Insolvenční řízení Radim Chalupa Úpadek nNosnou platformou IŘ nje úpadek (hrozící úpadek) ndlužníka Úpadek nDlužník je v úpadku, jestliže je nplatebně neschopný (insolventní) nbez ohledu na povahu dlužníka nnebo npředlužený npokud je právnickou osobou nebo podnikatelem Platební nechopnost (insolvence) nDlužník je v platební neschopnosti, jestliže má na) více věřitelů a nb) penežité závazky po dobu delší 30 dnů po lhůtě splatnosti a nc) závazky není schopen plnit. n Domněnky a fikce neschopnosti plnit závazky n Dlužník není schopen plnit své peněžité závazky, jestliže na) zastavil platby podstatné části svých peněžitých závazků, nebo nb) je neplní po dobu delší 3 měsíců po lhůtě splatnosti, nebo nc) není možné dosáhnout uspokojení některé ze splatných peněžitých pohledávek vůči dlužníku výkonem rozhodnutí nebo exekucí, nebo nd) nesplnil povinnost předložit seznamy, kterou mu uložil insolvenční soud (seznam majetku, seznam závazků, seznam zaměstnanců). Předlužení nDlužník je předlužen: na) má-li více věřitelů a nb) souhrn jeho závazků převyšuje hodnotu jeho majetku. n Při stanovení hodnoty dlužníkova majetku se přihlíží také k další správě jeho majetku, případně k dalšímu provozování jeho podniku, lze-li se zřetelem ke všem okolnostem důvodně předpokládat, že dlužník bude moci ve správě majetku nebo v provozu podniku pokračovat. n(§ 3 odst. 3) Hrozící úpadek n O hrozící úpadek jde tehdy, nlze-li se zřetelem ke všem okolnostem ndůvodně předpokládat, že ndlužník nebude schopen řádně a včas nsplnit podstatnou část svých npeněžitých závazků. n(§ 3 odst. 4) Vyjímky z působnosti IZ n§ 6 n(1) Tohoto zákona nelze použít, jde-li o na) stát, nb) územní samosprávný celek nc) Českou národní banku, nd) Všeobecnou zdravotní pojišťovnu České republiky, ne) Fond pojištění vkladů, nf) Garanční fond obchodníků s cennými papíry, ng) veřejnou vysokou školu, nebo nh) právnickou osobu, jestliže stát nebo vyšší územní samosprávný celek před zahájením insolvenčního řízení převzal všechny její dluhy nebo se za ně zaručil. n (2) Tohoto zákona nelze dále použít, jde-li o na) finanční instituci, po dobu, po kterou je nositelem licence nebo povolení podle zvláštních právních předpisů, upravujících její činnost, nb) zdravotní pojišťovnu zřízenou podle zvláštního právního předpisu, po dobu, po kterou je nositelem povolení k provádění veřejného zdravotního pojištění, nc) politickou stranu nebo politické hnutí v době vyhlášených voleb podle zvláštního právního předpisu. Průběh insolvenčního řízení nZahájení IŘ - doručením IN Ins. Soudu nA) ZKOUMÁNÍ ÚPADKU Projednání IN – n1) Ins. Soud (IS) projedná (IN) po projednání o IN rozhodne n-> Rozhodnutí o IN (insolvenčním návrhu) n3) Vydá-li IS rozhodnutí o úpadku, následuje jeho řešení n4) Vydá-li IS negativní rozhodnutí IŘ končí nB) ŘEŠENÍ ÚPADKU n-> Rozhodnutí o způsobu řešení úpadku nŘešení úpadku (K, RRG, ODD) nIŘ končí – ukončením K, RRG,ODD nIŘ končí rozhodnutí že dlužník není v úpadku Zahájení a ukončení insolvenčního řízení nZahájení IŘ - doručením IN IS n nUkončení IŘ nBez vyřešení úpadku 1)odmítnutím IN pro vady, 2)odmítnutím IN pro zjevnou bezdůvodnost, 3)zastavením Ř pro nedostatek podmínky řízení, který nelze odstranit nebo který se nepodařilo odstranit, pro zpětvzetí IN nebo pro nesložení zálohy na náklady IŘ, 4)zamítnutím IN nrozhodnutím že dlužník není v úpadku nNa základě řešení úpadku 1)zrušením konkursu, 2)vzetím na vědomí