pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT_en EU a daně - základní pojmy a nástroje daňové politiky Michal Radvan & Michal Liška www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Prameny nV ČR chybí jakýkoliv obecný právní předpis, který by definoval základní pojmy a instituty užívané v daňovém právu nNapř. v Polsku zákon o veřejných financích, připravovaný nový daňový řád nDo jisté míry nahrazuje terminologii DŘ, nicméně jen omezeně a nedostatečně www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 3 Pojem „daň“ n nDaň je povinná, zákonem předem sazbou stanovená částka, kterou se více méně pravidelně odčerpává na nenávratném principu bez ekvivalentního protiplnění část nominálního důchodu ekonomického subjektu ve prospěch veřejného peněžního fondu. n n => pojem „daň stricto sensu“, převzato z ekonomické literatury n n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Požadavek zákonné úpravy vybírání daní n Článek 11 odst. 5 LZPS: n Daně a poplatky je možné ukládat jen na základě zákona. •V jiných zemích mají v Ústavě mnohem více textu (srov. Polsko, Německo) www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Pojem „poplatek“ n Poplatek je peněžitou dávkou stanovenou zákonem, nenávratnou, vybíranou státem nebo jinými veřejnoprávními korporacemi za zákonem stanovené úkony jejich orgánů. n n Opět výhradně ekonomická definice www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Pojem „cena“ nPoplatek za soukromoprávní statek nNemusí být ukládána ve formě zákona nRespektuje skutečnou cenu služby nJe možné stanovit ji dohodou www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Pojem „berně“ n Pod pojmem berně rozumíme daně, poplatky, cla, další peněžitá plnění vč. plnění v rámci dělené správy, pokud se postupuje podle DŘ n n Srov. § 2 odst. 3 DŘ – pojem „daň lato sensu“ www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Funkce daně nFiskální - je převažující; jejím účelem je zajistit příjmy státu a dalších veřejnoprávních korporací (Lafferova křivka) nRegulační - prostřednictvím daní a prostřednictvím přesouvání peněžních prostředků v odpovídajících proporcích mezi ekonomickými subjekty a veřejným fondem nastává korektura příjmů.; daň může sloužit k ovlivňování ekonomiky jako celku nebo může ovlivňovat hospodářství selektivně (alkohol) nStimulační - představuje využití daňových nástrojů s cílem ovlivnit činnost ekonomických jednotek a tempo jejich rozvoje (pobídky) nSociální (pracující důchodci) www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Konstrukční prvky daně nDaňový subjekt nObjekt zdanění nZáklad daně nSazba daně nKorekční prvky nRozpočtové určení daně nSprávce daně nPodmínky placení www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Subjekt daně nPoplatník daně – osoba, jejíž příjmy, majetek nebo úkony jsou přímo podrobeny dani nPlátce daně – osoba, která je ze zákona a pod vlastní majetkovou odpovědností povinna daň vypočítat, vybrat ji od poplatníka nebo mu ji srazit a odvést ji správci daně nZSDP… Bakeš www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Objekt zdanění n= předmět daně n Představuje hmotněprávní skutečnost, se kterou zákon spojuje daňovou povinnost. n Ve většině případů se odráží v označení daně. (silniční) n- důchody, vlastnictví nebo dispozice s majetkem, spotřeba apod. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Základ daně n Stanoví kvantitu objektu daně. n Jedná se o konkretizaci objektu zdanění. n Ze základu daně je vyměřena daň. n Stanoví se podle účetní závěrky, hrubé mzdy, úředního odhadu apod. n Jednotkou míry může být např. množství, hmotnost, peněžní jednotka atd. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Sazba daně n Element určující výši daně ve vztahu k daňovému základu. nPevná sazba: určuje daň pevnou částkou přímo k objektu daně (cigarety) nProcentní sazba: daň je vyjádřena procentem z hodnoty základu daně nLineární procentní sazba: stejné procentní zatížení různého základu daně (DPH) nProgresivní procentní sazba: čím vyšší hodnota základu daně, tím vyšší procento daňové sazby (solidární? – viz dále) nDegresivní procentní sazba: opak progresivní procentní sazby; prakticky nesmysl, přesto se uplatňuje www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Korekční prvky daně n Ovlivňují vyměření daně prostřednictvím použitého systému osvobození, slev na dani, úlev, ale také zvýšení daně. n Obvykle se uplatňují přímo ze zákona, není vyloučen ani zásah správce daně. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Rozpočtové určení daní n Značí, do kterého veřejného fondu (veřejných fondů) plyne výnos z daně. n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Správce daně n Orgán veřejné správy vykonávající správu daně, tj. orgán oprávněný činit opatření potřebná ke správnému a úplnému zjištění, stanovení a splnění daňových povinností. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Podmínky placení nTermíny placení nZásady placení, např. zálohy, platebně-technické podmínky www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Třídění daní nPodle vazby na důchod poplatníka nPodle subjektu daně nPodle objektu daně nPodle respektování příjmových poměrů poplatníka n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Klasifikace daní podle vazby na důchod poplatníka n nPřímé daně: bezprostředně vyměřeny poplatníkovi na základě jeho důchodu či majetku, jsou adresné a přihlížejí k majetkové situaci poplatníka, který je sám vypočítává a odvádí, zná jejich hodnotu; dělí se na důchodové a majetkové nNepřímé daně: jsou placeny a vybírány v cenách zboží, služeb, převodů a pronájmů; nerespektují důchodovou ani majetkovou situaci poplatníka, jsou neadresné; člení se na všeobecné a akcízy www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Klasifikace daní podle subjektu daně nJednotlivec nDomácnost – jeden člověk (hlava rodiny) odvádí daň nOba manželé – manželský splitting nVšichni členové domácnosti – plný splitting nSpolečnost, korporace www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Klasifikace daní podle objektu daně nDůchodové: uvaleny na důchod (mzdu, plat, rentu, zisk, úrok apod.) jak v peněžní, tak v naturální podobě nVýnosové: výše je odhadována podle vnějších znaků (počet zaměstnanců, druh podnikání, velikost budov, počet oken) nMajetkové: zdaňují nemovitosti i movitý majetek, vlastnictví, držbu i nabytí nZ právních úkonů: zdaňují dispozice s majetkem na základě civilněprávních úkonů nZ hlavy (subjektové): placené z titulu samotné existence (Poll Tax… Riot) nObratové: uvalené buď na hrubý obrat u každého výrobce nebo na čistý obrat docílený u posledního zpracovatele nSpotřební: na veškerou spotřebu nebo selektivní nZ obchodních operací: postihují finanční operace (např. burzovní daň) www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Klasifikace daní podle respektování příjmových poměrů poplatníka nDaně osobní (in personam): respektují důchodovou situaci poplatníka nDaně in rem: placeny z titulu vlastnictví či nabytí určitého majetku, nákupu či spotřeby; výše není závislá na příjmech poplatníka www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Klasifikace daní podle metodiky OECD nDaně z důchodů, zisků a kapitálových výnosů nPříspěvky na sociální zabezpečení nDaně z mezd a pracovních sil nDaně majetkové nDaně ze zboží a služeb nOstatní daně n Vždy existuje další, podrobnější členění – viz např. Široký, str. 49. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Klasifikace poplatků nSprávní poplatky (sazebníky) nEkologické poplatky (odpady) nSoudní poplatky nMístní poplatky (lázeňský, ubytovací kapacity) nDalší poplatky (časový poplatek, elektronické mýtné, poplatky za rozhlasové a televizní přijímače) www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 „Novinky“ v mezinárodním daňovém právu nBEPS - Base Erosion and Profit Shifting (problém dvojího zdanění) nATAD nCCCTP n nTransfer pricing (CFC rules, anti-avoidance rules) nZneužití práva – fúze, DPH, Apple? nDiskriminace – německé dálniční poplatky n nArbitrárnost daně? – solární odvody nSZDZ – nemusí se dohodnout, nejsou lhůry či AK (EU) n 25 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 BEPS nAkční plán OECD schválen 19. 7. 2013 nG20 schválilo na úrovní ministrů financí koncem roku 2015 nK dnešnímu se na BEPS podílí dni 94 států nEroze daňového základu a přesouvání zisku nhttp://www.oecd.org/tax/beps/beps-actions.htm n 26 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 27 n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 BEPS nOficiálně slouží ke zvýšení souladu korporátního zdanění na nadnárodní úrovni, změna způsobu zdaňování vzhledem k moderní ekonomické praxi a zvýšení transparentnosti vykazování korporací v daňových otázkách. 