Nákup elektrické energie Metodika pro zadávání veřejných zakázek 2 Vydala Síť ekologických poraden STEP, 2016 Autor: Bronislav Bechník www.ekoporadna.cz www.zeleneuradovani.cz Podpořeno z Programu švýcarsko-české spolupráce. Supported by a grant from Switzerland through the Swiss Contribution to the enlarged European Union. 3 Metodika popisuje možnosti poptávání energie z obnovitelných zdrojů včetně postupů doložení původu energie. Navrhuje správné nastavení podmínek a specifikací pro výběrová řízení tak, aby bylo možné požadovanou energii nakoupit za přijatelnou cenu. V textu dále najdete podrobnější informace k českému energetickému trhu a ověřování původu energie. 1. Proč zadávat odpovědně a environmentálně?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 1.1 Environmentálně šetrné zakázky a cena . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 1.2. Principy zadávání, hospodárnost a nediskriminace. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4 2. Úvod k tématu metodiky. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 2.1. Co je elektřina?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 2.2. Elektřina z obnovitelných zdrojů energie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 3. Výběrové řízení. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 3.1. Dokumenty pro vytvoření poptávky. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 3.2. Měřitelná kritéria a jejich váhy ve veřejné zakázce. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 3.3 . Volitelný postup pro větší organizace – požadavek výhradních dodávek OZE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 3.4. Penalizace při nesplnění podmínek. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 4. Způsoby ověření a doložení podílu obnovitelných zdrojů. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 5. Rozšiřující informace k obchodování s elektřinou. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 5.1. Obchodování s elektřinou. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 5.2. Prokazování původu elektřiny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 5.3. Záruky původu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 5.4. Energetický mix (jaký podíl OZE vyžadovat). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 5.5. Hodnocení dopadů na životní prostředí. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 Obsah 4 Ve veřejných zakázkách jsou ročně vynakládány značné objemy veřejných i soukromých prostředků. Podle provedených odhadů1 ročně jde o ekvivalent 17,5 % HDP, což v roce 2014 znamenalo téměř 650 mld. Kč. Podstatnou část z těchto prostředků utratí veřejný sektor (resp. veřejní zadavatelé), který tak může ovlivnit vlastnosti požadovaných statků (např. ve smyslu vyšší ekologické šetrnosti). Vzhledem k takto rozsáhlému objemu prostředků se tedy logicky objevuje otázka případného využití tohoto institutu pro dosažení jiných než ekonomických cílů. Jednou z možných variant je zavedení ekologických kritérií do rozhodování, což by vzhledem k velkému objemu finančních prostředků mělo významné dopady na strukturu trhu a zároveň i pozitivně ovlivnilo životní prostředí. Tento koncept je jedním z bodů tzv. „zeleného veřejného obstarávání“ (Green Public Procurement). Podle Evropské komise2 se zeleným veřejným obstaráváním rozumí takové zadávání veřejných zakázek, u kterých zadavatelé berou ohled na ekologické faktory při pořizování dodávek, poskytování služeb a stavebních prací. 