PRINCIP INTEGRACE ENVIRONMENTÁLNÍCH POŽADAVKŮ DO ZEMĚDĚLSKÉ ČINNOSTI I. Mgr. Petr Vaculík. ZEMĚDĚLSTVÍ A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ ¢Vzájemné ovlivňování ¢Dotčené složky životního prostředí —Půda —Voda —Krajina —Biodiverzita —Ovzduší ¢Zemědělství jako —Produkční činnost —Multifunkční činnost ¢http://www.ceskatelevize.cz/zpravodajstvi-brno/zpravy/204586-petici-chteji-zmenit-ucel-dotaci-do-z emedelstvi-ve-prospech-krajiny/ PRINCIP INTEGRACE ¢Čl. 11 SFEU —Požadavky na ochranu životního prostředí musí být zahrnuty do vymezení a provádění politik a činností Unie, zejména s ohledem na podporu udržitelného rozvoje —Společně s principem trvalé udržitelnosti je považován za nejdůležitější princip v oblasti žp PRIORITY CAP V OBLASTI ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ ¢Zachovat a obnovit cenná stanoviště zemědělské a lesní půdy a biodiverzitu, zvýšit ekologickou i estetickou hodnotu krajiny ¢Posílit prevenci opouštění půd ¢Posílit prevenci degradace půdy, posílit retenční schopnost půdy a krajiny ¢Bránit degradaci vodních ekosystémů ¢Podporovat systémy hospodaření šetrné k životnímu prostředí (EZ, IP) ¢Posílit zdravotní stav, odolnost a ochranu lesních porostů ¢Snížit spotřebu energie a vody ¢Snížit uvolňování skleníkových plynů v zemědělství a posílit jejich fixaci ¢Posílit schopnost zemědělství a lesnictví v adaptaci na očekávané změny klimatu ¢Využít potenciál obnovitelných zdrojů energie, zejména pak využití biomasy VÝVOJ —Počátky (1992) —Strategie pro integraci životního prostředí do politik EU (Cardiffský proces) – sdělení Komise COM(1998)0333 —Strategie Evropské rady – Environmentální integrace a udržitelný rozvoj ve společné zemědělské politice (1999) —Směřování k udržitelnému zemědělství – sdělení Komise COM (1999)22 —Strategie EU udržitelného rozvoje v Göteborgu (2001) —Šestý akční program životního prostředí (2002 - 2012) —Hodnocení Cardiffského procesu – pracovní dokument Komise COM(2004) 394 ¢ DNES ¢Budoucnost SZP po roce 2020: Řešení problémů v oblasti potravin a přírodních zdrojů a územní problematiky – Sdělení Komise KOM(2010) 672 ¢ Případná opatření : —podporu pro nízké emise CO2 a opatření k omezení nebo zachycování emisí skleníkových plynů, —podporu pro nízkou spotřebu energie a energetickou účinnost, —ochranné pásy, meze, výskyt živých plotů atd., —stálé pastviny, —přesné zemědělské technologie, —střídání plodin a rozmanitost plodin, —plány týkající se produkční účinnosti krmiv; ¢Sedmý akční program pro životní prostředí —EU Biodiversity Strategy to 2020 – towards implementation —vize o dlouhodobém směřování Unie v rámci životního prostředí do roku 2050. ¢ Mezi jeho hlavní tři priority patří: —Ochrana, zachování a zlepšení přírodního kapitálu Unie —Účinnější využívání přírodních zdrojů a konkurenceschopné nízkouhlíkové hospodářství —Ochrana občanů Unie vůči škodlivým vlivům na jejich zdraví — DVA PŘÍSTUPY K INTEGRACI ¢Zajištění udržitelného způsobu zemědělského hospodaření nepoškozujícího životní prostředí —Zákonné požadavky na hospodaření ¢Právo životního prostředí ¢Administrativní (command and control) metoda