BI201K Virtuální vlastnictví Jakub Harašta 25885.jpg http://www.goodwp.com/other/25885-morning-owl-clock-coffee-alarm-clock.html Základní pojmy •Absolutní majetková práva –držet, užívat a požívat, opustit, neužívat, zcizit, upravovat, zničit –věc •Relativní majetková práva –dát, konat, zdržet se chování, strpět chování – Občanský zákoník •§489 –Věc v právním smyslu je vše, co je rozdílné od osoby a slouží potřebě lidí. •§496 –(1) Hmotná věc je ovladatelná část vnějšího světa, která má povahu samostatného předmětu. –(2) Nehmotné věci jsou práva, jejichž povaha to připouští, a jiné věci bez hmotné podstaty. Virtuální světy •Herní •Sociální Virtuální světy II •Počítačové •Trvalé •Interaktivní •Masivní / sociální •“Reálné” • Reálnost •Virtuální vs. aktuální •Obojí je reálné •Modelace reality • Virtuální ekonomika •Primární •Sekundární Primární virtuální ekonomika •In-game trading Sekundární virtuální ekonomika •Předměty •Měna •Účty Argumenty “pro” •Ekonomické •Sociálně-psychologické •Právně-teoretické Argumenty “proti” •Chaos, ztráta kontroly •Komodifikace, ztráta zážitku •Narušení komunity, ztráta respektu Ekonomický argument •Herní světy –Vanity •EVE Online –Monokl – 60 USD –Influence •Diablo 3 –Manticore (kuše) – 3500 USD –Majesty Trasher (amulet) – 200 mld zlatých (ca 8000 USD) •Eve Online –Vesmírné lodě až 11 000 USD Ekonomický argument II •Bitva o B-R5RB, 27. 1. 2014 –Také “Bloodbath of B-R5RB” –Zapomenutá platba za “blokaci systému” (sovereignity bill) –Virtuální bitva (7500+ charakterů, 2500+ hráčů) –Čas zpomalen na desetinu normálního (22 hodin) –Výsledek: ztráta cca 11 000 000 000 000 ISK (in-game měna), tedy cca 330 000 USD Ekonomický argument III •Sociální světy –Entropia Universe • Club Neverdie –2008 - 100 000 USD, zpátky za rok, 2012 – 1 mil. USD •Další nákup za 635 000 USD –Rozparcelování, prodej se ziskem – Ekonomický argument IV •Aby lidé „investovali“, je potřeba jejich investici chránit – ochrana vlastnictví jako odstrašení zásahu do investiace ze strany třetích osob EULA/ToS •“you shall have no ownership or other property interest in account” •“account may be suspended or deleted for any reason whatsoever” Sociálně-psychologický argument •Chování jako k vlastním věcem –Reálné vraždy při poškození zájmů •Časová investice •Budování vztahů –Právo na aktivní život? “Právo na přístup k internetu” (I. ÚS 22/10) •Zásnuby, svatby, uctění památky zesnulých –např. Skyrim: Bear Mod Sociálně-psychologický argument II •Avatar –Virtuální reprezentace sebe sama •Inkarnace •Původ slova “avatar” Právně-teoretický argument •Bentham –Utilitarismus –Největší štěstí největšímu počtu, felicific calculus –Vlastnictví je užitečné a zvyšuje sociální bohatství –Problém: prostupnost aktuálního a virtuálního světa, nedostatek společenského konsenzu –Balkin: virtuální svobody (hrát, tvořit a tvořit společně) – vyvažování? Právně-teoretický argument II •Locke –Právo k osobě –Práce (časová investice, námaha, snaha) –Produkt práce –Výlučná práva –Lockean proviso (Nozick) •Můžu vlastnit, jen pokud zbyde ostatním •Kompetitivnost, ale nekonečnost (Lastowka, Hunter) –Kód supluje fakticitu (Lessig, “code is law”) Právně-teoretický argument III •Hegel –Extenze osobnosti •teleologie –Vztah zakládá právo vlastnit i bez normativního rámce –Ukotvení sebe sama v rámci světa •Sféra fyzické dispozice –Aspoň minimální ochrana Chaos •Tragedy of commons •Skončení hry? •Zásah do herní mechaniky –Unikátní předmět – “nejmocnější” (DMG/DEF, whatever …) – vysoká cena •Uveden nový, lepší •Snížení hodnoty původního předmětu Komodifikace •Marx –„od produkce pro přímou spotřebu k produkci určené pro směnu“ •Určování hodnoty –Zábava vs. práce • Komunita •Time-poor/Cash-rich vs. Time-rich/Cash-poor –Hraním se fixují pravidla světa –Ultima online •Nutnost nasbírat/natěžit •Sandbox •Učení pravidel a sociálních norem –WoT •“Play enough bad games and you might find yourself owning a tier X tank.” (Mighty Jingles) – Zájmy provozovatelů •KONTROLA!!! Zájmy uživatelů •Časová investice •Finanční investice •Emoční investice •Ochrana před “krádeží” Zájem státu •Daně? •Měnová stabilita? –Čína –RuneScape, WoW, Guild Wars, Warhammer Online – zákaz konvertibility Judikatura •Runescape –Nizozemí; virtuální předmět je věc, protože má reálnou ekonomickou hodnotu; soud uzavřel, že došlo ke krádeži Otázky? • Děkuji Vám za pozornost!