Mgr. Karel Šimek 9. 11. 2015 1.Registrační řízení 2.Obecně k nalézacímu řízení 3.Tvrzení daně 4.Stanovení daně 5.Lhůta pro stanovení daně Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 2 }Registrace k dani či ke správci daně? } }Okruh osob povinných k registraci: -stanoví jednotlivé daňové zákony -daň z příjmů (§ 39 a násl.) , DPH (§ 94 a násl.) , spotřební daně (§ 4 odst. 2.), silniční daň (§ 16 odst. 4) -zákon o pohonných hmotách (od 1. října 2013), zákon o povinném značení lihu (od 1. prosince 2013) - }Povinnost podat přihlášku k registraci. Øtzv. formulářové podání Øobsahové náležitosti stanoví primárně formulář (určité údaje stanoví jednotlivé daňové zákony) Øpostup k odstranění pochybností v registračních údajích - - Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 3 }Lhůta pro podání přihlášky k registraci ◦stanoví jednotlivé daňové zákony ◦daň z příjmů - poplatník 15 dnů, plátce daně 8 dnů ◦DPH – povinná - do 15 dnů po skončení kalendářního měsíce, ve kterém překročila stanovený obrat / dobrovolná ◦spotřební daň - do dne vzniku první povinnosti daň přiznat a zaplatit ◦silniční daň - ve lhůtě splatnosti nejbližší zálohy na daň ◦ }Oznamovací povinnost do 15 dnů ◦změny v registrovaných údajích ◦důvody pro zánik registrace ◦povinnost předkládat vybrané listiny (zrušení, zánik, prodej podniku) ◦formulářové podání – oznámení o změně registračních údajů ◦nevztahuje se na údaje, jejichž změnu si může správce daně automatizovaným způsobem zjistit sám ◦ Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 4 }K registraci dochází rozhodnutím ◦primárně – na základě přihlášky ◦sekundárně – z moci úřední ◦deklaratorní / konstitutivní ◦ }Lhůta pro vydání rozhodnutí o registraci 30 dnů ◦ }Rozhodnutí o registraci se neodůvodňuje, výjimky: ◦ - rozhodnutí o zamítnutí registrace ◦ - rozhodnutí o registraci ex offo } }Správce daně přidělí DIČ – tvoří jej kód „CZ“ a obecný identifikátor ◦pouze pokud nebylo dosud přiděleno } }Změna či zrušení rozhodnutí } Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 5 }Změna registračních údajů ◦nejde-li o údaje, které by vyvolaly změnu rozhodnutí (např. zrušení registrace), postačí úřední záznam ◦ }Přeregistrace – při změně podmínek pro určení místní příslušnosti ◦konstitutivní ◦speciální úprava změny místní příslušnosti ◦vydává dosavadní správce daně } }Sankce – pokuta až do 500 000 Kč podle § 247a daňového řádu ◦účinné od 1. ledna 2015 Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 6 }nalézací řízení ◦společné označení pro vyměřovací a doměřovací řízení ◦ }cíl nalézacího řízení ◦správné zjištění a stanovení daně, tj. „nalezení správné výše daně“ • } }začátek a konec nalézacího řízení ◦začátek - § 91 odst.1 daňového řádu (novela 1. ledna 2015) ◦formálně končí: §(formální) právní mocí rozhodnutí o stanovení daně či zastavením vyměřovacího nebo doměřovacího řízení ◦materiálně končí: §uplynutím prekluzívní lhůty pro stanovení daně (tj. okamžikem, kdy se poslední známá daň stává nezměnitelnou) } Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 7 Obecně k nalézacímu řízení Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 8 Nalézací rovina Platební rovina Není vyloučeno další doměřovací řízení Vyměřovací řízení (obligatorní) Nalézací řízení je ukončeno uplynutím lhůty pro stanovení daně Daňové řízení Doměřovací řízení (fakultativní) • •Základem pro správné