NV205K Právní informatika ve veřejné správě

Podmínky ukončení předmětu a doporučená literatura.

Podmínky ukončení předmětu

 

Nezbytným předpokladem udělení kolokvia je kumulativní splnění následujících podmínek:

1) Získání alespoň 2 bodů ze 4 odpovědníků

(1x test  z citační směrnice, 1x úvaha, 1x test na znalost právních informačních systémů,

1x test na on-line přístup k právním informacím)

2) Zpracování a obhajoba rešerše na zvolené téma.

Doporučená studijní literatura
   

Právní informační systémy

ŠAVELKA, Jaromír, Matěj MYŠKA, Adam PTAŠNIK a Danuše SPÁČILOVÁ. Právní informační systémy. Vyd. 1. Brno: Tribun EU, 2011, 259 s. ISBN 9788073992484.

Učebnice Právní informační systémy je určena jako základní učební pomůcka ke kurzu Právní informatika. V tomto nadstavbovém kursu slouží k zopakování základních znalostí o systémech.

Publikace je dostupná také v elektronické podobě.

   

Směrnice děkana Právnické fakulty MU č. 4/2013
Směrnice "O CITACÍCH DOKUMENTŮ UŽÍVANÝCH V PRACÍCH PODÁVANÝCH NA PRÁVNICKÉ FAKULTĚ MASARYKOVY UNIVERZITY" má přednost před ISO normou.

Směrnice je dostupná  v IS MU v elektronické podobě.

   

ČSN ISO 690 platná od 1. 4. 2011

Dvě původní normy známé pod čísly ČSN ISO 690 a ČSN ISO 690-2 byly v roce  2011 nahrazeny českou verzí mezinárodní normy ISO 690:2010, která vznikla spojením a dopracováním dvou vydání normy z let 1996 a 2000. Je nadále označována svým původním číslem ČSN ISO 690. V elektronické podobě bohužel k dispozici není, v tištěné je k zapůjčení v knihovně. V elektronické verzi je na portálu Citace.com dostupná interpretace této normy s příklady.

   

Legislativní pravidla vlády

Legislativní pravidla vlády jsou dostupná na stránkách Úřadu vlády ČR a ve studijních materiálech.

 

 

Odpovědníky

Podmínkou pro přístup ke kolokviu je  úspěšné zvládnutí alespoň 2 ze 4 odpovědníků

Odpovědník  č. 1 Bibliografické citace -  je zaměřen na problematiku citací, vychází z citační směrnice a jedná se o test s variantami a-b-c s jedinou správnou odpovědí. Doba na zodpovězení 10 otázek je 10 minut, odpovědník lze otevřít a uložit jen jednou. Úspěšné zvládnutí testu (minimálně 6 z 10 odpovědí správně) se zobrazí v podobě jednoho bodu *1 v poznámkovém bloku. Otevřen od  ....

Odpovědník č. 2 Teoretické základy právní informatiky - úvaha o obecném a specializovaném vyhledávání právních informací. Doba zpracování i počet otevření není omezen, definitivní ukončení odpovědníku je vhodné ohlásit vyučující mailem. Otevřen od  ........

Odpovědník č. 3 - Srovnání  ASPI - Beck - Codexis – poznatky a zkušenosti z práce s právními informačními systémy. I když nepracujete se všemi systémy stejně intenzivně, je třeba vyjádřit se ke každé položené otázce minimálně dvěma řádky textu. Doba zpracování i počet otevření není omezen, definitivní ukončení odpovědníku je vhodné ohlásit vyučující mailem. Otevřen od  .........

Odpovědník č. 4 On-line přístupu k  právním informacím  - obsahuje otázky k tématům českého a evropského práva i judikatury na internetu. Jedná se o test s variantami a-b-c s jedinou správnou odpovědí. Doba na zodpovězení 15 otázek je 12 minut, odpovědník lze otevřít a uložit jen jednou. Úspěšné zvládnutí testu (minimálně 10 z 15 odpovědí správně) se zobrazí v podobě jednoho bodu *1 v poznámkovém bloku. Otevřen od  ........                                                                            

V případě, že se nepodaří splnit výše uvedené podmínky, bude individuálně dohodnuto náhradní plnění (anotace, recenze a pod...)

Volba tématu rešerše
  1. Student zformuluje a do IS vloží své vlastní téma, které vyučující odsouhlasí. Téma může (ale nemusí) být shodné s tím, které máte vybrané pro diplomovou práci.  
  2. Před samotnou volbou tématu je vhodné otevřít v IS Přehled témat – vybrat z témat aktuálních všech a přesvědčit se, že Vámi zamýšlené téma není již mezi schválenými a tedy obsazenými jiným studentem tohoto semestru.
  3. Témata se vytvářejí podle následujícího postupu:

Osobní administrativa ⇒ rozkliknout Student
► Věci vztahující se k vybranému období jaro 2015
► Přihlašování se k tématům/variantám -> Rešerše NV205K
► Vybrat předmět - balík témat
► Vytváření/úprava témat /variant
► Vytváření nového tématu/varianty

► Jako vedoucí práce uvést JUDr. D. Spáčilovu (UČO 799)
► Do formuláře vepsat téma (stačí česky) "Název: _____" -> uložit
Přihlásit se k tématu! (nezapomenout odkliknout) - přihlásit se může jen autor tématu!!!!

