1 Základy finančního práva Michal Radvan částečně za využití materiálů doc. Mrkývky www.law.muni.cz Finance Finance nejsou peněžní prostředky Soubor společenských ekonomických vztahů souvisejících se shromažďováním a vydáváním peněžních prostředků v procesu směny a rozdělování materiálních hodnot www.law.muni.cz Peníze Jakákoli věc, která je obecně přijímána výměnou za zboží nebo při vypořádávání dluhů Peníze jsou objektem financí 2 www.law.muni.cz Finance a právo Systém financí je soubor finančních principů, institutů a institucí vytvořených platným právem www.law.muni.cz Charakteristika finančního práva Veřejnoprávní povaha 1. určitá nerovnost subjektů regulovaných společenských vztahů, kdy vždy alespoň jeden vystupuje jako potentior persona, 2. ochranu veřejného zájmu, 3. omezená až minimalizovaná autonomie vůle subjektů při formování jejich subjektivních práv a povinností, 4. ingerence státu do vztahů regulovaných finančním právem v souladu s realizací veřejné finanční politiky www.law.muni.cz Odvětvotvorná kritéria Samostatnost a specifičnost předmětu právní regulace Metoda právní regulace Systémová soudržnost právních norem Společenská akceptace samostatnosti odvětví 3 www.law.muni.cz Předmět právní regulace 1. Společenské vztahy, které vznikají, realizují se a zanikají v procesu tvorby, rozdělování, přerozdělování a užité veřejných peněžních fondů – fiskální část 2. Společenské vztahy, které vznikají, realizují se a zanikají v rámci finančních činností podrobených v určitém stupni a mezích ingerencím veřejné moci ve formě dozoru či dohledu www.law.muni.cz Předmět právní regulace Ekonomický charakter vztahů Peněžní vztahy sui generis Neekvivalentnost Nenávratnost plnění Majetkový prvek Veřejně zájmový prvek Mocenský charakter www.law.muni.cz Metoda regulace Vychází z charakteru předmětu právní regulace Veřejnoprávní charakter účelu regulace – priorita veřejného zájmu Atributivní podíl veřejné moci (já můžu vše, stát jen to, co mu dovoluje zákon) Převažující mocenský charakter vztahů Samostatná konkretizace finančně právních povinností („autoaplikace“) Finančně právní akt (normativní, individuální) Imperativní charakter právní regulace (charakter norem) 4 www.law.muni.cz Rysy metody Převažující veřejnoprávní charakter Základ v administrativněprávní metodě Modifikace užitím soukromoprávních prvků, nástrojů ekonomického působení, negociace, možnost volby (plátcovství DPH, odpisy, paušální výdaje…) Specifika v rámci subsystémů finančního práva www.law.muni.cz Systémová soudržnost právních norem Vnitřní systémová soudržnost – systém finančního práva Vnější systémová soudržnost – vztahy k ostatním právním odvětvím www.law.muni.cz Systémová soudržnost právních norem Problém obecné části a zvláštní části finančního práva Finanční právo hmotné a procesní Finanční právo správní, trestní 5 www.law.muni.cz Systémová soudržnost právních norem Předmětové kriterium: FISKÁLNÍ ČÁST (fiskální právo) NEFISKÁLNÍ ČÁST (finanční právo sensu stricto) www.law.muni.cz fiskální část Rozpočtové právo Berní právo (daňové právo vč. celního) Právní regulace veřejných výdajů Bilanční právo (regulace účetnictví a obdobných evidencí) nefiskální část Měnové právo Devizové právo Právo finančního trhu Bankovní Pojišťovnické Kapitálového trhu Puncovní právo www.law.muni.cz Vnější systémová charakteristika Vyjadřuje vztah daného odvětví práva k jiným právním odvětvím. Styčné body při plnění regulativní funkce právních odvětví, realizace jejich norem, aplikaci … 6 www.law.muni.cz Vztah k ústavnímu právu (1) Ústavně právní normy představují základ pro každé právní odvětví. Konstitucionalizace finančního práva – regulace převážné části základních institutů finančního práva v normách ústavního pořádku výraz společenského významu finančního práva a současně i ochrana finanční suverenity státu a ochrana rovnováhy veřejných financí a zastupitelské demokracie. www.law.muni.cz Vztah k ústavnímu právu (2) Státní rozpočet a státní závěrečný účet Čl. 42 odst. 2 – výlučná pravomoc PS PČR Čl. 33 odst. 2 – zákaz suplování ve věcech st. rozpočtu a st. závěrečného účtu Senátem Čl. 42 odst. 1 – zákonodárná iniciativa státního rozpočtu a iniciativa st.závěrečného účtu – jen vláda www.law.muni.cz Vztah k ústavnímu právu (3) Nejvyšší kontrolní úřad (hl. V., čl 97) Kontrola hospodaření se státním majetkem a kontrola plnění státního rozpočtu svěřeny nezávislému orgánu – NKÚ. Česká národní banka (hl. VI, čl. 98) ústřední banka státu Hlavní cíl činnosti ČNB: péče o cenovou stabilitu Garance nezávislosti – zásah do činnosti pouze cestou zákona 7 www.law.muni.cz Vztah k ústavnímu právu (4) Ekonomická autonomie územní samosprávy ÚSC – veřejnoprávní korporace, které mohou mít vlastní majetek a hospodaří podle vlastního rozpočtu (čl. 101 odst. 3) Čl. 11 odst. 5 LZPS: „Daně a poplatky lze ukládat jen na základě zákona.“ www.law.muni.cz Vztah ke správnímu právu Evoluce Metoda Využití orgánů veřejné správy při realizaci a aplikaci norem finančního práva Využití metod a forem veřejné správy Uplatnění správního procesu. Subsidární použití správního řádu Správní trestání Správní poplatky Správní soudnictví www.law.muni.cz Vztah k trestnímu právu (1) Majetkové sankce - ve prospěch státu: Propadnutí majetku, peněžitý trest, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty [§ 52 odst. 1 pís. d) – f) TZ] Trestní odpovědnost - hospodářské trestné činy (většina spojena s porušením norem finančního práva): Zvláštní část TZ - Hlava 6 Díl 1 § 233 – 239 Trestné činy proti měně a platebním prostředkům Díl 2 § 240 - 247Trestné činy daňové, poplatkové a devizové Díl 3 § 248 – 267 Trestné činy proti závazným pravidlům tržní ekonomiky a oběhu zboží ve styku s cizinou 8 www.law.muni.cz Vztah k trestnímu právu (2) Trestné činy proti měně a platebním prostředkům § 233 Padělání a pozměnění peněz § 234 Neoprávněné opatření, padělání a pozměnění platebního prostředku § 235 Udávání padělaných a pozměněných peněz § 236 Výroba a držení padělatelského náčiní § 237 Neoprávněná výroba peněz § 239 Ohrožování oběhu tuzemských peněz www.law.muni.cz Vztah k trestnímu právu (3) Trestné činy daňové, poplatkové a devizové: § 240 Zkrácení daně, poplatku a podobné povinné platby § 241 Neodvedení daně, pojistného na sociální zabezpečení a podobné povinné platby § 243 Nesplnění oznamovací povinnosti v daňovém řízení § 244 Porušení předpisů o nálepkách a jiných předmětech k označení zboží § 245 Padělání a pozměnění předmětů k označení zboží pro daňové účely a předmětů dokazujících splnění poplatkové povinnosti § 246 Padělání a pozměnění známek § 247 Porušení zákazů v době nouzového stavu v devizovém hospodářství www.law.muni.cz Vztah k trestnímu právu (4) Trestné činy proti závazným pravidlům tržní ekonomiky a oběhu zboží ve styku s cizinou: § 252 Neoprávněné provozování loterie a podobné sázkové hry § 254 Zkreslování údajů o stavu hospodaření a jmění § 259 Vystavení nepravdivého potvrzení a zprávy § 260 Poškození finančních zájmů Evropských společenství 9 www.law.muni.cz Vztah k právu životního prostředí SFŽI Sankce, poplatky, odvody, úhrady 25 www.law.muni.cz Vztah k evropskému a mezinárodnímu právu Směrnice a nařízení - DPH, spotřební daně, clo … Smlouvy o zamezení dvojího zdanění Celní unie, měnová unie, hospodářská unie Smlouvy o spolupráci při správě daní a vymáhání pohledávek Smlouvy o podpoře a ochraně investic Smlouvy v oblasti měny a platebního styku 26 www.law.muni.cz Vztah k soukromému právu Terminologie Skutečnosti rozhodné pro vznik, změnu a zánik finančně právních vztahů – finanční skutečnosti Ochrana spotřebitele Ovlivňování podnikatelského prostředí Regulace finančního trhu Etc. 10 www.law.muni.cz Vztah k civilnímu procesu Subsidiární použití OSŘ – exekuce Soudní poplatky www.law.muni.cz Akceptace Evoluce Státní právo – správní právo – finanční právo Nejednotné pojetí finančního práva FP odvětví FP věda FP didaktická disciplína www.law.muni.cz Zásady finančního práva Zásady = postuláty představené doktrínou k vytvoření dokonalého vzoru chování Postuláty akceptované zákonodárcem v podobě právní normy mají povahu základních mantinelů 11 www.law.muni.cz Zásady tvorby finančního práva Obecné zásady pro tvorbu práva Speciální principy www.law.muni.cz Speciální principy tvorby FP Principy typu ekonomiky Předvídání krátkodobých a dlouhodobých následků FP regulace Zohlednění vazeb norem v rámci systému FP Omezení vlivů výkyvu v hodnotě peněz na stabilitu norem finančního práva Plynulost změn ve výši finančních dávek Ochrana zájmu většiny před lobby Respektování terminologie Úroveň právního a ekonomického vědomí adresátů FPN Respektování závazků ČR www.law.muni.cz Obecné principy finančního práva Zásada demokratismu Zásada legality Zásada legitimity Zásada priority komunitárního a mezinárodního práva 12 www.law.muni.cz Další zásady Zásada účelovosti Zásada plánovitosti Zásada priority rovnováhy Zásada provázanosti nástrojů sektoru veřejných financí Zásada efektivnosti a hospodárnosti Zásada veřejnosti a přehlednosti veřejných peněžních fondů Zásada účtování Zásada kontroly Zásada nadřazenosti finančních zájmů státu Zásada finanční disciplíny www.law.muni.cz Prameny finančního práva Materiální Formální www.law.muni.cz Ústavní pořádek např. Státní rozpočet Česká národní banka Nejvyšší kontrolní úřad Ekonomický základ územní samosprávy Čl. 11 odst. 5 LZPS: „Daně a poplatky lze ukládat jen na základě zákona“ 13 www.law.muni.cz Zákony Kodifikace subsystémů finančního práva Kategorie „daňové zákony“ Zákon o státním rozpočtu www.law.muni.cz Obecně závazné vyhlášky ÚSC Místní poplatky Daň z nemovitých věcí www.law.muni.cz Sekundární NSA NV – celní sazebník (před vstupem do EU) Vyhlášky MF Vyhlášky ČNB emisní vyhlášky 14 www.law.muni.cz Mezinárodní a evropské právo Smlouvy o zamezení dvojího zdanění Smlouvy o spolupráci při správě daní a vymáhání pohledávek Smlouvy o podpoře a ochraně investic Smlouvy v oblasti měny a platebního styku ES/EU: DPH, spotřební daně, clo … www.law.muni.cz Nenormativní akty heteronomní povahy Pokyny MF, GFŘ Pokyn není obecně závazný právní předpis! Pokyn není legální interpretací! - Metodika - Instrukce - Problém závaznosti i pro fin.správu www.law.muni.cz Finančněprávní předpis Základní pojmy Adresáti Vlastní regulace Proces Sankce Přechodná ustanovení Derogační klauzule účinnost 15 www.law.muni.cz Daňové právo Je samostatným právním odvětvím? 