Veřejné finance Rozpočty krajů a obcí •Eva Tomášková •eva.tomaskova@law.muni.cz •Katedra finančního práva a národního hospodářství Základní činnosti veřejného sektoru v rámci ÚSC lzajistit potřebné veřejné statky l lzabezpečit často i tzv. hraniční statky lekonomické statky, které jsou na hranici mezi soukromými a veřejnými statky, v některých případech i soukromé statky, jestliže soukromý sektor o jejich produkci nemá zájem v důsledku malé ziskovosti l lpomoci vytvořit podmínky pro fungování privátního sektoru v dané lokalitě l lpřispět k ekonomickému růstu v dané oblasti lvytvořit podmínky pro růst zaměstnanosti v soukromém sektoru lvytvořit pracovní příležitosti ve veřejném sektoru lvytvořit podmínky pro zkvalitnění lidského života l ldosáhnout větší spravedlnosti v rozdělování l Neziskové organizace ljsou formálně založeny lmají institucionální strukturu a organizační formu lhlavní činnost: zabezpečují veřejné statky (služby) lslouží veřejně prospěšným cílům lnejsou zakládány za účelem podnikání a dosahování zisku l lZřizovatelé neziskových organizací v ČR ljednotlivé stupně veřejné správy lorganizační složky, které nemají právní subjektivitu lpříspěvkové organizace s právní subjektivitou ljiné subjekty - nevládní neziskové organizace lsoukromé subjekty (v ČR fyzické a právnické osoby) lcírkve lnadace atd. Hospodaření neziskových organizací lPokud vznikne ztráta, pak ji u: lvládních neziskových organizací hradí zřizovatel (stát, obec, kraj) z výdajů svého běžného rozpočtu lnevládních neziskových organizací hradí zřizovatel z jiných zdrojů l lPokud vznikne zisk, pak: lu vládní neziskových organizací se lodvádí do rozpočtu zřizovatele lpoužije na financování neziskových činností lu nevládních neziskových organizací lmusí se použít na financování neziskových, veřejně prospěšných činností l Organizační složka lZaložení lrozhodnutím ve formě opatření (zastupitelstva) - součástí je zřizovací listina lpříslušným orgánem státní správy lfunkci zřizovatele plní výkonný orgán l lVýhodné v případě lčinnosti nevyžadují velký počet zaměstnanců lnepotřebují složité a rozsáhlé strojní nebo technické vybavení lnejsou vnitřně dále odvětvově či jinak členěné lnevstupují do složitých ekonomických nebo právních vztahů lzabezpečují služby, které poskytují obyvatelstvu bezplatně, případně za malou, symbolickou úhradu l lSpecifika lnemá právní subjektivitu lhospodaří jménem svého zřizovatele lzřizovaná územní samosprávou není samostatnou účetní jednotkou (převod do příjmů a výdajů zřizovatele) lhospodaření organizační složky podléhá finanční kontrole ze strany zřizovatele l lObce, Kraje, Puncovní úřad, Česká obchodní inspekce, Státní energetická inspekce, Správa úložišť radioaktivních odpadů… Příspěvkové organizace lZaložení lrozhodnutím - součástí je zřizovací listina (v níž zřizovatel (stát, ÚSC) určí i rozsah převodu práv a závazků na nové či přejímající organizace) příslušného orgánu státní správy lrozhodnutím voleného orgánu územní samosprávy (zastupitelstva) lfunkci zřizovatele plní výkonný orgán l lVhodné v případě lveřejné statky poskytované uživatelům za uživatelský poplatek – o výši rozhoduje vždy zřizovatel l lSpecifika lmá samostatnou právní subjektivitu lzřizovatel podává návrh na zápis do obchodního rejstříku lhospodaří podle svého rozpočtu (často vyšší výdaje než příjmy, dostávají finanční prostředky z rozpočtu zřizovatele) lnemůže nakupovat akcie či jiné cenné papíry lnemůže poskytovat dary jiným subjektům s výjimkou peněžitých a věcných darů poskytovaných v souladu s předpisy o použití