Fondy EU Evropské finanční právo • Eva Tomášková eva.tomaskova@law.muni.cz J Výsledek obrázku pro EU kemel •Zdroj: Kemel, M. Rozpad EU [cit. 2017-03-25]. Dostupné z: https://kreslenyvtip.cz/miroslav-kemel/3609 Fondy EU lZákladní cíl politiky Evropské integrace: lpostupné vyrovnávání ekonomické úrovně zemí Evropského společenství a rozvoj regionů a dalších jednotek územní samosprávy v EU vedoucí k posílení hospodářské a sociální soudržnosti. l lEvropský fond pro regionální rozvoj (EFRR/ERDF) lEvropský sociální fond (ESF) lFond soudržnosti (FS) lEvropský zemědělský fond pro rozvoj venkova (EAFRD) lEvropský námořní a rybářský fond (EMFF) lOstatní fondy lFond solidarity lEvropský fond pro pro přizpůsobení se globalizaci l l l Strukturální fondy lZákladním nástrojem strukturální a regionální politiky: lstrukturální fondy - snaží se vyrovnávat rozdíly v rozvoji jednotlivých regionů Evropské unie. l lVycházejí z 3 cílů regionální politiky lCíl Konvergence lsbližování ekonomické úrovně lspadají všechny regiony v ČR kromě Prahy lCíl Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost lspadá pouze Praha lCíl Evropská územní spolupráce lzahrnuje regiony u hranic l l Strukturální fondy lEvropský fond pro regionální rozvoj (ERDF), l cíl modernizace a posilování hospodářství lPodpora investičních projektů v oblasti infrastruktury (výstavba železnic a silnic, odstraňování ekologických zátěží, budování stokových systémů, rozvoj a obnova sportovních areálů, rekonstrukce kulturních památek, výsadba regenerační zeleně, zavádění služeb elektronické veřejné správy apod. lEvropský sociální fond (ESF) lpodpora aktivit v oblasti zaměstnanosti a lidských zdrojů lPodpora neinvestičních projektů (rekvalifikace nezaměstnaných, speciální programy pro osoby ze zdravotním postižením, děti, mládež, etnické menšiny a další znevýhodněné skupiny obyvatelstva, vytváření inovativních vzdělávacích programů pro zaměstnance, rozvoj vzdělávacích programů apod. l l Strukturální fondy lPodmínky pro čerpání prostředků ze strukturálních fondů: lmusí být určeny na národní či regionální orgány zodpovědné za řízení rozvojových programů a přímo pro předložené a odsouhlasené projekty ltyto prostředky jsou nevratné l l lZ takových prostředků jsou financovány i tak zvané Iniciativy společenství: lpřeshraniční spolupráce lekonomické konverze uhelných regionů a regionů s hutnickým či zbrojním průmyslem, lekonomické diversifikace území zaměřených na textilní a oděvní průmysl lrozvoj malého a středního podnikání v problémových regionech latd. Řízení strukturálních fondů lV každém státě EU povinně zřízeny řídící a platební orgány lŘídící orgány v ČR – příslušná ministerstva (plní v některých případech rovněž funkci platební jednotky) lPlatební orgány v ČR – Ministerstvo financí (plní i další povinnosti) l lFinanční kontrola je prováděna na základě zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě, ve znění pozdějších předpisů lRealizuje Ministerstvo financí –spolupracuje s útvary interního auditu na jednotlivých úrovních veřejné správy a metodicky řídí jejich činnost lEvropská komise (dle mezinárodních smluv a předpisů EU) l l J Výsledek obrázku pro EU kemel •Zdroj: Kemel, M. Rozpad EU [cit. 2017-03-25]. Dostupné z: https://kreslenyvtip.cz/miroslav-kemel/3609 Investiční fondy lFond soudržnosti (FS) - Kohezní fond lje určen na podporu rozvoje chudších států, nikoli regionů ljsou z něj podporovány investiční (infrastrukturní) projekty, avšak jen se zaměřením na dopravní infrastrukturu většího rozsahu (např. transevropské sítě), ochranu životního prostředí a na oblast