43 www.law.muni.cz Předmět daňového práva společenské vztahy, jejichž objektem jsou vedle daní sensu stricto také poplatky, cla a obdobné odvody, pokud jsou příjmem veřejných fondů (státního rozpočtu, rozpočtů územních samosprávných celků, státních fondů apod.) vztahy, které vznikají, realizují se a zanikají v procesu tvorby veřejných peněžních fondů účelem regulace je zajištění materiálního základu pro následné poskytování veřejných statků, a to cestou naplňování veřejných fondů 44 www.law.muni.cz vztahy s ekonomickým charakterem při jejich tvorbě, interpretaci a aplikaci má vliv i v daném státě uplatňovaný typ ekonomiky a ekonomický model odvíjející se od hospodářské politiky vlády peněžní vztahy sui generis, kdy objektem těchto vztahů jsou veřejné peněžní prostředky, tedy pohledávky veřejných fondů za daňovými subjekty a dalšími subjekty s obdobným postavením i určité vztahy z kategorie soukromých financí mohou na základě zákona představovat finanční skutečnosti zakládající vznik, změnu nebo zánik peněžního vztahu spadajícího do kategorie daňověprávních vztahů 45 16 www.law.muni.cz vztah bez ekvivalentu, bez přímého protiplnění plnění nenávratná předmětné vztahy mají mocenský charakter; vztahy regulované daňovým právem patří do kategorie vztahů veřejnoprávních, tedy vztahů mezi subjekty v nerovném postavení – vztahy vertikální, a vzhledem k metodě regulace, také případně diagonální 46 www.law.muni.cz Metoda právní regulace daňového práva administrativně právní metoda regulace vychází z působení orgánů veřejné správy na adresáty veřejné správy, a to zejm. cestou veřejnou mocí vynutitelných norem obsažených v normativních správních aktech, tedy nařízeních a vyhláškách vydávaných veřejnou správou na základě zmocnění v zákoně a k jeho provedení, ovšem v rámci mantinelů stanovených opět zákonem, a dále pak cestou individuálních správních aktů – rozhodnutí k tomu zákonem oprávněných orgánů veřejné správy v konkrétní správní věci 47 www.law.muni.cz Modifikace mnoho ekonomických nástrojů, kterými může veřejná správa působit na adresáty (např. slevy na dani a další korekční prvky daní, daňové prázdniny atd.) časté užití soukromoprávních prvků, které modifikuje klasickou administrativně právní metodu regulace (možnost sjednání daně, posečkání daně a povolení splátek apod.) typické vztahy soukromoprávní, např. vztah zaměstnavatele, který vyplácí mzdu (plat) svému zaměstnanci; pravomoc srážet daň je tak přenesena ze státu na soukromoprávní subjekt (banka sráží daň z připsaných úroků, akciová společnost sráží daň z dividend, prodávající vybírá od kupujícího v rámci kupní ceny také DPH atd.) 48 17 www.law.muni.cz tzv. autoaplikace - primárně se předpokládá znalost a orientace daňového subjektu v oblasti daňového práva, poplatník sám na sebe aplikuje normy daňového práva, když si na základě svých znalostí určuje základ daně, použije na sebe příslušnou sazbu daně, uplatní si pro sebe korekční prvky ve většině případů tak vůbec nedojde k interakci mezi správcem daně a daňovým subjektem imperativní charakter je v některých okamžicích zmírněn možností volby (dobrovolný plátce DPH, způsob odpisování, paušální výdaje u důchodových daní 49 www.law.muni.cz Vnější systémová soudržnost ústavní právo - zakotvení základních zásad ekonomického základu územní samosprávy či státního rozpočtu, ústavní princip pro úpravu a vymáhání daňových a poplatkových povinností finanční právo - mnozí autoři podřazují daňové právo pod právo finanční, do jeho fiskální části; tato odvětví mají obdobnou metodu právní regulace, daně jsou příjmem veřejných fondů, mnohá podání jsou vázána na úhradu správního poplatku a správní poplatek je de facto daní a tedy předmětem zájmu daňového práva 50 www.law.muni.cz správní právo – metoda regulace, správní poplatky, sankce, daňové řízení není ničím jiným než správním řízením svého druhu trestní právo obsahuje znaky skutkových podstat trestných činů souvisejících s porušením norem