Seminář č. 7 Kupní smlouva Milí studenti, příklady doneste na seminář vyřešené. 1) Kdy v následujících případech se bude jednat o smlouvu o dílo a kdy o smlouvu kupní? Pro zjednodušení hovořím o subjektech vždy jako o dodavateli a odběrateli a. Dodavatel se zavazuje pro odběratele vyrobit a dodat 30.000 kolíčků na prádlo b. Dodavatel zavazuje zhotovit na míru nábytek pro objednatele a namontovat ho do c. Dodavatel se zavazuje sestavit podle objednávky odběratele několik počítačových sestav a ty to dodat, umístit a zprovoznit v objektu odběratele d. Dodavatel se zavazuje vyrobit pro odběratele prsten, do kterého obrousí a zasadí drahokam dodaný odběratelem. e. Dodavatel se zavazuje dodat odběrateli stavbu garáže 2) Královopolská papírna a.s., se zavázala na základě rámcové smlouvy dodávat papír, karton a jiné podobné produkty Papírnictví Červenka s.r.o. Na základě této rámcové smlouvy papírnictví červenka učinilo emailem objednávku na dodávku 250 balíků bílého papíru A4 80g/m2 do 15.1.2015 za cenu 130 Kč/balík. Papírna objednávku potvrdila emailem. a. Byla uzavřena kupní smlouva nebo jiná smlouva? Došlo k platnému uzavření smlouvy? Jaká forma je předepsána pro uzavření kupní smlouvy? V jaké formě lze kupní smlouvu platně uzavřít? b. Jak hodnotit situaci, kdy by potvrzení objednávky znělo: Potvrzujeme objednávku, cena dle aktuálního ceníku činí 140 Kč/balík? c. Dejme tomu, že v objednávce, ani potvrzení objednávky není uvedena cena zboží. Je možné cenu zboží určit odkazem na ceník prodávajícího? Je možné uzavřít smlouvu zcela bez určení ceny? d. Dejme tomu, že prodávající dodá na základě takové smlouvy 51 balíků papíru? Musí kupující přijmout nadměrné plnění? Musí za ně zaplatit? e. Co když by ve smlouvě bylo uvedeno, že prodávající dodá přibližně 50 tun papíru. Je možná odchylka od tohoto množství? Jaká bude kupní cena f. Jakými způsoby lze obecně určit kvalitu dodávaného zboží? V jaké kvalitě se zboží dodává, když smlouva mlčí? g. Po dodání zboží se zjistí, že dodaný papír sice splňuje parametry určené ve smlouvě, ale není způsobilý k dalšímu zpracování pomocí výrobních technologií kupujícího (např. má příliš vysokou savost). Má to vliv na řešení otázky, zda bylo dodáno v náležité jakosti? Smlouva obsahovala ustanovení: "K dodání zboží dojde ve výrobním závodě prodávajícího." Pro zboží dorazili zaměstnanci kupujícího v nákladním vozidle 15.1.2015 v 18.00. h. Prodávající namítl, že sklad má otevřený do 17.00 a že zboží nemůže vyskladnit. Požádal proto zaměstnance kupujícího, aby pro zboží dorazili druhý den ráno. Kupující ale od smlouvy odstoupil pro podstatné porušení smlouvy. Zhodnoťte situaci. i. Kdo nese náklady spojené s předáním zbožím (cesta do místa předání, poplatky třetích osob, náklady vyskladnění, dopravy na plochu závodu, nakládky apod.)? Dejme tomu, že smlouva neobsahovala žádné ustanovení o místě dodání zboží, obsahovala ale závazek prodávajícího zboží odeslat. Pro zboží dorazil přepravce objednaný prodávajícím a zboží naložil v závodě prodávajícího. Při přepravě zboží ale následně došlo k poškození zboží – protrhl se kartonový obal a do balíků s papírem zatekla voda, čímž byl papír znečišťěn a došlo k jeho zvlnění. j. Když smlouva mlčí, je povinen prodávající zajistit přepravu zboží? Ke kterému okamžiku došlo k dodání zboží prodávajícím? k. Ke kterému okamžiku přechází vlastnické právo? l. Koho stíhá nebezpečí „náhodné“ škody na věci v daném případě? m. Jak by se situace hodnotila, kdyby kupující zboží včas nepřevzal, ani nezajistil jeho převzetí přepravcem, zboží zůstalo skladem u prodávajícího a bylo zničeno požárem skladu vyvolaným úderem blesku? n. Co kdyby ve smlouvě byla doložka DDU Štětín INCOTERMS 2000? Má to nějaký právní význam? o. Jedná se v tomto případě opravdu o náhodnou škodu? Vždy nebo jen za určitých podmínek? p. Jakým způsobem je prodávající povinen zboží zabalit a jaké mohou být důsledky selhání obalu? Předpokládejme, že prodávající skutečně dodal vadné zboží a lze uvažovat o vzniku odpovědnosti za vady. Kupující papír převzal a neprovedl ihned prohlídku zboží. Posléze 2 týdny po převzetí zaměstnanci kupujícího balíky s papírem rozbalili, aby ho dali do prodeje a zjistili, že je poškozený. q. Je v tomto případě oprávněn kupující uplatnit práva z vad zboží? Jaké jsou důsledky neprovedení prohlídky? V jaké době od zjištění vad je povinen kupující vady namítnout prodávajícímu?? r. Jak dlouhá „záruční doba“ se na zboží poskytuje? Jaký je rozdíl mezi odpovědností za vady a zárukou za jakost? Předpokládejme, že prodávající je za vady zboží opravdu odpovědný a kupující uplatní práva z vad řádně a včas. s. Jaká práva z vad zboží může kupující uplatnit? Na čem závisí katalog práv kupujícího? t. Kdo má právo určit, který nárok bude kupujícímu náležet? u. Může kupující zaplatit prodávajícímu kupní cenu sníženou o přiměřenou slevu? v. Jak byste vypočetli přiměřenou výši slevy z kupní ceny? 3) TBX Machines s.r.o. uzavře se zákazníkem – výrobcem plastových výlisků Moravia Plastic s.r.o. – kupní smlouvu, kterou se zavazuje do 2 měsíců od uzavření smlouvy dodat vakuový lis značky CBC. a. Prodávající dodá místo stroje CBC – 357A, který kupující chtěl, stroj CBC – 357B, což je stroj prakticky identický, ale s bočním podavačem výlisků místo čelního. Kupující tento stroj odmítá převzít s odůvodněním, že se jedná o jiný stroj. Prodávající ale tvrdí, že stroj je pro kupujícího zcela postačující. b. Kupující se po dodání stroje dožaduje dodání manuálu k tomuto stroji. Prodávající se brání, že to ve smlouvě nebylo sjednáno. Zhodnoťte situaci c. Na stroj byla poskytnuta záruční doba v délce 6 měsíců. Po 7 měsících stroj přestane fungovat v důsledku výrobní vady, kterou stroj vykazoval již při předání. Může kupující uplatnit práva z vad zboží? d. Po dodání zboží kupující zjistil, že stroj porušuje patent třetí osoby a tato třetí osoba mu hrozí žalobou, pokud bude stroj používat. Může se kupující nějak bránit?