energetické účinnosti a obnovitelných zdrojů energie. lEvropský zemědělský fond pro rozvoj venkova (EAFRD) lfinanční nástroj na podporu rozvoje venkova vycházející ze společné zemědělské politiky EU lzvýšení konkurenceschopnosti zemědělství a lesnictví, zlepšení životního prostředí a krajiny nebo kvality života ve venkovských oblastech a diverzifikace hospodářství venkova lEvropský námořní a rybářský fond (EMFF) lnástroj na podporu rybolovu vycházející ze společné rybářské politiky EU. lvyšší konkurenceschopnost a ochrana životního prostředí lmořský i vnitrozemský rybolov (např. odbahňování rybníků), investice na modernizaci zpracovatelského průmyslu, modernizace plavidel, podpory likvidace už nedostačujících plavidel, zlepšování akvakultury apod. l Ostatní fondy lFond solidarity lposkytuje rychlou a flexibilní finanční pomoc při velké přírodní katastrofě lmůže zažádat členský stát, pokud jsou škody vyšší než 0,6 % HDP postiženého státu llze poskytnout pomoc také preventivním opatřením proti přírodním katastrofám lEvropský fond pro přizpůsobení se globalizaci (EGF) lfinancuje projekty na pomoc pracovníkům propuštěným v důsledku globalizace, např. v případě bankrotu velkého podniku či při přemístění továrny mimo území EU, nebo když je v určitém regionu v jednom odvětví propuštěno mnoho lidí najednou. lUrčen pouze pro členské státy J Související obrázek •Zdroj: Kemel, M. Rozpad EU [cit. 2017-03-25]. Dostupné z: https://kreslenyvtip.cz/miroslav-kemel/3609 Fondy ESI lZáměrem EU je, aby zmíněné fondy maximálním možným způsobem přispěly k naplňování Strategie Evropa 2020 (Strategie pro inteligentní a udržitelný růst podporující začlenění) lKaždý členský stát vypracoval Dohodu o partnerství (schvaluje Evropská komise) – zodpovědné Ministerstvo pro místní rozvoj ČR lanalyzuje na základě evropských, národních i regionálních strategických dokumentů současnou socioekonomickou situaci ČR, zdejší disparity, rozvojové potřeby a potenciál ldefinuje priority a očekávané výsledky pro celé programové období 2014-2020 l lAnalýza Evropské komise o financích v EU ukazuje, že ČR je v čerpání strukturálních fondů jednou z nejhorších zemí s využitými 23,5 % všech prostředků lDůvod: nízká profesionalita, nezájem a politikaření celé politické reprezentace l l Horizontální priority ljsou klíčové pro rozvoj společnosti ljdou napříč všemi oblastmi a operačními programy lměly by být respektovány také všemi žadateli o veřejné prostředky l lV programovém období 2014 -2020 musejí programy a projekty dodržovat dvě horizontální priority lrovné příležitosti a nediskriminace la udržitelný rozvoj. l lnesmějí být podpořeny projekty s negativním dopadem na životní prostředí nebo zhoršující postavení znevýhodněných skupin obyvatel. l Rovné příležitosti lJak poznáte, zda jsou v projektu respektovány rovné příležitosti? lZaměstnavatel zaměstnává ve svém podniku zdravotně postižené lSubjekt nabízí sociální služby občanům bez přístřeší lVzdělávacích aktivit se účastní ve stejném poměru ženy stejně jako muži l lČlánek 16 Nařízení Rady (ES) č. 1083/2006 lV užším pojetí: „Členské státy a Komise přijmou vhodná opatření, aby nedocházelo k diskriminaci na základě pohlaví, rasy, etnického původu, náboženského vyznání, světového názoru, zdravotního postižení, věku nebo sexuální orientace.