Seminární skupiny M. Příkazské (MP405Z Obchodní právo I)
Seminář č. 5
Téma semináře: Obchodní firma - firemní právo.
Vážení kolegové,
firemní právo velmi úzce souvisí s podnikatelem, neboť se do značné míry jedná o jeho definiční znak, pomocí něhož jsme schopni jej odlišit od ostatních podnikatelů. To ještě nabývá na významu zejména u podnikatelů - právnických osob, neboť v tomto případě se jejich název (včetně obchodní firmy) stává dokonce jakýmsi atributem. Základní informací, kterou je třeba o obchodní firmě bezpodmínečně znát, je to, že obchodní firmu mají pouze podnikatelé, kteří jsou zapsáni v obchodním rejstříku. Dále je nezbytné zdůraznit, že v žádném případě není možné o obchodní firmě uvažovat v subjektovém hledisku.
Kromě přípravy na semináře je třeba ovládat ještě další témata, která s obchodní firmou souvisejí, a to zejména otázku dispozic s obchodní firmou, a dále vztah obchodní firmy a závodu (především v otázce dispozic se závodem). Základní učební pomůckou jsou opět příslušné kapitoly v učebnici (viz výše).
Dále lze doporučit publikaci, která se věnuje pouze a podrobněji obchodní firmě, a to: KOŽIAK, Jaromír. Obchodní firma v novém občanském zákoníku. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. Spisy Právnické fakulty Masarykovy univerzity. ISBN 978-80-210-6420-1.
Příklady na tento seminář naleznete zde.
Tipy na odborné články, jejichž prostřednictvím si můžete prohloubit poznatky o tématu, naleznete například zde. Dále lze doporučit aktuální článek zabývající se problematikou jména společníka, které se objevuje v kmenu obchodní firmy: POKORNÁ, Jarmila a Eva VEČERKOVÁ. Jméno společníka jako součást obchodní firmy. Časopis pro právní vědu a praxi, Brno: Masarykova univerzita, 2015, roč. 23, č. 1, s. 50-56. ISSN 1210-9126.
Také se jedná o články, které navazují na problematiku nekalé soutěže, např. zde. Na závěr si dovolím odkaz na malé opakovaní minulého semináře - praktické shrnutí o srovnávací reklamě (zde). Opět oba v databázi Beck-online.
Vážení kolegové,
firemní právo velmi úzce souvisí s podnikatelem, neboť se do značné míry jedná o jeho definiční znak, pomocí něhož jsme schopni jej odlišit od ostatních podnikatelů. To ještě nabývá na významu zejména u podnikatelů - právnických osob, neboť v tomto případě se jejich název (včetně obchodní firmy) stává dokonce jakýmsi atributem. Základní informací, kterou je třeba o obchodní firmě bezpodmínečně znát, je to, že obchodní firmu mají pouze podnikatelé, kteří jsou zapsáni v obchodním rejstříku. Dále je nezbytné zdůraznit, že v žádném případě není možné o obchodní firmě uvažovat v subjektovém hledisku.
Kromě přípravy na semináře je třeba ovládat ještě další témata, která s obchodní firmou souvisejí, a to zejména otázku dispozic s obchodní firmou, a dále vztah obchodní firmy a závodu (především v otázce dispozic se závodem). Základní učební pomůckou jsou opět příslušné kapitoly v učebnici (viz výše).
Dále lze doporučit publikaci, která se věnuje pouze a podrobněji obchodní firmě, a to: KOŽIAK, Jaromír. Obchodní firma v novém občanském zákoníku. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. Spisy Právnické fakulty Masarykovy univerzity. ISBN 978-80-210-6420-1.
Příklady na tento seminář naleznete zde.
Tipy na odborné články, jejichž prostřednictvím si můžete prohloubit poznatky o tématu, naleznete například zde. Dále lze doporučit aktuální článek zabývající se problematikou jména společníka, které se objevuje v kmenu obchodní firmy: POKORNÁ, Jarmila a Eva VEČERKOVÁ. Jméno společníka jako součást obchodní firmy. Časopis pro právní vědu a praxi, Brno: Masarykova univerzita, 2015, roč. 23, č. 1, s. 50-56. ISSN 1210-9126.
Také se jedná o články, které navazují na problematiku nekalé soutěže, např. zde. Na závěr si dovolím odkaz na malé opakovaní minulého semináře - praktické shrnutí o srovnávací reklamě (zde). Opět oba v databázi Beck-online.