Úvod do managementu Management – BV204Zk Blok 1 – první část Management osobní vs. všeobecný •Osobní management •„řízení“ sebe sama – jsme odpovědni za své jednání •plánování •komunikace •osobní (rodinný) rozpočet •chování (v souladu s právem, morálkou), atd. •Všeobecný management •„řízení“ např. pracovních týmů, obchodních společností, sportovních týmů, atd. •strategický management •finanční management •management lidských zdrojů (HR) •krizový management •management kontroly (a jakosti), atd. • • • Všeobecný management – modelový subjekt „řízení“ •Úkol 1: •Vytvořte si koncept jednoduché obchodní společnosti. Ujasněte si, čím se bude zabývat. Rozdělte její činnost do středisek (např. výroba, nákup, prodej, ekonomické oddělení, atd.). •Uvažujte nad množstvím zaměstnanců, nad množstvím výstupů (vyrobených výrobků, poskytnutých služeb). Udělejte si zatím jen rámcovou představu o zdrojích financování, očekávaných provozních nákladech a výnosech. •V této fázi se soustřeďte zejména na základní ideu činnosti, rozdělení do středisek, základní procesy. •Pracujte minimálně se třemi středisky a 15 zaměstnanci. • Základní koncept modelové společnosti •Čím se společnost zabývá? •Do jakých středisek je vaše společnost rozdělena? •Kolik zaměstnanců je v každém ze středisek? •Kdo je řídí? •Kdo dohlíží na procesy mezi jednotlivými středisky? Pár slov k prostředí, ve kterém vaše modelová společnost existuje I •Tržní mechanismus •nabídka •poptávka •cena • •Funkce peněz •prostředek směny •účetní jednotka •uchovatel hodnoty •Cenové regulace? •Stimulace nabídky/poptávky? Pár slov k prostředí, ve kterém vaše modelová společnost existuje II •Hospodářská politika státu •Souhrn cílů, opatření a nástrojů, jimiž stát kontroluje a ovlivňuje ekonomický vývoj • •Fiskální politika •Týká se státního rozpočtu •Příjmová stránka – zejména daně • •Monetární (měnová) politika •Snaha o cenovou stabilitu, ovlivňování množství peněz v oběhu •Stanovování klíčových sazeb, které prostřednictvím transmisního mechanismu ovlivňují agregátní poptávku, a potažmo výši inflace Všeobecný management – modelový subjekt „řízení“ •Úkol 2: •Vaše společnost prosperuje, obraty rostou, zvyšujete produkci o cca 100%. •Uvažujte nad zřízením nových středisek, případně nad členěním těch stávajících. Dále uvažujte nad rozšířením pracovní síly a nad změnou struktury managementu. •Uvažujte nad tím, zdali některé služby/produkty, které jste kupovali, si můžete začít vyrábět sami. • Společnost po rozšíření produkce •Učinily jste nějaké změny ve struktuře? •Přibyla nová střediska? •Změnili jste strukturu managementu? •Jak probíhá komunikace mezi středisky? Příklady organizace středisek a vedení Zdroj: Vágner, I. 2006 Výhody: -Vedení má více času na plánování a rozhodování -Vedení může lépe poznávat práci podřízených -Účinnější koordinace a kontrola -Lepší „obrázek“ fungování celku - Nevýhody: -Sklon k detailnímu vedení lidí -Přehnaná kontrolní činnost -Centralizace v rozhodování -Nebezpečí zkreslování informací při velkém stupni úrovní Příklady organizace středisek a vedení Zdroj: Vágner, I. 2006 Výhody: -Menší počet organizačních úrovní, stupňů řízení -Účelná decentralizace kompetencí -Předpoklady pro širší iniciativu zdola -Rychlejší rozhodování Nevýhody: -Přetěžování vedení -Menší možnost neformálního kontaktu vedení -Možnost povrchnějšího vnímání problémů jednotlivých středisek vedením - Všeobecný management – modelový subjekt „řízení“ •Úkol 3: •Nyní uvažujte nad kvalitou produkce společnosti. Stanovte, kdo kontroluje kvalitu jednotlivých výstupů. Uvažujte nad tím, kdo kontroluje kvalitu činnosti kontrolora. •Zamyslete se nad tím, kdo bude vyhodnocovat výstupy kontrolora. • Kontrola kvality •Kdo je odpovědnou osobou za kontrolu kvality? •Kdo dohlíží na činnost kontrolora? •Kdo vyhodnocuje výstupy kontrolora? Všeobecný management – modelový subjekt „řízení“ •Úkol 4: •Uvažujte nad osobností vedoucího (managera) jednotlivých středisek, popř. celé společnosti. • •Zamyslete se nad následujícími otázkami: •Jaké by měl mít charakterové rysy? Jaké by měl mít odborné vzdělání? •Upřednostňujete vzdělání či zkušenosti? •Měl by být více zaměřený na úkol (např. navýšení produkce) či na komunikaci? •Nějaké další specifické vlastnosti? • • Způsoby vedení •Autoritativní styl •Demokratický styl •Laissez-faire styl Otázky? • •Děkuji za pozornost • • •JUDr. Johan Schweigl, Ph.D. •Johan.Schweigl@law.muni.cz