Téma č. 4 semináře předmětu Akademické psaní: ETICKÉ ZÁSADY VĚDECKÉ PRÁCE: JAK SE VYHNOUT PLAGIÁTORSTVÍ Seminarizující: JUDr. Karin Brzobohatá, Ph.D. Struktura výuky: 1. Definiční problémy. Praktický význam problému při plnění studijních povinností. 2. Právní úprava (resp. další závazná pravidla chování), vztahující se k předmětnému tématu. Studium na vysoké škole a odpovědnost za porušení etiky studijní (vědecké) práce. 3. Praktický význam předmětného tématu v právní praxi. 1. Definiční problémy. Praktický význam problému při plnění studijních povinností. Co je tzv. „plagiát“? Akademický slovník cizích slov/1 definuje pojem „plagiát“ jako „nedovolené napodobení, přejímání uměleckého n. vědeckého díla bez udání vzoru n. autora, dílo takto vzniklé;“. Otázka k samostatnému zamyšlení: Definujte rozdíl mezi vědeckým a uměleckým dílem. Co je tzv. „parafráze“ v textu? Pojem „parafráze“ vysvětluje Akademický slovník cizích slov jako: „volné zpracování cizí předlohy tématu, myšlenky ap.; vyjádření stejného děje, myšlenky n. motivu jiným způsobem“./2 Otázka k samostatnému zamyšlení: Jak se liší parafráze od plagiátu? 2. Právní úprava (resp. další závazná pravidla chování), vztahující se k předmětnému tématu. Studium na vysoké škole a odpovědnost za porušení etiky studijní (vědecké) práce. Autorský zákon Úkol: Prostudujte si strukturu platného autorského zákona (především část první, hlavu I. a II). Označte v platném autorském zákoně (zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (dále jen „autorský zákon“/3) základní okruhy problematiky. O kterých částech této zákonné úpravy se v praxi nejčastěji diskutuje? Úkol: Co jsou to dle autorského zákona tzv. „volná užití“? Vysvětlete. Trestní zákoník Samostatný úkol: Které skutkové podstaty Trestního zákoníku, zákona číslo 40/2009 Sb., se vztahují k předmětnému tématu?/4 Studium na vysoké škole a odpovědnost za porušení etiky studijní (vědecké) práce V průběhu vysokoškolského studia je třeba mimo jiné zabránit zneužívání autorských práv studenty (zneužívání by nejčastěji vedlo k neoprávněnému získání kladného studijního hodnocení). V této souvislosti se seznamte s následujícími směrnicemi děkana Právnické fakulty Masarykovy univerzity v Brně: a) Směrnice děkana č. 7/2012, o studiu v bakalářských a magisterských studijních programech (Poznámka: Prostudujte si zejména článek 12 jmenované směrnice). /5 Úkol: Vlastními slovy interpretujte obsah výše uvedeného článku 12 předmětné směrnice. Čím je motivována příslušná úprava? b) Směrnice děkana č. 4/2013, o citacích dokumentů užívaných v pracích podávaných na Právnické fakultě Masarykovy univerzity./6 Úkol: Co vše tvoří logickou strukturu předmětné směrnice? Disciplinární řády na vysokých školách (příklad: Vnitřní předpis č. 8 Právnické fakulty Masarykovy univerzity v Brně, Disciplinární řád) Případná odpovědnost se odvozuje od zákona o vysokých školách (Zákon číslo 111/1998 Sb. o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách)/7 Seznamte se s následujícím předpisem: -Vnitřní předpis č. 8 Právnické fakulty Masarykovy univerzity v Brně, Disciplinární řád. (Poznámka: Prostudujte si především článek 2 předmětného předpisu.)/8 Úkol: Jak definuje předmětný výše uvedený Disciplinární řád „disciplinární přestupek“? Vysoké školy v posledních letech o problému plagiátorství dobře informují (viz například: Co je plagiátorství [online]. Ústřední knihovna Vysokého učení technického v Praze. [citováno 19.10.2014]. Dostupné z: http://knihovna.cvut.cz/studium/jak-psat vskp/doporuceni/plagiatorstvi/co-je-plagiatorstvi.html)./9 Úkol: Samostatně definujte tzv. „self-plagiátorství“./10 Jak se plagiátorství vyvarovat? Například: -na institucionální úrovni: používat ve školství metody výuky vedoucí k samostatnosti studentů -na individuální úrovni: větší zaměření každého ze studentů na specifické a konkrétní problémy. Dobrá orientace v konkrétním problému vede k většímu sebevědomí, které je jednou z podmínek samostatné tvůrčí práce. 