1.1 Environmentálně šetrné zakázky a cena Není vyloučeno, že v případě použití principů uvedených v této metodice, bude cena předmětu plnění vyšší. Uvedené je však vyváženo jinou užitnou hodnotou, a to využitím veřejných prostředků k zajištění podpory dlouhodobě udržitelné prosperity celé společnosti a životního prostředí. Přidanou užitnou hodnotou je podpora ekologického chování, čímž se podporuje efektivnější alokace veřejných prostředků. Uvedené je i v souladu s usnesením vlády ČR ze dne 19. července 2000 č. 720 k návrhu podpory rozvoje prodeje a užívání ekologicky šetrných výrobků, kterým je orgánům státní správy a samosprávy doporučeno upřednostňovat při nákupech výrobky šetrné k životnímu prostředí a s politikami Evropské unie vyjádřenými v nových zadávacích směrnicích (zejména směrnici Evropského parlamentu a Rady 2014/24/EU ze dne 26. února 2014 o zadávání veřejných zakázek). V návaznosti na zmíněné usnesení byly vypracované dvě oficiální metodiky doporučující postup výběru nábytku a kancelářské a výpočetní techniky. Jiné předměty veřejných zakázek žádnou oficiální metodikou v ČR pokryty nejsou a zmíněné usnesení u nich doporučuje veřejné správě preferovat výrobky s ekoznačkou. Usnesení vlády, uvedené metodiky a další informace najdete na webových stránkách agentury CENIA www.zelenenakupovani.cz . 1.2. Principy zadávání, hospodárnost a nediskriminace Při případném zvýhodňování ekologicky šetrných statků při nákupech realizovaných v rámci veřejných zakázek je nutné zajistit neporušení „práv“ nabízejících/dodavatelů v realizovaných zadávacích řízení a prokázat fakt, že nedošlo k plýtvání veřejnými prostředky. Veřejný zadavatel musí prokázat, že ekologické zvýhodnění určitého statku bylo účelné (tj. prokázat návaznost na cíle sledované danou organizací či celým sektorem) a že vyšší cena, která byla případně v důsledku tohoto zvýhodnění zaplacena, nebyla nehospodárným vynaložením veřejných prostředků. Na základě výše uvedeného se tak jeví při snaze o širokou aplikaci konceptu „zeleného veřejného obstarávání“ jako nezbytné: • Vypracovat soubor metodik, které zajistí, aby se zadavatelé nedostávali při přípravě a realizaci zadávacích řízení do kolize s principem nediskriminace. • Vydat program, vyhlášku, či jiný relevantní dokument, díky kterému bude mít zadavatel oprávnění zvýhodnit ekologicky šetrnější statky, čímž dojde k  eliminaci možného střetu s  principy hospodárnosti a účelnosti. V obecné rovině jsou zelené veřejné zakázky pojímány prostřednictvím environmentálních podmínek v rámci podmínek technických a zadávacích, kvalifikace či hodnocení. Podrobné informace k legislativě a problematice environmentálních a sociálních kritérií ve veřejných zakázkách najdete v úvodním sešitu Úvod do odpovědných veřejných zakázek. 1 Údaje Ministerstva pro místní rozvoj na www.isvz.cz či na www.portal-vz.cz. 2 EK (2015). http://ec.europa.eu/environment/index_en.htm 1. Proč zadávat odpovědně a environmentálně? 5 Dříve než bude zvažována změna dodavatele elektřiny, je vhodné se zaměřit obecně na energetickou efektivnost, respektive úspory energie, a tedy i elektřiny. Nulové dopady na životní prostředí má jedině energie, která nemusela být vyrobena. Úspor energie a rovněž financí je možné dosáhnout i jinak než jen změnou dodavatele. Spotřebu energie lze snížit například nákupem energeticky efektivních spotřebičů. Některá opatření organizačního rázu mohou vést ke snížení spotřeby energie i bez nutnosti investic. Jinou možností je oslovit některou z firem, které nabízejí úspory energie se zárukou, neboli Energy Performance Contracting, ať už přímo, nebo prostřednictvím výběrového řízení. 