“ lzdůrazněn aspekt zohlednění potřeb osob se zdravotním postižením. lV širším pojetí a se rovné příležitosti vztahují také na další skupiny ohrožené sociálním vyloučením: limigranty a azylanty, dlouhodobě nezaměstnané, osoby s nízkou kvalifikací nebo bez kvalifikace, osoby z obtížně dopravně dostupných oblastí, drogově závislé, propuštěné vězně a absolventy škol. l Udržitelný rozvoj lJak poznáte, zda ve svém projektu respektujete udržitelný rozvoj? lPořízení nových technologií šetrnějších k životnímu prostředí. lOrganizace vzdělávacích kurzů s tématikou ochrany životního prostředí lZáměr pořídit si energeticky úsporné zdroje energie l lČlánek 17 Nařízení Rady (ES) č. 1083/2006 lV užším pojetí jsou cíle fondů sledovány v rámci zásad udržitelného rozvoje a prosazování cíle Společenství chránit životní prostředí a zlepšovat jeho kvalitu. lV širším pojetí se udržitelný rozvoj chápe jako dosahování rovnováhy mezi ekonomickou, sociální a environmentální oblastí. l Programové období 2014 - 2020 lje v souladu s rozpočtovým rámcem EU pro roky 2014-2020 lje významně redukován počet operačních programů z 24 (předchozí období) na 8 lfondy EU zahrnují celou škálu nástrojů finanční pomoci. Slouží především k: lpodpoře hospodářského růstu členských zemí EU la snižování sociálních a ekonomických nerovností mezi státy a regiony l lČR může čerpat prostředky ve výši téměř 24 miliard eur. lhttp://www.strukturalni-fondy.cz/getmedia/fe43f9e7-ff58-4a20-91bc-9556c92847b5/Abeceda_nahled-3.pn g lhttp://www.mfcr.cz/cs/zahranicni-sektor/hospodareni-eu/prostredky-alokovane-pro-cr/programove-obdo bi-2014-2020 lhttp://www.mfcr.cz/cs/zahranicni-sektor/hospodareni-eu/pozice-cr-vuci-rozpoctu-eu/2016/cista-pozic e-cr-ve-vztahu-k-rozpoctu-eu-25720 lhttp://www.mfcr.cz/cs/aktualne/tiskove-zpravy/2017/cr-ziskala-v-roce-2016-o-79-mld-vice-27395 l l l J Výsledek obrázku pro EU kemel •Zdroj: Kemel, M. Rozpad EU [cit. 2017-03-25]. Dostupné z: https://kreslenyvtip.cz/miroslav-kemel/3609 Regionální politika lPokud jsou příliš velké rozdíly v ekonomické a sociální úrovni mezi regiony, pak obyvatelé méně rozvinutých regionů považují tyto rozdíly za nespravedlivé a přisuzují ji špatně realizované politice vlády, regionů, měst a obcí. lJe nutné ji realizovat nejen v období ekonomického růstu, ale i v dobách ekonomické stagnace či recese. lPři recesi jsou postiženy regiony s převahou odvětví náchylných ke stagnaci stagnaci l= je nutné realizovat dlouhodobou regionální politiku l= nutnost brát ohled rovněž na sociální a politické motivy Základní cíle regionální politiky lHlavní cíle: snížení mezi regionálních rozdílů lv nezaměstnanosti, lv průměrných příjmech, lsblížení úrovně HDP v přepočtu na jednoho obyvatele apod. l lDílčí cíle: přispívat k dosažení hlavních cílů lpovzbudit podnikatelské aktivity v regionu, lzlepšit vybavenost regionu technickou infrastrukturou, lpovzbudit bytovou výstavbu v regionu, lzlepšit spojení regionu s ostatními oblastmi apod. l lZ těchto cílů by měly být odvozovány nástroje regionální politiky lzainvestování regionu, tedy vybavení oblasti příslušnou technickou infrastrukturou lpřitažení kapitálu, podnikatelských aktivit do oblasti, stimulaci využití vnitřních rozvojových zdrojů, ldosídlení oblasti a stabilizaci obyvatelstva v oblasti l Nástroje regionální politiky lurčité zvýhodněné podmínky při alokaci do vymezených regionů, např. o zvýhodněné úvěrové podmínky, zvýhodněné daňové sazby, investiční dotace lOsvědčený nástroj: zvýhodněné úvěrové podmínky lProblematický nástroj: daňové úlevy ldošlo k tomu, že podniky za normálních podmínek, tedy po uplynutí doby, kdy jim byly daně zcela nebo částečně odpuštěny, nebyly konkurenceschopné. lprojevilo se také spekulativní chování, kdy jejich zájem o fungování v regionu se po uplynutí poskytovaných výhod ztratil. lJe třeba, aby nástroje byly vztaženy k cílům - např. k tvorbě nových