VÍTEJTE V ŘEČIŠTI VEŘEJNÝCH PENĚZ Rozpočtové právo Rozpočtové právo ÚSC – Financování ÚSC Fiskální část finančního práva a to v podoodvětví, které nejtypičtěji charakterizuje T O K P E N Ě Z TOK PENĚZ lPříjmy Výdaje MCj02380290000[1] Veř.peněžní fond ÚSC Daně Poplatky Veřejné statky Poplatník Plátce Rozpočtové právo v systému finančního práva lV rámci fiskální části FP můžeme hovořit o tom, že ji ještě tvoří i právní úprava účetnictví, které se promítá jak do rozpočtového práva, tak především do berního-daňového práva lTato jednotlivá pododvětví FP spolu velmi úzce souvisí a mají úzké vazby l l Nefiskální část FP Fiskální část FP Finanční právo Rozpočtové právo Berní právo Daňové právo Celní právo Rozpočtové právo ÚSC-pojem lsouhrn právních norem, které se zabývají chováním subjektů finančně právních vztahů k veřejným peněžním fondům ÚSC, resp. rozpočtům ÚSC lsouhrn finančně právních norem upravujících : 1. rozpočtovou soustavu ÚSC, 2. rozpočtový proces, 3. každoročně rozpočty ÚSC Vnitřní členění RP ÚSC lObecná část lZvláštní část lProcesní část Obecná část lObecné pojmy charakterizující dané pododvětví – rozpočet, rozpočet ÚSC l fond, peněžní fond…… lTypy veřejných rozpočtů lRozpočtové zásady lFunkce rozpočtů l Zvláštní část lRozpočet ÚSC lRozpočty peněžních fondů lRozpočty příspěvkových org. lRozpočty org. složek Procesní část lProces vytváření rozpočtů lLhůty lSankce l l l l lObecná část POJEM ROZPOČET rozpočet ÚSC lBUDGET=anglické slovo, vzniklo ze starofrancouzského boulgette lV nejširším pojetí-přehled příjmů a výdajů soukromého nebo veřejného hospodářství pro určité období- rozpočtové období l l MCj02374060000[1] POJEM ROZPOČET ÚSC l Definici nelze jednoznačně stanovit a to z důvodu, že rozpočet ve společnosti hraje roli l hospodářskou l státoprávní l ROZPOČET z hospodářské stránky lČíselný plán pro určité, časově omezené období, jehož náplní jsou PŘÍJMY a VÝDAJE l lZ historického pohledu lze rozpočet chápat jako produkt historického vývoje společnosti a její ekonomiky lVztah příjmů a výdajů pro určité období l časový úsek, jedná se o takový vztah, který vychází z počáteční situace(stavu) P+V a z cílové vize P+V l l l l l l l lFISKÁLNÍ lALOKÁČNÍ lREDISTRIBUČNÍ FUNKCE ROZPOČTů Zásady rozpočetnictví 1.Z. plánovitosti 2.Z. jednotnosti 3.Z. neúčelovosti příjmů 4.Z. účelovosti výdajů 5.Z. úplnosti 6.Z. reálnosti 7.Z. včasnosti 8.Z. veřejnosti 9.Z. vyrovnanosti- přebytkový x deficitní Rozpočtová soustava lRozpočtová soustava se člení podle l lFINANCÍ l soukromé veřejné FO, rodina Soukromoprávní korporace centrální územní Rozpočtová soustava lNa místní úrovni půjde o soustavu rozpočtů: lrozpočty krajů lrozpočty obcí lrozpočty dobrovolných svazků obcí lrozpočty statutárních měst lrozpočet hlavního města Prahy rovněž pro jejich městské části nebo obvody. lRozpočty organizačních složek lRozpočty příspěvkových organizací l Malé nahlédnutí do historie rozpočetnictví vč. Rozpočetnictví ÚSC lVznik rozpočtů je spojen s vývojem jednotlivých společensko-ekonomických formací-prvotní formy rozpočtů-otrokářská společnost-vše mělo naturální podobu l MCj03536060000[1] „ Bez poznání minulosti bychom nepochopili přítomnost.“ lVznik kovových peněz znamenal zdokonalování státního hospodářství a vedl k jejich hromadění do státní pokladny např. Čína, Egypt, Řecko lotrokářský Řím-vznik prvních poplatků – za užívání podmaněných státních území-AGER PUBLICUS a lvznik prvních daní l -pozemková daň(tributum soli) l -naturální daň z části úrody(stipendium) l -poplatky z řemesel a jiného podnikání(vectigalia) l Historie rozpočtů v České republice lSt.rozpočet dnešního typu vznikl 17. října 1863- ale úprava pouze rozpočtového řízení l1867 v Ústavě první právní úprava rozpočtu jako takového l lRecepce zákonných norem Rakouska-Uherska do československého právního řádu , která byla provedena z.