daňového práva; tím naplňuje sankční složku norem daňového práva právo životního prostředí - sankce, poplatky, odvody a úhrady související se životním prostředím, které jsou příjmem veřejných fondů občanské právo procesní - soudní poplatky, správní soudnictví 51 18 www.law.muni.cz občanské a obchodní právo, pracovní právo, rodinné právo normy daňového práva využívají některých institucí a institutů; některé vztahy, které se řídí normami občanského práva, obchodního práva nebo pracovního práva, v určitém finančním právem stanoveném momentu se stávají skutečností zakládající vznik, změnu nebo zánik daňověprávního vztahu (kupní smlouva v obecné rovině předznamenává vznik daňověprávního vztahu) mezinárodní právo (aplikace smluv o zamezení dvojího zdanění, přejímání evropských standardů a v určitém ohledu i odkazy na normy evropského práva či normy EU v rámci národních právních předpisů) 52 www.law.muni.cz Vnitřní systémová soudržnost část obecná a zvláštní obecnou část tvoří všeobecné poznatky o daňovém právu, jeho předmětu, normách a vztazích ačkoliv není obecná část daňového práva kodifikována, lze vystopovat určité instituty obecného charakteru, jakož i určité obecné principy platné pro celé daňové právo, které slouží pro jeho tvorbu, realizaci a interpretaci 53 www.law.muni.cz Zvláštní část daňové právo (v užším slova smyslu) - soubor právních norem upravujících příjmy veřejných fondů daňového charakteru (ve významu daně sensu stricto) poplatkové právo – reguluje příjmy veřejných rozpočtů charakteru poplatkového celní právo – reguluje nejdůležitější akcesorický příjem veřejných fondů, kterým je clo 54 19 www.law.muni.cz daňové právo procesní daňové právo soudní (přezkum, exekuce) daňové právo správní (úprava daňové správy, celní správy) daňové právo trestní - vymezení základů a následků odpovědnosti za porušení daňověprávních norem, v DŘ, TZ, ZMP 55 www.law.muni.cz Společenská akceptace daňového práva ??? 56 www.law.muni.cz 57 Pojem „daň“ Daň je povinná, zákonem předem sazbou stanovená částka, kterou se více méně pravidelně odčerpává na nenávratném principu bez ekvivalentního protiplnění část nominálního důchodu ekonomického subjektu ve prospěch veřejného peněžního fondu. => pojem „daň stricto sensu“ 20 www.law.muni.cz Požadavek zákonné úpravy vybírání daní Článek 11 odst. 5 LZPS: Daně a poplatky je možné ukládat jen na základě zákona. www.law.muni.cz Pojem „poplatek“ Poplatek je peněžitou dávkou stanovenou zákonem, nenávratnou, vybíranou státem nebo jinými veřejnoprávními korporacemi za zákonem stanovené úkony jejich orgánů. www.law.muni.cz Pojem „cena“ Poplatek za soukromoprávní statek Nemusí být ukládána ve formě zákona Respektuje skutečnou cenu služby Je možné stanovit ji dohodou 21 www.law.muni.cz Pojem „berně“ Pod pojmem berně rozumíme daně, poplatky, cla, další peněžitá plnění vč. plnění v rámci dělené správy, pokud se postupuje podle DŘ; tedy rovněž odvody!!! Srov. § 2 odst. 3 DŘ – pojem „daň lato sensu“ www.law.muni.cz Právní pojem daň Právní vztah s klasickými prvky Subjekt Objekt Obsah Právní vztah se specifickými prvky Viz dále konstrukční prvky daně 62 www.law.muni.cz Funkce daně Fiskální - je převažující; jejím účelem je zajistit příjmy státu a dalších veřejnoprávních korporací (Lafferova křivka) Regulační - prostřednictvím daní a prostřednictvím přesouvání peněžních prostředků v odpovídajících proporcích mezi ekonomickými subjekty a veřejným fondem nastává korektura příjmů.; daň může sloužit k ovlivňování ekonomiky jako celku nebo může ovlivňovat hospodářství selektivně Stimulační - představuje