splnění reorganizačního plánu, 3)vzetím na vědomí splnění oddlužení nrozhodnutím že dlužník není v úpadku n Důležité okamžiky insolvenčního řízení nZahájení IŘ n(Vyhlášení moratoria) nRozhodnutí o úpadku nRozhodnutí o způsobu řešení úpadku nUplynutí lhůty pro přihlášení pohledávek nPřípadná změna RRG nebo ODD na konkurs nUkončení IŘ n Hlavní agendy insolvenčního řízení nZkoumání úpadku nŘešení úpadku -Přezkum pohledávek -Obstarání zdrojů pro uspokojení pohledávek --- zpeněžení majetkové podstaty --- plnění splátkového kalendáře --- realizace sanačních opatření Zahájení IŘ n§ 97 n(1) Insolvenční řízení lze zahájit jen na návrh; nzahajuje se dnem, kdy insolvenční návrh dojde věcně příslušnému soudu. n(zveřejněním v IR) Účinky zahájení IŘ (1) n§ 109 n (1) Se zahájením insolvenčního řízení se spojují tyto účinky: n a) pohledávky a jiná práva týkající se majetkové podstaty nemohou být uplatněny žalobou, lze-li je uplatnit přihláškou, n b) právo na uspokojení ze zajištění, které se týká majetku ve vlastnictví dlužníka nebo majetku náležejícího do majetkové podstaty, lze uplatnit a nově nabýt jen za podmínek stanovených tímto zákonem, to platí i pro zřízení soudcovského zástavního práva na nemovitostech nebo exekutorského zástavního práva na nemovitostech, které bylo navrženo po zahájení insolvenčního řízení, n c) výkon rozhodnutí či exekuci, která by postihovala majetek ve vlastnictví dlužníka, jakož i jiný majetek, který náleží do majetkové podstaty, lze nařídit nebo zahájit, nelze jej však provést. Pro pohledávky za majetkovou podstatou a pohledávky jim na roveň postavené však lze provést nebo vést výkon rozhodnutí či exekuci, která by postihovala majetek nenáležející do majetkové podstaty dlužníka, na základě rozhodnutí insolvenčního soudu a s omezeními tímto rozhodnutím založenými. n Účinky zahájení IŘ (2) n§ 109 n (1) Se zahájením insolvenčního řízení se spojují tyto účinky: n d) nelze uplatnit dohodou věřitele a dlužníka založené právo na výplatu srážek ze mzdy nebo jiných příjmů, s nimiž se při výkonu rozhodnutí nakládá jako se mzdou nebo platem. n(2) Úkonem, jímž se provádí výkon rozhodnutí nebo exekuce, není úkon učiněný k zajištění dlužníkova majetku pro účely jeho postižení takovým výkonem rozhodnutí nebo exekucí. Se zahájením insolvenčního řízení se spojují také další účinky stanovené zákonem. n(3) Lhůty k uplatnění práv, která lze podle odstavce 1 uplatnit pouze přihláškou, po zahájení insolvenčního řízení nezačínají nebo dále neběží. n n Účinky zahájení IŘ (3) n§ 109 n(4) Účinky zahájení insolvenčního řízení nastávají okamžikem zveřejnění vyhlášky, kterou se oznamuje zahájení insolvenčního řízení, v insolvenčním rejstříku. n (5) Nestanoví-li zákon u některého ze způsobů řešení úpadku jinak, trvají účinky spojené se zahájením insolvenčního řízení do skončení insolvenčního řízení, a jde-li o reorganizaci, do schválení reorganizačního plánu. n Účinky zahájení IŘ (4) n§ 109 n(6) K rozhodnutím a opatřením přijatým při provádění výkonu rozhodnutí nebo exekuce v rozporu s omezením podle odstavce 1 písm. c) se v ninsolvenčním řízení nepřihlíží. nJe-li to nezbytné k naplnění účelu insolvenčního řízení, může insolvenční soud kdykoli i bez návrhu pozastavit vykonatelnost nebo odložit právní moc rozhodnutí nebo opatření přijatých při provádění výkonu rozhodnutí nebo exekuce v rozporu s omezením podle odstavce 1 písm. c); může také zakázat přijetí rozhodnutí nebo