Integrovaný dohled nad finančním trhem Libor Kyncl, Michal Radvan www.law.muni.cz Video na úvod � Evropská centrální banka. Animované výukové materiály o cenové stabilitě [online]. Citováno 19. února 2013. Upraveno 2011. Dostupné z: . 2 www.law.muni.cz Další materiály � Evropská centrální banka. Informační materiál pro studenty [online]. Citováno 19. února 2013. Upraveno 2011. Dostupné z: . � Evropská centrální banka. Výukový materiál pro učitele [online]. Citováno 19. února 2013. Upraveno 2011. Dostupné z: . 3 www.law.muni.cz 4 Dohled vs. dozor � Právní regulace dohledu/dozoru v Evropě � Centrální banka � Samostatný jeden správní orgán � Více správních orgánů � Centrální banka a jeden/více správních orgánů. � Srov.: Česká národní banka. Institucionální uspořádání finanční regulace a dohledu ve světě. [online] Citováno 5. února 2013. Změněno 2005. Dostupné z: . www.law.muni.cz Integrace dohledu nad finančním trhem � Účinné od 1. 4. 2006. � Provedeno zákonem č. 57/2006 Sb., o změně zákonů v souvislosti se sjednocením dohledu nad finančním trhem. � Subjekt vykonávající unifikovaný dohled: � Česká národní banka � (Czech National Bank, ČNB) � http://www.cnb.cz 5 www.law.muni.cz Stav dohledu do 2006 � Bankovnictví – ČNB � Kapitálový trh – Komise pro cenné papíry � Družstevní bankovnictví – UpDnDZ (Úřad pro dohled nad družstevními záložnami) � Pojišťovnictví – ÚSDvPaPP (Úřad státního dozoru v pojišťovnictví a penzijním připojištění) � Trh s penzijním připojištěním – ÚSDvPaPP (Úřad státního dozoru v pojišťovnictví a penzijním připojištění) � Trh drahých kovů – Puncovní úřad � Peněžní trh – ČNB 6 www.law.muni.cz Integrovaný dohled � Vše: Česká národní banka (nezávislá, není součástí výkonné moci ani orgánem státní správy) � Zřízena Ústavou České republiky, čl. 98 (hlava šestá) � Zákon č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů. � Výjimka: trh drahých kovů – dozor vykonává nadále Puncovní úřad (podřízenost Ministerstvu průmyslu a obchodu) � Českou národní banku ani Puncovní úřad nenajdeme v kompetenčním zákoně č. 2/1969 Sb. 7 www.law.muni.cz Úřady zrušené v roce 2006 � Komise pro cenné papíry � Úřad pro dohled nad družstevními záložnami � Úřad státního dozoru v pojišťovnictví a penzijním připojištění 8 www.law.muni.cz Kontinuita vztahů zrušených úřadů � �ízení jimi začatá dokončila Česká národní banka. � Prováděcí předpisy (vyhlášky) jimi vydané zůstaly v platnosti, nahradí se postupně vyhláškami ČNB. � Jejich zaměstnanci se stali ze zákona zaměstnanci České národní banky. 9 www.law.muni.cz Cíl integrovaného dohledu v ČR � Cenová stabilita = průměrná meziroční míra inflace (růstu cen) do 2% � x vyšší inflace � x deflace = pokles cen � Čl. 98 odst. 1 Ústavy ČR � § 2 odst. 1 zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů 10 www.law.muni.cz Další změny částí finančního trhu � Penzijní společnosti (vznik během roku 2012, součást penzijní reformy) � Nově upraveny od roku 2009 zajišťovny � Nově upraveny od roku 2009 ratingové agentury ze strany Evropské unie (Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1060/2009 ze dne 16. září 2009 o ratingových agenturách) � Nová úprava institucí elektronických peněz � Nová úprava platebních služeb � Nová úprava úvěrových služeb � Nová úprava evropských orgánů dohledu � … 11 www.law.muni.cz 12 Zásady dohledu � Zásada adekvátní regulace � Zásada maximálního pokrytí rizik � Regulace v rámci pravidel Evropské unie www.law.muni.cz 13 Cíle dohledu � Ochrana klientů a investorů � Rozvoj finančního trhu � Osvěta a informovanost veřejnosti Cílem naopak není: � Zabránit selhání každého jednotlivého subjektu � Suplovat funkci orgánů činných v trestním řízení www.law.muni.cz Poslání České národní banky � Česká národní banka. Poslání České národní banky při dohledu nad finančním trhem České republiky [online]. Citováno 8. února 2013. Upraveno 14. prosince 2007. Dostupné z: . 