2.1. Co je elektřina? Elektřina je výjimečná komodita. Zatímco u spotřebního zboží nebo potravin mohou jejich vlastnosti záviset na způsobu, jakým byly vyrobeny, vlastnosti elektřiny (napětí, frekvence…) jsou dány vlastnostmi elektrizační soustavy a vůbec nezávisí na způsobu výroby. Odběratel odebírající elektřinu z elektrizační soustavy proto nemá žádnou možnost zjistit v místě odběru, ze kterého zdroje pochází elektřina, kterou odebírá. Je možno pouze ovlivnit výrobní mix takovým způsobem, že odběratel zaplatí konkrétnímu výrobci, za to, že do elektrizační soustavy dodá určité množství elektřiny z konkrétního zdroje. 2.2. Elektřina z obnovitelných zdrojů energie Za elektřinu z obnovitelných zdrojů energie je považována elektřina z elektráren vodních, větrných, fotovoltaických, bioplynových (kam lze zahrnout i skládkový a kalový plyn), geotermálních a z elektráren spalujících biomasu. Za obnovitelnou nelze považovat elektřinu z přečerpávacích vodních elektráren. Přečerpávací vodní elektrárny elektřinu nevyrábějí, pouze akumulují elektřinu z jiných zdrojů. 2. Úvod k tématu metodiky 6 3.1. Dokumenty pro vytvoření poptávky V zadávací dokumentaci je nutno uvést zejména: • zda je poptávána elektřina včetně nebo bez sdružených služeb dodávky elektřiny, • seznam všech odběrných míst, pro něž jsou dodávky elektřiny požadovány, • u odběrných míst připojených do sítí VN a VVN (kategorie A a B - velkoodběr) technické maximum, časový průběh odběru elektřiny (odběrového diagramu) a časové vymezení tarifních pásem, • u odběrných míst připojených do sítí NN (kategorie C a D - maloodběr) velikost jističe a distribuční sazby sjednané ve smlouvě o připojení; dodavatel může v jednotlivých případech navrhnout změnu distribuční sazby, pokud to povede ke snížení konečné ceny, • časové období pro plnění dodávek elektřiny (minimálně jeden rok), • očekávaný odběr elektřiny (odhad spotřeby) pro jednotlivá odběrná místa za časové období podle předchozího bodu; je možno použít údaj o roční spotřebě podle posledního známého vyúčtování. 3.2. Měřitelná kritéria a jejich váhy ve veřejné zakázce Vzhledem k charakteru elektřiny lze pro veřejnou zakázku použít jen jedno ekologické (environmentální) kritérium – podíl elektřiny z obnovitelných zdrojů (OZE). Nelze zadat požadavek na minimální podíl OZE v dosavadním energetickém mixu dodavatele (respektive nemůže být vyšší než zhruba 20 %), protože by se tím zúžil počet dodavatelů, kteří by se mohli přihlásit do soutěže na méně než tři. Dodavatel ale přitom může nabídnout v soutěži vyšší podíl OZE, než měl v dosavadním energetickém mixu. Aby dodavatelé s vyšším podílem OZE v dosavadním energetickém mixu nebyli nadměrně zvýhodňováni, mělo by toto kritérium mít relativně nízkou váhu. Větší váhu by měl mít deklarovaný podíl OZE pro dodávky v rámci soutěže. Předpokládá se, že další kritérium bude ekonomické – cena. Doporučené váhy jednotlivých kritérií a výpočet bodového hodnocení 1. Podíl OZE v posledním známém energetickém mixu – váha 10 %. Použije se hodnota z posledního ročního vyúčtování daného obchodníka s elektřinou. 2. Deklarovaný podíl OZE pro dodávky v rámci soutěže – váha 40 %. 3. Celková roční cena za dodávku elektřiny – váha 50 %. Uvažuje se pouze stálá platba a cena za dodané množství pro všechna odběrná místa uvedená v zadávací dokumentaci, neuvažují se tedy platby za distribuci a další služby, příspěvek na podporu za OZE, kombinované výroby energie a tepla a daně. Výsledné bodové hodnocení nabídky je dáno součtem bodových hodnocení dílčích kritérií. Celkem maximálně 100 bodů3 . 