právní regulace ¢Zemědělská politika – přímé platby ¢Cross compliance a greening —Princip odpovědnosti původce a znečišťovatel platí — ¢Podpora tvorby environmentálních veřejných statků a služeb —Nad rámec zákonných požadavků ¢Zemědělská politika – politika rozvoje venkova ¢Nepřímá, ekonomická (market-based) metoda právní regulace —Princip ekonomické stimulace (provider gets) ¢ NÁSTROJE SPOLEČNÉ ZEMĚDĚLSKÉ POLITIKY K OCHRANĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ A KLIMATU ¢Greening (od 2015) —Ekologická složka přímých plateb —Nad rámec cross compliance ¢Cross Compliance —Projev principu integrace —Rozvoj udržitelného zemědělství ¢ ¢Podmínky přímých plateb v základních režimech ¢Politika rozvoje venkova —Priority ¢obnova, zachování a zvýšení biologické rozmanitosti, zemědělství vysoké přírodní hodnoty a stavu evropské krajiny ¢lepší hospodaření s vodou, včetně nakládání s hnojivy a pesticidy ¢předcházení erozi půdy a lepší hospodaření s půdou ¢podpora účinného využívání zdrojů a podpora přechodu na nízkouhlíkovou ekonomiku v odvětvích zemědělství, potravinářství a lesnictví, která je odolná vůči klimatu ¢I. pilíř ¢II. pilíř GREENING ¢Platba na zemědělské postupy příznivé pro klima a životní prostředí (čl. 431) ) —Podmínky ¢Diverzifikace plodin (čl. 44) ¢Zachování stávajících trvalých travních porostů (čl.45) ¢Citlivé oblasti určené členskými státy ¢Vyhrazení plochy využívané v ekologickém zájmu (čl. 46) ¢Vymezení členskými státy dle nařízení EU ¢NEBO rovnocenné postupy ¢Stejný nebo vyšší přínos pro klima a životní prostředí ¢Viz příloha X nařízení EU a rozhodnutí členských států ¢ ¢1) NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) č. 1307/2013 ze dne 17. prosince 2013, kterým se stanoví pravidla pro přímé platby zemědělcům v režimech podpory v rámci společné zemědělské politiky a kterým se zrušují nařízení Rady (ES) č. 637/2008 a nařízení Rady (ES) č. 73/2009 CROSS COMPLIANCE – PRAVIDLA PODMÍNĚNOSTI ¢Povinné požadavky na hospodaření (PPH) ¢dle práva EU ¢Standardy dobrého zemědělského a environmentálního stavu půdy (DZES) ¢stanovené na vnitrostátní úrovni —minimální úroveň ¢Zachování stálých pastvin (2015, 2016) ¢ ¢Oblasti —životní prostředí, změna klimatu a dobrý zemědělský stav půdy —veřejné zdraví, zdraví zvířat a rostlin —dobré životní podmínky zvířat — Nařízení vlády č. 309/2014 Sb., o stanovení důsledků porušení podmíněnosti poskytování některých zemědělských podpor CROSS COMPLIANCE ¢Statutory Management Requirements (SMR) ¢15 směrnic a nařízení EU —109 kontrolovaných požadavků ¢Good Agricultural and Environmental Conditions (GAEC) ¢Nařízení vlády č. 479/2009 —12 požadavků — ¢Povinné požadavky na hospodaření (PPH) —13 směrnic a nařízení EU ¢Standardy dobrého zemědělského a environmentálního stavu (DZES) —7 požadavků ¢2014 ¢Od 2015 POVINNÉ POŽADAVKY NA HOSPODAŘENÍ (2016) ¢Ochrana vod před znečištěním dusičnany ze zemědělských zdrojů (PPH 1), kontroluje: Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský (ÚKZÚZ) ¢Ochrana volně žijících ptáků (PPH 2), kontroluje: Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP) www.cizp.cz ¢Ochrana přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin (PPH 3), kontroluje: Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP) www.cizp.cz ¢Zásady a požadavky potravinového práva (PPH 4), kontrolují: Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI), Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský (ÚKZÚZ), Státní veterinární správa (SVS) ¢Zákaz používání některých látek s hormonálním nebo tyreostatickým účinkem a beta-sympatomimetik v chovech zvířat(PPH 5), kontroluje: Státní veterinární správa (SVS) ¢Označování hospodářských zvířat – prasata, skot, ovce a kozy(PPH 6, 7 a 8), kontroluje: Česká plemenářská inspekce (ČPI) ¢Pravidla pro prevenci, tlumení a eradikaci některých přenosných spongiformních encefalopatií (TSE) (PPH 9), kontrolují: Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský (ÚKZÚZ), Státní veterinární správa (SVS) ¢Uvádění přípravků na ochranu rostlin na trh (PPH 10), kontroluje:Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský (ÚKZÚZ) ¢Minimální požadavky pro ochranu telat (PPH 11) ¢Minimální požadavky pro ochranu prasat (PPH 12) ¢Požadavky na ochranu zvířat chovaných pro hospodářské účely(PPH 13), kontroluje: Státní veterinární správa (SVS) PŘEHLED ZMĚN V OZNAČENÍ POVINNÝCH POŽADAVKŮ NA HOSPODAŘENÍ: 2014 navazující požadavky 2016 SMR 1 ochrana ptáků PPH 2 ochrana ptáků SMR 3 kaly pouze jako požadavky národní legislativy SMR 4 nitrátová směrnice PPH 1 nitrátová směrnice SMR 5 ochrana EVL PPH 3 ochrana EVL 5a AEO hnojiva pouze jako požadavky PRV SMR 6 označování a evidence prasat PPH 6 označování a evidence prasat SMR 7 označování a evidence skotu PPH 7 označování a evidence skotu SMR 8 označování a evidence ovcí a koz PPH 8 označování a evidence ovcí a koz 8a AEO přípravky na ochranu rostlin pouze jako požadavky PRV SMR 9 přípravky na ochranu rostlin PPH 10 přípravky na ochranu rostlin SMR 10 zákaz používání hormon. látek PPH 5 zákaz používání hormon. látek SMR 11 potravinové právo PPH 4 potravinové právo SMR 12 TSE PPH 9 TSE SMR 13 tlumení kulhavky a slintavky ukončení k 31. 12. 2014 SMR 14 vezikulár. choroby prasat ukončení k 31. 12. 2014 SMR 15 katerál. horečka ovcí ukončení k 31. 12. 2014 SMR 16 ochrana telat PPH 11 ochrana telat SMR 17 ochrana prasat PPH 12 ochrana prasat SMR 18 ochrana hospodář. zvířat PPH 13 ochrana hospodář. zvířat STANDARDY (2016) ¢1. Dodržení ochranných pásem podél vodních toků ¢2. Povolení zavlažovacích soustav ¢3. Ochrana podzemních vod před znečištěním ¢4. Zachování minimálního pokryvu půdy ¢5. Dodržení minimální úrovně obhospodařování půdy k omezování eroze ¢6. Zachování úrovně organických složek půdy, včetně zákazu vypalování strnišť ¢7. Zachování krajinných prvků a opatření proti invazním druhům rostlin STANDARDY ¢1. Dodržení ochranných pásů podél vodních toků ¢Tři požadavky na zachování ochranného pásu podél vodních toků uvnitř i vně zranitelných oblastí: ¢a) pás nehnojené půdy stanovený podle § 12 nařízení vlády č. 262/2012 Sb. o šířce nejméně 3 m od břehové čáry; ¢b) u dílu půdního bloku s průměrnou sklonitostí převyšující 7 stupňů ochranný pás o šířce nejméně 