využití daňových nástrojů s cílem ovlivnit činnost ekonomických jednotek a tempo jejich rozvoje 22 www.law.muni.cz Konstrukční prvky daně Daňový subjekt Objekt zdanění Základ daně Sazba daně Korekční prvky Rozpočtové určení daně Správce daně Podmínky placení www.law.muni.cz Subjekt daně Poplatník daně – osoba, jejíž příjmy, majetek nebo úkony jsou přímo podrobeny dani Plátce daně – osoba, která je ze zákona a pod vlastní majetkovou odpovědností povinna daň vypočítat, vybrat ji od poplatníka nebo mu ji srazit a odvést ji správci daně Další osoby – např. nástupce, ručitel, společný zmocněnec, odborný konzultant Otázka způsobilosti jednat před správcem daně Otázka zastupování www.law.muni.cz Objekt zdanění = předmět daně Představuje hmotněprávní skutečnost, se kterou zákon spojuje daňovou povinnost. Ve většině případů se odráží v označení daně. - důchody, vlastnictví nebo dispozice s majetkem, spotřeba apod. 23 www.law.muni.cz Základ daně Stanoví kvantitu objektu daně. Jedná se o konkretizaci objektu zdanění. Ze základu daně je vyměřena daň. Stanoví se podle účetní závěrky, hrubé mzdy, úředního odhadu apod. Jednotkou míry může být např. množství, hmotnost, peněžní jednotka atd. www.law.muni.cz Základ daně - pokračování Daňové minimum stricto sensu: stanovení mezní velikosti daňového základu, pod kterou se daň nevybere lato sensu: vymezení pevné částky, o kterou se sníží základ daně Minimální základ daně – zákonem je stanovena minimální výše základu daně, ze kterého se vypočítá daň www.law.muni.cz Sazba daně Element určující výši daně ve vztahu k daňovému základu. Pevná sazba: určuje daň pevnou částkou přímo k objektu daně Procentní sazba: daň je vyjádřena procentem z hodnoty základu daně Lineární procentní sazba: stejné procentní zatížení různého základu daně Progresivní procentní sazba: čím vyšší hodnota základu daně, tím vyšší procento daňové sazby Degresivní procentní sazba: opak progresivní procentní sazby; prakticky nesmysl, přesto se uplatňuje 24 www.law.muni.cz Korekční prvky daně Ovlivňují vyměření daně prostřednictvím použitého systému osvobození, slev na dani, úlev, ale také zvýšení daně. Obvykle se uplatňují přímo ze zákona, není vyloučen ani zásah správce daně. www.law.muni.cz Rozpočtové určení daní Značí, do kterého veřejného fondu (veřejných fondů) plyne výnos z daně. viz zákon o rozpočtovém určení daní www.law.muni.cz Správce daně Orgán veřejné správy vykonávající správu daně, tj. orgán oprávněný činit opatření potřebná ke správnému a úplnému zjištění, stanovení a splnění daňových povinností, zejména právo vyhledávat daňové subjekty, daně vyměřit, vybrat, vyúčtovat, vymáhat nebo kontrolovat jejich splnění ve stanovené výši a době. 25 www.law.muni.cz Správce daně - pokračování Orgány finanční správy ČR: finanční úřady, odvolací finanční ředitelství, Generální finanční ředitelství; vyhláška stanoví územní pracoviště; specializovaný finanční úřad Orgány celní správy ČR: celní úřady, Generální ředitelství cel Správní orgány Soudní orgány Obecní úřady, krajské úřady www.law.muni.cz Podmínky placení Termíny placení Zásady placení, např. zálohy, platebně-technické podmínky www.law.muni.cz Třídění daní Podle vazby na důchod poplatníka Podle subjektu daně Podle objektu daně Podle respektování příjmových poměrů poplatníka 26 www.law.muni.cz Klasifikace daní podle vazby na důchod poplatníka Přímé daně: bezprostředně vyměřeny poplatníkovi na základě jeho důchodu či majetku, jsou adresné a přihlížejí k majetkové situaci poplatníka, který je sám vypočítává a odvádí, zná jejich hodnotu; dělí se na důchodové a majetkové