Veřejné finance Rozpočet EU •Eva Tomášková •eva.tomaskova@law.muni.cz •Katedra finančního práva a národního hospodářství Rozpočtová soustava lTři pojetí: lSoustava orgánů a institucí, které se starají o tvorbu, rozdělování, použití a kontrolu hospodaření veřejných peněžních fondů. l lStruktura peněžních fondů a vztahů mezi těmito peněžními fondy. l lOznačuje soubor institucí a orgánů, peněžních fondů, jejich vzájemných vztahů a pravidel fungování. l Struktura rozpočtové soustavy lZávisí na členitosti veřejné správy lMusí být vydefinováno daňové určení l J Miroslav Kemel č.3986 - Rozpad EU •Zdroj: Kemel, M. Rozpad EU [cit. 2017-03-25]. Dostupné z: https://kreslenyvtip.cz/miroslav-kemel/3609 Struktura veřejných rozpočtů lSoustava veřejných rozpočtů lnadnárodní rozpočet l lústřední rozpočet l lrozpočty jednotlivých celků územní samosprávy l lrozpočty neziskových organizací působících ve veřejném sektoru l lMimorozpočtové fondy (státní fondy a tzv. mimorozpočtové parafiskální fondy) l Veřejný rozpočet lKaždý veřejný rozpočet je: lupraven předpisem, lsamostatně sestavován a schvalován, lmá vlastní, zákonem stanovenou, příjmovou základnu, která mu zajišťuje částečnou nezávislost. l J Miroslav Kemel č.3157 - •Zdroj: Kemel, M. Rozpad EU [cit. 2017-03-25]. Dostupné z: https://kreslenyvtip.cz/miroslav-kemel/3609 Ekonomické hledisko VR lVeřejný rozpočet: lsdružuje a rozděluje převážně veřejné prostředky k zajištění veřejných statků. l lVeřejné prostředky: lbyly získány především na základě principů nenávratnosti, neekvivalentnosti a nedobrovolnosti, lrozhoduje se o nich veřejnou volbou, lpodléhají veřejné kontrole. l lNeefektivnost provázející veřejné rozpočty: lalokační neefektivnost, lneefektivnost z důvodu vracení finančních prostředků. l Legislativní hledisko VR l„Pojmem "veřejné rozpočty centrální úrovně" se rozumí státní rozpočet, státní fondy, Fond národního majetku, Pozemkový fond, fondy zdravotních pojišťoven, fondy organizačních složek státu a státní finanční aktiva.“ l l„Pojmem "veřejné rozpočty územní úrovně" … rozpočty a fondy obcí, krajů a dobrovolných svazků obcí.“ l l § 1 odst. 2, 3 opatření Ministerstva financí č.j. 111/74 200/1997 o rozpočtové skladbě l l„Veřejné rozpočty ČR jsou soustavou státního rozpočtu, rozpočtů krajů a municipalit (místní rozpočty), státní mimorozpočtové fondy, privatizační fondy (FNM a Pozemkový fond) a systém veřejného zdravotního pojištění.“ l l Rozpočtový výhled 2003 – 2006: Koncepce reformy veřejných rozpočtů, Ministerstvo financí 2003 l J Výsledek obrázku pro EU kemel •Zdroj: Kemel, M. Rozpad EU [cit. 2017-03-25]. Dostupné z: https://kreslenyvtip.cz/miroslav-kemel/3609 Pohledy na veřejný rozpočet lVeřejný rozpočet představuje současně: lpeněžní fond, lbilanci, lfinanční plán, lnástroj řízení veřejné politiky. l Veřejný rozpočet = peněžní fond ltok finančních prostředků lje vytvářen, rozdělován a používán na principu: lnenávratnosti, lneekvivalence, lnedobrovolnosti. l lVeřejné příjmy ldaně a poplatky lúvěrový příjem l lVeřejné výdaje lvládní výdaje a transfery l l Veřejný rozpočet = bilance lzahrnuje veškeré běžné a kapitálové příjmy a výdaje, jež jsou postupně přijímány a vydávány l lběžná bilance l lkapitálová bilance l lPo skončení období, na které byl veřejný rozpočet vytvořen, může dojít k: lvyrovnanému rozpočtu, lpřebytkovému rozpočtu (převedením do rezerv), lschodkovému rozpočtu (kryje se z položky účetních rezerv). l Běžná bilance lje rozhodující částí veřejného rozpočtu, l lbilancuje běžné (každoročně se opakující příjmy) a běžné (každoročně se opakující) výdaje, l lnejvětší podíl představují tzv. obligatorní (zákonné či mandatorní) výdaje, ve vyspělých zemích tvoří 2/3 