pracovních míst, jinak může vstoupit podnik, který bude využívat vyspělé technologie, ale nedojde ke zvýšení zaměstnanosti l Nástroje zaměřené na obyvatelstvo lTýkají se různých finančních podnětů zaměřených na: lstabilizaci obyvatelstva lRegiony s obtížnými klimatickými podmínkami lRegiony se specifickými přírodními podmínkami lPodpora aktivit vhodných pro tato území (turistika, agroturistika, ekologické zemědělství) ldosídlení. lRegiony se specifickými přírodními podmínkami lPohraničí lNástroje stejné u stabilizace obyvatelstva + zvýhodněné podmínky při získávání úvěru na pořízení bydlení lje nutné respektovat nezbytnou aktivitu především těch lidí, kteří v daném regionu žijí lmeziregionální rozdíly lze překonat pouze tehdy, když je to i přáním samotných obyvatel zaostalého regionu, např. výstavba dálnice, podpora cestovního ruchu Principy financování projektů regionální politiky lprincip koncentrace lkoncentrace úsilí, kdy prostředky jsou využívány pouze k realizaci projektů, podle předem stanovených cílů lprostředky jsou nacíleny do regionů s největšími problémy a jsou přidělovány na projekty maximálně napomáhajících řešení těchto problémů l lprincip partnerství ldochází k navázání velmi úzké spolupráce mezi orgány na všech úrovních lje realizován jak na úrovni vertikální tak horizontální l lprincip programování lprostředky fondů jsou programově vkládány do víceletých a více oborových programů, jejichž vypracováním jsou pověřeny vlády jednotlivých členských zemí lpři udělování prostředků je důraz kladen na maximální komplexnost řešení problémového regionu l l Principy financování projektů regionální politiky lprincip adicionality (doplňkovosti) lprostředky fondů mají pouze doplňovat investice vynakládané jednotlivými státy a výdaje by měly přitom vykazovat mírně rostoucí tendenci l lprincip monitorování a vyhodnocování lpřed schválením konkrétního projektu musí být podrobně vyhodnoceny jeho dopady ldůraz se klade na průběžné monitorování realizace a následné zhodnocení projektu l lprincip solidarity lprolíná se celkovou koncepcí regionální politiky a obnáší zásadu společné podpory vyspělejších zemí ve prospěch zemí méně vyspělých l lprincip subsidiarity lje základním principem, na němž je založena celá evropská integrace lznamená nutnost realizovat jednotlivé akce na co nejnižší úrovni rozhodování lv rámci regionální politiky se tento princip uplatňuje při výběru projektů k realizaci a jejich následné kontrole příslušnými národními orgány J Související obrázek •Zdroj: Kemel, M. Rozpad EU [cit. 2017-03-25]. Dostupné z: https://kreslenyvtip.cz/miroslav-kemel/3609 Strategie regionálního rozvoje ČR 2014 - 2020 lsoučástí je strategická vize regionálního rozvoje, kde ČR chce být: lplnoprávným, ekonomicky výkonným členem EU s parametry blížícími se průměru EU ve všech základních kritériích (HDP na obyvatele, zaměstnanost, sociální zabezpečení apod.) - nechce již uplatňovat nárok na podporu pro zaostalé regiony lse způsobem a kvalitou života odpovídajícími naší historické tradici a postavení ČR v Evropě lStrategie zahrnuje: lpodrobnou analýzu regionálních rozdílů v ČR (zejména na úrovni obcí s rozšířenou působností, jejíž závěry se odrážejí v návrzích cílů, priorit a konkrétních opatření definovaných pro potřeby regionálního rozvoje) lImplementační část nastavuje systém realizace regionálního rozvoje v rovině řídící i koordinační a monitorovací na centrální/sektorové i regionální úrovni po stránce instrumentální (nástrojové), institucionální a zdrojové. l Hlavní cíle Strategie regionálního rozvoj 2014 -2020 lRegionální