Prolog
Zapsal(a) jste si kurz správního trestání. Možná vás lákal samotný název, zaujal vás sylabus předmětu či máte o téma správního trestání zájem. Ať byl váš důvod jakýkoli, nyní se blíží samotná výuka.
Konstruktivistický model považuje za první fázi učení "evokaci". Evokace spočívá v uvědomování si dosavadních znalostí, v pokládání si otázek a v mentálním ladění se na nadcházející výuku. Tato fáze není samoúčelná, ale naopak stimuluje mozek a podporuje tvorbu myšlenkových struktur pro kvalitnější vstřebávání nových informací.
Chcete-li, investujte do sebe pár minut a projděte si následující dvě aktivity, které by vám měly pomoci před začátkem kurzu. Cílem je naladění na nadcházející výuku a vytvoření určité myšlenkové struktury.
Veškerá nabídka aktivit je zcela dobrovolná a nebude mít význam na hodnocení či zakončení předmětu.
S čím přicházím?
Cílem následující aktivity je zaznamenat myšlenky týkající se správního trestání: znalosti, názory, zkušenosti atd. S čím do do kurzu přicházíte?
Představte si, že vyprávíte o správním trestání někomu, kdo tento pojem vůbec nezná. Jaké informace budete považovat za klíčové k vymezení pojmu? Co byste zmínil(a) a co ne? Kam lze pojem zařadit? Možných pohledů je celá řada.
Vaše úvahy zaznamenejte formou akrostichu do odpovědníku níže, a to ke slovu "přestupek".
Akrostich je umělecká metoda, jejíž smyslem je zjednodušit proces formulování myšlenek. K předurčenému slovu autor zaznamenává myšlenky tak, že první myšlenka začíná prvním písmenem daného slova a každá další pokračuje následujícím písmenem. Výsledný text je kombinací myšlenkového konceptu a uměleckého díla.
T | Trestání by mělo být vždy užíváno jen jako nejzazší prostředek. |
R | Represe je totiž prokazatelně méně účinná než vhodná pozitivní motivace. |
E | Enormní prostředky vydávané na dozorce a mříže často nemusí být nakonec moc platné. |
S | Stačilo by naproti tomu více přemýšlet o výchově a vzdělávání. |
T | To, co se jednou totiž zaseje, může růst a nést plody celý život. |
Co očekávám?
Očekávání je důležitá součást života. Při pozitivním očekávání se těšíme na určitou událost v budoucnosti. Naopak, pokud určitou nadcházející situaci hodnotíme jako negativní, máme strach či se necítíme při očekávání dobře.
Výslovným sdílením očekávání je často možné se vyhnout zklamání. Před zahájením kurzu proto máte možnost své očekávání vyjádřit. Zároveň si sami uvědomíte svoji motivaci a směřování.
Co očekáváte od kurzu správního trestání?
Co byste se rád(a) naučil(a)?
Jaké znalosti, dovednosti a postoje byste si chtěl(a) odnést?
Jaké vás napadají otázky ke správnímu trestání?
Co vás na správním trestání zajímá?
...