14 www.law.muni.cz 15 Rizika � Selhání statutárních orgánů a lidského faktoru obecně � Riziko podvodu a zasvěceneckých transakcí � Nevhodnosti nabízeného instrumentu nebo produktu � Poklesu kurzu – kurzové riziko - a tržní riziko obecně � Systematické riziko � Kreditní riziko � … www.law.muni.cz 16 Typy dohledu � Dohled na individuálním základě � v oblasti kapitálového trhu a kolektivního investování � v oblasti kolektivního investování � v oblasti pojišťovnictví a zajištění � v oblasti důchodového spoření, dopl�kového penzijního spoření a penzijního připojištění � v oblasti platebního styku a elektronických peněz � v oblasti poskytování úvěrů � Dohled na konsolidovaném základě � obecná úprava dohledu nad finančními konglomeráty (stejnojmenný zákon) � speciální úprava dohledu na konsolidovaném základě v daném odvětví www.law.muni.cz Vertikální rozdělení dohledu � 1.Vnitroorganizační dohled � Uvnitř banky, pojišťovny a jiné úvěrové či finanční instituce � Tzv. compliance oddělení, není regulované právem, ale je obvyklé, že instituce má tuto organizační složku – musí splnit organizační předpoklady pro udělení licence/povolení � 2.Vnitrostátní dohled � V České republice Česká národní banka � V jiných státech centrální banky nebo jiné orgány veřejné správy vykonávající dohled nad finančním trhem 17 www.law.muni.cz Vertikální rozdělení dohledu � 3. Unijní dohled � V Evropské unii Evropská centrální banka (ECB) a tři evropské sektorové orgány dohledu, Evropská rada pro systémová rizika (ESRB) � 4. Mezinárodní dohled � Banka pro mezinárodní platby, Světová banka, Mezinárodní měnový fond v určitých záležitostech 18 www.law.muni.cz 19 Dohled dle konkrétního zákona � Dohled je vždy vykonáván dle určitého právního předpisu, kde je stanovena pravomoc určitého orgánu vykonávat dohled, například kapitálový trh: � Zákon č. 189/2004 Sb., o kolektivním investování, ve znění pozdějších předpisů (ZKI) � Zákon č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, ve znění pozdějších předpisů (ZPKT) � Zákon č. 15/1998 Sb., o dohledu v oblasti kapitálového trhu, ve znění pozdějších předpisů (ZDKT) www.law.muni.cz Procesní předpisy pro výkon dohledu � Lex specialis � Zákony, v nichž je dohled zakotven, velmi často obsahují procesní ustanovení specifická pro dané odvětví � Lex generalis � Správní řád � Další sektorové předpisy (například ZDKT, vizte výše) � + organizační předpisy pro výkon dohledu � Zřízení orgánu dohledu � Způsob volby / jmenování / výběru vedoucích pracovníků � Finanční zajištění výkonu dohledu 20 www.law.muni.cz Hmotněprávní předpisy k výkonu dohledu � Soukromoprávní předpisy � Příklad: Zákon č. 37/2004 Sb., o pojistné smlouvě a o změně souvisejících zákonů (zákon o pojistné smlouvě), ve znění pozdějších předpisů. � Soukromoprávní úprava, která reguluje smluvní základ vztahů, nad jejichž realizací dohlíženými subjekty je dohled prováděn. � Konkrétní dodržování povinností stanovených těmito předpisy může být také předmětem dohledu. � Některá ustanovení v občanském zákoníku a v obchodním zákoníku (smlouva o běžném účtu, smlouva o vkladu, smlouva o úvěru, smlouva o akreditivu…). � Některé z těchto předpisů budou od 1. ledna 2014 nahrazeny novým občanským zákoníkem. 