Úvod do managementu veřejné správy Alena Kerlinová KFPNH, kanc. 304 Alena.Kerlinova@law.muni.cz Správa }Záměrná činnost sledující dosažení určitého cíle }Sociologický slovník – administrativa, administrace, obecné označení institucionalizované kontrolní a regulativní činnosti }Veřejná vs. soukromá Veřejná správa }Spravování veřejných záležitostí ve veřejném zájmu }Vykonávána veřejnoprávními subjekty jako právem uložené povinnosti }Veřejná správa ≠ veřejný sektor }Kromě veřejné správy veřejný sektor tvoří další organizace financované z veřejných prostředků, které poskytují veřejné služby (např. nemocnice, školy, domy sociální péče,…) Veřejná vs. soukromá správa Charakteristika Podnikatelský subjekt Veřejná správa Primární úkol Prodat zboží a služby za účelem tvorby zisku Řídit společenské úkoly, vytvářet a organizovat veřejné služby Odpovědnost a osobní zodpovědnost za výsledky Akcionářům Zainteresovaným stranám; politikům zastupujícím občany, částečně přímo občanům, podnikům a komunitám (tj. lidem v rámci určitého územního celku Kritérium úspěchu Ziskovost (rentabilita), hodnota pro akcionáře Výsledek: výkonnost, hospodářství, produktivita (hodnota pro zainteresované strany) Klient Subjekt, který si daný podnik zvolí a využívá Subjekt/anonymní objekt, jehož jménem se provádí výběr, který pak využívá Financování Příjem, který daný podnik získá z platby klienta Daně placené občanem, které obdrží stát a obce, částečně rovněž poplatky Veřejná správa jako systém }Tvořen dvěma podsystémy – státní správou a samosprávou } } } } } } }3 základní systémy uspořádání: }Anglo-americký systém – na místní úrovni jen samospráva }Francouzský systém – odděleně samospráva, tak místní státní správa }Smíšený systém – samospráva a státní správa vykonávány společně (samostatná a přenesená působnost) Management ve veřejné správě }Používání na přelomu 80. a 90. let 20. stol. }Samotný pojem „veřejná správa“ zcela neobsahuje to, co je požadováno od manažerů ve veřejné správě na rozdíl od veřejných úředníků }Řízení vs. Správa }Smyslem řízení je změnit situaci }Funkcí správy je udržení, příp. obnovení žádoucího stavu }Řízení je širší pojem, zahrnuje i stanovení cíle }Použití pojmu management }Snaha přiblížit veřejnou správu fungování soukromé (zejména podnikové) správy }Zaměření na výsledky, efektivnost a úspornost, účast a kontrola občanů } Přístupy pronikání manažerských principů }Britský přístup }Započal cca v 60. letech 20. stol. po reformách M. Thatcherové }Především efektivní využití zdrojů pro dosažení vysoké kvality poskytovaných služeb }Od 80. let – tržně orientovaný přístup (New Public Management) }Americký přístup }Rozmanitý a multidisciplinární }V praxi tzv. přístup POSDCORB }V 80. letech vzniká asi 6 odlišných skupin – např. Reinventing Government, New Public Service }Evropský kontinentální přístup }Dominance centrální státu a práva }Spojení s byrokracií a byrokratickým řízením } Klasický model = byrokratické řízení }Byrokracie = kratein (vládnout) + bureau (úřad) }Moderní řízení se rozvíjí od počátku 20. stol, vývoj teorie řízení možno rozdělit do tří etap: }Klasické řízení }Teorie vědeckého řízení }Teorie lidských vztahů }Teorie správního řízení }Teorie byrokracie }Manažerská revoluce }Postmoderní management Byrokracie }Byrokracie se dá považovat za klasický model managementu veřejné správy }Autorem Max Weber, formuloval 6 principů: 1.Nepřetržité vyřizování záležitostí na základě více či méně pevných a vyčerpávajících pravidel abstraktního charakteru 2.Pevně stanovené kompetence (úřední pravomoci a povinnosti) 3.Princip úřední hierarchie – kontrola a dohled, ale i právo odvolání a stížnosti vůči vyšším úřadům 4.Vyžadování odborného vyškolení k ovládnutí pravidel (specializované vědění úředníků) 5.