Téma seminární výuky Akademického psaní (8. týden): Modely argumentačních technik a strategií: výstavba právního argumentu Vyučující: JUDr. Karin Brzobohatá, Ph.D. 1. Teoretický a doktrinální základ problému. Argument, pojem. Argumenty: klasifikace. Co je „argument“? Autoři J. Štěpán a J. Hrubeš k tomuto pojmu uvádějí: 1.„…tvrzení, o něž se opírá demonstrace pravdivosti nějakého obecně jiného tvrzení, zejména v důkazu (2. složka funkce pomocí níž se určuje funkční hodnota.“ )/1 (Pozn. 1.: Štěpán, J., Hrubeš, J.: Logika, terminologický a výkladový slovník. Ostrava: Ateliér Milata, Scholaforum, 1994, s. 9). Klasifikace argumentů (autoři J. Svatek a J. Bokr): 1. Argumenty racionální 2. Argumenty iracionální/2 (Pozn. 2.: Podkapitola XIII 3. Struktura argumentace. In.: Bokr, J., Svatek J.:. Základy logiky a argumentace. Plzeň: A. Čeněk, 2001, s.156 an.) Otázky a problémy: Seznamte se se základní terminologií. Vysvětlete, co je argument. Orientujte se v rozdílu mezi racionálními a iracionálními argumenty (nejlépe na příkladech). 2. Logická stránka argumentace. Dedukce, indukce a právnický úsudek. Co je deduktivní úsudek? Autoři J. Štěpán a J. Hrubeš uvádějí: „Úsudek, v němž je závěr plně potvrzován premisami, tj. jde o platný úsudek, jehož závěr logicky vyplývá z premis.“ /3 Oproti tomu: „Indukce (je) odvození tvrzení tvaru obecného výroku z předpokladů, které mají vesměs tvar singulárních výroků, jejichž počet však obecně nevyčerpává všechny možnosti.“/4 (Pozn.. 3.: Štěpán, J., Hrubeš, J.: Logika, terminologický a výkladový slovník. Ostrava: Ateliér Milata, Scholaforum, 1994, s. 12. Pozn.: 4.: Štěpán, J., Hrubeš, J.: Logika, terminologický a výkladový slovník. Ostrava: Ateliér Milata, Scholaforum, 1994, s. 27-28.) Otázky a problémy: Seznamte se s logickou problematikou dedukce a indukce. Vyhledejte v samostatně zvoleném rozhodnutí soudu úsudek a označte jeho skladebné části. 3. Vyvarujme se při argumentování např.: -Argumentace s „argumentum ad baculum“ -Argumentace s „argumentum ad misericordiam“ -Argumentace s „argumentum ad hominem“ -Argumentace s „argumen tum ad populum“ -Argumentace s „argumentum ad verecundiam“ /5 (Pozn.5.: Blíže a další v podkapitole XIII 4 Kvaziargumentace In.: Bokr, J., Svatek J.:. Základy logiky a argumentace. Plzeň: A. Čeněk, 2001, s. 157 an.). Otázky a problémy: Seznamte se s výše uvedenými postupy při argumentování. 4. Argumentace „de lege lata“ a „de lege ferenda“ (klasifikace dle autora O. Weibergera) /6 Otázky a problémy: Snažte se pro vlastní potřebu zopakovat si právněteoretickou problematiku argumentů „de lege lata“ a „de lege ferenda“, nejlépe na samostatně zvoleném příkladě právní úpravy. (Pozn. 6.: Blíže In.: Weinberger, O.: Argumentace v právu a politice. Právník. roč. 133. 1994, č. 7, s. 586.) Ostatní dle seminarizované látky (přímý výklad pedagoga). Základní použitá a doporučená literatura: Bokr, J., Svatek, J.:. Základy logiky a argumentace. Plzeň: A. Čeněk, 2001. Harvánek, J. a kol.: Teorie práva. Plzeň: A. Čeněk, 2013. Knapp, V., Gerloch, A.: Logika v právním myšlení: Praha: Eurolex Bohemia, 2000.. Kühn, Z.: Základní modely soudcovské argumentace. Právník. 2001. roč. 140. č. 4, s. 342-368. Štěpán, J., Hrubeš, J.: Logika, terminologický a výkladový slovník. Ostrava: Ateliér Milata, Scholaforum, 1994. Weston, A.: Argumenty (Rukověť pravidel), přeložila B. Švandová. Brno: Pedagogická fakulta MU v Brně, 2001. Weinberger, O.: Argumentace v právu a politice. Právník. 1994. roč. 133. č. 7. Úkoly zde uvedené jsou fakultativní a jsou určeny k samostatnému procvičení seminarizované látky a ke shrnutí jejích základních bodů. Pro vypracování úkolu k seminarizovanému tématu věnujte zároveň pozornost dalším vloženým prezentacím k tématu „Modely argumentačních technik a strategií: výstavba právního argumentu“ (viz Studijní materiály k předmětu Akademické psaní).