opatření připravovaných při provádění výkonu rozhodnutí nebo exekuce v rozporu s omezením podle odstavce 1 písm. c). Proti rozhodnutí insolvenčního soudu podle věty druhé mohou podat odvolání účastníci řízení o výkon rozhodnutí nebo exekučního řízení; těmto osobám, jakož i orgánu nebo osobě, která rozhodnutí nebo opatření při provádění výkonu rozhodnutí nebo exekuce přijala nebo připravovala, se rozhodnutí insolvenčního soudu podle věty druhé doručuje zvlášť. Účinky zahájení IŘ (5) nOd zahájení IŘ nje dlužník povinen nzdržet se nakládání ns majetkovou podstatou nJestliže směřuje n-> k podstatným změnám MP nebo n-> k nikoli zanedbatelnému zmenšení MP n nPOZN. Zjednodušeně Účinky zahájení IŘ (6) n§ 111 n(3) Právní úkony, které ndlužník učinil v rozporu s omezeními stanovenými v důsledku účinků spojených se zahájením insolvenčního řízení, njsou vůči věřitelům neúčinné, ledaže k nim dlužník nebo jeho věřitel předem vyžádal souhlas insolvenčního soudu. n Moratorium nMoratorium je üčasově ohraničený üzvláštní ochranný režim üdlužníka nacházejícího se v úpadku nebo kterému úpadek hrozí, üjenž dlužníkovi poskytuje možnost odvrátit prohlášení úpadku. Účinky vyhlášení moratoria nVyhlášení moratoria má následující účinky: nPo dobu trvání moratoria ünelze vydat rozhodnutí o úpadku, üzávazky bezprostředně související se zachováním provozu podniku vzniklé v posledních 30 dnech před vyhlášením moratoria nebo po jeho vyhlášení lze hradit přednostně před dříve splatnými závazky, üsmlouvy na dodávky energií a surovin, jakož i další smlouvy o dodávkách zboží a služeb, které ke dni vyhlášení moratoria trvaly alespoň po dobu 3 měsíců, nemůže dlužníkův dodavatel během moratoria vypovědět nebo od nich odstoupit n n n Rozhodnutí o insolvenčním návrhu nNa základě insolvenčního návrhu soud 1)vydá rozhodnutí o úpadku 2)odmítne insolvenční návrh pro vady, 3)odmítne insolvenční návrh pro zjevnou bezdůvodnost, 4)zastaví řízení pro nedostatek podmínky řízení, který nelze odstranit nebo který se nepodařilo odstranit, nebo pro zpětvzetí insolvenčního návrhu anebo pro nesložení zálohy na náklady, 5)zamítne insolvenční návrh Odmítnutí IN pro zjevnou bezdůvodnost n n§ 128a n (2) Insolvenční návrh je zjevně bezdůvodný zejména tehdy, jestliže n a) insolvenční navrhovatel dokládá oprávnění jej podat pohledávkou, ke které se pro účely rozhodnutí o úpadku nepřihlíží, n b) jde o insolvenční návrh podaný opětovně a insolvenční navrhovatel při jeho podání nedoloží, že splnil povinnosti uložené mu případně předchozím rozhodnutím o insolvenčním návrhu, nebo n c) jeho podáním insolvenční navrhovatel zjevně sleduje zneužití svých práv na úkor dlužníka. n(3) V rozhodnutí, jímž odmítá insolvenční návrh pro zjevnou bezdůvodnost, může insolvenční soud uložit insolvenčnímu navrhovateli, aby za jeho podání zaplatil pořádkovou pokutu určenou do výše 50 000 Kč se zřetelem ke všem okolnostem věci. Zamítnutí IN n§ 143 n(1) Insolvenční soud insolvenční návrh zamítne, nejsou-li splněny zákonem stanovené předpoklady pro vydání rozhodnutí o úpadku. n (2) Insolvenční návrh podaný věřitelem insolvenční soud zamítne, jestliže nebylo osvědčeno, že insolvenční navrhovatel a alespoň jedna další osoba má proti dlužníku splatnou pohledávku. Za další osobu se nepovažuje osoba, na kterou byla převedena některá z pohledávek insolvenčního navrhovatele proti dlužníku nebo její část v době 6 měsíců před podáním insolvenčního