25 m od břehové čáry s tím, že v něm nebudou užita tekutá hnojiva s rychle uvolnitelným dusíkem, a ¢c) dodrží při aplikaci přípravku na ochranu rostlin stanovenou ochrannou vzdálenost za účelem ochrany vodních organismů od břehové čáry. ¢2. Povolení pro užívání zavlažovacích soustav ¢Požadavek na držení povolení k nakládání s vodami pro uživatele technických zařízení k zavlažování tj. těch, pro jejichž provoz je třeba dodávat elektrickou, mechanickou nebo jinou energii. ¢3. Ochrana podzemních vod před znečištěním ¢Požadavky stanovené § 38 a 39 vodního zákona k ochraně povrchových a podzemních vod a životního prostředí při manipulaci, skladování a vypouštění závadných látek STANDARDY ¢4. Zachování minimálního pokryvu půdy ¢Standardem jsou stanoveny požadavky pro zachování minimálního pokryvu půdy na DPB převyšující 5 stupňů průměrné sklonitosti pět způsobů plnění. ¢5. Dodržení minimální úrovně obhospodařování půdy k omezování eroze ¢Podmínky pěstování erozně nebezpečných plodin na mírně a silně erozně ohrožených půdách vymezených v evidenci půdy podle uživatelských vztahů (LPIS). ¢6. Zachování úrovně organických složek půdy, včetně zákazu vypalování strnišť ¢Zákaz pálení bylinných zbytků a jsou stanoveny podmínky pro aplikaci hnojiv pro zachování úrovně organických složek v půdě. ¢7. Zachování krajinných prvků a opatření proti invazním druhům rostlin ¢Povinnost nerušení a nepoškozování krajinných prvků včetně zákazu řezu v období od 31. března do 1. listopadu a povinnost regulace invazních rostlin. ¢ KONTROLA PODMÍNĚNOSTI ¢Kontrole podmíněnosti podléhají všichni žadatelé žádající o přímé platby, některé podpory z osy II Programu rozvoje venkova a některé podpory v rámci společné organizace trhu s vínem. ¢Počet podniků vybraných ke Kontrole podmíněnosti musí dosáhnout nejméně 1 % žadatelů z každé výše uvedené podpory. (1/4 náhodným výběrem, zbytek na základě rizikové analýzy) ¢ ¢Druhy kontrol: ¢administrativní – kontroly a ověřování elektronických informaci, materiálů a dokumentů, které se týkají kontrolované oblasti a žadatele. Pro potřeby kontrol je možno využívat i dálkového průzkumu Země (DPZ); ¢kontroly na místě – ověřování originálních dokladů, chovatelských a pěstebních technologií a postupů a přímých dopadů těchto činností. Proces kontroly – kontrola na místě 1.Výběr subjektů ke kontrole 2.Vytvoření plánu kontrol 3.Oznámení / neoznámení kontrol —Podle kontrolovaných opatření v rámci způsobilosti 4.Kontrola na místě —Zahájení kontroly —Provedení kontroly —Ukončení kontroly ¢Vyhotovení kontrolního protokolu ¢Řízení o námitkách – lze podat do 5 (7) dnů od seznámení s protokolem ¢Předání kontrolního protokolu – žadatel musí být informován o všech porušeních do 3 měsíců od provedení kontroly. 