č.11/1918 Sb., znamenala i převzetí rakouských rozpočtových norem l lDalší období: 1927-1938-radikální změny: rozpočty ve formě zákonů l r. 1927 reforma- rozpočty byly rozděleny do čtyř rozpočtových skupin: l státní správa, l státní podniky, l samosprávné celky, l státní dluh. l l l l lRozpočty po roce 1945: l Stagnace 1945 +1946 vůbec rozpočty nebyly ROZPOČTY PO r. 1948 lDošlo k novému přístupu v propojení rozpočtů= l 1.rozpočty státních podniků propojeny s l 2.rozpočty Národních výborů 3.rozpočty ministerstev v jednom Státním rozpočtu lZ.č. 8/1959 Sb., byla stanovena základní pravidla hospodaření s rozpočtovými prostředky lPlatila do roku 1970, kdy vznikla nová v souvislosti s federací+každá republika měla svá rozpočtová pravidla lDalší změna po revoluci v roce 1990-zák. č. 576/1990 Sb., pravidla hospodaření s rozpočtovými prostředky, která platila až do roku 2000. Prameny právní úpravy RP l lÚz. Č. 1/1993 Sb., Ústava, vzpzd. lÚz. Č. 2/1993 Sb., Listina zákl. práv a svobod, vzpzd. lÚZ č.347/1997 Sb., o vytvoření VÚSC lZ.č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), vzpzd. lZ.č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, vzpzd. l l lZ.č. 219/2000 Sb., o majetku ČR a jeho vystupování v některých právních vztazích, vzpzd. lZ.č. 128/2000 Sb., o obcích , vzpzd. lZ. č. 129/2000 Sb., o krajích, vzpzd. lZ. č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě, vzpzd. lZ. č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosu některých daní, vzpzd. l lZ. č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření ÚSC, vzpzd. lZ. č. 563/1991 Sb., o účetnictví, vzpzd. lZ. č. 280/2009 Sb., DŘ, vzpzd. lVyhláška č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě, vzpzd. lVyhláška č. 416/2004 Sb., kterou se provádí zák. o FK ve VS lZákon č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, vzpzd. l l HOSPODAŘENÍ ÚSC z.č. 250/2000 Sb., + dílčí novely §I. Obecná ustanovení •II. Finanční hospodaření •III. Rozpočtový proces •IV. Organizace ÚSC •V. Hospodaření dobrovolných svazků • obcí •VI. Přechodná a závěrečná ustanovení l SUBJEKTY RP lOrgány místní samosprávy lZájmové veřejnoprávní korporace lSoukromoprávní korporace lFyzické osoby+ PO lSpeciální orgány státní správy=ÚFO MPj03961410000[1] Zákon upravuje: vtvorbu, vpostavení, vobsah, vfunkci rozpočtů ÚSC-obcí+krajů, vstanoví pravidla hospodaření s finančními prostředky ÚSC, vzřizování nebo zakládání PO v l l l Zákonem se řídí: ØObce ØKraje ØDobrovolné svazky obcí ØStatutární města ØMěstské části a obvody ØHlavní město Praha ØPříspěvkové organizace v oblasti školství ØRegionální rady regionů soudržnosti l Základní pojmy üRozpočet - finanční plán, jímž se řídí financování činností ÚSC a svazku obcí, rozp. rok=kalendářní üRozpočtový výhled – je pomocným nástrojem ÚSC sloužícím pro střednědobé finanční plánování rozvoje jeho hospodářství l l ROZPOČTOVÝ VÝHLED 1.Uzavřených smluvních vztahů 2.Přijatých závazků 3.Na období 2-5 let, následujících po roce, na který se sestavuje roční rozpočet l l Obsahem rozpočtového výhledu jsou: vSouhrnné základní údaje o příjmech a výdajích vDlouhodobější závazky a pohledávky vFinanční zdroje a potřeby dlouhodobě realizovaných záměrů l RV- je povinný (dříve fakultativní)!!! TYPY rozpočtů ÚSC lVyrovnaný P = V lDeficitní rozpočet může být schválen: 1.Finančními prostředky z minulých let 2.Smluvně zabezpečenou půjčkou, úvěrem, návratnou finanční výpomocí, výnosem z prodeje vlastních dluhopisů l l Přebytkový rozpočet : 1.Některé příjmy daného roku jsou určeny k