Daně a jejich správa – obecná část Petr Mrkývka 2014 Úprava správy daní • •Daňový řád - zákon č. 280/2009 Sb. • •Subsidiární povaha DŘ •Speciální úprava – „daňové“ zákony Daňový řád •Není daňovým kodexem •Obsahuje: 1. právní regulaci správy daní ve funkčním smyslu, 2.obecný daňový proces a 3.řízení před správcem daně . „Daň“ jako předmět správy daní •Peněžité plnění •Zákonem označené za daň, clo nebo poplatek •Jiné peněžité plnění spravované podle DŘ •Peněžité plnění z dělené správy •Rovněž: daňový odpočet, daňová ztráta, jiný způsob zdanění, příslušenství daně (úroky, penále, pokuty, náklady řízení). Platební povinnost z dělené správy Definice správy daní •Správa daní – terminus technicus DŘ •= postup, jehož cílem je správné zjištění a stanovení daní a zabezpečení jejich úhrady •Předmět správy daní – DANĚ sensu largo Správce daně I •Orgán veřejné moci: •a) Správní orgán •b) Jiný státní orgán •Správní orgán: a)Orgán moci výkonné b)Orgán ÚSC c)Jiný orgán s výkonem působnosti v oblasti veřejné správy d)PO nebo FO s výkonem působnosti v oblasti veřejné správy Správce daně II •Orgány Finanční správy ČR: –Finanční úřady a speciální finanční úřad –Odvolací finanční ředitelství –Generální finanční ředitelství •Orgány Celní správy ČR: –Celní úřady –Generální ředitelství cel •Správní orgány •Soudy •Obecní a krajské úřady – Zápatí prezentace •8 Rozlišujte •!!!!!!!!!!!!!!! •Působnost •Příslušnost •Pravomoc •!!!!!!!!!!!!!!! Pravomoc správce daně •a) vede daňová řízení a jiná řízení podle daňového zákona, •b) provádí vyhledávací činnost, •c) kontroluje plnění povinností osob zúčastněných na správě daní, •d) vyzývá ke splnění povinností, •e) zabezpečuje placení daní • •Pravomoc vykonává prostřednictvím úředních osob – zaměstnanců. Zápatí prezentace •10 Zápatí prezentace •11 • Příslušnost správce daně •Věcná •Místní •obecná •zvláštní •fyzické osoby – místo pobytu •právnické osoby - sídlo • •u daní, kde předmětem je nemovitost, místem, kde se nemovitost nachází • •dědictví – zůstavitelův poslední pobyt / dar do ciziny – pobyt/sídlo dárce •poplatky správní a soudní – správce daně oprávněný k provedení zpoplatněného úkonu • •místní poplatky – obec, která poplatek zavedla dle podmínek stanovených ZMP Věcná příslušnost •Hledej!!! •Např. ZFS, ZCS, ZSpP, ZSouP etc. •Ne v DŘ • •Vztahuje se k konkretizovanému předmětu správy a k předmětu řízení Místní příslušnost •Výběr z okruhu věcně příslušných správců daně ve stejném instančním stupni podle místa „sitae“ •Sitace personální, věcná, jiná … časová •Určení obvodu územní působnosti – zákonem, prováděcím normativním správním aktem Zápatí prezentace •14 • •Kolize •v místní příslušnosti, •je-li místně příslušno více správců •Dohoda správců •Správce, který zahájil řízení jako prvý •Spor o příslušnost – nadřízený oběma správcům Kolize v místní příslušnosti •Princip času – řešení ze zákona •Princip nadřízeného arbitra – řešení rozhodnutím společného nadřízeného správce daně •Příklady: FÚ JMK x FÚMSK --- % % •No přece GFŘ • •Jednoduší než v minulosti…. •Proč? •Změna systému správců daní ÚFO x FSČR! Změny v místní příslušnosti •Dožádání § 17 •Delegace § 18 •Atrakce § 19 •Naturální změna § 16 •Relativní omezení obvodem § 15 • Zápatí prezentace •18 • Zápatí prezentace •19 • Osoby zúčastněné na správě daní Daňový subjekt Úřední osoba Osoby třetí svědci a osoby přezvědné jiné subjekty s obligatorní součinností v DŘ státní orgány a orgány obcí správci ručitelé, poddlužníci a plátci působící v rámci zajišťovacího a vymáhacího řízení znalci, auditoři a tlumočníci osoby mající listiny nebo věci potřebné pro DŘ • Úřední osoba •Správce daně není persona •Úřední osoba není orgán • správce daně ≠ úřední osoba Úřední osoba •Zaměstnanec správce daně •Osoba ze zákona či na základě zákona •Vykonává pravomoci správce daně § 11 •Služební průkaz (pokud zákon tak káže) •Zmocnění, plná moc …. (pokud neplatí ↑) •Úřední záznam •Právo vědět kdo je mojí úřední osobou