28 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 BEPS a Platform for Collaboration on Tax nInternational Monetary Fund (IMF), the Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD), the United Nations (UN) and the World Bank Group (WBG) nSpolečná iniciativa k zintenzivnění kooperace mezi mezinárodními daňovými organizacemi (fóry). nVýměna informací nPomoc zemím 3. světa n 29 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 ATAD (Anti-tax avoidance directive) I a II nHmatatelný a aplikačně využitelný BEPS nOd 1. ledna 2019 – ATAD I nOd 1. ledna 2020 – ATAD II nOd 1. ledna 2022 – výjimky n n 30 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 ATAD n1) Konec neomezené uznatelnosti nákladů na dluhové financování - Náklady na financování společnosti mají být daňově uznatelné jen do výše 30 procent zisku před započtením úroků, daní a odpisů (EBITDA). n2) Zdanění při odchodu (tzv. exit taxation) - Zdaněním nerealizovaných zisků při přeshraničních převodech majetku mezi společností a stálou provozovnou a při přesunu daňové rezidence. Jestliže se jedná o převody či přesuny do jiného členského státu EU nebo EHP, daňová povinnost se může rozprostřít až na pět let. Tento odklad platby může podléhat úrokům či zajištění této platby. 31 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 ATAD n3)Zneužití práva v korporátní dani - Směrnice nově zcela jasně říká, že transakce, jejichž jedinou hodnotou je získání daňové výhody, nemají být uznány. n4) Pravidlo CFC aneb zdanění zisku ovládaných společností - Jestliže má mateřská společnost v zahraničí ovládanou firmu, může se jí stát, že zdaněn bude i zisk této ovládané firmy, a to v rámci základu daně mateřské společnosti, přičemž vůbec nemusí dojít k vyplacení tohoto zisku ovládané společnosti. Zejména pasivní příjmy (úroky, dividendy, licenční poplatky či příjmy z finančních činností). 32 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 ATAD n5) Častým nástrojem na obcházení daňových předpisů je využívání nesouladu mezi zákony jednotlivých států. Směrnice tyto praktiky značně omezuje a dvojí odpočty například stejných úrokových nákladů či daňová uznatelnost platby a nezdanění této platby příjemcem by měly být minulostí. 33 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 CCCTB – konsolidovaný základ daně z příjmů právnických osob n nNovinka v rámci práva EU nProposal for a Council directive on a Common Corporate Tax Base (COM(2016)685) nProposal for a Council directive on a Common Consolidated Corporate Tax Base (CCCTB)(COM(2016)683) nProposal for a Council directive on Double Taxation Dispute Resolution Mechanisms in the European Union (COM(2016)686) n •34 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 CCCTB nSpolečný konsolidovaný základ DPPO byl poprvé předložen v roce 2011 a zaměřoval se na posílení jednotného trhu pro podniky. U několika klíčových prvků předchozího návrhu členské státy sice dosáhly pokroku, ale konečné dohody se jim nepodařilo dosáhnout. nOproti předchozímu návrhu z roku 2011 by měl nový systém zdanění právnických osob: npovinný pro velké nadnárodní skupiny (s celosvětovými příjmy nad 750 mil. €), čímž se zajistí, že společnosti s budou odvádět daně tam, kde skutečně dosahují zisků; nřešit nedostatky související s přesouváním zisků pro daňové účely; - agresivní daňové plánování či daňová optimalizace? nmotivovat společnosti k tomu, aby své činnosti financovaly prostřednictvím vlastního kapitálu/využívaly možnosti trhů (a nezadlužovaly se); npodporovat inovace prostřednictvím daňových pobídek na činnosti v oblasti výzkumu a vývoje, jež jsou spojeny se skutečnou hospodářskou činností. – ne v rámci „koncernu“ n •35 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 CCCTB nPři podání jediného daňové přiznání na všechny své činnosti v EU by měly společnosti jednat pouze s jednou daňovou správou. Doba každoročně věnovaná činnostem souvisejícím s dodržováním předpisů by se tak měla zkrátit o 8 %, zatímco doba nutná pro zřízení dceřiné společnosti by se zkrátila až o 67 %, což by společnostem mělo umožnit snáze zahájit činnost v zahraničí. nMěl by vymizet nesoulad mezi vnitrostátními systémy, čehož v současnosti využívají původci agresivního daňového