Úřední jednání fixováno písemnou formou 6.Oddělení úředního a soukromého majetku, úřadu od bydliště i pracovní doby a volného času úředníka }Podle Webera byrokracie výhodná – eliminuje libovůli vládnoucích, odbourává lokální zvláštnosti a přispívá k demokratizaci společnosti Byrokracie a byrokratický management }Většinou vnímány pejorativně }Užívány neurčitě, nejednoznačně }3 významové roviny: }Úkony (procedury) vykonávané veřejnou správou }Vrstva státních úředníků, hierarchizovaná podle delegované moci }Výkon moci vyplývající z delegování pravomocí na úředníky }Byrokratický management }Řízení, které spočívá v podřízení se podrobným pravidlům a regulacím, jež stanovuje nadřízený orgán }Omezení vůle byrokrata } Kritika byrokracie }Byrokratický management se jeví jako nehospodárný, neefektivní, pomalý a zatížený zbytečnou administrativou }Hlavní kritiky: }státní úředníci nesledují společenské blaho, ale posílení vlastního vlivu a zlepšení svého postavení }Monopolistické postavení byrokrata – z hlediska informací (vážné důsledky na rozhodovací proces) }Selhává efektivní kontrola – účetnictví nelze použít }Byrokratizace společnosti – růst veřejného sektoru }Snižuje celkovou úroveň užitné produkce připadající na jednoho občana }Brzdí (nejen hospodářský) vývoj společnosti }Mění tzv. národní mentalitu (vzorce chování, pracovní, kulturní apod. návyky) Z MF Dnes 26.5.2010 }Stát platí celkem 1.100.000 státních zaměstnanců. V zemi vydělává celkem jen 4,8 milionu lidí. […] }V půli 30. let se úředník staral o 143 lidí, dnes o 40. }ALE: } } Zdroj: www.mvcr.cz/.../srovnavaci-politika-lidskych-zdroju-eu-pps.aspx % obyvatel zaměstnaných ve VS (2009) Šest hříchů byrokracie (P.F.Drucker) 1.Definování příliš ušlechtilých cílů bez konkrétních úkolů, které lze měřit a hodnotit 2.Uskutečňování více aktivit najednou bez vytyčených priorit 3.Strnulý režim bez snah zavádění inovací a zlepšení 4.Neochota a neschopnost poučit se z minulých chyb 5.Nechce se vzdát nevýnosných programů a činností 6.Nedostatečně kompetentní osoby pro řízení Alternativní modely managementu VS }Nové přístupy v rámci reforem veřejné správy od 80. let 20. století }Zvýšení efektivnosti vytvořením konkurenčního prostředí }Inspirace soukromým sektorem }Reformy s různými názvy }Posun od byrokracie k tržně orientovanému přístupu }Posun od úředníka-administrátory k manažerovi Reformy zavádějící manažerské metody do VS Zdroj: Schedler, 1995 Posuny v rámci reforem VS } Zdroj: OECD, 1997, online New Public Management }Vznik v 90. letech 20. stol. jako důsledek teoretických diskusí }Dnes se tak často označují i jiná reformní hnutí }Hlavní cíle: }Zaměření na efektivitu }Rozvoj konkurenčního prostředí při poskytování služeb }Přiblížení se tržně orientovanému přístupu, v němž jsou občané považováni za zákazníky, které je potřeba uspokojit }Vysoká úroveň odpovědnosti za výsledky manažera Posun od klasického řízení k NPM }7 základních změn (charakteristiky NPM): }Posun směrem k větší decentralizaci a desagregaci na menší autonomní správní jednotky }Kladení většího důrazu na konkurenceschopnost }Používání manažerských praktik obvyklých v ziskovém sektoru }Zvyšování efektivity použití zdrojů (eliminace nákladů a pracovní disciplína) }Vyšší „průhlednost“ a kontrola veřejné správy }Zavádění jednoznačných standardů a měřítek výkonnosti, měří se kvalita }Přesouvání významu ze vstupů na výstupy }Důležité nástroje NPM }Globální rozpočet }Kontraktování }Platby uživatelů či využití poukazů New Public Management }Teoretický model řízení organizace veřejné správy, který nelze aplikovat jednotně a bez výhrad }Přizpůsobován výchozím podmínkám daného státu }Předpoklady implementace modelu NPM: }Stabilizovaná veřejná správa, kde fungují všechny mechanismy při poskytování veřejných služeb v odvětví veřejného sektoru }Fungující kontrola na všech úrovních veřejné správy }Určitý etický standard společnosti a hlavně zaměstnanců správy }Získání podpory u vedení