fondu kulturních a sociálních potřeb l lMuzea, galerie, knihovny, památníky, diagnostické ústavy, nemocnice, lázně, léčebny, záchranné služby, akademie věd, veterinární ústavy… l Nevládní neziskové organizace lpředpokládá se důsledné využití vícezdrojového způsobu financování potřeb lpříspěvky lfinanční vztah k veřejnému rozpočtu l lHlavní zdroje financování veřejných statků (cena) ldaně (čisté veřejné statky) luživatelské poplatky (smíšené veřejné statky) l lSpecifika ltendence k maximalizaci vstupů či k minimalizaci výstupů lprodukty veřejného sektoru se neprodávají za tržní cenu, zatímco vstupy do veřejného sektoru se nakupují za tržní ceny l lspolek lústav lobecně prospěšná společnost (Obecně prospěšné společnosti jako samostatná právní forma už nemohou od 1. ledna 2014 nově vznikat – transformace na ústav, nadace či nadační fond) lnadace a nadační fondy levidované právnické osoby registrovaných církví Schéma rozpočtového určení daní v ČR od 1. 1. 2016 •Zdroj: MF Výsledek obrázku pro rozpočtové určení daní 2016 •Počet obyvatel, počet obcí a průměrný počet obyvatel na jednu obec v členských •státech Evropské unie v roce 2007 • • • • • • • • • • • • • •Zdroj: Netolický, 2010 Kraje l územní společenství občanů, veřejnoprávní korporace s právem na samosprávu, jež mohou mít vlastní majetek a sestavený vlastní rozpočet s vlastními příjmy l l Trendy: ldecentralizace, ldekoncentrace a ldeetatizace l Struktura vyšších územně samosprávných celků v ČR •Nováková, K. SROVNÁNÍ ROZPOČTOVÉHO URČENÍ DANÍ KRAJŮM V ČR A SR. Diplomová práce ESF MU, 2009. Rozpočty krajů lKraje mají vztah k: lčinnosti samosprávy i k výkonu státní správy v rámci tzv. přenesené působnosti lregionálnímu veřejnému sektoru (úkolem regionálního veřejného sektoru je zabezpečování regionálních veřejných statků, jež se uskutečňuje pomocí neziskových organizací zřizovaných krajem) lpodnikatelským subjektům (např. poskytování dotací soukromým podnikatelům) lstátnímu rozpočtu, příp. státním fondům lobcím, jež se nacházejí na území kraje lk ostatním obcím, které se na území kraje nenacházejí ljiným krajům lk rozpočtům ostatních článků rozpočtové soustavy lk ostatním subjektům l Požadavky na systém územně nižších samosprávných celků (1) Požadavky na systém územně nižších samosprávných celků (2) •Nováková, K. SROVNÁNÍ ROZPOČTOVÉHO URČENÍ DANÍ KRAJŮM V ČR A SR. Diplomová práce ESF MU, 2009. Daně jako zdroje příjmů územní samosprávy lKlasická teorie fiskálního federalismu doporučuje: ldaně z pevného základu (stabilita), lmístní daně (jsou spjaty s daným územím) - zvyšují odpovědnost samosprávy a snižují možnost nežádoucí daňové konkurence uvnitř státu l lZa nevhodné jsou považovány následující daně: lprogresivní daně (nestabilní) - jejich výnos pro konkrétní rozpočet ovlivňuje i správa daní lnepřímé spotřební daně (spotřeba jinde než výroba), ldaně související s využíváním nerovnoměrně rozložených přírodních zdrojů (nespravedlivé rozdíly ve výnosech pro ty rozpočty, kde takové přírodní zdroje nejsou) l (Peková, 2005) Určení daní krajům •Nováková, K. SROVNÁNÍ ROZPOČTOVÉHO URČENÍ DANÍ KRAJŮM V ČR A SR. Diplomová práce ESF MU, 2009. Příjmy krajů ldotace lsdílené daně lvlastní daně lostatní příjmy kraje – úkony prováděné v přenesené působnosti l Příjmy krajů dle druhového členění za rok 2014 •Pramen: Státní závěrečný účet 2014 Příjmy krajů - dotace lDotace můžeme rozlišit na: ldotace schválené zákonem o státním rozpočtu, ldotace z kapitoly všeobecná pokladní správa, ldotace z kapitol jednotlivých ministerstev, ldotace ze strukturálních