Veřejné finance – ekonomické souvislosti
Rozpočty ÚSC
Rozpočty územních samosprávných celků
Rozpočty územních samosprávných celků tvoří:
- rozpočty obcí (včetně rozpočtů statutárních měst, hlavního města Prahy, městských částí a obvodů),- rozpočty krajů,
- rozpočty dobrovolných svazků obcí.
Prostřednictžvím rozpočtů dochází k přerozdělování finančních prostředků od subjektů tvořících zdroje k těm, kdo zdroje netvoří, ale kteří jsou nedílnou součástí společnosti, společnost by bez nich nemohla existovat.
Rozpočtový proces:
1. etapa sestavování,2. etapa schvalování,
3. etapa publikace,
4. etapa hospodaření,
5. etapa kontrola,
6. etapa hodnocení.
Základní zásady a principy
Zásady uplatňované při řízení rozpočtového procesu:
- zásada kadoročního sestavování a schvalování rozpočtu,- zásada reálnosti a pravdivosti rozpočtu,
- zásada účelovosti,
- zásada úplnosti a jednotnosti rozpočtu,
- zásada dlouhodobé vyrovnanosti,
- zásada publicity.
Základní princip rozpočtového hospodaření je spatřován v prvku finannčího vztahu mezi rozpočtem státním a rozpočty obcí. Stát přenechváá územně samosprávným celkům část svých příjmů na státních daních, tyto příjmy nemají charakter dotací ze státního rozpočtu.
Právní předpisy:
- zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů,
- zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů,
- zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů
- zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní), ve znění pozdějších předpisů
Následující