návrhu nebo po zahájení insolvenčního řízení. Zamítnutí IN v případě úpadku n§ 143 n (3) Není-li dlužník v úpadku pro předlužení, zamítne insolvenční soud insolvenční návrh podaný věřitelem i tehdy, osvědčí-li dlužník jednající v dobré víře, že jeho platební neschopnost vznikla v důsledku protiprávního jednání třetí osoby a že se zřetelem ke všem okolnostem lze důvodně předpokládat, že ji odvrátí v době do 3 měsíců po splatnosti jeho peněžitých závazků. Zamítnutí IN v případě úpadku n§ 143 n (4) Je-li dlužníkem právnická osoba, insolvenční soud zamítne insolvenční návrh podaný věřitelem i tehdy, jestliže stát nebo vyšší územní samosprávný celek po zahájení insolvenčního řízení převzal všechny její dluhy nebo se za ně zaručil. n Zákaz zamítnutí IN pro nedostatek majetku n§ 144 nInsolvenční návrh nelze zamítnout proto, že majetek dlužníka nebude postačovat k úhradě nákladů insolvenčního řízení, i když je to zřejmé. Zánik účinků spojených se zahájením IŘ n§ 146 n (1) Účinností rozhodnutí podle § 142 (negativní rozhodnutí) zanikají účinky spojené se zahájením insolvenčního řízení a dosud vydaná předběžná opatření. Odůvodňují-li to okolnosti případu, může insolvenční soud určit, že účinky spojené se zahájením insolvenčního řízení a dosud vydaná předběžná opatření zaniknou až právní mocí rozhodnutí. n (3) Je-li toho podle stavu insolvenčního řízení zapotřebí, rozhodne insolvenční soud po právní moci rozhodnutí podle § 142 o hotových výdajích a odměně předběžného správce, jakož i o způsobu jejich úhrady; § 38 a 39 platí obdobně. Odpovědnost navrhovatele za škodu nJestliže projednání IN neskončí vydáním rozhodnutí o úpadku nje navrhovatel povinen nnahradit škodu nebo jinou újmu, která vznikla nzahájením insolvenčního řízení a opatřeními přijatými v jeho průběhu. noprávněný dlužník nebo jiný věřitel npovinný insolvenční navrhovatel n platí V ZÁSADĚ (odhlédnuto od podrobností) Rozhodnutí o úpadku n§ 136 n (1) Insolvenční soud vydá rozhodnutí o úpadku, je-li osvědčením nebo dokazováním zjištěno, že dlužník je v úpadku nebo že mu úpadek hrozí. n Účinky rozhodnutí o úpadku n nV rozsahu, ve kterém není dlužník oprávněn nakládat s majetkovou podstatou, přechází právo nakládat s majetkovou podstatou rozhodnutím o úpadku na insolvenčního správce. nZapočtení vzájemných pohledávek dlužníka a věřitele je po rozhodnutí o úpadku přípustné, jestliže zákonné podmínky tohoto započtení byly splněny před rozhodnutím o způsobu řešení úpadku. n Započtení podle odstavce 2 není přípustné, jestliže dlužníkův věřitel n a) se ohledně své započitatelné pohledávky nestal přihlášeným věřitelem, nebo n b) získal započitatelnou pohledávku neúčinným právním úkonem, nebo n c) v době nabytí započitatelné pohledávky věděl o dlužníkově úpadku, anebo n d) dosud neuhradil splatnou pohledávku dlužníka v rozsahu, v němž převyšuje započitatelnou pohledávku tohoto věřitele. n Účinky rozhodnutí o úpadku - konkurence IŘ s nalézacím řízením n nPasivní nalézací řízení (žalovaným je dlužník) se vydáním rozhodnutí o úpadku přerušují (140a IZ); nV pasivních řízeních, která se nepřerušují podle 140a IZ nelze vydat meritorní rozhodnutí (140d IZ) nPo vydání rozhodnutí o úpadku nelze pasivní nalézací řízení !!!zahájit!!! (140d IZ) -) nJiná řízení se vydáním RoÚ nepřerušují a lze je i zahájit nPo právní moci RoÚ soud (jiný orgán) řízení zahájená v rozporu s omezeními danými § 140d a 109 zastaví; nJe-li úpadek řešen