3. Praktický význam předmětného tématu v právní praxi Úkol: Seznamte se (fakultativně) s následujícím soudním rozhodnutím: rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 29. listopadu 2012, sp. zn. 30 Cdo 725/2012 a předmětné rozhodnutí porovnejte s dotčenými paragrafy „autorského zákona“./11 Poznámky: 1. Kolektiv autorů pod vedením Petráčkové, V. a Krause, J.: Akademický slovník cizích slov. Praha: Academia Praha, 1995, s. 593 2. Kolektiv autorů pod vedením Petráčkové, V. a Krause, J.: Akademický slovník cizích slov. Praha: Academia Praha, 1995, s. 565 3. Zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů 4. Trestní zákoník, zákon číslo 40/2009 Sb. 5. Směrnice děkana Právnické fakulty Masarykovy univerzity v Brně č. 7/2012, o studiu v bakalářských a magisterských studijních programech 6. Směrnice děkana Právnické fakulty Masarykovy univerzity v Brně č. 4/2013, o citacích dokumentů užívaných v pracích podávaných na Právnické fakultě Masarykovy univerzity 7. Zákon číslo 111/1998 Sb. o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (Zákon o vysokých školách) 8. Vnitřní předpis č. 8 Právnické fakulty Masarykovy univerzity v Brně, Disciplinární řád 9. Co je plagiátorství [online]. Ústřední knihovna Vysokého učení technického v Praze. [citováno 19.10.2014]. Dostupné z: http://knihovna.cvut.cz/studium/jak-psat-vskp/doporuceni/plagiatorstvi/co-je-plagiatorstvi.html 10. Blíže například tamtéž (viz poznámka č. 9) 11. Rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 29. listopadu 2012, sp. zn. 30 Cdo 725/2012. Rozsudek Nejvyššího soudu [online]. Nejvyšší soud České republiky. [citováno 19.10.2014]. Dostupné: http://www.nsoud.cz/Judikatura/judikatura_ns.nsf/WebSearch/6D11768426697A31C1257AE5003B58CB?openDoc ument&Highlight=0, Použitá literatura: Šanderová, J.: Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Několik zásad pro začátečníky. Spolupracovala Alena Miltová. Praha: Sociologické nakladatelství. Slon, 2007. 209 stran. ISBN 978-80-86429-40-3 Kolektiv autorů pod vedením Petráčkové, V. a Krause, J.: Akademický slovník cizích slov. II.díl. Praha: Academia Praha, 1995. ISBN 80-200-0497-1 (soubor) Další zdroje: Trestní zákoník, zákon číslo 40/2009 Sb. Zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů Zákon číslo 111/1998 Sb. o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (Zákon o vysokých školách) Směrnice děkana PrF MU v Brně a vnitřní směrnice PrF MU v Brně Směrnice děkana č. 7/2012, o studiu v bakalářských a magisterských studijních programech Směrnice děkana č. 4/2013, o citacích dokumentů užívaných v pracích podávaných na Právnické fakultě Masarykovy univerzity. Vnitřní předpis č. 8 Právnické fakulty Masarykovy univerzity v Brně, Disciplinární řád Rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 29. listopadu 2012, sp. zn. 30 Cdo 725/2012 Další zdroje viz seznam literatury, uvedený v seminární výuce. Úkoly zde uvedené jsou fakultativní a jsou určeny k samostatnému procvičení seminarizované látky a ke shrnutí jejích základních bodů. Pro vypracování úkolu k seminarizovanému tématu věnujte zároveň pozornost dalším vloženým prezentacím k tématu „Plagiátorství“ (viz Studijní materiály k předmětu Akademické psaní).