21 www.law.muni.cz Hmotněprávní předpisy k výkonu dohledu � Veřejnoprávní předpisy � Příklad: Zákon č. 277/2009 Sb., o pojišťovnictví, ve znění pozdějších předpisů. � Obsahuje zmocnění k výkonu dohledu v dané oblasti, opatření k nápravě, sankce, veřejnoprávní povinnosti, ustanovení týkající se povolování, kapitálové požadavky a další organizační požadavky. � Na základě něj je dohled vykonáván. � Smíšené předpisy � Například zákon č. 284/2009 Sb., o platebním styku, ve znění pozdějších předpisů. � Obsahuje oba typy právní úpravy. 22 www.law.muni.cz Prameny právní úpravy - bankovnictví � Zákon č. 21/1992 Sb., o bankách , ve znění pozdějších předpisů. � Zákon č. 87/1995 Sb., o spořitelních a úvěrních družstvech, ve znění pozdějších předpisů. � Zákon č. 96/1993 Sb., o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření a o doplnění zákona České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění zákona České národní rady č. 35/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů. www.law.muni.cz Prameny právní úpravy – platební styk � Zákon č. 284/2009 Sb., o platebním styku, ve znění pozdějších předpisů. � hmotné i procesní právo � obecná ustanovení pro platební styk, i na mezibankovní � tj. včetně eBanking a eMoney www.law.muni.cz Prameny právní úpravy – úvěrové služby � Zákon č. 145/2010 Sb., o spotřebitelském úvěru a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. � Zákon č. 190/2004 Sb., o dluhopisech, ve znění pozdějších předpisů. (hypoteční úvěry – úvěry zajištěné zástavou nemovitosti) � Zákon č. 96/1993 Sb., o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření a o doplnění zákona České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění zákona České národní rady č. 35/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů. (úvěry a meziúvěry ze stavebního spoření) www.law.muni.cz Prameny právní úpravy - pojišťovnictví � Zákon č. 277/2009 Sb., o pojišťovnictví, ve znění pozdějších předpisů. � Zákon č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění pozdějších předpisů. 26 www.law.muni.cz Prameny právní úpravy – penzijní reforma � II. pilíř: � Zákon č. 426/2011 Sb., o důchodovém spoření, ve znění pozdějších předpisů. � Zákon č. 397/2012 Sb., o pojistném na důchodové spoření, ve znění pozdějších předpisů. � III. pilíř: � Zákon č. 427/2011 Sb., o dopl�kovém penzijním spoření, ve znění pozdějších předpisů. � Změnový zákon: � Zákon č. 428/2011 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o důchodovém spoření a zákona o dopl�kovém penzijním spoření, ve znění pozdějších předpisů. � Účinnost předpisů až na výjimky od 1. ledna 2013 – výjimky nutné k transformaci penzijních fondů a vzniku penzijních společností. www.law.muni.cz Prameny právní úpravy – ochrana spotřebitele � Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů. � Zákon č. 229/2002 Sb., o finančním arbitrovi, ve znění pozdějších předpisů. (ZFA) � + ochrana spotřebitele v rámci nekalé soutěže (obchodní zákoník, nový občanský zákoník) � + ochrana spotřebitele v rámci distančních spotřebitelských smluv (občanský zákoník, nový občanský zákoník) www.law.muni.cz Prameny právní úpravy EU � Dána přímá aplikovatelnost: � Nařízení ES/924/2009 o přeshraničních platbách v eurech � Nařízení ES/1781/2006 o informacích o plátci doprovázejících převody peněžních prostředků � Nařízení Rady (ES) č. 1408/71 ze dne 14. června 1971 o uplat�ování systémů sociálního zabezpečení na zaměstnané osoby a