organizace, která ovlivňuje politiku úřadu, i souhlasu personálu úřadu s vlivem na provozní úrovni } Možnosti NPM v (nejen) ČR }NPM zpočátku považován za nejlepší možné řešení problémů veřejné správy }V rozvojových zemích se ale očekávání nenaplnila }ČR koncept NPM oficiálně nepřijala }Dle názorů odborníků není NPM vhodným modelem reformy pro země střední a východní Evropy – náklady by mohly být vyšší než skutečný přínos }ČR se ale zavázala k zavádění nových postupů vedoucích k větší spolupráci veřejného a soukromého sektoru a také k citlivé aplikaci manažerských metod do veřejné správy New Public Service }Ani ne tak styl managementu, ale soubor názorů na roli veřejné správy v rámci celého systému „vládnutí“ }7 principů: }Sloužit, spíš než řídit }Veřejný zájem je cílem, nikoliv produktem činnosti státních zaměstnanců }Myslet strategicky, chovat se demokraticky }Sloužit občanům, ne zákazníkům }Zodpovědnost není jednoduchá }Vážit si lidí, nejen výkonnosti }Vážit si občanství a státní služby více než podnikání Good Governance }Snaží se uplatňovat některé nástroje a metody NPM, ale eliminovat jeho problémy (zejména řešit nedostatek demokratických prvků) }Snaha o celospolečenský náhled }Důraz na kvalitu poskytovaných služeb }Důležitější jsou procedurální aspekty vládnutí než výsledky }Prosazován Světovou bankou Klíčové principy pro Good Governance }Participativnost }Zákonnost, existence právního státu }Transparentnost při přijímání i prosazování rozhodnutí }Vstřícnost ke všem občanům a včasné vyřizování záležitostí }Orientace na dosažení konsensu }Spravedlnost a začlenění }Účinnost a efektivnost }Odpovědnost za rozhodnutí Situace v České republice }Veřejná správa stále více kritizována – zejména nehospodárnost, byrokratická zátěž, míra korupce }Tendence stabilizovat, zmodernizovat a zefektivnit celou veřejnou správu }Efektivní veřejná správa a přátelské služby: Strategie realizace Smart Administration v období 2007 – 2015 }Mimo jiné identifikuje problémy jak na úrovni státní správy, tak i na úrovni územní veřejné správy (v oblasti lidských zdrojů, financí, procesu tvorby regulace, informačních a komunikačních technologií, řízení a další) Situace v České republice }2006 – administrativní zátěž podnikatelů }2168 informačních povinností }Překračuje 86 mld. Kč }2013 – 413 hod. jen na splnění daňových povinností }Za posledních 5 let pokles o 517 hodin }Průměr EU = 179 hodin }Korupce }54. místo ze 176 zemí (s Lotyšskem, Malajsií, Tureckem) }49 bodů (0 = vysoká míra korupce, 100 = země bez korupce) }„Hodnocení České republiky v Indexu vnímání korupce (CPI) 2012 odráží hluboce rozloženou státní správu, špatné fungování politických stran a nedotažení klíčových priorit protikorupční politiky.“ (Transparency International) Smart Administration }Použití Evropská komise }Základní předpoklad a prostředek Good Governance }Lépe odpovídá podmínkám kontinentální Evropy }Důsledné uplatňování existujících zákonů }Efektivní výkon působení veřejné správy }Nezkreslená komunikace všech aktérů veřejné správy }Cíl: efektivně fungující VS, která se chová hospodárně při využívání prostředků a v max. možné míře usnadňuje život občanům a podnikatelům Smart Administration v ČR }Globální cíl: }Prostřednictvím zefektivnění fungování veřejné správy a veřejných služeb podpořit socioekonomický růst ČR a zvýšit kvalitu života občanů. }Pět strategických cílů: }Zkvalitnit tvorbu a implementaci politik. }Zlepšit a zjednodušit regulatorní prostředí a vytvořit atraktivní prostředí pro podnikatele, domácí i zahraniční investory. }Zefektivnit činnost úřadů veřejné správy, snížit finanční nároky na chod administrativy a zajistit transparentní výkon veřejné správy. }Přiblížit veřejné služby občanovi, zajistit jejich maximální dostupnost a kvalitu. }Zkvalitnit činnost justice. Děkuji za pozornost! Alena.Kerlinova@law.muni.cz