Vyučující bude informována zprávou z IS o vzniku tématu a pokud bude vše v pořádku, téma odsouhlasí. Může uvést případně i doporučení a připomínky ke zúžení nebo rozšíření záběru tématu. Pokud se v průběhu práce ukáže, že téma není přesně formulováno, že záběr je příliš široký (či naopak vzhledem k počtu nalezených dokumentů moc úzký), může student sám provést úpravu. Změnu názvu, kterou taková úprava vyvolá, oznámí IS vyučující a ta ji opět odsouhlasí nebo upřesní. Všechny úkony při volbě a upřesňování témat lze činit v IS a není třeba posílat zvláštní maily.

Poznámka: Výše uvedený popis odpovídal situaci v roce 2013. Letos došlo k úpravám Rozpisů a tak se může v některých částech odlišovat. Snad se i přesto povede téma uložit.

Formální úprava a obsahové náležitosti rešerše

Zpracovaný dokument obsahuje tyto náležitosti:

  • Titulní list
  • Analytická část
  • Základní část
  • Závěr

Tvorba bibliografických citací je na PrF upravena platnou směrnicí děkanky fakulty č. 4/2013

Celkový počet bibliografických záznamů musí být minimálně 25.

  • 5x záznam právního předpisu nebo mezinárodní smlouvy
  • 5x záznam judikátu
  • 5x záznam knihy
  • 5x záznam článku z časopisu nebo ze sborníku
  • 5x záznam dalšího elektronického dokumentu

Pokud v některé kategorii, například u judikatury, nebude možno daného limitu dosáhnout, lze jej naplnit zvýšením počtu dokumentů v jiné kategorii. Průměrně zpracovávají studenti od 25 do 35 záznamů. Cílem našeho snažení není vypsat všechny dostupné prameny, ale nejdůležitější, takže není třeba usilovat o překonání dosavadního rekordu 95 záznamů:-)

Záznamy je možné je číslovat průběžně nebo v každé kategorii zvlášť, stránky je třeba číslovat průběžně s výjimkou titulní. Další podrobnosti jsou k dispozici v materiálu Formát rešerše.   Pro inspiraci jsou k nahlédnutí i rešerše z minulých období (pozor, vznikly za platnosti předchozí směrnice).

  • Právní předpisy a mezinárodní smlouvy – uspořádání je vhodné dle právní síly a poté dle roku publikace vzestupně nebo sestupně; v případě, že si právní silou dokumentu nejste jistí, stačí uspořádání dle platnosti (čísla ve Sb. nebo Sb. m. s.). Uvedení čísel konkrétních paragrafů na konec citace předpisu je vhodné, texty paragrafů nejsou nutné.
  • Judikatura – v případě, že k tématu nebude dostatek české judikatury, je možné hledat i v zahraničních zdrojích. Pokud ani tam neuspějete, je třeba nahradit počet judikátů v jiné kategorii – např. informacemi z webových stránek; uvést v jednom řádku obsah judikátu je přínosné.
  • Knihy a kvalifikační práce - knih musí být nejméně 5 (nesmí být nahrazeny diplomovými pracemi – ty jdou nad rámec povinného počtu 5). Pokud neexistuje k úzkému tématu žádná specializovaná literatura, je vhodné uvést alespoň učebnice s odkazem na strany, kde se téma nachází.
  • Časopisecké články, příspěvky ze sborníků - získané z informačních systémů a knihovnických databází, z internetu tehdy, když mají ISSN.
  • Další elektronické dokumenty – články i jiné informace z webových stránek získané on-line v plnotextové podobě; všechny adresy musí být průchozí a pokud článek má autora, záznam začíná jeho jménem a nikoliv jménem serveru.
Průběh kolokvia

Zpracovaná rešerše se vkládá v elektronické verzi do IS do Odevzdávárny nejpozději 2 dny před zkušebním termínem tak, aby bylo možné rozhodnout, zda je osobní účast na kolokviu nutná a aby bylo možné při konzultaci kontrolovat  průchodnost odkazů.

Oficiálně  jsou vyhlášené termíny kolokvií dne ............. Mimo tyto termíny je možno domluvit mailem individuální konzultaci s dodržením stejných pravidel, jako je uvedeno dále.

Pokud bude práce vložená do Odevzdávárny dostatečně kvalitní, je možné ohodnotit ji přímo, bez osobní účasti studenta na fakultě. Pokud oprav bude málo, napíše vyučující do textu nebo do poznámkového bloku připomínky a určí datum, ke kterému je třeba opravený text znovu vložit do Odevzdávárny. 

Velmi slabá práce bude vyžadovat osobní konzultaci. Student přinese tištěnou verzi práce, do které vyučující zapíše poznámky a upozorní na potřebné opravy.

Po vložení opravených prací do Odevzdávárny a splnění minimálně 2 testů bude studentům zapsáno hodnocení "P".