využití až v následujících letech 2.Splácení jistiny úvěru z předchozích let l Zůstatky v rozpočtu a jejich použití üKladné – se převádí k použití v dalším l roce ke krytí rozpočtových l výdajů l - převádí do peněžních fondů l üSchodky- se uhrazují z prostředků minulých let l - kryjí se z návratných zdrojů splatných v následujících letech l l l l l l Zvláštní část Peněžní fondy ÚSC l Účelové (ke konkrétnímu účelu) l Neúčelové (bez účelového určení) l l ZDROJE – přebytky z minulých let, -nevyužité P, l -převody prostředků během roku do l účelových peněžních fondů Obsah rozpočtu ØPříjmy ØVýdaje ØOstatní peněžní operace ØTvorba a použití peněžních fondů Ø l Operace mimo rozpočet lNěkteré operace se mohou uskutečňovat mimo rozpočet: ØCizí prostředky ØSdružené prostředky ØPodnikatelské činnosti l Principy příjmů rozpočtu ÚSC a)Finanční autonomie b)Princip zdaňovací pravomoci c)Zásluhovosti d)Solidarity e)Stability l l MCj02971410000[1] PŘÍJMY rozpočtů ÚSC Øpříjmy z vlastního majetku a majetkových práv, Øpříjmy z výsledků vlastní hospodářské činnosti, Øpříjmy z hospodářské činnosti právnických osob, která organizaci zřídila nebo založila, l Øpříjmy z vlastní správní činnosti včetně příjmů z výkonů státní správy - správních poplatky z této činnosti, Øpříjmy z vybraných pokut a odvodů uložených v pravomoci obce, Øvýnosy z místních poplatků Øvýnosy daní nebo podíly na nich podle zvláštního zákona, Ødotace ze státního rozpočtu a ze státních fondů, Ø dotace z rozpočtu kraje, l Øprostředky získané správní činností ostatních orgánů státní správy, např. z jimi ukládaných pokut a jiných peněžních odvodů a sankcí, Øpřijaté peněžité dary a příspěvky, Ø jiné příjmy, podle zvláštních zákonů l Další finanční prostředky 1.poskytnuté prostřednictvím Národního fondu. 2.návratných zdrojů 3.ke krytí dočasného časového nesouladu mezi výdaji a příjmy může být použita návratná finanční výpomoc ze státního rozpočtu, z rozpočtu kraje nebo z rozpočtu jiné obce. lNávratná finanční výpomoc je bezúročná. Její opožděné splácení se považuje za zadržení peněžních prostředků. l l l Výdaje rozpočtů ÚSC Øzávazky vyplývající pro obec, kraj z plnění povinností uložených jí zákony, Øvýdaje na vlastní činnost obce, kraje v samostatné působnosti, zejména výdaje spojené s péčí o vlastní majetek a jeho rozvoj, Øvýdaje spojené s výkonem státní správy, ke které je obec, kraj pověřena zákonem, l Øzávazky vyplývající pro obec, kraj z uzavřených smluvních vztahů a ze smluvních vztahů vlastních organizací, Øzávazky přijaté v rámci spolupráce s jinými obcemi nebo s dalšími subjekty, včetně příspěvků na společnou činnost, Øúhrada úroků z přijatých půjček a úvěrů, Øvýdaje na emise vlastních dluhopisů a na úhradu výnosů z nich náležejících jejich vlastníkům, l Øvýdaje na podporu subjektů provádějících veřejně prospěšné činnosti a na podporu soukromého podnikání prospěšného pro obec, Ø jiné výdaje uskutečněné v rámci působnosti obce, kraje včetně darů a příspěvků na sociální nebo jiné humanitární účely. l Rozpočtová skladba lRozpočet se zpracovává v třídění podle rozpočtové skladby, kterou stanoví Ministerstvo financí vyhláškou. lOrgány územního samosprávného celku a orgány svazku obcí projednávají rozpočet při jeho schvalování v třídění podle rozpočtové skladby tak, aby schválený rozpočet vyjadřoval závazné ukazatele, jimiž se mají povinně řídit l l l Procesní část Rozpočtový proces na úrovni ÚSC 1.Sestavení a schválení rozpočtu 2.Plnění a kontrola 3.Sestavení a schválení závěrečného účtu 4. 