Evropské typy právnických osob Evropské typy právnických osob Přehled – prameny I •1. Evropské hospodářské zájmové sdružení (z.č. 360/2004 Sb., o evropském hospodářském zájmovém sdružení) •2. Evropská společnost (z.č. 627/2004 Sb., o evropské společnosti) •3. Evropské družstvo (z. č. 307/2006 Sb., o evropské družstevní společnosti) •(4. Evropská vzájemná společnost) •(5. Evropská soukromá společnost) •(6. Evropský spolek) •(7. Evropská nadace(European Foundation - příprava) Evropské typy právnických osob Přehled – prameny II •Literatura: •Bělohlávek, A, Nová právní forma obchodní společnosti v ekonomice EU – „EWIW“. Právní rádce, č. 1, 1999, s. 17n. •Dědič,J.-Čech, P., Evropské právo společností včetně úplného znění předpisů komunitárního práva, 1. vydání, Nakl. Polygon, 2004 Evropské typy právnických osob Přehled – prameny III •Petr, M., Evropská společnost, 1. a 2. část, Právní rozhledy, č. 2, 3/2005, s. 69-76, s. 107n. •Petr, M., Evropské hospodářské zájmové sdružení, Právní rozhledy, č. 16/2004, s. 591n. •Dvořák, T., Osobní obchodní společnosti ve světle rekodifikace českého obchodního práva. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2012, s. 405n. Obecná charakteristika •Důvody úpravy: -národní překážky spolupráce PO -harmonizace jako nedostatečné řešení -cesta k unifikaci -potřeba globální ekonomické konkurence (mj. velikost obchodních společností) •Způsoby řešení: -Jednotná úprava -Nezávislost na národních právních řádech (není absolutní) •Překážky: -Neshoda o vnitřním uspořádání orgánů společnosti (monistický-dualistický model) -Účast zaměstnanců na společnosti -Národní specifika mj. u spolků, evropské s.r.o. a nadací. • Vazba evr. PO na český OZ •§ 1 odst. 4 zák. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech: •Evropská společnost, evropské hospodářské zájmové sdružení a evropská družstevní společnost se řídí ustanoveními tohoto zákona v rozsahu, v jakém to připouštějí přímo použitelné předpisy Evropské unie upravující evropskou společnost, evropské hospodářské zájmové sdružení a evropskou družstevní společnost (=princip delegace) 1. Evropské hospodářské zájmové sdružení •Příprava a přijetí evropské úpravy: •Prvý návrh Komise o vytvoření evropského kooperačního sdružení z 21.12.1973 •Druhý, upravený návrh z 12.34.1978 •Konečný návrh Nařízení rady pod č. 2137/85 –publikován 25.7.1985 –v Official Journal 31.7.1095 –účinnost nařízení 1.7.1985 1.Evropské hosp.zájmové sdružení •Prameny úpravy: -Evropská úprava - primární: -Primární právo EU (zakládací a navazující smlouvy a smlouvy o přistoupení jednotlivých států k EU -Nařízení Rady (EHS) č. 2137/85 o evropském hospodářském zájmovém sdružení -Česká úprava - sekundární: z.č. 360/2004 Sb., o evropském hospodářském zájmovém sdružení, účinnost dnem vyhlášení (dnem vstupu ČR do EU) -2 podoby působení sekundární úpravy: -Kde to stanoví Nařízení (čl. 35 likvidace, čl. 36 insolvenční řízení) -V případě, kdy Nařízení neupravuje vůbec nebo počítá s národní právní úpravou (členské státy mohou přijímat předpisy stran EHZS, pokud nejsou v rozporu s obsahem a účelem Nařízení) -Rozdíl od úpravy ES a EDS: odchýlit je možné jen pokud to N. přikazuje nebo umožňuje - terciální prameny: smlouva o EHZS (může se odchýlit od N., pokud to N. nezakazuje nebo z něj neplyne něco jiného) - - • • 1. Evropské hospodářské zájmové sdružení – pokrač. •Základní charakteristika: •EHZS první forma evropské obchodní společnosti •Sondáž přijetí a fungování evropských PO •Model: francouzská G.I.E. •Cíl: nikoli přímo tvorba zisku, ale podpora hospodářské činnosti členů (blízké dřívějšímu českému zájmovému sdružení PO podle § 20f-20j OZ 1964) • 1. Evropské hospodářské zájmové sdružení – pokrač. 2 •České řešení: –Obchodní společnost –Osobní povahy –Přizpůsobení české v.o.s. (viz zák. 90/2012 Sb.) –Právnická osoba –Vždy podnikatel (§ 3/1 zák. o EHZS) –Státní příslušnost – teorie sídla (čl. 2/1 N.) –Zvláštní omezení (proti zneužití; např. nesmí zaměstnávat více než 500 zaměstnanců) 2. Evropská společnost •Evropská úprava: -nařízení Rady č. 2157/2001 o statutu evropské společnosti -Směrnice Rady č. 2001/86/ES o účasti zaměstnanců na evropské akciové společnosti (oba předpisy publikovány v částce L 294 Official Journal) -Česká úprava: -z.