Volný pohyb služeb Pojem služby (čl. 57 SFEU) •samostatná výdělečná činnost (extenzivní výklad – i zdravotnická, vzdělávací) •poskytovaná za úplatu (i nepřímou – zdravotnictví) •nejde o pohyb zboží, osob ani kapitálu •kdo je poskytovatelem a příjemcem •dočasné nebo jednorázové poskytování • Druhy služeb •podle poskytovatele –obchodní –řemeslné –lékařské –advokátní a jiné •podle obsahu –dočasné nebo trvalé –opakující se nebo nepřetržité •podle příjemce –adresné –neadresné Právo usazování x volný pohyb služeb •právo usazování = podnikání •volný pohyb právnických osob •zákaz diskriminace •zákaz omezení také při zřizování zastoupení, poboček, dceřiných společností •zahrnuje také přístup k samostatně výdělečným činnostem, jejich výkon •zřizování a provozování podniků Právo usazování •většinou se jedná o pobočku, organizační složku společnosti se sídlem v jiném členském státě •je-li založena dceřiná společnost, je to usazení (podnikání) = působí „doma“ Právo usazování x volný pohyb služeb - odlišení •odlišení služeb od práva usazování: •dočasné nebo jednorázové poskytování (přenos výkonu činnosti není trvalý) •Rozh. GEBHARD 55/94 •existence infrastruktury nerozhodná (3/95 Reiseburo) •přeshraniční element – kdo se přemisťuje (aktivní a pasivní stránka mobility): –poskytovatel –příjemce –služba samotná Podnikání = trvalost služba = dočasnost •Služba je poskytována dočasně, jednorázově nebo příležitostně •včetně např. velkých stavebních zakázek •soustavná (trvalá) činnost: podnikání (nikoli služba) – jiný právní režim • •holič - každý pátek v sousedním státě •tesař – půl roku jednorázově na stavbě v sousedním státě Zákaz diskriminace a omezení poskytování služeb •obecně: nelze uplatňovat omezení, které by vedlo k zákazu činnosti poskytovatele usazeného v jiném státě, kde legálně poskytuje obdobné služby (např. požadavky na profesní kvalifikaci, složení finančních prostředků) •zákaz diskriminace se týká i příjemců –např. turistické služby - vstupné •dovolená omezení analogicky volnému pohybu osob, příp. zboží Směrnice 2006/123 o službách na vnitřním trhu •právo místa poskytování služby (země původu: strašák pro staré členy) •odstranění určitých bariér –snadnější uznávání dokladů –jednotná kontaktní místa •protekcionismus zůstává •vysílání pracovníků: zaměstnavatel vyšle vlastní pracovníky na vlastní účet na základě smlouvy s příjemcem (zedníci) Směrnice 2006/123 o službách na vnitřním trhu •mírná vylepšení: –povolení k výkonu: zjednodušené předkládání dokumentů –jednotná kontaktní místa –žádost nevyřízena ve lhůtě: „tichý souhlas“ –informace o poskytovateli služby příjemcům –ČR: implementace zákonem (prosinec 2009) Směrnice - pokračování •zákaz těchto požadavků na poskytovatele ze zahraničí: –povinnost být usazen –povinnost mít povolení, registraci, povinné členství v komoře apod. –bránění zřízení infrastruktury – –dozor nad poskytovateli: ano Zdravotnické služby •zde se pohybuje spíše příjemce • Poskytování finančních služeb v EU Úvod, geneze a kontext Volný pohyb služeb •Zpočátku služba definována jako typ činnosti, až posléze ESD rozlišil právní režim usazování x služby • •Poskytování finančních služeb v režimu •usazování (podnikání) (trvale, systematicky) •pohybu služeb (nárazově, jednorázově) Pomalý vývoj v EHS/ES/EU •společný trh vyžaduje dobře fungující finanční sektor • •EU (EHS): společný trh v oblasti činnosti finančních institucí • •pomalý vývoj - rozdílnost struktur finančního sektoru, omezení pohybu kapitálu • •Náznaky počátky liberalizace bankovních služeb: • •Až 1973 - směrnice o svobodě usazování a svobodě poskytovat služby pokud jde o činnost bank a finančních institucí Postupné otevření trhu bankovních a pojišťovacích služeb •obtížné – všude přísný regulační režim •ochrana zájmů klientů a investorů •předcházet neodpovědnému řízení těchto institucí (kolaps) •udělovat oprávnění podnikat bylo výlučnou věcí každého státu •zahraniční banka se musela přizpůsobit domácím podmínkám •jak řešit: –vzájemné uznávání národních licencí (postupně částečně) –nadnárodní udělování licencí (ne) Další vývoj liberalizace bankovních služeb – 70. a 80. léta •1977 - První bankovní směrnice - obecné principy v podnikání a poskytování služeb - (přístup k činnosti úvěrových institucí a jejího výkonu) - jednotná definice bank a jejich poboček, sjednocení podmínek pro zahájení činnosti • •1989 (účinnost 1993) - Druhá bankovní směrnice - již pokročilá svoboda poskytování finančních služeb - stejný název jako první Druhá bankovní směrnice podrobněji (poskytování finančních služeb mimo stát sídla banky) •1) Princip jednotné licence (souhlas dozorčího orgánu v domovském státě) (= „evropský pas“) • •Pravidla pro zřízení dceřiné společnosti v jiné zemi jsou sjednocena: směrnice např. stanoví minimální hranici vlastního jmění ve výši 5 miliónů eur. Harmonizovány podmínky zřízení a provozování banky. • •Hostitelskému státu musí být také sdělena všechna jména akcionářů, kteří vlastní více než 10 % kapitálu. Toto opatření má za cíl posílit dozor nad bankovním trhem. • •2) Princip dozoru orgány domovského členského státu (dosud hostitelského) (v hostitelském státě dceřiná společnost nebo pobočka) Výsledek: vzájemné uznávání splnění podmínek pro bankovní činnost •princip vzájemného uznávání - podchycen ve druhé BS • •dnes: jednotná bankovní licence (povolení působit jako banka se vztahuje i na působení v jiném členském státě) Politiky EU - 1 • 1. Výlučná pravomoc EU • •a) měnová politika •b) politika hospodářské soutěže (vč. státních podpor a veřejných zakázek) •c) obchodní politika (navenek) • •2. Nevýlučná pravomoc (koordinační politiky) • •a) ochrana spotřebitele •b) sociální politika (pracovní právo, zaměstnanost) •c) daňová politika •d) průmyslová (podpora MSP, podpora výzkumu a vývoje) •e) policejní a justiční spolupráce Politiky EU - 2 • •3. Sektorové tradiční politiky v oblasti nevýlučné pravomoci (již od 1958) • •a) zemědělská politika •b) rybolovná politika (moře) •c) dopravní politika • •4. "Územní" politiky • •a) regionální politika (soudržnost) ("evropské peníze") •b) zahraniční politika a obrana •c) rozvojová spolupráce