jejich rodiny pohybující se v rámci Společenství � Není dána přímá aplikovatelnost: � Směrnice 2007/64/ES o platebních službách na vnitřním trhu � Směrnice 98/26/ES o neodvolatelnosti zúčtování v platebních systémech a v systémech vypořádání obchodů s cennými papíry � Směrnice 2009/110/ES o přístupu k činnosti institucí elektronických peněz, o jejím výkonu a o obezřetnostním dohledu nad touto činností, o změně směrnic 2005/60/ES a 2006/48/ES a o zrušení směrnice 2000/46/ES. www.law.muni.cz Problémy dohledu � Roztříštěnost právní úpravy – stejné principy dohledu a stejné sankce jsou obsaženy mnohačetně v různých právních předpisech � Drobné odlišnosti mezi režimy v jednotlivých předpisech � Nesrozumitelnost pro jednotlivé dohlížené subjekty � V některých státech dohled není integrovaný horizontálně, může se lišit přístup jednotlivých subjektů dohledu mezi částmi finančního trhu 30 www.law.muni.cz Problémy dohledu � Diskuze nad integrací dohledu ve vertikálním slova smyslu – sjednocení dohledu v rámci EU mezi státy � V současnosti diskutováno u bankovnictví – např. srov. HAMPL, Mojmír. Bankovní unie a ČR [online]. Citováno 11. dubna 2013. Upraveno 9. dubna 2013. Dostupné z: http://www.cnb.cz/miranda2/export/sites/www.cnb.c z/cs/verejnost/pro_media/konference_projevy/vystou peni_projevy/download/hampl_20130404_lipnice.pdf. 31 www.law.muni.cz Problémy dohledu � Sankce u některých deliktů nejsou dostačující, proto nedostatečně odrazují dohlížené subjekty od jejich páchání (příklad: delikty na kapitálovém trhu v 90. letech 20. století) � Výkon dohledu / dozoru může být jen namátkový, v některých případech nestačí pokrýt veškerou činnost a protiprávní postup dohlížených subjektů (neplnění informačních povinností, kapitálových požadavků atd.) je zjištěn až s časovým odstupem, obtížněji se reaguje na vzniklou situaci � Problém např. u směnáren 32 www.law.muni.cz 33 Osoby na finančním trhu podléhající dohledu � Banka � Pobočka zahraniční banky � Spořitelní a úvěrní družstvo � Obchodník s CP � Investiční zprostředkovatel a osoba využívající služeb investičních zprostředkovatelů, vázaný zástupce � Investiční společnost, investiční fond (v rámci IS existující podílové fondy bez právní subjektivity) � Penzijní společnost (a v rámci ní existující transformované, účastnické a důchodové fondy) www.law.muni.cz 34 Osoby na finančním trhu podléhající dohledu � Emitent CP � Organizátor regulovaného trhu a mnohostranného obchodního systému � Provozovatel a účastník vypořádacího systému � Centrální depozitář a účastník centrálního depozitáře � Další osoby vedoucí evidenci CP � Provozovatel tiskárny CP � Institucionální investor � Další osoby podle § 135 odst. 1 ZPKT www.law.muni.cz Osoby na finančním trhu podléhající dohledu � Pojišťovna, zajišťovna, pojistný matematik, pojištovací zprostředkovatel (více typů) � Instituce elektronických peněz a vydavatel elektronických peněz � Platební instituce a poskytovatel platebních služeb malého rozsahu � Platební systém s neodvolatelností zúčtování � Ratingová agentura � … 35 www.law.muni.cz 36 Orgán vykonávající dohled � ČNB vykonává dohled nejen nad dodržováním práv a povinností vyplývajících ze ZPKT, ale i nad povinnostmi vyplývajícími z jejích rozhodnutí � Dožádání: ČNB má oprávnění požádat orgán dohledu hostitelského státu o provedení kontroly činnosti obchodníka s CP na území hostitelského státu; má právo provést kontrolu též sama po předchozím informování orgánu dohledu hostitelského státu www.law.muni.cz Dohled x soudní rozhodování � Rozhodování o povinnostech podnikatele x rozhodování o právech a povinnostech klienta � X finanční arbitr – mimosoudní řešení sporů (předmět samostatné přednášky) � Ochrana spotřebitele podle zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů - § 21 37 www.law.muni.cz Vybrané oblasti činností dohledu � Informační povinnosti dohlížených subjektů � Licenční, povolovací a registrační řízení � Vydávání opatření k nápravě a sankční řízení � Spolupráce dohledu s profesními komorami a sdruženími � Informovanost profesionálních subjektů a veřejnosti � Veřejné registry regulovaných subjektů � Spolupráce se zahraničními orgány dohledu a orgány dohledu EU � Spolupráce s mezinárodními orgány dohledu a mezinárodními organizacemi (Bank for International Settlements, International Monetary Fund) 38 www.law.muni.cz 39 Sankce � Opatření k nápravě podle povahy porušení a závažnosti � Mimořádný audit � Změna auditora � Pozastavení činnosti - 5 let � Zákaz činnosti � Pozastavení obchodování s inv. nástroji � Nucená správa � Změna rozsahu povolení � Odejmutí povolení, souhlas apod. � Zákaz nebo pozastavení veřejné nabídky CP a její propagace � Výměna vedoucí osoby � Zvýšení kapitálu www.law.muni.cz 40 Z toho vyplývá… � Osoba postižená sankcí musí informovat orgán dohledu o provedených opatřeních! www.law.muni.cz 41 Pozastavení obchodování s CP � Max. na 6 měsíců � Kombinace pozastavení jen vybraných investičních nástrojů a jen vybraných částí regulovaného trhu nebo vše � Rozhodnutí je vykonatelné dnem doručení � Rozklad nemá odkladný účinek � Nejtvrdší sankce, proto jen při hrozící velké hospodářské ztrátě nebo při závažném ohrožení zájmů investorů � Účastníkem řízení je organizátor trhu, vlastníci investičních nástrojů, emitent – doručení vlastníkům formou veřejné vyhlášky www.law.muni.cz 42 Nucená správa � Týká se jen stanovených subjektů: např. banka, obchodník s CP, provozovatel vypořádacího systému, organizátor regulovaného trhu, centrální depozitář, pojišťovna � Jen za opakované nebo závažné porušení nebo při ohrožení zájmů osob – zákazníků, hrozí-li nebezpečí z prodlení � Subsidiární úprava v zákoně o bankách www.law.muni.cz 43 Nucená správa - pokračování � Zvláštní náležitosti rozhodnutí: důvod zavedení nucené správy, jmenování nuceného správce a údaje o jeho osobě, výše odměny (způsob stanovení) + splatnost, příp. omezení činnosti osoby, povinnosti pro správce � Doručení společnosti a správci – vykonatelnost doručením správci � Rozklad nemá odkladné účinky � Veřejná informace: internet www.law.muni.cz 44 Nucená správa - pokračování � Zavedením nucené správy se pozastavuje výkon funkcí členů představenstva, působnost přechází na správce � Správce přijme opatření ke zjednání nápravy, zajistí ochranu práv zákazníků a svolá valnou hromadu � Valná hromada do 6 měsíců (1 roku) odvolá volené orgány a přijme opatření ke zjednání nápravy nebo společnost zruší � Nucená správa skončí rozhodnutím ČNB, prohlášením konkurzu nebo jmenováním likvidátora www.law.muni.cz 45 Změna rozsahu licence, povolení, registrace � Při závažném nebo opakovaném porušení povinností, při závažném nebo opakovaném nedodržování předpokladů pro udělení povolení k činnosti � Uplat�uje se i zásada dispoziční (na žádost) � Forma: nové povolení, které ruší povolení stávající a kde je uveden nový rozsah povolených činností www.law.muni.cz 46 Odnětí povolení, souhlasu, registrace � Při prohlášení konkurz (rozhodnutí o úpadku), zamítnutí návrhu na konkurz pro nedostatek majetku nebo při povolení