Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových Petr Mrkývka © 2015 • Vznik: 1. 7. 2015 • Zákon č. 201/2002 Sb., o Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, ve znění pozdějších předpisů • Centralizovaný orgán České republiky • Organizační složka státu • Účetní jednotka • Rezort: MF Věcná působnost • řízení před soudy, rozhodci nebo stálými rozhodčími soudy, správními úřady a jinými orgány, kvazi ADVOKÁT • právní stanoviska, EXPERT • další úkoly stanovené zvláštními právními předpisy a ZÚZSVM SPRÁVCE Působnost k jednání ve věcech majetku státu: • Úřad vystupuje v řízení za stát jako příslušná organizační složka, s příslušností hospodařit s tímto majetkem (správce) nebo • namísto organizačních složek, které jsou příslušné hospodařit s předmětným majetkem státu, podle zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů („advokát“) právní pomoci: ´dohoda • Obcím – „advokát“ = v řízení vystupuje namísto obce, nebo • jako vedlejší účastník na straně obce Expertní působnost • Úřad zpracovává právní stanoviska v jednotlivých věcech týkajících se majetku na základě žádosti organizačních složek státu a státních organizací. Organizace úřadu • Sídlo: Praha • Územní pracoviště – dle sídel krajských soudů – stejný obvod • Odloučená pracoviště – v okresních městech (ne vždy) • Referáty – např. Jeseník, Přerov (uplatňuje se administrativní členění státu z roku 1960) Jednání úřadu 1. Výlučné 2. Dohodnuté 3. Vedlejší účastenství Výlučné jednání úřadu 1/3 • Jedná za stát (oss) • Jménem státu • zahrnuje veškeré procesní úkony, které by v řízení mohla za stát vykonat příslušná organizační složka. Výlučné jednání úřadu 2/3 I. před tuzemskými soudy a rozhodčími orgány ve věci určení vlastnického práva státu • 1. k nemovité věci, jejíž ocenění podle zvláštního právního předpisu přesahuje v době zahájení řízení částku 25 000 000 Kč, • 2. k nemovité nebo movité věci prohlášené za národní kulturní památku, • 3. ke stavbě, která je sídlem Parlamentu, prezidenta republiky, vlády, ministerstva nebo jiného ústředního správního úřadu, Ústavního soudu, Nejvyššího soudu, Nejvyššího správního soudu a Nejvyššího kontrolního úřadu, nebo pozemku touto stavbou zastavěnému, • anebo ve věci vyklizení uvedených nemovitých věcí, popřípadě vydání uvedené movité věci, II. před tuzemskými soudy a rozhodčími orgány ve věci peněžitého plnění převyšujícího 50 000 000 Kč a v obchodních věcech 250 000 000 Kč, III. před zahraničními a mezinárodními soudy a rozhodčími orgány ve věci peněžitého plnění převyšujícího 50 000 000 Kč a v obchodních věcech 100 000 000 Kč, IV. před Ústavním soudem o ústavní stížnosti v případech, kdy podaná ústavní stížnost souvisí s věcí týkající se majetku. Výlučné jednání úřadu 3/3 – aktivní legitimace Úřad podává z vlastního podnětu anebo z podnětu Nejvyššího kontrolního úřadu nebo Ministerstva financí žalobu a dále jedná v řízení před soudy ve věci určení vlastnického práva státu, určení neplatnosti smlouvy o převodu věci z vlastnictví státu nebo vydání bezdůvodného obohacení na úkor státu, jestliže takovou žalobu dosud nepodala příslušná organizační složka. Nepovažuje-li Úřad podnět za opodstatněný, vyrozumí o tom s uvedením důvodů toho, kdo podnět podal, a příslušnou organizační složku – zásada hospodárnosti Výjimky z výlučného jednání a) měl-li by Úřad jednat v řízení ve věci týkající se majetku, s nímž je příslušné hospodařit Ministerstvo obrany; to neplatí, jde-li o určení vlastnického práva státu anebo o vyklizení nemovité věci, popřípadě vydání movité věci anebo o určení neplatnosti smlouvy o převodu nemovité věci z vlastnictví státu, b) měl-li by Úřad jednat v řízení ve věci týkající se majetku, s nímž je příslušná hospodařit Bezpečnostní