5.Vyhotovení zprávy o kontrole —Obecná část —Popisná část —Hodnotící část (rozsah, závažnost, trvalost, opakování) 6.Předání zprávy o kontrole SZIF —Do 1měsíce od vyhotovení —Elektronickou cestou do MZK na MZe —Dostupná na portálu FARMÁŘ ¢ Průběh kontroly podmíněnosti ¢Řídí se zákonem č. 552/1992, o státní kontrole a nařízením Komise (ES) č. 796/2004. ¢Oznámení o kontrole – max. 14 dnů, běžná praxe v cca 3 - 5 dnů, minimálně 48 hodin. ¢Zahájení kontroly na místě – předložení písemného pověření ke kontrole ¢Provedení kontroly – kontrolní list + protokol o kontrolním zjištění – popis zjištěných skutečností s uvedením nedostatků (předání stejnopisu protokolu kontrolované osobě). ¢Možnost podání písemných a zdůvodněných námitek proti protokolu – do 5 (7)dnů. ¢Řízení o námitkách – rozhodnutí do 15 dnů ředitel OSS. ¢Zpráva o kontrole – vzniká po uzavření kontroly, obsahuje hodnocení případně zjištěných porušení z hlediska rozsahu, závažnosti, trvalosti, opakování a úmyslu - předání na SZIF do 1 měsíce po ukončení kontroly POSTUP PŘI HODNOCENÍ KONTROL PODMÍNĚNOSTI ¢Celkový výpočet snížení podpory probíhá v těchto 6 krocích: ¢ ¢Bodové ohodnocení míry porušení kontrolovaných požadavků popř. standardů GAEC (provádí kontrolní organizace/SZIF) ¢Stanovení celkové míry porušení za každý akt popř. standard GAEC (provádí SZIF) ¢Převedení bodového ohodnocení na slovní – zanedbatelné, malé, střední, velké (provádí SZIF) ¢Převedení slovního ohodnocení na procentuelní snížení (provádí SZIF) ¢Stanovení souhrnného procentního snížení dotace za každou oblast řízení a oblast Dobrý zemědělský a environmentální stav (provádí SZIF) ¢Součet souhrnných procentních snížení za všechny oblasti (provádí SZIF) CÍL/NESHODA ¢Cílem kontroly CC (nařízení č.796/2004 je potvrzení shody (compliance) nebo zjištění neshody (non-compliance) s požadavky a standardy ¢Nedodržení požadavků je hodnoceno pomocí kritérií: ¢ ROZSAH (malý / střední / velký) – zhodnocení rozsahu porušení, ke kterému může dojít ¢ ZÁVAŽNOST (malá / střední / velká) – hodnotí se stupeň porušení ¢ TRVALOST (ne / ano) – zjištěné porušení je možno napravit / porušením vznikla nenapravitelná škoda ¢Typy neshod: ¢Opakovaná neshoda - neshoda se stejným požadavkem / standardem zjištěná více než jednou během tří po sobě jdoucích let, přičemž o předchozí neshodě byl žadatel informován ¢Rozsáhlá neshoda -zvažuje se zda dopady vzniklé neshody jsou dalekosáhlé / jsou omezeny pouze na podnik ¢Závažná neshoda - zvažuje se důležitost a závažnost důsledků neshody ve srovnání s významem dotčeného požadavku x standardu ¢Dlouhodobá neshoda - dle doby trvání, po kterou působí účinky nedodržení a nesplnění požadavku x standardu ¢ SANKCE ¢ ¢ SZIF PRAVIDLA PRO KRÁCENÍ (neshody a oblasti) Sankce (zamítnutí / krácení plateb) se uplatňují v případě, že je nalezena neshoda. Kontrolní zpráva z např. ÚKZÚZ, SVS, SZPI 1 – 3 – 5 % při neúmyslném porušení x3 (až 15%) při opakovaném porušení 15 – 20 – 100 % při úmyslném porušení ¢ C:\Users\60076\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Outlook\1WT4YJ11\Chalupova_20140321_112943_001.jpg PŘÍKLAD 1 ¢Zemědělec obhospodařuje travní porost (podmáčenou louku) na půdním bloku o ploše 5 ha. Na část tohoto půdního bloku (cca 50 % rozlohy) zasahuje EVL s předmětem ochrany Nivní louka říčních údolí svazu Cnidion dubii, předmět ochrany se nachází právě na území posuzovaného půdního bloku. Na pozemek přitom zasahuje velmi malá část rozlohy EVL (do 5 %). Zemědělec v rámci využití