zjištění a stanovení daně je: −řádné daňové tvrzení a dodatečné daňové tvrzení – ØTomu odpovídá: §povinnost tvrzení (tj. povinnost uvést skutečnosti důležité pro rozhodnutí) §břemeno tvrzení (tj. procesní odpovědnost za to, že se správce daně tvrzenou skutečnost dozví) • •Výzva k podání daňového tvrzení –správce daně pokud možno nejprve vyzývá k dobrovolnému splnění povinnosti tvrzení, než přistoupí ke stanovení daně z moci úřední } Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 9 Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 10 Řádné daňové tvrzení Daňové přiznání Vyúčtování Hlášení Dodatečné daňové tvrzení Dodatečné daňové přiznání Dodatečné vyúčtování Následné hlášení }Řádné daňové tvrzení: } }Povinnost k podání: ◦ze zákona ◦na základě výzvy ◦ }Musí obsahovat: ◦vyčíslenou daň (ne vždy) ◦předepsané údaje (vyplývající z formuláře) ◦další okolnosti rozhodné pro vyměření daně ◦údaje, které vyžaduje zvláštní zákon ◦ }Splatnost daně - v poslední den lhůty stanovené pro podání Ø }Lhůty pro podání Øobecně v daňovém řádu Øspeciální úprava v jednotlivých daňových zákonech Øspeciální úprava u insolvence a při přechodu daňové povinnosti Ølze prodloužit (není-li vyloučeno), nelze navrátit v předešlý stav Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 11 }Dodatečné daňové tvrzení: } }Pouze pro dodatečné daňové přiznání a dodatečné vyúčtování } }Povinnost podat: v případě zjištění, že daň má být vyšší (tj. daňový odpočet nebo daňová ztráta nižší) než poslední známá daň ◦ }Právo podat: v případě zjištění, že daň má být nižší (tj. daňový odpočet nebo daňová ztráta vyšší) než poslední známá daň –nelze namítat vady postupu správce daně –daňový subjekt toto právo ztrácí, pokud daň byla stanovena podle pomůcek nebo sjednána • }Právo podat: v případě, že jsou měněny tvrzené údaje bez vlivu na daň } Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 12 }Dodatečné daňové tvrzení: } }Lhůta pro podání: ◦Subjektivní – do konce (kalendářního) měsíce následující po (kalendářním) měsíci, ve kterém daňový subjekt zjistil, že daň nebyla stanovena ve správné výši. ◦Objektivní – do uplynutí lhůty pro stanovení daně ◦propadná ano/ne ? } }Obsahové náležitosti: ◦pokud se mění výše daně – rozdíl oproti poslední známé dani a den jeho zjištění Øne vždy jde o rozdíl – uvádí se nově tvrzená daň ◦pokud jde o právo podat – důvody pro podání ◦ }Nepřípustnost podání (subjektivní lhůta pro podání se po tuto dobu přerušuje): ◦probíhá daňová kontrola (postačí, že byla vydána výzva k jejímu zahájení) ◦zahájeno řízení o mimořádném opravném prostředku či dozorčím prostředku ◦zahájen soudní přezkum ◦ Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 13 }Předčasné podání: ◦a) před vyměřením daně –situace, kdy bylo podáno řádné daňové tvrzení a již uplynula lhůta pro jeho podání (tzn. nelze jej již opravovat), avšak ještě nebylo vyměřeno ◦b) před doměřením daně –situace, kdy bylo podáno starší dodatečné daňové tvrzení a již uplynula subjektivní lhůta pro jeho podání (tzn. nelze jej již opravovat), avšak ještě nebylo doměřeno ◦Následek : zastavení (nového) doměřovacího řízení (ex lege) Øuvedené údaje se využijí v rámci probíhajícího vyměřovacího nebo doměřovacího řízení } }Opravné tvrzení ◦před uplynutím zákonné lhůty pro podání tvrzení lze již podané tvrzení nahradit opravným (k předchozímu podání se