fondů Evropské unie, ldotace z Národního fondu, ldotace ze státních fondů, Přehled o transferech a půjčkách krajským rozpočtům 2014 •Pramen: Státní závěrečný účet 2014 Výdaje krajů lVýdaje krajů - § 10 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů l lPřes 90 % běžné výdaje (cca ½ z toho tvoří příspěvky příspěvkovým organizacím v oblasti školství, zdravotnictví, sociální péče a kultury). l lNecelých 10 % investiční výdaje. l Výdaje krajů •Pramen: Státní závěrečný účet 2014 Rozpočet krajů 2015 Graf 1. Rozpočet krajských samospráv •Pramen: Deník veřejné správy. Dostupné z: http://denik.obce.cz/clanek.asp?id=6718764 Bilance příjmů a výdajů krajů (v mld. Kč) Rok Celkové příjmy Celkové výdaje Bilance 2002 37,6 35,8 1,8 2003 95,8 94,4 1,4 2004 100,7 99,9 0,8 2005 113,5 112,5 1,0 2006 122,1 124,4 -2,3 2007 125,4 124,3 1,1 2008 131,7 133 -1,3 2009 136,9 144,6 -7,7 2010 140,6 138,7 1,9 •Pramen: Ministerstvo financí ČR [citováno 29. 8. 2011]. Dostupný z: http://www.mfcr.cz, Bilance příjmů a výdajů krajů 2014 •Pramen: Státní závěrečný účet 2014 Bilance příjmů a výdajů krajů 2015 lhttp://denik.obce.cz/clanek.asp?id=6718764 Zadluženost krajů v letech 2005–2009 (tis. Kč) Kraj 2005 2006 2007 2008 2009 Středočeský - - 0,003 0,926 2,939 Jihočeský 0,041 0,415 0,805 0,636 0,955 Plzeňský 0,006 0,001 0,001 0,001 0,001 Karlovarský 0,423 0,734 0,620 0,968 0,983 Ústecký 0,089 0,185 0,298 0,420 1,969 Liberecký 0,284 0,679 0,915 1,107 0,978 Královéhradecký 0,282 0,583 0,841 1,057 1,144 Pardubický 0,766 1,252 1,899 2,171 2,428 Vysočina 0,050 0,205 0,550 0,708 1,837 Jihomoravský 0,430 1,697 1,901 2,397 2,443 Olomoucký 0,079 0,546 0,953 1,780 2,311 Zlínský 0,251 0,768 0,737 1,123 1,754 Moravskoslezský 0,174 0,614 0,830 1,294 1,104 Celkem 2,880 7,682 10,359 14,593 20,851 •Pramen: Ministerstvo financí ČR [citováno 29. 8. 2011]. Dostupný z: http://www.mfcr.cz, Zadluženost krajů lhttp://www.mfcr.cz/cs/verejny-sektor/uzemni-rozpocty/zadluzenost-uzemnich-rozpoctu/2015/zadluzenos t-uzemnich-rozpoctu-v-roce-26255 Vývoj dluhu krajů Graf 2. Dluh krajských samospráv v Kč na obyvatele (2015) •Pramen: Deník veřejné správy. Dostupné z: http://denik.obce.cz/clanek.asp?id=6718764 Souhrnné údaje o zadluženosti krajů ČR lhttp://denik.obce.cz/clanek.asp?id=6718764 l Veřejné statky zajišťované obecnými rozpočty lUpřednostněné veřejné statky lspotřebu nechává stát na vlastním uvážení obyvatel, ale zastává roli poručníka a de facto příkazovým způsobem zajistí, aby obyvatelé dané veřejné statky spotřebovávali lpovinná školní docházka, nařízené povinné léčení lHovoří se o redistribučních službách, které jsou financovány z daňového výnosu l lNárodní veřejné statky lvyužívání nelze jednotlivci zabránit lnelze kvantifikovat podíl jednotlivce na spotřebě lzabezpečování výstavby a údržby silnic či regulace vodních toků lna jejich zabezpečení se musejí podílet i jiné finanční zdroje než ty vybrané od místních obyvatel l lLokální veřejné statky ljsou místně ohraničeny lhasiči, místní komunikace, městská policie, odvoz odpadu nebo zásobování vodou lNěkteré z nich mají charakter poplatkových služeb, ale na jejich financování přispívá obec ze svého rozpočtu l lPoplatkové služby lvláda buď sama nebo prostřednictví zakázky u soukromé firmy nebo prostřednictvím PPP projektů zajišťuje služby pro obyvatele lpoplatek za kulturní služby, vodné, stočné llze měřit spotřebu jednotlivce a tudíž i stanovit uživatelský poplatek l Příjmy obcí lDaňové (přes 50 %) lsdílené daně, lsvěřené daně, lmístní poplatky lpoplatek ze psů, lpoplatek za lázeňský