plánování. Odstranit by se též mělo stanovování převodních cen a preferenční režimy (daňové ráje), což jsou v současnosti základní nástroje pro vyhýbání se daňovým povinnostem. n •36 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 CCCTB nKomise rovněž navrhla úpravu systému pro řešení sporů týkajících se dvojího zdanění v EU, aby lépe vyhovoval potřebám podniků. nMá zahrnovat širší škálu případů a členské státy mají disponovat jasnými lhůtami pro schválení závazného řešení dvojího zdanění. nV návrhu nejsou zahrnuty sazby daně z příjmu právnických osob, neboť spadají do svrchovanosti jednotlivých členských států. •37 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 CCCTB nCíl: Jedno daňové přiznání jedné finanční správě a ta to potom „přerozdělí“ n nBlíže: https://ec.europa.eu/taxation_customs/business/company-tax/common-consolidated-corporate-tax-base-c cctb_en •38 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Transfer pricing nPřevodní ceny – mezi spojenými osobami dochází k pokřivení? – viditelná ruka zákonodárce n 39 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Princip tržního odstupu (Arm‘s length principle „ALP“) a jeho obraz v funkci a riziku nPrincip TP – mezi SPOJENÝMI OSOBAMI by měly být konstruovány ceny obvyklé, kdy obvyklost se zpravidla definuje formou tzv. principu tržního odstupu (dále ALP, tj. takové ceny, jaké by sjednaly nezávislé strany v obdobné situaci). nProblém TP – nespojené subjekty by do posuzovaných vztahů zpravidla nevstupovaly nŘešení TP – správná aplikace ceny je možná jen prostřednictvím detailní analýzy funkcí a rizik a řízení hodnotového řetězce. To je ve skutečnosti podstata naplnění ALP, nikoliv hodnota z databáze (viz níže) nNejčastější chyba v TP – bezhlavé aplikování „matematizujícího“ přístupu zpracování dat v externí nákladné aplikaci (Amadeus, Bloomberg atd.) n 40 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Daňová harmonizace nJedna z nejdiskutovanějších oblastí v rámci EU nZastánci poukazují na potřebu jednotných pravidel v souvislosti s růstem objemu mezinárodního obchodu (růst počtu a významu nadnárodních společností a jejich dceřiných společností, přesun kapitálu i osob – rezidentů jednoho státu, kteří pracují v jiné zemi). V důsledku toho dochází ke střetu jednotlivých daňových systémů, které byly po desetiletí či dokonce staletí budovány především s ohledem na národní tradice, ekonomickou situaci, politický a společenský vývoj a rovněž s přihlédnutím k přírodním podmínkám, k náboženství apod. (Tanzi) nObhájci národních zájmů upozorňují na skutečnost, že daňová politika by měla zůstat plně v kompetenci jednotlivých členských států EU - ztráta konkurenční výhody především zemí střední a východní Evropy (banky už tolik ingerovat nemohou, zbývají vládní výdaje a berně – fiskální autonomie) www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Daňová harmonizace nproces sbližování daňových soustav států na základě společných pravidel nmechanismus, jehož pomocí jsou odstraňována taková daňová ustanovení, která buď vytvářejí překážky ve fungování jednotného vnitřního trhu nebo deformují hospodářskou soutěž. nsmyslem daňové harmonizace není dosažení jednotné daňové soustavy, ale spíše přiblížení a sladění jednotlivých daňových soustav (daňová aproximace - USA) www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Stádia přibližování daňových systémů n1. daňová koordinace - dohody či doporučení s cílem omezení škodlivé daňové konkurence; smyslem je snaha o stanovení minimálního standardu transparentnosti a výměny informací v oblasti správy daní, nikoliv jednotnost daňových systémů (bilaterální smlouvy, především o zamezení dvojího zdanění a o spolupráci daňových správ, neformální vícestranné dohody, které vyústily v přijetí vzorových smluv o zamezení dvojího zdanění na úrovni OECD a OSN, v rámci EU Společná pravidla pro zdaňování korporací). nV posledních letech můžeme pozorovat pokles daňových sazeb u korporátních daní vybíraných v jednotlivých členských státech EU, což je dáno relativně intenzivní daňovou konkurencí. n2. daňová aproximace - přiblížení se daňových soustav, nikoliv jejich sladění n3. daňová harmonizace www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Fáze harmonizačního procesu nvýběr daně, která bude harmonizována, nharmonizace daňového