vyrovnání obligatorně � Při soudním nebo správním zákazu činnosti obligatorně � Fakultativně: do 1 roku nezačala činnost, po 6 měsíců nevykonává činnost, rozhodnutí bylo uděleno na základě nepravdivých a neúplných údajů, opakované nebo závažné porušování povinností, závažná změna skutečností rozhodných pro udělení povolení www.law.muni.cz 47 Odnětí povolení, souhlasu, registrace - pokračování � De dne vykonatelnosti rozhodnutí o odnětí povolení zákaz dalšího obchodování, jen vrácení majetku zákazníkům, vypořádání pohledávek a závazků � Další žádost o povolení po 10 letech (neplatí při odnětí povolení na žádost, při odnětí z důvodu nevykonávání činnosti) www.law.muni.cz 48 Zahraniční osoby � Informace k dozorovému orgánu domovského státu, pak teprve „české“ sankce � V případě ohrožení zájmu investorů sankce ihned, doprovázené informací k orgánu domovského státu a ke Komisi � Princip home-host regulace www.law.muni.cz 49 Dohled na konsolidovaném základě � Sledování a regulace rizik u konsolidačních celků, jejichž součástí je obchodník s CP, za účelem omezení rizik, kterým je tento obchodník vystaven na základě své účasti v konsolidovaném celku � Konsolidační celek: skupina ovládajícího obchodníka s CP, skupina finanční holdingové skupiny, skupina smíšené holdingové skupiny; celek tvoří min. 2 osoby � Sankce: opatření k nápravě nedostatku, mimořádný audit, zakázat nebo omezit uzavírání obchodů www.law.muni.cz 50 Správní delikty � Pokuty za správní delikty rozčleněny pro jednotlivé subjekty finančního trhu a s ohledem na závažnost � Banky: až 50 mil. � Pojišťovny: až 50 mil. � Penzijní společnost: až 20 mil. � Depozitář důchodového / účastnického fondu: až 10 mil. � Platební instituce: až 50 mil. � Instituce elektronických peněz: až 50 mil. � Osoby poskytující inv. služby: až 10, resp. 20 mil. � Organizátor regulovaného trhu: až 20 mil. � Provozovatel mnohostanného obchodního systému: až 20 mil. � Provozovatel vypořádacího systému: až 10, resp. 20 mil. � Osoby vedoucí evidenci inv. nástrojů: až 10, resp. 20 mil. � Emitenti inv. CP: až 10 mil. � Investiční společnost (kolektivní investování): až 20 mil. � Další osoby: až 10 mil., resp. 20 mil. www.law.muni.cz 51 Správní delikty - pokračování � Narušení ochrany vnitřních opatření 10 mil. � Manipulace s trhem včetně neoznámení podezření: 20 mil. � V obou případech stejná sankce pro podnikatele i nepodnikatele � + další sankce (pro makléře, fyzické osoby, nucené správce, zahraniční společnosti s obdobným předmětem podnikání…) � Maximální pokuta pro jeden a tentýž typ subjektu se liší podle zákona, dle něhož je správní delikt posuzován (např. ZKI x ZPKT, ZPS x ZoB) www.law.muni.cz 52 Správní delikty - pokračování � Osoby neplatí sankce, pokud prokáží, že vynaložily veškeré úsilí, aby zabránily porušení � Přihlíží se k závažnosti, ke způsobu spáchání, k následkům a okolnostem – správní uvážení � Prekluze 1 rok/5 let � Projedná ČNB � Vybere a vymůže FÚ, výnos jde do státní pokladny, pokuty obchodníků s CP do Garančního fondu � Subsidiárně se použije zákon o přestupcích www.law.muni.cz 53 Přestupky � 10 milionů � 20 milionů www.law.muni.cz 54 Správní delikty a přestupky � Správní uvážení � Liberace � Subjektivní lhůta 1 rok � Objektivní lhůta 5 let � Vybírá a vymáhá celní úřad � Rozpočtové určení pokut: � Kapitálový trh - příjem Garančního fondu, resp. státního rozpočtu � Bankovnictví – příjem státního rozpočtu � Pokuta je daní v rámci dělené správy - §§ 161 – 162 da�ového řádu www.law.muni.cz 55 Děkuji za pozornost.