Charakteristika práva EU Přednost před vnitrostátním právem Primární právo: zřizovací smlouvy •Zvláštnosti těchto mezinárodních smluv (odlišnosti od běžných): •1. popírají zásadu svrchované rovnosti států •2. změny pouze na základě specifického postupu •3. vztahují se bez dalšího přímo na jednotlivce Závěry ESD o postavení práva EU: •autonomie práva EU ve vztahu k vnitrostátnímu právu •nicméně: právo EU je součástí vnitrostátního práva členských států (?) •autonomie práva EU ve vztahu k právu mezinárodnímu –PEU se vztahuje na jednotlivce způsobem, který samo stanoví (způsob dosažení výsledku) –MP zajímá jen výsledek, jeho dosažení ponechává na státech Autonomie práva EU: 2 teorie •federalistická – členský stát plně podřízen v příslušných oblastech, vzdal se výkonu svrchovaných pravomocí • •konstitucionalistická – zvláštní charakter práva EU se odvozuje od ústav členských států, které přenos výkonu pravomocí umožnily Přenesení výkonu svrchovaných pravomocí na EU •prvotní je členský stát •jeho pravomoci jsou původní •stát rozhoduje o tom, výkon kterých pravomocí přenese •nejednoznačnost nebo nejasnost: kdo rozhodne o rozsahu přenesení? •PEU samo určuje způsob své aplikace (přímý účinek) a podmínky svého vzniku (platnosti) u sekundárního práva Omezení suverenity: její dvojí pojetí •„Nezávislost státní moci na jakékoli jiné moci uvnitř i vně“ •1. Z tohoto hlediska je suverenita členského státu omezená – musí přijímat rozhodování a legislativu EU i proti své vůli •2. Stalo se tak ale vědomě a dobrovolně vstupem do EU. Možno vystoupit. To je důkaz přetrvávající plné suverenity. Argumenty ve prospěch druhého pojetí •a) suverenita by byla omezená uzavřením kterékoli mezinárodní smlouvy – každá smlouva stanoví pro stát povinnosti • •b) vysoký stupeň integrace nelze uskutečnit klasickou mezinárodně právní cestou. –Přenos výkonu pravomocí: členské státy zůstávají „pány Smluv“ (jednomyslnost) Příklad: Ústava Francie •čl. 88-1: • •„(Francouzská) republika se účastní na Evropské unii vytvořené státy, které si svobodně zvolily … možnost společného výkonu některých svých pravomocí…“ Státní moc •státní moc si ponechávají členské státy •na EU se nepřenáší žádná moc, jen kompetence k výkonu pravomocí (pod kontrolou členských států) •EU nemá žádnou státní moc = není státem •demokratický deficit Interpretace práva EU •čl. 19 SEU •výlučný monopol Soudního dvora EU •vlastní výkladová pravidla – autonomní výklad (aby mohl být jednotný) •metoda výkladu: převládá jazykový a teleologický •problém: výklad ustanovení o přenosu výkonu pravomocí – je-li jejich rozsah sporný S h r n u t í •1. Právo EU = specifický právní systém, autonomní •2. Suverenita členských států celkově zachována – podřizují se podmíněně a na základě předem daného souhlasu •3. Pravomoci EU musí být přesně vymezeny, spory by neměl řešit ESD Nadřazenost a přednost práva EU •Nadřazenost: širší – přednost = nadřazenost při aplikaci •přednost: jedna ze základních zásad pro aplikaci práva EU v členských státech •analogie s běžnými mezinárodními smlouvami? – čl. 10 Ústavy –zdroj přednosti mezinárodních smluv: Ústava •Smlouvy přednost neřeší. Přednost práva EU - 2 •Judikatura ESD: maximální účinek práva ES (EU) –Van Gend en Loos (26/62), Costa v ENEL (6/64) –Hlavní argument: bez přednosti by právo EU nefungovalo – bylo by „přebito“ právem vnitrostátním – dosažení integrace nemožné Povaha přednosti práva EU •aplikační přednost •ESD: členské státy se nemohou dovolávat vlastních předpisů – přednost imanentní vlastností práva EU •„ústavní“ pojetí přednosti: ta má zdroj v národních úpravách, prvotní je ústava Různé projevy nadřazenosti práva EU •1. Unijní norma přímo aplikovatelná: nahradí národní normu (substituce), tj. uplatní se přednost • •2. Unijní norma není přímo aplikovatelná: jiné formy nadřazenosti (přímý účinek směrnice, „eurokonformní“ výklad, odpovědnost státu vůči jednotlivci) Charakter přednosti • •aplikační, •nikoli normativní (nepůsobí neplatnost rozporné vnitrostátní normy), ale…. • •Francie: je to procesní institut Rozsah přednosti •Členské státy nepochybují o nadřazenosti a tím ani o přednosti práva EU jako takové •jaký je ale její rozsah (aplikuje se vždy?) •Smlouvy mlčí •judikatura ESD: absolutní •Prohlášení č. 17 k Lisabonské smlouvě: absolutní •Ústavní smlouva: čl. I-6 téměř vstoupil do historie – zavedl by materiální přednost Prohlášení č. 17 •17. Prohlášení o přednosti práva •Konference připomíná, že v souladu s ustálenou judikaturou Soudního dvora Evropské unie mají Smlouvy a právo přijímané Unií na základě Smluv přednost před právem členských států, za podmínek stanovených touto judikaturou. •Konference dále rozhodla, že se k tomuto závěrečnému aktu připojí stanovisko právní služby Rady o přednosti práva ES ve znění uvedeném v dokumentu 11197/07 (JUR 260): •"Stanovisko právní služby Rady ze dne 22. června 2007 •Z judikatury Soudního dvora vyplývá, že přednost práva ES je základní zásadou práva Společenství. Podle Soudního dvora je tato zásada neodmyslitelným prvkem zvláštní povahy Evropského společenství. V době prvního rozsudku této ustálené judikatury (rozsudek ze dne 15. července 1964 ve věci 6/64, Costa/ENEL [1]) nebyla ve Smlouvě žádná zmínka o přednosti. Je tomu tak i dnes. Skutečnost, že zásada přednosti nebude v budoucí smlouvě uvedena, nezmění žádným způsobem existenci této zásady ani stávající judikaturu Soudního dvora. • Přednost práva EU před ústavou? •ESD: samozřejmě •Německo: Spolk. úst. soud - Solange I (1974) •Francie: ústava měněna před ratifikací, předběžný ústavní přezkum –rozpor směrnice s ústavou: nelze zkoumat –rozpor implementačního zákona ke směrnici s ústavou •ČR: podstata materiálního právního státu –evropský zatýkací rozkaz –1. nález o Lisabonu: „čl. 10a Ústavy nelze použít k neomezenému přenosu svrchovanosti“ – ČR zůstává svrchovaný stát •Žádný zásadní (otevřený) konflikt v současné době nikde neexistuje •Jasné: přednost nelze akceptovat tam, kde EU jedná nad rámec svěřených pravomocí (ale kdo to posoudí-?)