konkursem, přerušují se i aktivní nalézací řízení (žalobcem je dlužník) (264 IZ)– pokračovat lze na návrh ISpr (264 IZ) Účinky rozhodnutí o úpadku - konkurence IŘ s exekučním řízením nV případě konkurence insolvenčního a exekučního řízení má prioritu IŘ nPo zahájení IŘ nelze provést exekuci - (lze nařídit a zahájit) (§ 109 IZ) nPo vydání rozhodnutí o úpadku nnelze exekuci ani nařídit a zahájit nK rozhodnutím a opatřením přijatým v EŘ v rozporu s výše uvedenými omezeními se v IŘ nepřihlíží Zůsob řešení úpadku nZpůsobem řešení úpadku nebo n hrozícího úpadku dlužníka… se rozumí n a) konkurs, n b) reorganizace, n c) oddlužení a n d) zvláštní způsoby řešení úpadku, které tento zákon stanoví pro určité subjekty nebo pro určité druhy případů. n nepatrný konkurs a n řešení úpadku finančních institucí n ? Moratorium ? n Rozhodnutí o způsobu řešení úpadku n nO způsobu řešení úpadku rozhoduje ninsolvenční soud, nmůže tak učinit na základě rozhodnutí schůze věřitelů svolané rozhodnutím o úpadku (bude-li o způsobu řešení úpadku rozhodovat samostatně). n nRozhodnutí o způsob řešení úpadku spojí insolvenční soud ns rozhodnutím o úpadku, nebo jej vydá samostatně. n nRozhodnutím o způsobu řešení úpadku se rozumí, n a) rozhodnutí o prohlášení konkursu, n b) rozhodnutí o povolení reorganizace a n c) rozhodnutí o povolení oddlužení. Rozhodnutí, že dlužník není v úpadku nPřed rozhodnutím o způsobu řešení úpadku podle § 149 ninsolvenční soud rozhodne, že ndlužník není v úpadku, zjistí-li, že nnebyl osvědčen dlužníkův úpadek po rozhodnutí o úpadku, nebo nnení žádný přihlášený věřitel a všechny pohledávky za majetkovou podstatou a pohledávky jim postavené na roveň jsou uspokojeny nebo nvšichni věřitelé a insolvenční správce s tímto souhlasí – jen na návrh dlužníka, k němuž dlužník připojil listinu, na které a na které je úředně ověřena pravost podpisu osob, které ji podepsaly. n Průběh řízení při řešení úpadku n „Nalézací část“ řízení při řešení úpadku nPřihlášení pohledávek nPřezkum pohledávek n zjištění pohledávek nebo n popření pohledávek nSoupis majetkové podstaty n Uspokojení věřitelů při řešení úpadku nZpeněžení majetkové podstaty nebo nPlnění reorganizačního plánu nebo nPlnění splátkového kalendáře n „Nalézací část“ řízení při řešení úpadku nPodstatou řešení úpadku je přihlášení, přezkum a následné uspokojení zjištěných pohledávek. nNalézací řízení při řešení úpadku sestává z přihlášení a přezkumu pohledávek a ze soupisu majetkové podstaty. n1)Přihlášení pohledávek n2)Přezkum pohledávek n zjištění pohledávek nebo n popření pohledávek n3)Soupis majetkové podstaty n Přeměna reorganizace v konkurs n§ 363 n (1) Insolvenční soud rozhodne o přeměně reorganizace v konkurs, jestliže n a) reorganizace byla povolena na návrh dlužníka a ten její přeměnu v konkurs po tomto povolení navrhl, n b) oprávněná osoba nebo osoba určená schůzí věřitelů nesestaví ve stanovené lhůtě reorganizační plán ani po jejím případném prodloužení insolvenčním soudem nebo předložený reorganizační plán vezme zpět, a do 30 dnů poté nebude podán návrh na svolání schůze věřitelů za účelem rozhodnutí o tom, která jiná osoba má přednostní právo sestavit reorganizační plán, anebo tato jiná osoba nesestaví ve stanovené lhůtě reorganizační plán nebo jej vezme zpět, n c) insolvenční soud neschválil reorganizační plán a oprávněným osobám uplynula lhůta k jeho předložení, n d) v průběhu provádění reorganizačního plánu