rozpočtu, l lv dlouhodobém horizontu by měla být běžná bilance vyrovnaná, l lpokud je běžná bilance pravidelně schodková je nutné zvážit: lvýši veřejných výdajů ke krytí potřeb veřejného sektoru, lv rámci veřejných výdajů se zaměřit především na výši mandatorních výdajů, lúčinnost fiskální funkce daní, tzn. přezkoumat únosnost daňového zatížení, způsob výběru a správy daní, ztížení daňových úniků atd.). l Kapitálová bilance lbilancuje běžně se neopakující (nejčastěji jednorázové) příjmy a běžně se neopakující (nejčastěji jednorázové) výdaje, l ldíky budoucímu užitku nemusí být příjmy a výdaje kapitálového rozpočtu vyrovnány, l lje teoreticky možné je financovat z návratných zdrojů. l (Tento přístup je ovšem v posledních letech kritizován.) l Veřejný rozpočet = finanční plán lVR jsou sestavovány vždy na jedno rozpočtové období, jenž se shoduje se všemi rozpočty rozpočtové soustavy. l lPři sestavování VR je možné použít metody: lshora-dolů, lzdola-nahoru, lkombinace přístupů (v ČR) lVychází se z empirických hodnot lDoplní se o expertní odhady vývoje l J Výsledek obrázku pro EU kemel •Zdroj: Kemel, M. Rozpad EU [cit. 2017-03-25]. Dostupné z: https://kreslenyvtip.cz/miroslav-kemel/3609 Kvalita veřejného rozpočtu lZávisí na kvalitě jeho odhadu: lpříjmů (daň. výnosů, uživatelských poplatků, správních poplatků, dotací, nedaňových příjmů, nových příjmů), lvýdajů (kapitálových a běžných souvisejících se zajišťováním veřejných statků a peněžních transferů), lvýdajů na financování nových potřeb, lpředpokládané inflace, lnejistot. l Řízený výdajový rozpočet lPoslání příslušného stupně veřejné vlády – je založeno na stanovení cílové kvantity a kvality potřeby a hledání finančních zdrojů, které umožní tuto cílenou potřebu zajistit v určitém časovém horizontu dle charakteru potřeby, l lz akcentování – ze sestavování rozpočtové prognózy, ze které roční rozpočet vychází, l lnepropadávání finančních prostředků. l lMezi přednosti se uvádí zejména: lmotivace k úsporám ve výdajích, lmožnost využít ušetřené finanční prostředky na realizaci nových aktivit, lzjednodušení procesu rozpočtového plánování, lmožnost soustředit se na řešení důležitých úkolů. l Veřejný rozpočet = nástroj veřejné politiky lStabilizační nástroj fiskální politiky: lV případě poklesu výkonnosti ekonomiky může být podpořen ekonomický růst zvýšením veřejných výdajů, l lv době recese se daňoví poplatníci posouvají do pásem s nižším zdaněním, l lv době expanze získávají více zdanitelných prostředků a posouvají se tak do pásem s vyšším zdaněním. l Rozpočtový proces lSestavení návrhu (výkonné orgány státní správy), lprojednání a schválení (volené orgány státní správy), lplnění, lpřípadné schvalování úprav během rozpočtového období, lkontrola plnění. lprůběžná – během rozpočtového období lnásledná – po skončení rozpočtového období l J Miroslav Kemel č.3609 - Rozpad EU •Zdroj: Kemel, M. Rozpad EU [cit. 2017-03-25]. Dostupné z: https://kreslenyvtip.cz/miroslav-kemel/3609 Schéma schvalování ropočtu EU, zdroj: Evropská komise Rozpočtové zásady lZásada každoročního sestavování a schvalování rozpočtu, lzásada reálnosti a pravdivosti rozpočtu, lzásada úplnosti a jednotnosti rozpočtu, lzásada dlouhodobé vyrovnanosti, lzásada efektivnosti a hospodárnosti, lzásada publicity. l lRozpočtové zásady upravuje: lZákon č. 576/1990 Sb. Rozpočtová pravidla republiky a rozpočtová pravidla územních rozpočtů, lZákon č. 218/2000 Sb. Rozpočtová pravidla republiky, lVyhláška MF ČR 323/2002 Sb. o rozpočtové skladbě. l Zásady rozpočtu EU lzásada jednotnosti a správnosti rozpočtu lzásada ročního rozpočtu lzásada vyrovnanosti lpříjmy a výdaje rozpočtu EU musí být vždy vyrovnané, přebytek (je převeden do dalšího