1.Vypracování rozpočtu lNávrh: 1.Finanční výbor 2.Rada 3.Finanční komise 4.Zastupitelstvo l lPřipomínky: lObčané, kontrolní výbor, zastupitelstvo Schvalování oVyvěšení - 15 dnů před schválením oSchválení – ZASTUPITELSTVO oRozpočtové provizorium oRozpis ukazatelů-finanční výbor oHospodaření a kontrola l 2. Hospodaření a kontrola vPlnění sleduje finanční a kontrolní výbor vRada obce, kraje vFinanční komise l lČasové použití prostředků-jen pro fiskální rok, lOstatní se převádějí lKONTROLA- vnitřní l vnější l l Vnitřní kontrola üFinanční výbor üKontrolní výbor üZastupitelstvo üRada l Vnější kontrola üObčané üÚFO üNKÚ üKraj- přezkoumávání hospodaření ÚSC – z.č. 420/2004 Sb., üMinisterstvo financí ü ü Změny rozpočtu lZměny rozpočtu se provádějí rozpočtovými opatřeními, které se evidují podle časové posloupnosti, l lpřesun rozpočtových prostředků, lpoužití nových, rozpočtem nepředvídaných příjmů k úhradě nových V lvázání rozpočtových výdajů, pokud nejsou P 3. Závěrečný účet lSestavuje: Finanční výbor Rada Finanční komise Zastupitelstvo Připomínky: Občané, kontrolní výbor, zastupitelstvo Schvaluje : zastupitelstvo Závěrečný účet lV závěrečném účtu jsou obsaženy údaje příjmů a výdajů v plném členění podle rozpočtové skladby, údaje o hospodaření s majetkem a o dalších finančních operacích, včetně tvorby a použití fondů, l lSoučástí závěrečného účtu je vyúčtování finančních vztahů ke státnímu rozpočtu, rozpočtům krajů, obcí, státním fondům, Národnímu fondu a jiným rozpočtům a k hospodaření dalších osob, l lÚzemní samosprávný celek a svazek obcí jsou povinny dát si přezkoumat své hospodaření za uplynulý kalendářní rok l lZpráva o výsledku přezkoumání hospodaření je součástí závěrečného účtu při jeho projednávání v orgánech územního samosprávného celku a svazku obcí. Porušení rozpočtové kázně lPorušením rozpočtové kázně je každé neoprávněné použití nebo zadržení peněžních prostředků poskytnutých z rozpočtu l lúzemního samosprávného celku, l městské části hlavního města Prahy, l Regionální rady regionu soudržnosti, nebo l svazku obcí. lFyzická osoba, právnická osoba nebo organizační složka státu, která porušila rozpočtovou kázeň, je povinna provést odvod za porušení rozpočtové kázně do rozpočtu, z něhož jí byly peněžní prostředky poskytnuty. lOdvod za porušení rozpočtové kázně odpovídá částce neoprávněně použitých nebo zadržených prostředků. lO uložení odvodu a penále za porušení rozpočtové kázně rozhoduje v samostatné působnosti l u obce obecní úřad, l u městské části hlavního města Prahy úřad městské části, lu hlavního města Prahy Magistrát hlavního města Prahy, l u kraje krajský úřad. lPři správě odvodů a penále se postupuje podle zákona upravujícího správu daní. Porušitel rozpočtové kázně má při správě odvodů za porušení rozpočtové kázně postavení daňového subjektu. lÚzemní samosprávný celek poskytuje na vyžádání informace získané při správě odvodů za porušení rozpočtové kázně orgánu oprávněnému ke kontrole těchto poskytnutých prostředků. Správní delikty l Územní samosprávný celek, svazek obcí, městská část hlavního města Prahy nebo Regionální rada regionu soudržnosti se dopustí správního deliktu tím, že lnezpracuje rozpočtový výhled, lnehospodaří podle pravidel rozpočtového provizoria, lneprovede změny schváleného rozpočtu lzpracuje rozpočet v rozporu svzhl. o rozp. skladbě, lneprovede rozpis schváleného rozpočtu, lnevykonává kontrolu svého hospodaření podle KO ve VS lnezajistí přezkoumání svého hospodaření za uplynulý kalendářní rok. l l lZa správní delikt se uloží pokuta do l 1 000 000 Kč. lPokuty vybírá a vymáhá orgán, který je uložil. Příjem z pokut je příjmem rozpočtu, ze kterého je hrazena činnost správního orgánu, který pokutu uložil. l l l l lOrganizace ÚSC Organizace ÚSC lzřizovat vlastní organizační složky jako svá zařízení bez právní subjektivity, lzřizovat příspěvkové organizace