Procesní subjektivita •§ 10 odst. 3 DŘ Subjekty správy daní •Správce daně – úřední osoba •Osoby zúčastněné na správě daní Osoby zúčastněné na správě daní •Adresáti správy daní •Úřední osoba ≠ osoba zúčastněná na správě daní (viz § 6 odst. 2 DŘ) •Kategorie: 1.Daňový subjekt 2.Třetí osoba 3.Zástupce 4.Odborný konzultant Daňový subjekt •Poplatník, plátce …. Zákon •Správci – nejsou daňovými dlužníky; daňová povinnost x daňový dluh •Plátcova pokladna (§ 21) • •Procesní způsobilost § 24 Zástupce •Kategorie: 1.Zákonný zástupce 2.Ustanovený zástupce 3.Zmocněnec 4.Společný zmocněnec 5.Společný zástupce Plná moc •A tvořte! •§ 27 a násl. Odborný konzultant •Jen k daňovému subjektu (zástupci) •Ne osoba třetí • Zásady správy daní •Možná kolize zásad SŘ a DŘ •§262 – Při správě daní se správní řád nepoužije •Priorita zásad SŘ: § 177/1 •Základní zásady činnosti správních orgánů uvedené v § 2 až 8 se použijí při výkonu veřejné správy i v případech, kdy zvláštní zákon stanoví, že se správní řád nepoužije, ale sám úpravu odpovídající těmto zásadám neobsahuje. • •Srovnejte zásady činnosti správních orgánů §2-§8 SŘ a základní zásady správy daní §5 - §9DŘ Zásady § 5 1.Zásada legality 2.Zásada legitimity 3.Zásada proporcionality Zásady § 6 1.Zásada rovnosti 2.Zásada kooperace 3.Zásada edukační (poučení) 4.Zásada vstřícnosti a zdvořilosti (z. etiky) Zásady § 7 1.Zásada včasnosti 2.Zásada procesní ekonomie (z. hospodárnosti) Zásady § 8 1.Zásada volného hodnocení důkazů 2.Zásada legitimního očekávání (z. předvídatelnosti) 3.Zásada materiální / objektivní pravdy Zásady § 9 1.Zásada neveřejnosti a zásada mlčenlivosti 2.Zásada správní aktivity 3.Zásada legitimní kumulace a správy dat LHŮTY A ČAS • Lhůty v daňovém řízení •Zákonné •Správcovské (min. 8 dní, i lhůta kratší než 1 den) • •Počítání lhůt •Zachování lhůt (poslední den lhůty podáno, vč. u jiného věcně příslušného správce) Zápatí prezentace •36 Prodloužení lhůty •Na žádost (výjimky) •U správcovských lhůt napoprvé vždy vyhoví, alespoň o dobu, která v den podání žádosti zbývá do uplynutí původní lhůty •Vázanost žádostí – není možné povolit déle •Mlčení znamená souhlas •„Pozdní“ oznámení nesouhlasu – náhradní delší lhůta (§ 36/3 DŘ) •Prodloužení lhůty pro podání DP (daň. tvrzení; o 3 měsíce, na 10 měsíců) •Bez opr. prostředků • Zápatí prezentace •37 Navrácení lhůty v předešlý stav •Na žádost •Závažný důvod •Do 15 dnů od pominutí důvodu •Max. 1 rok od uplynutí původní lhůty •Ne pro stanovení daně, placení daně a podání daň. tvrzení •Správce daně stanoví nový konec lhůty Zápatí prezentace •38 Počítání lhůt § 33 •Podle týdnů, měsíců, let: den po skutečnosti – den shodný pojmenováním nebo číslem se dnem počátku •Podle dní: den po skutečnosti •So, Ne, +: následující prac. Den •Kratší než den: určující skutečnost • Doručování •Při ústním jednání •Elektronicky •Poštou •Úřední osobou •Jiným orgánem • •Zástupci/subjektu/oběma • •Na adresu pobytu/sídla/místa podnikání • •Uložení po dobu 10 dnů, pak vhození do schránky • •Neúčinnost doručení; Shledá-li správce daně žádost důvodnou, vysloví neúčinnost doručení, jinak žádost zamítne; písemnost se pak považuje za doručenou dnem oznámení rozhodnutí o vyslovení neúčinnosti doručení. Zápatí prezentace •40 Doručování •Veřejnou vyhláškou – na úřední desce •Hromadným předpisným seznamem – zveřejnění formou veřejné vyhlášky Zápatí prezentace •41 Podání •Podání je úkonem osoby zúčastněné na správě daní směřujícím vůči správci daně. • •Podání se posuzuje podle skutečného obsahu a bez ohledu na to, jak je označeno. • •Z podání musí být zřejmé, kdo je činí, čeho se týká a co se navrhuje. Zápatí prezentace •42 Způsob učinění podání • •Podání lze učinit písemně, ústně do protokolu nebo datovou zprávou, která je opatřena uznávaným elektronickým podpisem, nebo která je odeslána prostřednictvím datové schránky. • •Písemná podání a podání ústně do protokolu musí být podepsána osobou, která podání činí. • •Účinky