českém daňovém procesu -Nový zákon upravující správu daní -Zákon č. 280/2009 Sb., Daňový řád -Účinnost – 1. ledna 2011 -Nahradil dříve platný zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zápatí prezentace 95 Základní cíle a přínosy Daňového řádu -vytvoření systematicky uspořádaného a přehledného textu, který umožní snadnou a přehlednou orientaci - krátké paragrafy v souladu s legislativními pravidly vlády -vymezení a upřesnění použitých pojmů a jejich vazeb v jednotlivých institutech, -rozšíření základních interpretačních zásad uplatňujících se při správě daní v souladu s ústavním pořádkem, judikaturou a s reflexí obecných zásad činnosti správních orgánů obsažených ve správním řádu, při současném zachování zásad typických pro berní právo, -zkvalitnění výkonu daňové administrativy a podpora klientského přístupu při jednání s daňovými subjekty, - - - - n n n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zápatí prezentace 96 Základní cíle a přínosy Daňového řádu -širší míra zapojení výpočetní techniky v návaznosti na projekt jednotné elektronické komunikace (e-government), -nová úprava doručování korespondující s obdobnými instrumenty v jiných procesních řádech tak, aby postavení adresáta bylo totožné a zamezilo se možným obstrukcím a vyhýbání se doručení, -změnu v systému opravných a dozorčích prostředků, kde se rozšířil specificky daňový postup umožňující podání dodatečných daňových tvrzení na nižší daň na úkor obnovy řízení, -jednoznačné nastavení lhůty pro stanovení daně, která ohraničuje prostor, do kdy lze zvyšovat i snižovat daňovou povinnost, - - - - n n n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zápatí prezentace 97 Základní cíle a přínosy Daňového řádu -zavedení jednoznačných pravidel pro možnost opakování daňové kontroly; -zavedení transparentních pravidel pro vedení spisu a nahlížení do něj, které přispěje ke zkvalitnění kontaktů mezi správci daně a veřejností a usnadní orientaci daňového subjektu ve spisovém materiálu. - - - - n n n pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT_en Konstrukce Daňového řádu Zápatí prezentace www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Konstrukce DŘ n266 paragrafů (38 861 slov) nšest částí 1.ÚVODNÍ USTANOVENÍ §§ 1-9 2.OBECNÁ ČÁST O SPRÁVĚ DANÍ §§ 10-124 3.ZVLÁŠTNÍ ČÁST O SPRÁVĚ DANÍ §§ 125-245 4.NÁSLEDKY PORUŠENÍ POVINNOSTÍ PŘI SPRÁVĚ DANÍ §§ 246-254 5.USTANOVENÍ SPOLEČNÁ, ZMOCŇOVACÍ, PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ §§ 255-265 6.ÚČINNOST § 266 nObsahuje jak procesní normy, tak i normy hmotněprávní www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Subsidiární použití předpisů o obecném správním řízení n§ 262 DŘ – „při správě daní se správní řád nepoužije“ n§ 177 SŘ – „Základní zásady činnosti správních orgánů uvedené v § 2 až 8 se použijí při výkonu veřejné správy i v případech, kdy zvláštní zákon stanoví, že se správní řád nepoužije, ale sám úpravu odpovídající těmto zásadám neobsahuje. “ n nZásadně nelze ! Zápatí prezentace 100 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Definice správy daní nJeden z dílů veřejné správy nObecně se tím rozumí správa veřejných záležitostí realizovaná jako projev výkonné moci ve státě nSpráva daní je účelový správní proces (postup) k zjištění a stanovení daní a zabezpečení jejich úhrady nPojem širší než daňové řízení nVeškerá činnost (funkční pojetí) správce daně při péči o příslušnou daň, jež se děje v rámci právem regulovaných i neregulovaných procesních postupů nZvláštní díl veřejné správy – od ostatních částí VS ji odlišuje její předmět = daň n n Zápatí prezentace 101 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Vztah řízení a správy nSpráva daní nPostupy nŘízení nDaňové řízení n nDaňový proces www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Definice správy daní nSpráva daní je účelový správní proces (postup) k zjištění a stanovení daní a zabezpečení jejich úhrady n§1 odst. 2 DŘ n nCíl: zjištění a stanovení daní a zabezpečení jejich úhrady !!! Zápatí prezentace 103 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Definice daňového procesu nŠirší pojem než správa daní nPřekračuje rámec DŘ nZahrnuje postupy účastníků všech daňových vztahů (např. postupy v rámci vztahu poplatník X plátce v rámci jedné daně a nikoli jen vztahu poplatníka a správce daně) Zápatí prezentace 104 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Definice postupu nZákon přímo neobsahuje nMůžeme dovodit – postup je obecné označení pro veškeré úkony a soubory úkonů (tvořící postupy a řízení) které jsou činěny v rámci správy daní, a to primárně správcem daně (za součinnosti osob zúčastněných na řízení, které k tomu zavazuje zákon nebo správce) Zápatí prezentace 105 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Daňové řízení podle DŘ nNově koncipován jako do jisté míry kontinuální proces nZahájen vznikem daňové povinnosti nSkončení řízení: splnění nebo zánik daňové povinnosti n(úhrada, uplynutí lhůty pro stanovení daně) n nÚčel: správné zjištění a stanovení daně a zabezpečení její úhrady nPosouzení daně: k zdaňovacímu období, k jednotlivým skutečnostem nDílčí daňová řízení → www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Dílčí daňová řízení Nalézací Při placení daní O opravných a dozorčích prostředcích vyměřovací o ŘOP doměřovací posečkání nebo splátkování o ŘOP exekuční zajištění daně pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT_en Předmět správy daní Zápatí prezentace www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Předmět správy daní - §2 DŘ n„Daň“ •– příjem veřejného rozpočtu •– snížení příjmu veřejného rozpočtu, vratka n nDaň je peněžité plnění: a)Daň, clo, poplatek b)Použití DŘ (pokud zákon stanoví, že se při jeho správě postupuje podle DŘ) c)V rámci dělené správy d)Daňový odpočet, daňová ztráta, příslušenství daně n nPříslušenstvím daně se rozumějí úroky, penále, pokuty a náklady řízení. První tři vyjmenované sledují osud daně. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Daň nSensu stricto nSensu largo - Ve smyslu legislativní zkratky daň (brněnská škola – berně) nDaň superlargo – soc. pojištění, příspěvek na státní politiku zaměstnanosti, zdravotní pojištění?? – OECD (Složená daňová kvóta) nDoktrinální definice - daň jako povinnou, zákonem předem stanovenou částku, kterou se více méně pravidelně odčerpává na nenávratném principu část nominálního důchodu ekonomického subjektu ve prospěch veřejného peněžního fondu. nNULLUM TRIBUTUM SINE LEGE nČl. 11 odst. 5 Listiny, n Zápatí prezentace 110 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Veřejný rozpočet nStátní rozpočet, státní finanční aktiva nebo rezervní fond organizační složky státu nRozpočet ÚSC nRozpočet SF nebo NF nRozpočet Evropské unie nRozpočet, o kterém to stanoví zákon n Zápatí prezentace 111 pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT Zápatí prezentace 112 Děkuji za pozornost