č. 627/2004 Sb., o evropské společnosti, účinnost 4.10.2004 - 2. Evropská společnost II •Též Societas Europea •Na založení se mohou podílet jen PO ve formě a.s. a s.r.o. •Je PO, kapitál rozdělen na akcie •Min. upsaný kapitál 120 tis. EUR • 2. Evropská společnost III •Vznik: –fúzí (pouze a.s., min. 2 spol. podléhají různým právním řádům) –Vytvořením holdingu a.s. a s.r.o.– nezanikají zakl. společnosti –Založení dceřinné společnosti – založit mohou obch. spol. a jiné PO upsáním akcií –Přeměnou akciové společnosti s dceřinou spol. podléhající jinému právnímu řádu – dochází ke změně právní formy (lze i opačně: SE – a.s. – 2. Evropská společnost IV •Organizační struktura –Valná hromada –Monistický •Správní orgán (správní rada) –nebo dualistický model: •Řídící orgán (představenstvo + dozorčí orgán (dozorčí rada) • 3. Evropské družstvo •Evropská úprava: •nařízení Rady č. 1435/2003 o evropském družstvu •Česká úprava: •z. č. 307/2006 Sb., o evropské družstevní společnosti, účinnost 18.6.2006 • 4. Evropská vzájemná společnost •Přípravná fáze 5. Evropský spolek •Přípravná fáze 6. Evropská nadace • Předpokládalo se, že právním základem pro statut by mohl být článek 95 či článek 308 Smlouvy o ES. Statut by neobsahoval příliš detailní ustanovení, ale – narozdíl od statutu evropské společnosti a jiných evropských forem společností - by v něm byla řešena také otázka daní. Stadium projednávání: Evropská komise v průběhu léta 2007 vyhlásila veřejnou zakázku na vypracování studie proveditelnosti. • Studie předložena. V současné době je posuzován návrh nařázení. 6. Evropská nadace – pokrač. •V únoru 2012 EK projednala návrh nařízení o Fundatio europea a postoupila jej členským státům k zaujetí stanovisek •Současný stav projednávání naráží na překážky ze strany členských států-příklad: •Výsledky srovnávací studie EFC z r. 2011: •(data z 27 členských států EU, Švýcarska, Ukrajiny a Turecka) -VE VŠECH ZEMÍCH (100 %) – VEŘEJNĚ PROSPĚŠNÝ ÚČEL (public benefit purpose) -V PŘIBLIŽNĚ V 60% PŘIPADÁ V ÚVAHU I SOUKROMĚ PROSPĚŠNÝ (any lawful purpose) (např. Bel, Bul, Cyp, Dan, Est, Fin, Něm, Rak, Švý, Švéd, Maď, Ita, Lot, Mal, Niz, Tur, Ukr.) • 6. Evropská nadace – pokrač. •Podmínky pro evropskou regulaci v primárním unijním právu: -SMLOUVA O FUNGOVÁNÍ EU - čl.54 odst. – vyřazuje neziskové organizace (společnosti s výjimkou neziskových organizací), na druhé straně • -JUDIKATURA SOUDNÍHO DVORA EU naopak neziskové organiuace do práva EU zahrnuje: •Centro di Musicologia Walter Stauffer v. Finanzamt München für Körperschaften (2006), C 386/04 – pronájem nemovitostí, problematika volného pohybu kapitálu a svoboda usazování nadací •Hein Persche v. Finanzamt Lüdenscheid (2009), C 318/07 - přeshraniční darování, nediskriminace • Obsah návrhu evropské nadace nPrincip proporcionality a subsidiarity nZÁKLADNÍ RÁMEC: -NADNÁRODNÍ PRÁVNÍ FORMA – „EVROPSKÁ PRÁVNICKÁ OSOBA -VOLITELNÝ NÁSTROJ, PARALELNÍ EXISTENCE VEDLE VNITROSTÁTNÍCH ÚPRAV -VEŘEJNĚ PROSPĚŠNÝ ÚČEL -„EVROPSKÝ PRVEK“ –PŘESHRANIČNÍ PŮSOBNOST -MINIMÁLNÍ ZÁKLADNÍ KAPITÁL •- ROVNOCENNOST VNITROSTÁTNÍM VP NADACÍM, DÁRCŮM, BENEFICIENTŮM • Společné principy činnosti evropských PO navenek II •Oprávnění jednat – vždy jako zastupování •PO ve stavu zrodu – je třeba dodatečné schválení PJ právnickou osobou po vzniku •Členové řídících orgánů (1 nebo více – pak kolektivně – lze vyloučit stanovami) mohou jednat jménem PO s třetími osobami •Exces –mimo pravomoci člena orgánu nezavazuje PO –Mimo předmět činnosti PO – s výj. předch. zavazuje (čl. státy mohou stanovit jinak) • Společné principy činnosti řídících a kontrolních orgánů •Řídící orgány dual. systém: –Řídící rada (evr. vzáj. spol., evr. družstvo, SE) –Výkonný výbor (evr. spolek) •Řídící orgány mon. systém: –Správní rada •Kontrolní orgán (jen dual. systém): –Dozorčí rada (jen evr. družstvo, evr. vzáj. společnost, SE) • Účast zaměstnanců na řízení •2 způsoby: –Model spolurozhodování –Systém informací a konzultací –