finančního období), deficit (v následujícím roce je započítán do výdajů rozpočtu) lzásada zúčtovací jednotky lrozpočet se sestavuje, plní i vyúčtovává v eurech; lzásada obecnosti lcelkové příjmy musí pokrývat celkové položky na platby. Až na výjimky uvedené ve finančním nařízení se všechny příjmy a výdaje vykazují v plné výši bez jakýchkoli vzájemných zápočtů; lzásada specifikace lvýdaje rozpočtu jsou přiřazeny do jednotlivých hlav a kapitol; lzásada řádného řízení lpoužití položek rozpočtu musí být v souladu se zásadami hospodárnosti, účinnosti a efektivity; lzásada transparentnosti l J Výsledek obrázku pro EU kemel •Zdroj: Kemel, M. Rozpad EU [cit. 2017-03-25]. Dostupné z: https://kreslenyvtip.cz/miroslav-kemel/3609 Rozpočet EU lRozpočet EU se horizontálně člení do osmi institucionálních sekcí: lSekce I: Evropský parlament lSekce II: Rada EU lSekce III: Evropská komise lSekce IV: Evropský soudní dvůr lSekce V: Evropský účetní dvůr lSekce VI: Hospodářský a sociální výbor lSekce VII: Výbor regionů lSekce VIII: Evropský ombudsman a Evropský úřad pro dohled nad ochranou dat l lZákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, zejména § 37 l Specifika rozpočtu EU lNejvětší příjmy: lpříspěvky, lčást výnosu DPH, lclo l(Zcela zde chybí příjmy z ostatních daní a z odvodů sociálního pojištění.) l lNejvětší výdaje: lzemědělská politika l Příjmy EU ltradiční vlastní zdroje lzemědělské dávky (tj. cla uvalená na dovoz zemědělských produktů) ldávky z cukru a izoglukózy lcla z obchodu se třetími zeměmi vybraná podle společného celního tarifu lpodíl na dani z přidané hodnoty (DPH) lpodíl z hrubého národního důchodu (HND) členských států lostatní lpoplatky vztahující se k fungování Evropského hospodářského prostoru, poplatky za administrativní činnost institucí, daně z příjmu zaměstnanců institucí ES, pokuty, přebytek rozpočtu z předchozího roku atd. J Miroslav Kemel č.503 - •Zdroj: Kemel, M. Rozpad EU [cit. 2017-03-25]. Dostupné z: https://kreslenyvtip.cz/miroslav-kemel/3609 Vývoj příjmů rozpočtu Vývoj příjmů EU •Zdroj: Euroskop [cit. 10. 10. 2016] Dostupné z: http://www.euroskop.cz Položky na závazky, mil. EUR, ceny roku 2011 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2014-2020 1. Inteligentní růst podporující začlenění 60 283 61 725 62 771 64 238 65 528 67 214 69 004 450 763 1a Konkurenceschopnost pro růst a zaměstnanost 15 605 16 321 16 726 17 693 18 490 19 700 21 079 125 614 1b Hospodářská, sociální a územní soudržnost 44 678 45 404 46 045 46 545 47 038 47 514 47 925 325 149 2. Udržitelný růst: Přírodní zdroje 55 883 55 060 54 261 53 448 52 466 51 503 50 558 373 179 z toho: výdaje související s trhem a přímé platby 41 585 40 989 40 421 39 837 39 079 38 335 37 605 277 851 3. Bezpečnost a občanství 2 053 2 075 2 154 2 232 2 312 2 391 2 469 15 686 4. Globální Evropa 7 854 8 083 8 281 8 375 8 553 8 764 8 794 58 704 5. Správa 8 218 8 385 8 589 8 807 9 007 9 206 9 417 61 629 z toho: správní výdaje orgánů 6 649 6 791 6 955 7 110 7 278 7 425 7 590 49 798 6. Náhrady 27 0 0 0 0 0 0 27 Položky na závazky celkem 134 318 135 328 136 056 137 100 137 866 139 087 140 242 959 988 Jako % HND 1,03 % 1,02 % 1,00 % 1,00 % 0,99 % 0,98 % 0,98 % 1,00 % Položky na platby celkem 128 030 131 095 131 046 126 777 129 778 130 893 130 781 908 400 Jako % HND 0,98 % 0,98 % 0,97 % 0,92 % 0,93 % 0,93 % 0,91 % 0,95 % Dostupné rozpětí 0,25 % 0,25 % 0,26 % 0,31 % 0,30 % 0,30 % 0,32 % 0,28 % Strop vlastních zdrojů jako % HND 1,23 % 1,23 % 1,23 % 1,23 % 1,23 % 1,23 % 1,23 % 1,23 % •Zdroj: Euroskop [cit. 10. 10. 2016] Dostupné z: http://www.euroskop.cz Srovnání výdajů Víceletý finanční rámec - srovnání •Zdroj: Euroskop [cit. 10. 10. 