3 Protože ceny jednotlivých dodavatelů se liší nejvýše o 20 %, upřednostňuje toto nastavení vah kritérií dodavatele s nižší cenou pouze při malém rozdílu podílu OZE. Nebo jinak: dodavatel s vysokým podílem OZE může zvítězit i v případě, že nabídne vyšší cenu než jiný soutěžící s nižším podílem OZE. 3. Výběrové řízení Body za cenu = . VáhaCena NejnižšíCelkováCenaRočníDodávky CelkováCenaRočníDodávky BodyzastávajícípodílOZE = . VáhaOZEstávající PodílOZEstávající 100 BodyzadeklarovanýpodílOZE = . VáhaOZEdeklarovaná PodílOZEdeklarovaný 100 7 Výpovědní lhůta – doporučené doplňkové kritérium (u smluv na dobu určitou se uvažuje polovina délky kontraktu). Pro odběratele je výhodnější smlouva na dobu neurčitou, kterou lze podle zákona vypovědět nejdříve po 12 měsících. 3.3 . Volitelný postup pro větší organizace – požadavek výhradních dodávek OZE Je možno poptávat 100 % OZE s předpokladem, že se najdou dodavatelé, kteří sice v dané chvíli odpovídající produkt nenabízejí, ale jsou schopni podmínky splnit. Deklarovaný podíl OZE je v tomto případě u všech dodavatelů stejný, a proto je zbytečné jej uvádět jako rozhodovací kritérium. V takovém případě jsou vhodná kritéria a jejich váhy: 1. Podíl elektřiny z OZE v posledním známém energetickém mixu – váha 10 %. Použije se hodnota z posledního ročního vyúčtování daného obchodníka s elektřinou. 2. Celková roční cena za dodávku elektřiny – váha 90 %. Uvažují se pouze stálé platby a cena za dodané množství pro všechna odběrná místa uvedená v zadávací dokumentaci, neuvažují se tedy platby za distribuci a další služby, poplatek za OZE a daně. Výsledné bodové hodnocení nabídky je dáno součtem bodových hodnocení dílčích kritérií. Celkem maximálně 100 bodů4 . 3.4. Penalizace při nesplnění podmínek Roční vyúčtování bude až po prokázání původu elektřiny. Odběratel není povinen uhradit cenu za tu část elektřiny, která nevyhovuje podmínkám uvedeným v kapitole 4. Způsoby ověření a doložení podílu obnovitelných zdrojů. Předpokládá se, že soutěžící vezmou tuto penalizaci v úvahu při návrhu nabídkové ceny. Cena za elektřinu, která nebude vyhovovat deklarovaným parametrům bude snižována podle následujícího klíče: • při nesplnění podmínky ad 1) (viz kapitola 4. Způsoby ověření a doložení podílu obnovitelných zdrojů) se cena za silovou elektřinu snižuje o tolik procent, o kolik procent je skutečný podíl OZE nižší, než podíl deklarovaný • při nesplnění podmínky ad 2) (viz kapitola 4. Způsoby ověření a doložení podílu obnovitelných zdrojů) se snižuje cena pouze u části elektřiny, která v daných obchodních hodinách chybí do deklarovaného podílu OZE a to procentuálně podle procentuálního podílu obchodních hodin, které chybí pro splnění podmínky ad 2) Cena se sníží všem odběratelům stejně podle jejich spotřeby. Příklad: Deklarovaný podíl OZE je splněn v celkovém objemu ročních dodávek (viz Kapitola 4. ad 1), deklarovaný podíl OZE (viz Kapitola 4. ad 2) však není splněn v 10 % obchodních hodin. Průměrně v daných obchodních hodinách chybí do deklarovaného podílu OZE 10 procentních bodů. Cena za 10 % objemu dodávek v daných obchodních hodinách bude proto snížena o 10 %, respektive cena za veškerou silovou elektřinu dodanou v daných obchodních hodinách bude snížena o 1 %. (je zřejmé, že v celkovém objemu jde v uvedeném příkladu řádově o jedno promile). Předpokládá se, že rozdíly v cenách elektřiny budou výrazně nižší, než rozdíly v deklarovaném podílu OZE. Pokud by tedy dodavatel vyhrál díky tomu, že nadhodnotí podíl OZE, pak riskuje, že v důsledku penalizace prodělá více, než o kolik může v rámci výběrového řízení navýšit cenu. 4 Protože ceny jednotlivých dodavatelů se liší nejvýše o 20 %, preferuje takové nastavení vah kritérií dodavatele s nižší cenou pouze při malém rozdílu podílu OZE. Nebo jinak: dodavatel s vysokým podílem OZE může zvítězit i v případě, že nabídne vyšší cenu než jiný soutěžící s nižším podílem OZE. 8 Obchodník s elektřinou musí věrohodným způsobem prokázat, že deklarovaný podíl