nebo rekreační pobyt, lpoplatek za užívání veřejného prostranství, lpoplatek ze vstupného, lpoplatek z ubytovací kapacity l lPříjmy plynoucí z vlastní činnosti lpříjmy z prodeje neinvestičního majetku lpříjmy z uživatelských poplatků za veřejné statky l lPříjmy z jiných veřejných rozpočtů lNárokovatelné dotace lNenárokovatelné dotace l Vyhláška č. 272/2016 Sb. lo podílu jednotlivých obcí na stanovených procentních částech celostátního hrubého výnosu daně z přidané hodnoty a daní z příjmů l- příloha l lCelkové procento, kterým se obce, s výjimkou hlavního města Prahy, Plzně, Ostravy a Brna, podílejí na části celostátního hrubého výnosu daní podle § 4 odst. 1 písm. b) až f) zákona o rozpočtovém určení daní, činí 54,405814 %. l lhttp://www.mfcr.cz/cs/legislativa/legislativni-dokumenty/2016/vyhlaska-c-272-2016-sb-26046 Vývoj příjmů obcí (v mld. Kč) PŘÍJMY / ROK 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 Daňové příjmy 65,8 72,1 75,7 83,6 88,8 99,5 107,5 116,3 128,9 130,7 141,3 154,4 136,6 142,9 Nedaňové příjmy 21,3 23,1 24,2 24,6 23,0 23,8 22,8 23,4 23,0 23,5 24,7 26,3 27,2 27,9 Kapitálové příjmy 9,7 13,2 36,7 16,3 10,6 11,6 12,0 11,1 13,5 16,0 12,3 15,7 14,0 12,8 Transfery 27,1 29,5 32,8 38,0 61,8 73,3 101,6 97,8 63,2 75,4 75,7 76,5 87,1 104,5 Příjmy celkem 123,9 137,9 169,4 162,5 184,2 208,2 243,9 248,6 228,6 245,6 254 272,9 264,9 288,1 •Pramen: Deník veřejné správy [cit. 30. 8. 2011] Dostupné z: http://denik.obce.cz Příjmy obcí dle druhového členění za rok 2010 •Pramen: Podrobněji k hospodaření územní samosprávy v loňském roce. Deník veřejné správy [cit. 30. 8. 2011] Dostupné z: http://denik.obce.cz Příjmy obcí v druhovém členění do tříd podle rozpočtové skladby v roce 2015 Graf 1. Příjmy obcí a DSO podle druhového členění rozpočtové skladby za rok 2015 (po konsolidaci) •Pramen: Deník veřejné správy. Dostupné z: http://denik.obce.cz/clanek.asp?id=6718764 •Pramen: Státní závěrečný účet 2014 Přehled o transferech a půjčkách přijatých obcemi lhttp://denik.obce.cz/clanek.asp?id=6718532 Výdaje obcí lBěžné (cca 2/3) lalokační výdaje - výdaje na zabezpečení potřeb veřejného sektoru, tyto výdaje mají charakter mandatorních výdajů (např. likvidace komunálního odpadu, oprava a údržba pozemních komunikací apod. lredistribuční výdaje – výdaje v podobě sociální výpomoci (poskytování výpomoci nad rámec dávek státní sociální podpory) lkapitálové výdaje (cca 1/3) lfinancování investic l Vývoj výdajů obcí (v mld. Kč) VÝDAJE / ROK 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 Běžné výdaje 81,2 88,1 98,9 108,2 130,1 154,4 177,0 180,4 149,6 108,5 170,1 180,4 189,8 199,9 Kapitálové výdaje 48,0 48,2 51,1 55,8 65,3 68,9 71,5 77,9 72,1 84,7 75,5 76,5 93,4 91,6 Výdaje celkem 129,2 136,3 150,0 164,0 195,4 214,3 248,5 258,3 221,7 247,3 245,7 256,9 283,2 291,5 •Pramen: Deník veřejné správy [cit. 30. 8. 2011] Dostupné z: http://denik.obce.cz •Pramen: Státní závěrečný účet 2014 Výdaje obcí a DSO v letech 2013–2015 po konsolidaci (v mil. Kč) lhttp://denik.obce.cz/clanek.asp?id=6718532 Bilance příjmů a výdajů obcí •Pramen: Státní závěrečný účet 2014 Bilance příjmů a výdajů obcí lhttp://denik.obce.cz/clanek.asp?id=6718532 Zadluženost obcí lhttp://www.mfcr.cz/cs/verejny-sektor/uzemni-rozpocty/zadluzenost-uzemnich-rozpoctu/2015/zadluzenos t-uzemnich-rozpoctu-v-roce-26255 Průměrný dluh obcí na obyvatele lhttps://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/deset-obci-v-ohrozeni-maji-prilis-nebezpecne-dluhy/r~17b3887a 039d11e599590025900fea04/?redirected=1477317642 l Děkuji za Vaši pozornost. J