nepřihlíží) Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 14 }Stanovení daně = vyměření nebo doměření daně ◦vyměření daně = první stanovení daně v daném daňovém řízení ◦doměření daně = následné stanovení daně v daném daňovém řízení Øposlední známá daň (daňová povinnost) může být snížena nebo zvýšena (i opakovaně!) Øprávní moc dosavadních rozhodnutí o stanovení daně není jejímu doměření na překážku Ødoměřit z moci úřední lze pouze po provedené daňové kontrole } }Daň lze stanovit: ◦na základě tvrzení daňového subjektu – primárně –daňové přiznání nebo vyúčtování ® vyměření –dodatečné přiznání nebo dodatečné vyúčtování ® doměření ◦z moci úřední – sekundárně (při nesplnění povinnosti tvrzení) Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 15 }Daň se v nalézacím řízení stanovuje: pouze rozhodnutím, které může mít podobu: §platebního výměru §dodatečného platebního výměru §hromadného předpisného seznamu ØZákon explicitně nepředpokládá možnost stanovení daně bez vydání rozhodnutí (tj. samovyměření) – výjimka u záloh na pojistné na důchodové spoření, v zákoně o DPH – tzv. mini one stop shop, v návrhu zákona o dani z hazardních her – }Tato rozhodnutí se neodůvodňují – s výjimkou: §stanovená daň se odchyluje od daně tvrzené Øodůvodňuje se pouze rozdíl stanovený nad rámec tvrzení §daň je stanovena z moci úřední §daň je stanovena na základě výsledku daňové kontroly Øza odůvodnění se považuje zpráva o daňové kontrole §daň je stanovena na základě výsledku postupu k odstranění pochybností Øza odůvodnění se považuje protokol o projednání výsledku postupu Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 16 }Daň může být stanovena i plátci daně k přímé úhradě Øpři nesplnění jeho povinnosti srazit a odvést daň ve správné výši } }Stanovená daň může být: §shodná s tvrzením ® nemusí se doručovat (právní fikce doručení) –někdy nazýváno jako „konkludentní stanovení daně“ –nelze se odvolat – výjimka u závazného posouzení §rozdílná (zcela nebo z části) ® doručuje se –lze se odvolat ® posunutí náhradního dne splatnosti až za právní moc rozhodnutí –nemá vliv na běh úroku z prodlení (ten se počítá vždy od původního dne splatnosti) } }Zákon nestanoví konkrétní lhůtu, do kdy má být rozhodnutí o stanovení daně vydáno Øobecné mantinely představuje pouze lhůta pro stanovení daně Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 17 } }Prekluzivní (propadná) lhůta ◦uplynutím této lhůty již nelze měnit poslední známou daň ◦navazují na ní další ustanovení ◦ }Délka lhůty: základní 3 roky } maximální (absolutní) 10 let } }Počátek běhu lhůty: ◦dnem v němž uplynula lhůta pro podání řádného daňového tvrzení, nebo ◦dnem v němž se stala daň splatnou, aniž by zde byla současně povinnost podat řádné daňové tvrzení Øx § 47 ZSDP (teorie 3+0 a 3+1) - I. ÚS 1611/07 Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 18 }Úkony přerušující lhůtu ◦tříletá lhůta běží znovu od daného okamžiku } }Úkony prodlužující lhůtu o 1 rok ◦pokud k nim došlo v posledních 12ti měsících před uplynutím dosavadní lhůty } }Stavění lhůty ◦lhůta po určitou dobu neběží ◦princip účelnosti úkonu } }Možnost stanovení daně i po uplynutí lhůty ◦účinná lítost, daňový trestný čin } }Přechodná ustanovení ◦otázka retroaktivity – judikováno Ústavním soudem - Pl. ÚS 18/14 Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 19 } Mgr. Karel Šimek Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 20