dlužník neplní své podstatné povinnosti stanovené tímto plánem nebo ukáže-li se, že podstatnou část tohoto plánu nebude možné plnit, n e) dlužník neplatí řádně a včas úroky podle § 171 odst. 4, nebo v podstatném rozsahu neplní své jiné splatné peněžité závazky, n f) dlužník po schválení reorganizačního plánu přestal podnikat, ačkoli podle reorganizačního plánu podnikat měl, nebo n g) dlužník po schválení reorganizačního plánu neuhradil pohledávky za majetkovou podstatou a pohledávky postavené jim na roveň podle § 348 odst. 1 písm. e). n Přeměna reorganizace v konkurs n§ 363 n(4) O přeměně reorganizace v konkurs nemůže insolvenční soud rozhodnout, jestliže reorganizační plán byl v podstatných bodech splněn. n(5) Rozhodnutím insolvenčního soudu o přeměně reorganizace v konkurs nastávají účinky spojené s prohlášením konkursu, pokud insolvenční soud ve svém rozhodnutí nestanoví podmínky této přeměny jinak. n(2) O přeměně reorganizace v konkurs v případech uvedených v odstavci 1 písm. a) až c) rozhodne insolvenční soud bez jednání. Své rozhodnutí doručí zvlášť dlužníku, navrhovateli reorganizace, insolvenčnímu správci a věřitelskému výboru; tyto osoby mohou proti tomuto rozhodnutí podat odvolání. n(3) O přeměně reorganizace v konkurs podle odstavce 1 písm. d) až f) rozhodne insolvenční soud po jednání, k němuž předvolá všechny osoby uvedené v odstavci 2; těmto osobám se rozhodnutí insolvenčního soudu doručuje zvlášť a mohou proti němu podat odvolání. n n Přeměna oddlužení v konkurs n § 418 n n (1) Insolvenční soud schválené oddlužení zruší a současně rozhodne o n způsobu řešení dlužníkova úpadku konkursem, jestliže n a) dlužník neplní podstatné povinnosti podle schváleného způsobu n oddlužení, nebo n b) se ukáže, že podstatnou část splátkového kalendáře nebude možné n splnit, nebo n c) v důsledku zaviněného jednání vznikl dlužníku po schválení oddlužení n peněžitý závazek po dobu delší 30 dnů po lhůtě splatnosti, anebo n d) to navrhne dlužník. n (2) Má se za to, že dlužník zavinil vznik peněžitého závazku podle n odstavce 1 písm. c), byl-li k jeho vymožení vůči dlužníku nařízen výkon n rozhodnutí nebo exekuce. n (3) Insolvenční soud schválené oddlužení zruší a současně rozhodne o n způsobu řešení dlužníkova úpadku konkursem také tehdy, vyjdou-li po n schválení oddlužení najevo okolnosti, na jejichž základě lze důvodně n předpokládat, že oddlužením je sledován nepoctivý záměr. n Přeměna oddlužení v konkurs n § 418 n n (4) Rozhodnutí podle odstavce 1 a 3 může insolvenční soud vydat, jen n dokud nevezme na vědomí splnění oddlužení. Učiní tak po jednání, ke n kterému předvolá dlužníka, insolvenčního správce, věřitelský výbor a n věřitele, který zrušení oddlužení navrhl. Rozhodnutí podle odstavce 1 n písm. a) až c) může insolvenční soud vydat i bez návrhu. n n (5) Proti rozhodnutí podle odstavce 1 a 3 mohou podat odvolání pouze n osoby uvedené v odstavci 4. Použití OSŘ a ZZŘS nPro IŘ se použije OSŘ, případně ZZŘS n(části upravující nalézací řízení) njestliže nIZ nestanoví jinak nPoužití neodporuje zásadám na nich IŘ spočívá n Použití OSŘ a ZZŘS nPro IŘ se použije OSŘ, případně ZZŘS n(části upravující výkon rozhodnutí a exekuce) njestliže nna ně IZ odkazuje Specifika IŘ nSoud rozhoduje usnesením nSpecifické doručování (časté doručování zveřejněním v IR) nVyloučeno prominutí zmeškání lhůty nVyloučeno spojení věcí různých dlužníků nVyloučeno přerušení IŘ nVíce možností