Integrovaná prevence a omezování znečisťování (IPPC) Jana Dudová Principy minimalizace znečistění volbou vhodných výrobních postupů integrovaný přístup při zvažování dopadů výrobního cyklu (činností) na dotčené složky životního prostředí Prameny právní úpravy  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/75/EU, průmyslových emisích (integrované prevenci a omezování znečištění  Zákon č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečisťování, o integrovaném registru znečisťování a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů  vyhláška č. 288/2013 Sb., kterou se stanoví vzor žádosti o vydání integrovaného povolení, rozsah a způsob jejího vyplnění Věcná působnost  Zařízení (stacionární technické jednotky) zařazené do přílohy č. 1 k zákonu o integrované prevenci. Zákon se nevztahuje na:  Znečistění způsobené vniknutím radioaktivních látek do životního prostředí  Vypouštění radioaktivních látek do životního prostředí a emisní limity stanovené pro tyto látky  Nakládání s geneticky modifikovanými organismy Kategorie Energetika Výroba a zpracování kovů Zpracování nerostů Chemický průmysl Nakládání s odpady Ostatní průmyslové činnosti BAT Zákon o ovzduší  nejúčinnější a nejpokročilejší stupeň vývoje použitých technologií a způsobů jejich provozování, které jsou vyvinuty v měřítku umožňujícím jejich zavedení v příslušném hospodářském odvětví za ekonomicky a technicky přijatelných podmínek a zároveň jsou nejúčinnější v dosahování vysoké úrovně ochrany životního prostředí jako celku z. o IPPC  nejúčinnější a nejpokročilejší stadium vývoje technologií, činností a způsobů jejich provozování, které ukazují praktickou vhodnost určitých technik navržených k předcházení, a pokud to není možné, tak k omezování emisí a jejich dopadů na životní prostředí Referenční dokumenty BREF  Souhrnně uvádí informace o evropských nejlepších dostupných technikách. BREF jsou zpracovávány pro jednotlivá průmyslová odvětví a obsahují údaje o průmyslových procesech, používaných technikách, emisních limitech používaných v členských zemích EU, prioritních materiálových tocích a monitoringu.  BREF podává informaci o úrovni techniky, které dané odvětví dosáhlo. Informace zde uvedené nejsou právně závazné ani vymahatelné, ale jsou směrodatné pro rozhodnutí o tom, zda příslušná technologie a způsob jejího provozování odpovídá požadavkům zákona o IPPC a zda bude vydáno povolení k provozu průmyslových zařízení. Vymezení BREF  Referenčním dokumentem o nejlepších dostupných technikách dokument, jenž je výsledkem výměny informací uspořádané na úrovni Evropské unie podle čl. 13 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/75/EU, je vypracován pro určené činnosti a popisuje zejména použité techniky, současné úrovně emisí a spotřeby, zvažované techniky pro určení nejlepších dostupných technik, jakož i závěry o nejlepších dostupných technikách a jakékoli nově vznikající techniky, se zvláštním přihlédnutím ke kritériím uvedeným v příloze č. 3 k z. 76/2002 Sb. Kritéria BREF – příl.3  Použití nízkoodpadové technologie  Použití látek méně nebezpečných  Podpora využívání a recyklace látek, které vznikají nebo se používají v technologickém procesu, a případně využívání a recyklace odpadu  Srovnatelné procesy, zařízení či provozní metody, které již byly úspěšně vyzkoušeny v průmyslovém měřítku  Technický pokrok  Charakter, účinky a množství příslušných emisí…... Povinnost zavádět BAT dle nástrojů přímé regulace  Zákon o IPPC  Zákon o ochraně ovzduší  Zákon o vodách  Další právní předpisy Informační systém integrované prevence  Celostátní systém veřejné správy  Údaje z informačního systému integrované prevence jsou využívány k plnění povinností České republiky vyplývajících z příslušných právních předpisů Evropské unie v oblasti integrované prevence a omezování znečištění  Z. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování ŽP  Pokud jsou v zařízení používány, vyráběny nebo ze zařízení vypouštěny nebezpečné látky, které mohou způsobit znečištění půdy a podzemních vod v místě zařízení, je provozovatel zařízení povinen zajistit vypracování základní zprávy a předložit základní zprávu úřadu ke schválení jako součást žádosti.  Základní zpráva musí obsahovat informace, které jsou zapotřebí k určení stavu znečištění půdy a podzemních vod, aby bylo možno učinit kvantifikované srovnání se stavem při úplném ukončení provozu zařízení. Řízení o vydání integrovaného povolení  správní řízení  na žádost  obsah žádosti - § 4 zákona o integrované prevenci  podání žádosti u místně a věcně příslušného úřadu  krajský úřad  MŽP  Integrované povolení rozhodnutí, kterým se stanoví podmínky k provozu zařízení, včetně provozu činností přímo spojených s provozem zařízení v místě a které se vydává namísto rozhodnutí, stanovisek, vyjádření a souhlasů vydávaných podle zvláštních předpisů v oblasti ochrany životního prostředí, ochrany veřejného zdraví a v oblasti zemědělství (pokud to tyto předpisy umožňují). Žádost o vydání povolení Rozeslání žádosti účastníkům řízení kromě provozovatele zařízení příslušným správním úřadům dotčenému státu Zveřejnění žádosti na portálu veřejné správy na úřední desce příslušného úřadu na úřední desce obce, na jejímž území je nebo má být zařízení umístěno Zveřejnění údajů kdy a kde lze do žádosti nahlížet, pořizovat si výpisy, opisy, kopie Účastníci řízení  provozovatel zařízení  obec, na jejímž území je nebo má být zařízení umístěno  občanské sdružení, obecně prospěšné společnosti, zaměstnavatelské svazy nebo hospodářské komory,  obce nebo kraje, na jejichž území může zařízení ovlivnit životní prostředí, pokud se jako účastníci písemně přihlásily úřadu do 8 dnů ode dne zveřejnění stručného shrnutí údajů ze žádosti příslušným úřadem  ten, kdo by jím byl podle zvláštních předpisů, nespadá-li do okruhu výše uvedených účastníků řízení Vyjádření k žádosti příslušných správních úřadů • zhodnocení návrhu závazných podmínek k provozu zařízení, návrh dalších podmínek podle své působnosti • vyjádření nejsou správními rozhodnutími účastníků řízení odborně způsobilé osoby • hodnocení aplikace nejlepších dostupných technik (BAT – Best Available Techniques) • není povinnou součástí řízení – úřad si je může vyžádat, pokud tak učiní, informuje o tom účastníky řízení • lhůta k vyjádření dotčeného státu Vydání rozhodnutí Lhůta k vydání rozhodnutí  nejpozději do 45 dnů po vyjádření odborně způsobilé osoby  mimořádně komplikované případy – možnost prodloužení o dalších 45dnů  procesní lhůty  rozhodnutí  o vydání integrovaného rozhodnutí  o zamítnutí žádosti  opravné prostředky  odvolání/rozklad  soudní přezkum  správní soudnictví Přezkum závazných podmínek  šetření v místě provozu zařízení nebo  přezkum podkladů předložených provozovatelem  informování o výsledcích přezkumu  ČIŽP  KHS  postup při výkonu přezkumné činnosti  podle zákona o IP  subsidiárně podle zákona č. 255/2012 Sb., o státní kontrole Vazba na přezkum:  uložení provést v přiměřené lhůtě opatření k nápravě  výzva k tomu, aby provozovatel v přiměřené lhůtě stanovené úřadem podal žádost o změnu IP  zastavení provozu (resp. jeho části) rozhodnutím úřadu, pokud neprovede provozovatel opatření k nápravě nebo podá lhůtu ke změně integrovaného povolení  uložení pokuty Organizační zabezpečení  Ministerstvo životního prostředí  Ministerstvo průmyslu a obchodu  Ministerstvo zemědělství  Ministerstvo zdravotnictví  krajské úřady  Česká inspekce životního prostředí  krajské hygienické stanice  CENIA – Česká informační agentura životního prostředí