2016] Dostupné z: http://www.euroskop.cz Rozpočet 2017 lhttp://www.consilium.europa.eu/cs/policies/eu-annual-budget/2017/ J Související obrázek •Zdroj: Kemel, M. Rozpad EU [cit. 2017-03-25]. Dostupné z: https://kreslenyvtip.cz/miroslav-kemel/3609 Vývoj celkových výdajů a celkových příjmů EU (% HDP) http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/images/c/c6/Development_of_total_expenditure_and_ total_revenue%2C_2006%E2%80%9314_%28%C2%B9%29_%28%25_of_GDP%29_YB15_II.png Vývoj celkových výdajů a celkových příjmů EU http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/images/a/a1/Development_of_total_expenditure_and_ total_revenue%2C_2006%E2%80%9314_%28%C2%B9%29_%28billion_EUR%29_YB15_II.png J Výsledek obrázku pro EU kemel •Zdroj: Kemel, M. Rozpad EU [cit. 2017-03-25]. Dostupné z: https://kreslenyvtip.cz/miroslav-kemel/3609 Faktory růstu veřejných výdajů lDemografické faktory lVálečné události lInflace, vyšší nákladovost služeb lTechnologické změny lPolitické a sociální vlivy lDemonstrační efekt l l Struktura ČR podle věkových skupin a pohlaví v roce 1930 •Zdroj:http://72.14.207.104/search?q=cache:zZs2sjIL60cJ:nb.vse.cz/~urbanek/VF101PPT/4temaN.ppt+%22F aktory+r%C5%AFstu+ve%C5%99ejn%C3%BDch+v%C3%BDdaj%C5%AF%22&hl=en&ct=clnk&cd=1&client=firefox-a Struktura ČR podle věkových skupin a pohlaví v roce 1990 •Zdroj:http://72.14.207.104/search?q=cache:zZs2sjIL60cJ:nb.vse.cz/~urbanek/VF101PPT/4temaN.ppt+%22F aktory+r%C5%AFstu+ve%C5%99ejn%C3%BDch+v%C3%BDdaj%C5%AF%22&hl=en&ct=clnk&cd=1&client=firefox-a Struktura ČR podle věkových skupin a pohlaví v roce 2030 •Zdroj:http://72.14.207.104/search?q=cache:zZs2sjIL60cJ:nb.vse.cz/~urbanek/VF101PPT/4temaN.ppt+%22F aktory+r%C5%AFstu+ve%C5%99ejn%C3%BDch+v%C3%BDdaj%C5%AF%22&hl=en&ct=clnk&cd=1&client=firefox-a J Výsledek obrázku pro EU kemel •Zdroj: Kemel, M. Rozpad EU [cit. 2017-03-25]. Dostupné z: https://kreslenyvtip.cz/miroslav-kemel/3609 Současné problémy rozpočtu EU 16804-dlouhodoby_rozpoctovy_trend.jpg (609×309) •Zdroj: Euroskop [cit. 10. 10. 2016] Dostupné z: http://www.euroskop.cz 1. Velikost rozpočtu Současné problémy rozpočtu EU http://www.euroskop.cz/gallery/56/16805-rozpoctove_bilance.jpg l2. Rozpočtové bilance členských států lČistá rozpočtová bilance daného státu vyjadřuje rozdíl mezi příspěvky do společného rozpočtu a objemem financí, který z něj daný stát prostřednictvím různých politik a programů získá zpět. l l •Zdroj: Euroskop [cit. 10. 10. 2016] Dostupné z: http://www.euroskop.cz J Související obrázek •Zdroj: Kemel, M. Rozpad EU [cit. 2017-03-25]. Dostupné z: https://kreslenyvtip.cz/miroslav-kemel/3609 Současné problémy rozpočtu EU http://www.euroskop.cz/gallery/56/16803-vyvoj_szp.jpg •2. Rozpočtové bilance členských států l3. Společná zemědělská politika l •Zdroj: Euroskop [cit. 10. 10. 2016] Dostupné z: http://www.euroskop.cz Současné problémy rozpočtu EU l4. Politika hospodářské a sociální soudržnosti lje postavena na solidaritě mezi členskými státy EU a v současné době je jednou z největších výdajových položek společného rozpočtu; lrozšíření EU o země střední a východní Evropy znamenalo pro HDP Unie a její příjmy zvýšení o 5 %, zároveň s sebou ale přineslo i prohloubení rozdílů mezi jednotlivými regiony a nárůst populace o 30 %; lvětšina nových členských zemí patří spíše mezi chudší země Unie, jejichž HND nedosahuje průměru EU - proto představuje toto rozšíření také zvýšení nároků na společný rozpočet, a to především v oblasti strukturální pomoci; l •Zdroj: Euroskop [cit. 10. 10. 2016] Dostupné z: http://www.euroskop.cz Děkuji za Vaši pozornost. J Výsledek obrázku pro EU kemel •Zdroj: Kemel, M. Rozpad EU [cit. 2017-03-25]. Dostupné z: https://kreslenyvtip.cz/miroslav-kemel/3609