konkurenceschopnost lmá se dosahovat zejména v metropolitních a rozvojových oblastech lvychází z ekonomického pilíře lje zaměřena na území s dostatečným potenciálem na realizaci stanovených cílů a zahrnuje klíčová témata inovací, spolupráce podnikatelského sektoru s výzkumnými a vývojovými pracovišti, zvýšení kvality vysokoškolského vzdělávání, flexibility pracovního trhu reagujícího na místní potřeby a dostatečné a kvalitní infrastruktury dopravní i technické, která je základní podmínkou pro rozvoj konkurenceschopnosti daného území. l lÚzemní soudržnost lpodpora všech typů území ČR lvychází ze sociálního pilíře lmá zmírňovat sociální disparity v území a mezi hlavní témata patří infrastruktura veřejných služeb, podpora integrace sociálně vyloučených a sociálním vyloučením ohrožených skupin obyvatelstva, částečně pak kultura, cestovní ruch a bydlení a v periferních územích také podpora lokální ekonomiky l Hlavní cíle Strategie regionálního rozvoj 2014 -2020 lEnvironmentální udržitelnost lvychází z environmentálního pilíře lmá přispět ke zlepšení životního prostředí a života obyvatel v něm a soustřeďuje se především na odstraňování ekologických zátěží, omezování vlivu dopravy na krajinu, lepší hospodaření s přírodními zdroji a využívání moderních technologií ve vodním i odpadovém hospodářství., prevence a případná likvidace škod při živelních pohromách l lVeřejná správa a spolupráce lmusí vytvářet legislativní i administrativní základnu a podporovat výše uvedené cíle ldůraz provázání různých cílů např. trh práce, vzdělávání, infrastruktura atd. l l J Související obrázek •Zdroj: Kemel, M. Rozpad EU [cit. 2017-03-25]. Dostupné z: https://kreslenyvtip.cz/miroslav-kemel/3609 Budoucí operační programy lPři tvorbě budoucích operačních programů je nově velký důraz kladen na: lnastavování intervenční logiky lprincip tematické koncentrace lnastavování indikátorů v souladu s požadavky Evropské komise. l lJednou ze základních podmínek nutnou pro schválení nových operačních programů ze strany Evropské komise je také příprava Strategie inteligentní specializace – cíl lidentifikovat lokální konkurenční výhodu lmaximalizovat využití regionálního potenciálu v určité oblasti, která je pro region jedinečná. lGestorem přípravy tzv. Národní Strategie inteligentní specializace ČR (Národní RIS 3 strategie) je Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Zdroje lEvropské strukturální a investiční fondy [online]. Praha: Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, [cit. 2016 -05-25]. Dostupné z http://www.strukturalni-fondy.cz/cs/Fondy-EU/2014-2020 l lMinisterstvo pro místní rozvoj ČR, Evropské strukturální a investiční fondy [online]. Praha: Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, [cit. 2016 -12-13]. Dostupné z http://www.mmr.cz/cs/Podpora-regionu-a-cestovni-ruch/Regionalni-politika l lMinisterstvo financí ČR [online]. Praha: Ministerstvo financí ČR, [cit. 2017 -03-25]. Dostupné z lhttp://www.mfcr.cz/cs/zahranicni-sektor/hospodareni-eu/prostredky-alokovane-pro-cr/programove-obdo bi-2014-2020 l lMinisterstvo financí ČR [online]. Praha: Ministerstvo financí ČR, [cit. 2017 -03-25]. Dostupné z lhttp://www.mfcr.cz/cs/zahranicni-sektor/hospodareni-eu/pozice-cr-vuci-rozpoctu-eu/2016/cista-pozic e-cr-ve-vztahu-k-rozpoctu-eu-25720 l l l Úkol lPráce ve skupině: Vybrat a zhodnotit 1 operační program lhttps://www.strukturalni-fondy.cz/cs/Fondy-EU/2014-2020/Operacni-programy Děkuji za Vaši pozornost. J Miroslav Kemel č.2078 - •Zdroj: Kemel, M. Rozpad EU [cit. 2017-03-25]. Dostupné z: https://kreslenyvtip.cz/miroslav-kemel/3609