pro rozhodování bez jednání nPlatí vyšetřovací princip nOmezené možnosti pro odvolání proti rozhodnutím v dohlédací činnosti soudu nPřípustnost autoremedury nVyloučena obnova řízení n Insolvenční rejstřík § 419 odst. 1 IZ Insolvenční rejstřík je informačním systémem veřejné správy, jehož správcem je Ministerstvo spravedlnosti. •1) Funkce evidenční a registrační ve vztahu k *soudním spisům, *insolvenčním správcům, *dlužníkům. n •§ 419 odst. 2 IZ V insolvenčním rejstříku se vedou insolvenční spisy; pro každého dlužníka se vede jeden spis. •§ 421 IZ Tento spis obsahuje: *rozhodnutí insolvenčního soudu vydaná v insolvenčním řízení a v incidenčních sporech *veškerá podání, která se vkládají do soudního spisu vedeného insolvenčním ohledně dlužníka, nestanoví-li zákon jinak *další informace o kterých tak stanoví insolvenční zákon nebo insolvenční soud. •§ 16 zákona č. 312/2006 Sb., o insolvenčních správcích Insolvenční rejstřík slouží k vedení jednotného seznamu insolvenčních správců, případně hostujících insolvenčních správců, včetně údajů podle § 18 téhož zákona. •§ 420 IZ Rozsah zapisovaných údajů o dlužníkovi. •2) Funkce informační ve vztahu k *účastníkům IŘ, *dotčeným subjektům a *veřejnosti. • •Malá průhlednost a informovanost o průběhu úpadkových řízení byla předmětem dlouhodobé kritiky; v současnosti má každý možnost sledovat průběh insolvenčního řízení krok za krokem pomocí internetu. • •http://portal.justice.cz/ n •§ 101 IZ Oznámení o zahájení insolvenčního řízení. • •§ 109 odst. 4 IZ Účinky zahájení insolvenčního řízení nastávají okamžikem zveřejnění vyhlášky, kterou se oznamuje zahájení insolvenčního řízení, v insolvenčním rejstříku. n •§ 119 odst. 1 IZ Moratorium je účinné od okamžiku zveřejnění rozhodnutí o jeho vyhlášení v insolvenčním rejstříku a trvá po dobu uvedenou v návrhu na moratorium, nejdéle však 3 měsíce. • •§ 140a odst. 1 věta první IZ Účinky rozhodnutí o úpadku nastávají okamžikem jeho zveřejnění v insolvenčním rejstříku. •3) Funkce doručovací pro *insolvenční soud, případně insolvenčního správce. • n§ 71 IZ n(1) Soudní rozhodnutí, předvolání, vyrozumění nebo jiná písemnost insolvenčního soudu nebo účastníků se v insolvenčním řízení doručují pouze zveřejněním písemnosti v insolvenčním rejstříku (dále jen "doručení vyhláškou"), ledaže zákon stanoví pro určité případy nebo pro určité osoby i zvláštní způsob doručení. n(2) Při doručení vyhláškou se písemnost považuje za doručenou dnem, popřípadě okamžikem jejího zveřejnění v insolvenčním rejstříku; okamžikem zveřejnění písemnosti v insolvenčním rejstříku se rozumí den, hodina a minuta zveřejnění. n(3) Povinnost insolvenčního soudu zveřejnit vyhláškou různé údaje, stanovená v tomto zákoně, je splněna zveřejněním příslušné písemnosti v insolvenčním rejstříku; při zveřejnění písemnosti v insolvenčním rejstříku platí odstavec 2 obdobně. n§ 424 IZ n(1) Stanoví-li tento zákon, že se písemnost doručuje zveřejněním v insolvenčním rejstříku, pokládá se písemnost za doručenou v okamžiku jejího zveřejnění v insolvenčním rejstříku. n(2) Okamžik zveřejnění písemnosti musí být v insolvenčním rejstříku vždy uveden. n •§ 89 odst. 1 IZ Není-li dále stanoveno jinak, rozhodnutí insolvenčního soudu jsou účinná okamžikem jejich zveřejnění v insolvenčním rejstříku. • •§ 407 odst. 1 IZ Účinky schválení oddlužení nastávají okamžikem zveřejnění rozhodnutí o schválení oddlužení v insolvenčním rejstříku. PADLA … J