Nepřímé daně: jsou placeny a vybírány v cenách zboží, služeb, převodů a pronájmů; nerespektují důchodovou ani majetkovou situaci poplatníka, jsou neadresné; člení se na všeobecné a akcízy www.law.muni.cz Klasifikace daní podle subjektu daně Jednotlivec Domácnost – jeden člověk (hlava rodiny) odvádí daň Oba manželé – manželský splitting Všichni členové domácnosti – plný splitting Společnost, korporace www.law.muni.cz Klasifikace daní podle objektu daně Důchodové: uvaleny na důchod (mzdu, plat, rentu, zisk, úrok apod.) jak v peněžní, tak v naturální podobě Výnosové: výše je odhadována podle vnějších znaků (počet zaměstnanců, druh podnikání, velikost budov, počet oken) Majetkové: zdaňují nemovitosti i movitý majetek, vlastnictví, držbu i nabytí Z právních úkonů: zdaňují dispozice s majetkem na základě civilněprávních úkonů 27 www.law.muni.cz Klasifikace daní podle objektu daně - pokračování Z hlavy (subjektové): placené z titulu samotné existence Obratové: uvalené buď na hrubý obrat u každého výrobce nebo na čistý obrat docílený u posledního zpracovatele Spotřební: na veškerou spotřebu nebo selektivní Z obchodních operací: postihují finanční operace (např. burzovní daň) www.law.muni.cz Klasifikace daní podle respektování příjmových poměrů poplatníka Daně osobní (in personam): respektují důchodovou situaci poplatníka Daně in rem: placeny z titulu vlastnictví či nabytí určitého majetku, nákupu či spotřeby; výše není závislá na příjmech poplatníka www.law.muni.cz Klasifikace daní podle metodiky OECD Daně z důchodů, zisků a kapitálových výnosů Příspěvky na sociální zabezpečení Daně z mezd a pracovních sil Daně majetkové Daně ze zboží a služeb Ostatní daně Vždy existuje další, podrobnější členění – viz např. Široký, str. 49. 28 www.law.muni.cz Klasifikace daní podle zákona o soustavě daní (zrušen) Daň z přidané hodnoty – nepřímá všeobecná spotřební daň in rem Spotřební daně (z minerálních olejů, z lihu, z piva, z vína a meziproduktů, z tabákových výrobků, ze zemního plynu a některých dalších plynů, z pevných paliv, z elektřiny, ze surového tabáku) – nepřímé selektivní spotřební daně in rem Daně z příjmů (fyzických osob, právnických osob) – přímé důchodové osobní daně Daň z hazardu – přímá důchodová osobní daň www.law.muni.cz Klasifikace daní podle zákona o soustavě daní - pokračování Daň z nemovitých věcí (daně z pozemků, ze staveb, z bytů, ze samostatných nebytových prostorů) – přímá majetková daň in rem Silniční daň – přímá majetková daň in rem Daň dědická – přímá majetková daň z právních úkonů in rem ZRUŠENA www.law.muni.cz Klasifikace daní podle zákona o soustavě daní - pokračování Daň darovací – přímá majetková daň z právních úkonů in rem ZRUŠENA Daň z nabytí nemovitých věcí – přímá majetková daň z právních úkonů in rem 29 www.law.muni.cz Klasifikace poplatků Správní poplatky Ekologické poplatky Soudní poplatky Místní poplatky Další poplatky (časový poplatek, elektronické mýtné, poplatky za rozhlasové a televizní přijímače?) www.law.muni.cz Klasifikace místních poplatků poplatek ze psů, poplatek za lázeňský nebo rekreační pobyt, poplatek za užívání veřejného prostranství, poplatek ze vstupného, poplatek z ubytovací kapacity, poplatek za povolení k vjezdu s motorovým vozidlem do vybraných míst a částí měst, poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů, poplatek za zhodnocení stavebního pozemku možností jeho připojení na stavbu vodovodu nebo kanalizace www.law.muni.cz Další dávka daňového a poplatkového charakteru odvody dávky příspěvky cla 87 30 www.law.muni.cz Děkuji za pozornost a přeji hezký zbytek dne!!!