jako právnické osoby, které zpravidla ve své činnosti nevytvářejí zisk, lzakládat obchodní společnosti, a to akciové společnosti a společnosti s ručením omezeným, lZakládat ústavy – 89/2012 Sb., OZ lzakládat obecně prospěšné společnosti podle zvláštního zákona, lzřizovat školské právnické osoby podle zvláštního právního předpisu, lzřizovat veřejné výzkumné instituce podle zvláštního zákona l Organizační složky ÚSC ØRozhodnutím zastupitelstva ØZřizovací listina ØHospodaří jménem zřizovatele ØNejsou účetní jednotkou l Forma hospodaření OS Ønevyžadují velký počet zaměstnanců, Ønepotřebují složité a rozsáhlé strojní nebo jiné technické vybavení, Ø nejsou vnitřně odvětvově či jinak organizačně členěné, Ø nevstupují do složitých ekonomických nebo právních vztahů. l Hospodaření organizačních složek lÚzemní samosprávný celek má ve svém rozpočtu obsaženy veškeré příjmy a výdaje svých organizačních složek. Rozpočet organizační složky je součástí rozpočtu jejího zřizovatele. Organizační složka je povinna dbát, aby dosahovala příjmů stanovených rozpočtem a plnila určené úkoly nejhospodárnějším způsobem. l l (. lÚzemní samosprávný celek dává oprávnění k dispozicím s rozpočtem organizační složky jednak svému úřadu, jednak také podle potřeby odpovědnému vedoucímu organizační složky. Při dělbě těchto oprávnění vychází z místních podmínek činnosti organizační složky, s přihlédnutím k povaze úkolů, které prostřednictvím své organizační složky zabezpečuje Příspěvkové organizace ÚSC l ÚSC zřizuje příspěvkové organizace pro takové činnosti ve své působnosti, které jsou zpravidla neziskové a jejichž rozsah, struktura a složitost vyžadují samostatnou právní subjektivitu! l l Zřizovatel vydá o vzniku příspěvkové organizace zřizovací listinu Hospodaření PO lPříspěvková organizace hospodaří s peněžními prostředky získanými vlastní činností a s peněžními prostředky přijatými z rozpočtu svého zřizovatele. Dále hospodaří s prostředky svých fondů, s peněžitými dary od fyzických a právnických osob, včetně peněžních prostředků poskytnutých z Národního fondu a ze zahraničí. Příspěvková organizace dále hospodaří l a) s dotací na úhradu provozních výdajů, které jsou nebo mají být kryty z rozpočtu Evropské unie, včetně stanoveného podílu státního rozpočtu na financování těchto výdajů, lb) s dotací na úhradu provozních výdajů podle mezinárodních smluv, na základě kterých jsou České republice svěřeny peněžní prostředky z finančního mechanismu Evropského hospodářského prostoru, z finančního mechanismu Norska a programu švýcarsko-české spolupráce. Peněžní fondy příspěvkových organizací vrezervní fond, v investiční fond, v fond odměn, v fond kulturních a sociálních potřeb. Hospodaření svazku obcí lMajetek lVložený vlastní majetek jednotlivých členských obcí (podle stanov svazku obcí), ale majetek je pořád ve vlastnictví obce-svazek pouze hospodaří-vlastnictví nelze převést l lFinanční hospodaření SO -Rozpočet -Rozpočtový výhled -Zveřejnění návrhu po dobu 15 dnů před schválením v jednotlivých obcích - l l Příspěvkové organizace SO lSO může zřizovat PO v oblasti školství (školy, školská zařízení) lNejvyšší orgán svazku obcí rozhoduje o zřízení, změně, zrušení PO, lvydá zřizovací listinu lDále platí vše jako u jiných PO dle l z. 250/2000 Sb., RPÚR Plnění závazků z Evropské dohody l Poskytování finančních prostředků z rozpočtů ÚSC musí být v souladu se zvláštním zákonem upravujícím postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody zakládající přidružení mezi Českou republikou na jedné straně a Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně druhé. Pěkný den l l lPěkný zbytek dne, hezký večer l a příště nashledanou! MCj03389220000[1]