louky změnil vodní režim podmáčené části (obnovou v minulosti zazemněných odvodňovacích rýh) a v rámci zvýšení výnosu na celé ploše louky přisel kulturní travní směs. Důsledkem je částečné vysušení louky a změna druhové struktury lučního společenstva na podmáčené louce PŘÍKLAD 2 ¢Zemědělec obhospodařuje travní porost na půdním bloku o rozloze 10 ha. Na půdní blok zasahuje převážná část EVL s předmětem ochrany hořeček český (Gentianella praecox). Chráněné území přitom tvoří cca 10 % rozlohy hodnoceného půdního bloku. Zemědělec rozšířil navazující půdní blok s ornou půdou na úkor travního porostu a rozoral i část travního porostu s těžištěm výskytu hořečku. POLITIKA ROZVOJE VENKOVA -OPATŘENÍ —Cíl: Přispění ke konkurenceschopnosti zemědělství, udržitelnému řízení přírodních zdrojů, k opatřením v oblasti klimatu a k vyváženému územnímu rozvoji venkovských oblastí ¢ ¢M08 INVESTICE DO ROZVOJE LESNÍCH OBLASTÍ A ZLEPŠOVÁNÍ ŽIVOTASCHOPNOSTI LESŮ (udržitelné obhospodařování lesů) ¢Zalesňování a zakládání lesů ¢Zavádění preventivních opatření v lesích ¢Obnova lesních porostů po kalamitách ¢ Odstraňování škod způsobených povodněmi ¢Investice do ochrany melioračních a zpevňujících dřevin ¢ ¢M10 AGROENVIRONMENTÁLNĚ-KLIMATICKÉ OPATŘENÍ (AEKO) ¢M11 EKOLOGICKÉ ZEMĚDĚLSTVÍ (EZ) ¢M12 PLATBY V RÁMCI SÍTĚ NATURA 2000 A PODLE RÁMCOVÉ SMĚRNICE O VODĚ ¢M13 PLATBY PRO OBLASTI S PŘÍRODNÍMI ČI JINÝMI ZVLÁŠTNÍMI OMEZENÍMI ¢M14 DOBRÉ ŽIVOTNÍ PODMÍNKY ZVÍŘAT (DŽPZ) ¢M15 LESNICKO-ENVIRONMENTÁLNÍ A KLIMATICKÉ SLUŽBY A OCHRANA LESŮ ¢Zachování porostního typu hospodářského souboru ¢Ochrana a reprodukce genofondu lesních dřevin ROZPOČET PRV 2014-2020 ¢ C:\Users\60076\Desktop\alokace.png M 10AGROENVIRONMENTÁLNĚ-KLIMATICKÁ OPATŘENÍ (AEOK) ¢Cíl - podpora způsobů využití zemědělské půdy, které jsou v souladu s ochranou a zlepšením životního prostředí a krajiny, podpora zachování obhospodařovaných území vysoké přírodní hodnoty, přírodních zdrojů, biologické rozmanitosti a údržby krajiny ¢Do roku 2014 tzv. AEO ¢Vymezení v nařízení vlády č. 75/2015 Sb. ¢Žadatel - subjekt obhospodařující v evidenci půdy (LPIS) alespoň minimální výměru zemědělské půdy (5 let závazek) ¢ ¢10.1.1 Integrovaná produkce ovoc ¢10.1.2 Integrovaná produkce révy vinné ¢10.1.4 Ošetřování travních porostů ¢10.1.5 Zatravňování orné půdy ¢10.1.6 Biopásy ¢10.1.7 Ochrana čejky chocholaté ¢ M 13 OBLASTI S PŘÍRODNÍMI OMEZENÍMI ¢Do 2014, tzv. LFA ¢Platby v méně příznivých oblastech —Horské oblasti —ostatní —specifické ¢Vymezení v nařízení vlády č. 75/20107 ¢ ¢2014 – 2020 —Snižování plateb pro LFA ¢80 – 20 % — ¢Od 2015 - Oblasti s přírodními či jinými zvláštními omezeními —Kompenzace za dodatečné náklady a ušlé příjmy —Dle vymezení členského státu ¢ C:\Users\60076\Desktop\800px-LFA.png http://ec.europa.eu/agriculture/rurdev/lfa/images/map_en.jpg M14 DOBRÉ ŽIVOTNÍ PODMÍNKY ZVÍŘAT (DŽPZ) ¢14.1.1 Zvětšení lehacího prostoru v chovu dojni ¢14.1.2 Zlepšení stájového prostředí v chovu dojnic ¢14.1.3 Zajištění přístupu do výběhu pro suchostojné krávy ¢14.1.4 Zlepšení životních podmínek v chovu prasat ¢14.1.5 Zvětšení plochy pro odstavená selata ¢