0§IZ1§IZ1§IZ1§IZ1§IZ1§IZ1 O^IZl§IZl§IZl^IZl§IZl§IZl §D§D§D§D§D§D§ § x -z. s □ § §D§D§D§D§D§D§ §D§D§D§D§D§D§ 0§IZ1§IZ1§IZ1^IZ1§IZ1§IZ1 §D|D§D§D§D§D§ 0§[Z]§[Z]§[Z]§[Z]§[Z]§[Z] §D§D§D§D§D§D§ §D§D§D§D§D§D§ § □ § □ § □ § □ ÍS □ §D§D§D§D§D§D§ §D§D§D§D§D§D§ 0§[Z]§[Z]§[Z]§[Z]§[Z]§[Z] §D|D§D§D§D§D§ 0§IZ1§IZ1§IZ1^IZ1§IZ1^IZ1 0§IZ1§IZ1§IZ1^IZ1§IZ1§IZ1 §D§D§D§D§D§D§ 0§[Z]§[Z]§[Z]§[Z]§[Z]§[Z] □ §□§□§□§□§□§□ §D§D§D§D§D§D§ §D§D§D§D§D§D§ MASARYKOVA UNIVERZITA PRÁVNICKÁ FAKULTA MP213Z Ústavní právo I DĚLBA MOCI: MOC ZÁKONODÁRNÁ Zuzana Vikarská §D§D§D§D§D§D§ MASARYKOVA UNIVERZITA PRÁVNICKÁ FAKULTA Pojmy na zahřátí www.law.muni.cz zákonodárná iniciativa legislativní pri lepek legislativní nouze imunita vs. indemnita volný vs. imperativní mandát suspenzivní veto zákonné opatření odpovědnost vlády stykový zákon ZV: jaro 2017, seminář č. 3: Dělba moci: moc zákonodárná 2 MASARYKOVA UNIVERZITA www.law.muni.cz r r PRÁVNICKÁ FAKULTA Legislativní proces ■ Q1: Jaké jsou varianty, jak může legislativní proces probíhat? Kolik existuje možných „scénářů" LegP? ■ Q.2: Čím se liší proces přijímání zákona o státním rozpočtu a zákona o jednacím řádu Senátu od procesu v případě jiných zákonů? ■ Q3: Clement Attlee v roce 1957 řekl, že podstatou demokracie je sice vládnutí prostřednictvím diskuse, ale efektivní může být pouze tehdy, pokud je možné diskusi ukončit. Jak tento výrok chápete? ZV: jaro 2017, seminář č. 3: Dělba moci: moc zákonodárná 3 MASARYKOVA UNIVERZITA www.law.muni.cz r r PRÁVNICKÁ FAKULTA Judikatura ÚS k legislativnímu procesu ■ legislativní přílepky ■ Barbora B., Tomáš Č., Vítek D., Tomáš H., Lucia, Pavel a Veronika ■ legislativní nouze ■ Mirek, Adam, Martin, Tomáš K., Barbora M., Vítek P. a Honza ■ kauza Rath ■ Damir, David, Dominika, Jirka, Pavlína a Tereza ZV: jaro 2017, seminář č. 3: Dělba moci: moc zákonodárná 4 MASARYKOVA UNIVERZITA www.law.muni.cz r r PRÁVNICKÁ FAKULTA Analýza judikatury (nejen) ÚS ■ 1. faktické pozadí ■ Co se stalo? Kdo je stěžovatelem? Proč se obrací na ÚS? ■ 2. rozhodnutí + argumentace ■ Jak rozhodl ÚS? (Kdo rozhodoval?) Jak argumentoval? ■ 3. význam ■ Proč je toto rozhodnutí důležité? Mění něco? ■ 4. osobní dojem ■ Souhlasím s rozhodnutím? Je přesvědčivé? A co disenty? ■ + zodpovězte 4 otázky v interaktivní osnově ZV: jaro 2017, seminář č. 3: Dělba moci: moc zákonodárná 5 MASARYKOVA UNIVERZITA www.law.muni.cz r r PRÁVNICKÁ FAKULTA PLUS 77/06 Legislativní příiepky ■ Proč je důležité odlišovat pojmy "návrh zákona" a "pozměňovací návrh"? ■ Jak se nazývá princip, podle kterého se pozm. návrh musí týkat téhož předmětu jako návrh, který je právě projednáván? Kde je tento princip právně zakotven? ■ Proč jsou podle Ústavního soudu legislativní příiepky porušením principu dělby moci? ■ Souhlasíte s argumentem ÚS, že příiepky jsou neústavní mimo jiné proto, že orientace v právním řádu bez prostředků IT se kvůli nim stává nemožnou? ZV: jaro 2017, seminář č. 3: Dělba moci: moc zákonodárná 6 MASARYKOVA UNIVERZITA www.law.muni.cz r r PRÁVNICKÁ FAKULTA PLUS 55/10 Legislativní nouze ■ Co patří mezi "prameny parlamentního práva"? ■ Co patří mezi "základní práva parlamentní opozice"? ■ Kdy lze vyhlásit legislativní nouze a co je jeho obsahovým smyslem? Kdo tento stav vyhlašuje? ■ Co je to "filibustering"? Klade český právní řád nějaké limity této technice? ZV: jaro 2017, seminář č. 3: Dělba moci: moc zákonodárná 7 MASARYKOVA UNIVERZITA www.law.muni.cz r r PRÁVNICKÁ FAKULTA „Kauza Rath" ■ Jaký je rozdíl mezi poslaneckou / senátorskou imunitou a indemnitou? Jaký je jejich účel a smysl? ■ Čeho se týkají tři soudní rozhodnutí, které jste četli v Casebooku? Jak soudy rozhodly? ■ Víte, jaká další soudní rozhodnutí byla v "kauze Rath" vydána v poslední době a čeho se týkala? ■ Souhlasíte s argumentací soudů v jednotlivých rozhodnutích v "kauze Rath"? Proč ano / proč ne? ZV: jaro 2017, seminář č. 3: Dělba moci: moc zákonodárná 8 MASARYKOVA UNIVERZITA www.law.muni.cz r r PRÁVNICKÁ FAKULTA NS3Tcu 76/2013 Šnajdr ■ Čeho se týkají a čím se liší jednotlivé odstavce čl. 27 Ústavy? Byla někdy od přijetí Ústavy tato ustanovení změněna? ■ Souhlasíte s argumentací a s rozhodnutím Nejvyššího soudu, kterým bylo v důsledku zastaveno trestní stíhání obviněných poslanců? ■ -> viz pís. úkol č. 5 ZV: jaro 2017, semináře. 3: Dělba moci: moc zákonodárná 9 MASARYKOVA UNIVERZITA www.law.muni.cz r r PRÁVNICKÁ FAKULTA Děkuji za pozornost. zuzana.vikarska@law.muni.cz ZV: jaro 2017, seminář č. 3: Dělba moci: moc zákonodárná 10