základu, případně dalších konstrukčních prvků daně (např. daňový subjekt), nharmonizace daňové sazby (konec daňové konkurence) n nnení vždy nutné dojít až k fázi třetí, harmonizační proces může skončit i u vymezení základu daně a v rámci sazeb je členským státům ponechána volnost vedoucí ke konkurenčnímu prostředí www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Daňová harmonizace v EU nnástroj vedoucí k hlavnímu cíli, kterým je vytvoření jednotného trhu. Důležitými překážkami jednotného trhu jsou: ndaňové zatížení volného pohybu zejména právnických osob a volného přeshraničního pohybu zboží, služeb, kapitálu a výnosů, nrozdílné daňové zacházení s tuzemským a importovaným zbožím a se službami, npodstatné rozdíly mezi národními daňovými legislativami, které vedou k pokřivení trhu, nrozdílné daňové zacházení s rezidenty a non-rezidenty a tuzemskými a zahraničními investicemi a příjmy (zejména dvojí zdanění příjmů ze zdrojů mimo tuzemsko) ndaňová harmonizace není jen cílem – výsledným stavem, ale i samotným procesem www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Daňová harmonizace jako proces nPozitivní harmonizace - proces přibližování národních daňových systémů států EU prostřednictvím implementace směrnic, nařízení a jiných legislativních nástrojů; výsledkem za předpokladu řádné implementace směrnic do národní legislativy je situace, kdy ve všech státech platí stejná pravidla nNegativní harmonizace - výsledek činnosti Evropského soudního dvora, kdy jsou v národních právních řádech – daňových systémech činěna opatření na základě daňové judikatury tohoto soudu; nevytváří stejná pravidla pro všechny členské státy, neboť na základě judikatury je nařízeno odstranit vadné ustanovení pouze členskému státu, který je účastníkem řízení; judikatura ESD však může být dobrým interpretačním vodítkem nC-234/01 (Gerritse) – jen Německo (a Rakousko) umožňují uplatnění výdajů nerezidentů u srážkové daně www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Negativa harmonizace nVyšší daňové sazby nPomalejší růst ekonomiky nNezabraňuje nadměrné expanzi ve veřejném sektoru nZasahuje do národní suverenity členských zemí nMůže ohrozit příjmové stránky veřejných rozpočtů nZtráta fiskální autonomie členských zemí www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Daňové harmonizace v rámci základních dokumentů EU nČl. 110 – 113 konsolidovaného znění Smlouvy o Evropské unii a Smlouvy o fungování Evropské unie. nČlánek 110 (bývalý článek 90 Smlouvy o ES) zabraňuje členským státům podrobit přímo či nepřímo výrobky jiných členských států jakémukoli vyššímu vnitrostátnímu zdanění než je to, jemuž jsou podrobeny podobné výrobky domácí nČlánek 111 (91) stanoví, že pokud jsou výrobky vyvezeny na území některého členského státu, nesmí být navrácení vnitrostátních daní vyšší než vnitrostátní daně, kterým byly výrobky přímo nebo nepřímo podrobeny nČlánek 113 (93) dává Radě zmocnění zvláštním legislativním postupem a po konzultaci s Evropským parlamentem a Hospodářským a sociálním výborem jednomyslně přijmout ustanovení k harmonizaci právních předpisů týkajících se daní z obratu, spotřebních daní a jiných nepřímých daní v rozsahu, v jakém je tato harmonizace nezbytná pro vytvoření a fungování vnitřního trhu a zabránění narušení hospodářské soutěže www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 V oblasti sekundárního komunitárního práva nNařízení - v malé míře, sice mají přímou účinnost, nicméně spíše doplňují stěžejní směrnice nSměrnice - stanoví pouze výsledek národní právní úpravy, ale právě proto je můžeme považovat za zásadní v oblasti (nejen daňové) harmonizace nTaké směrnice mohou mít v určitých případech přímý účinek, nicméně z pohledu daňového subjektu jde takový přímý účinek vždy v jeho prospěch: zatímco správce daně nemůže využít ustanovení neimplementované směrnice v neprospěch daňového subjektu, daňový subjekt ji využít může www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Literatura nNerudová, D. Harmonizace daňových systémů zemí Evropské unie. ASPI, Praha, 2008. nŠiroký, J. Daně v Evropské unii. 4. vyd. Linde, Praha, 2010. nTerra, B.J.M. et Wattel, P.J. European Tax Law. 4. vyd. Kluwer Law International, The Hague, 2008. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Prostor pro Vaše dotazy a … … děkuji za pozornost.