informační služba, a přitom by takovým postupem mohly být ohroženy bezpečnostní zájmy státu; v pochybnostech je rozhodující stanovisko Úřadu, c) je-li Úřad sám příslušnou organizační složkou d) vylučuje-li to zvláštní právní předpis nebo mezinárodní smlouva, kterou je stát vázán a která byla vyhlášena ve Sbírce zákonů nebo ve Sbírce mezinárodních smluv, e) měl-li by Úřad jednat v řízení namísto příslušného orgánu, kterému zvláštní právní předpis přiznává způsobilost být účastníkem v tomto řízení a který má pro toto řízení i procesní způsobilost, f) jde-li o řízení týkající se ochrany zahraničních investic, g) jde-li o řízení o výkon rozhodnutí. Dohodnuté jednání • Nejedná se o výlučné jednání • Forma: zápis, náležitosti v zákoně. Nelze dohodnout žádné podmínky, které by Úřad omezovaly ve způsobu jednání v řízení. • Možnost vstupu do řízení • Nelze: ./. Případy, kdy nelze uplatnit institut dohodnutého jednání – překážky a) vylučuje-li to nebo mezinárodní smlouva, kterou je stát vázán a která byla vyhlášena ve Sbírce zákonů nebo ve Sbírce mezinárodních smluv, b) měl-li by Úřad jednat (§ 2) v řízení namísto příslušného orgánu, kterému zvláštní právní předpis přiznává způsobilost být účastníkem v tomto řízení a který má pro toto řízení i procesní způsobilost,6) c) jedná-li Úřad v řízení v rámci výlučného jednání, d) jestliže se Úřad v tomto řízení přímo účastní (§ 11), e) je-li již příslušnou organizační složkou zajištěno pro řízení zastoupení na základě plné moci, f) vystupuje-li Úřad v řízení za stát jako příslušná organizační složka (§ 18, 19), g) jestliže se již Úřad pro totéž řízení takto dohodl s jinou organizační složkou. Vedlejší účastenství • Institut procesního práva • Do řízení Úřad vstupuje z vlastního nebo jiného podnětu anebo na výzvu účastníka řízení učiněnou prostřednictvím soudu. • Může vystupovat za stát jako vedlejšího účastníka v občanském soudním řízení před soudy v jakékoli věci týkající se majetku, se kterým je příslušná hospodařit státní organizace podle zvláštního právního předpisu má-li stát právní zájem na výsledku takového řízení. • Úřad jedná jménem státu. Jeho jednání zahrnuje veškeré procesní úkony, které v řízení podle zvláštního právního předpisu může činit vedlejší účastník – viz OSŘ Překážky vedlejšího účastenství a) jedná-li Úřad v řízení v rámci výlučného jednání b) Jedná-li Úřad v řízení v dohodnutém jednání c) jestliže se Úřad v tomto řízení přímo účastní d) vystupuje-li Úřad v řízení za stát jako příslušná organizační složka Přímá účast Úřad je způsobilý být sám účastníkem občanského soudního řízení a má pro toto řízení procesní způsobilost, pokud v případech doloženého majetkového zájmu státu a v souladu se zvláštním právním předpisem podává návrhy na zahájení řízení před tuzemskými soudy o neplatnost smlouvy o převodu vlastnictví věci nebo smlouvy o převodu cenných papírů, jejichž účastníkem není stát ani státní organizace, anebo do takového řízení vstupuje. Úřad postupuje takto z vlastního podnětu anebo z podnětu orgánů činných v trestním řízení, České národní banky nebo Ministerstva financí. Nejsou dotčena oprávnění státního zastupitelství. Překážky: uplatnění jiných jednání; návrh podalo státní zastupitelství Zastupování obcí • Jen před soudy • Jen v řízení, ve kterém je proti obci uplatněn nárok na určení vlastnického práva k nemovitosti nebo jejímu příslušenství, které obec nabyla od státu, nebo nárok na vyklizení této nemovitosti. • Bezplatně • Dohoda Překážky: a) jestliže žalobcem je stát nebo státní organizace, b) jedná-li Úřad v řízení viz výše nebo je vedlejší účastník v řízení (§13d) c) vystupuje-li Úřad v řízení za stát jako příslušná organizační složka. web • www.uzsvm.cz Schéma převzato z www.uzsvm.cz