podání má rovněž úkon učiněný vůči správci daně za použití datové zprávy bez uznávaného elektronického podpisu nebo za použití jiných přenosových technik, které je správce daně způsobilý přijmout, pokud je toto podání do 5 dnů ode dne, kdy došlo správci daně, potvrzeno nebo opakováno způsobem uvedeným v odstavci 1; tuto lhůtu nelze prodloužit ani navrátit v předešlý stav. Zápatí prezentace •43 Podání na předepsaných tiskopisech • •Přihlášku k registraci, řádné daňové tvrzení nebo dodatečné daňové tvrzení lze podat jen na tiskopise vydaném Ministerstvem financí nebo na tiskovém výstupu z počítačové tiskárny, který má údaje, obsah i uspořádání údajů shodné s tímto tiskopisem • •Lze tak učinit i datovou zprávou ve formátu a struktuře zveřejněné správcem Zápatí prezentace •44 Místo učinění podání • •Podání se činí u příslušného správce daně. • •Podání, které je učiněno prostřednictvím datové zprávy s využitím dálkového přístupu, se přijímá na technickém zařízení správce daně nebo prostřednictvím datové schránky správce daně. • •Správce daně na požádání potvrdí podání učiněné písemně nebo datovou zprávou. Jde-li o datovou zprávu zasílanou na technické zařízení správce daně, je přijetí podání potvrzeno tímto zařízením s uvedením časového údaje o přijetí této datové zprávy. • •Podání, kterým je zahájeno řízení, může ten, kdo jej učinil, změnit nebo vzít zpět do doby, než je správcem daně vydáno rozhodnutí ve věci. Zpětvzetí podání je však nepřípustné u podání, k němuž je osoba zúčastněná na správě daní povinna buď přímo ze zákona, nebo na výzvu správce daně. Zápatí prezentace •45 Vady podání • •Má-li podání vady, pro které není způsobilé k projednání, nebo vady, pro které nemůže mít předpokládané účinky pro správu daní, vyzve správce daně toho, kdo podání učinil, aby označené vady odstranil podle jeho pokynu a ve lhůtě, kterou stanoví. • •Výzva obsahuje poučení o následcích spojených s neodstraněním označených vad. Zápatí prezentace •46 Postoupení • • •Není-li správce daně, vůči němuž bylo učiněno podání nebo připsána platba, příslušný vést v dané věci řízení, podání nebo platbu neprodleně postoupí příslušnému správci daně a uvědomí o tom podatele. Zápatí prezentace •47 Jednací jazyk • •Při správě daní se jedná a písemnosti se vyhotovují v českém jazyce. • •Překlady • •Tlumočníci Zápatí prezentace •48 Vyloučení úřední osoby • •Úřední osoba je z řízení nebo jiného postupu při správě daní vyloučena pro podjatost, jestliže –a) je předmětem řízení nebo jiného postupu právo nebo povinnost její nebo osoby jí blízké, –b) se v téže věci na řízení nebo jiném postupu podílela na jiném stupni, nebo –c) její poměr k osobě zúčastněné na správě daní nebo k předmětu daně vzbuzuje jiné pochybnosti o její nepodjatosti. Zápatí prezentace •49 Postupy •„Pátračka“ – vyhledávací činnost •Správa registrace •Vysvětlení •Místní šetření •Daňová kontrola •Postup k odstranění pochybnosti (vytýkací řízení) Průběh řízení •Zahájení řízení •Dokazování •Rozhodnutí/zastavení řízení •Opravné a dozorčí prostředky •Výkon Nástroje k zajištění řízení •Doručování •Uložení záznamní povinnosti •Pomůcky a sjednání daně •Předběžná otázka •Předvolání •Předvedení Rozhodnutí •Zásady (§101) •Náležitosti (§102) •Účinnost-právní moc-vykonatelnost •Vady rozhodnutí •Nicotnost • • • Přezkoumávání rozhodnutí •Opravné prostředky •Dozorčí prostředky • • Opravné prostředky •Řádné: odvolání, rozklad •Mimořádné: obnova řízení Dozorčí prostředky •Nařízení obnovy řízení •Nařízení přezkoumání rozhodnutí Správa dat a informací •Zásada mlčenlivost, povinnost mlčenlivosti (§52) •Součinnost – předávání informací •Dohoda o poskytnutí informací •Protokol, úřední záznam •Informační povinnost správce a vůči správci Daňová dokumentace •Protokol – o ústních podáních a jednáních při správě daně (§60 an.) •Úřední záznam – o úkonech (§63) •Spis (§64 an. •Daňová informační schránka (§69) • • • • • • •Děkuji za pozornost Zápatí prezentace •62