Týden 7: Koupě jako dvoustranný obchod a rozdíly oproti spotřebitelské koupi.
1.
Mezi prodávajícím a kupujícím byla uzavřena kupní smlouva na dodávku 4.000 párů obuvi požadavkem podšívky holeně zadní a spodní syntetické hnědé, s vlasem 8 mm, s dohodnutou cenou 800,- Kč za jeden pár s tím, že tato cena bude zaplacena v den dodání výrobků. Dodávka v plném rozsahu byla prodávajícím kupujícímu předána a kupujícím převzata 23. února 2015. Dne 27. dubna 2015 oznámil kupující prodávajícímu vady díla s tím, že tak činí na základě reklamace zahraničního zákazníka, který poukazuje na to, že dodaná obuv má, pokud jde o zateplovací vložku, výrazně jinou a horší kvalitu. Vložka měla oproti smluvnímu ujednání kratší délku vlasu ve špičce dodané obuvi. Podle popisu obuvi ve smlouvě a fotografií předložených v průběhu sporu bylo zjištěno, že se jednalo o boty vysoké do půli lýtek, přičemž reklamována byla vada délky vlasu podšívky našité ve špičce boty. Ze souhlasného prohlášení obou smluvních stran vyplynulo, že dodaná obuv měla délku vlasu podšívky 4 mm. Kupující podal prodávajícímu zprávu o vadách obuvi dne 27. dubna 2015 s tím, že bude vedeno jednání se zahraničním kupujícím ohledně způsobu vypořádání nároků z vad obuvi. Dopisem kupujícího prodávajícímu ze dne 3. ledna 2016 bylo potom navrženo vypořádání v tom smyslu, že kupující nedoplatí prodávajícímu zbývající část ceny za dodávku. Prodávající však argumentoval, že vady byly oznámeny pozdě, a proto svou odpovědnost za vady zboží odmítá.
Kdybyste rozhodovali daný spor, jak by znělo vaše rozhodnutí (včetně odůvodnění).
2.
Prodávající ŠMELÍK, s. r. o. uzavřel kupní smlouvu s kupujícím EUROTRANS, a. s., jejímž předmětem byl kamion pro dálkovou přepravu zboží. Prodávající dodal kamion v březnu 2014. Ve smlouvě poskytl kupujícímu pětiletou záruku na pohonnou jednotku kamionu. Kupující užíval kamion po dobu asi jednoho roku bez problémů, pokud nebyl kamion na cestách, byl odstaven na volné ploše v závodě kupujícího, která sloužila k tomuto účelu. Po několika měsících provozu se začaly projevovat poruchy na elektrických částech pohonné jednotky, které posléze vedly k tomu, že se vozidlo stalo nepoužitelným k účelu dálkové přepravy, protože poruchy byly zcela nepředvídatelné a znamenaly vždy nutnost odtahu vozidla do odborného servisu. EUROTRANS oznámila vady ŠMELÍKOVI v dubnu 2015 s tím, že odstupuje od smlouvy a požaduje vrácení zaplacené kupní ceny. ŠMELÍK sdělil, že reklamaci neuznává, neboť si závadu způsobil kupující sám nedostatečnou péčí o kamion, který byl při parkování vystaven všem povětrnostním vlivům. Do pohonné jednotky natekla v zimě voda z tajícího sněhu, která nenávratně zničila elektroinstalace.
Posuďte situaci a vyslovte návrh řešení.