elektřiny v jeho energetickém mixu pochází z obnovitelných zdrojů: 1) v celoročním objemu dodávek 2) nejméně v takovém počtu obchodních hodin, který procentuálně odpovídá deklarovanému procentuálnímu podílu OZE, tj. například při deklarovaném podílu OZE 50 % musí alespoň v 50 % obchodních hodin být podíl elektřiny z OZE vyšší než 50 % a zároveň v celkovém ročním objemu dodávek musí být podíl OZE vyšší než 50 %. Při deklarovaném podílu OZE nad 90 % lze připustit nedodržení podmínky ad 2) v 10 % obchodních hodin, pokud zároveň podíl elektřiny nakoupené v těchto obchodních hodinách bez záruky původu bude menší než 5 % celkového objemu dodávek elektřiny. Tato úleva nemá vliv na případnou penalizaci za nesplnění podmínek (viz kapitola 3.4). U odběratelů s měřením typu A nebo B se vychází z hodinových údajů, u ostatních odběratelů z typových diagramů dodávek. Pro prokázání původu elektřiny nestačí při vyšším podílu OZE samotné záruky původu. Průkazný je nákup elektřiny přímo u výrobce, který provozuje výhradně OZE. Dostatečně průkazný je rovněž nezávislý audit, který potvrdí splnění výše uvedených požadavků. Záruky původu lze považovat za postačující při podílu elektřiny z OZE do 30 %. 4. Způsoby ověření a doložení podílu obnovitelných zdrojů 9 Níže uvedené informace doplňují podmínky a text výše a vysvětlují některé používané pojmy. Není nutné tématu rozumět do  hloubky, aby bylo možné připravit věcně správnou veřejnou zakázku v  této oblasti. Nicméně tento text pomůže s pochopením souvislostí a způsobů obchodování s elektřinou a doklady o jejím původu. 5.1. Obchodování s elektřinou Obchodování s elektřinou může probíhat prostřednictvím: • dvoustranných obchodů, • burzovního obchodování (fyzická dodávka nebo finanční deriváty) – obchodují se produkty Base Load a Peak Load na měsíc, čtvrtletí nebo rok na několik následujících období, • blokového trhu – obchodují se Base Load a Peak Load na následujících 5 dnů, obchodování končí ve 13:30 dne předcházejícího dni dodávky, • denního trhu (spotový, day ahead) – obchodují se dodávky na jednotlivé hodiny následujícího dne, obchodování končí přesně v 11 hodin dne předcházejícího dni dodávky, • vnitrodenního trhu – obchodují se dodávky na jednotlivé hodiny, obchodování začíná přesně v 15 hodin dne předcházejícího dni dodávky a končí 1 hodinu před hodinou dodávky, • vyrovnávacího trhu – obchodování začíná 1 hodinu před hodinou dodávky a končí 30 minut před hodinou dodávky. • Base Load – dodávka stejného množství pro všechny hodiny všech dnů dodávkového období (den, měsíc, čtvrtletí, rok). • Peak Load – dodávka stejného množství od pondělí do pátku v čase od 8 hodin do 20 hodin v celém dodávkovém období (bez ohledu na státní svátky, nebo dny pracovního volna). • Jediný typ obchodů, u  nichž je jednoznačný vztah mezi prodávajícím a  kupujícím, jsou dvoustranné obchody. Jedině v případě těchto obchodů je původ elektřiny nezpochybnitelný. 5.2. Prokazování původu elektřiny Jediný nezpochybnitelný způsob, jak prokázat, že je odebírána elektřina z konkrétního zdroje, je oddělené vedení mezi výrobcem a spotřebitelem. Prokazování původu by bylo zbytečné, pokud by všichni odběratelé měli zájem pouze o elektřinu z konkrétních zdrojů (jmenovitě OZE). V takovém případě je zřejmé, že jiná elektřina by nemohla být do elektrizační soustavy dodána. V  situaci, kdy je v  každém místě pouze jeden distributor elektřiny a  všichni výrobci dodávají elektřinu do jedné elektrizační soustavy, lze ekologicky šetrnou elektřinu odlišit pouze virtuálně5 . K prokázání původu elektřiny z obnovitelných zdrojů se proto používají různé certifikáty původu, v České republice se nazývají záruky původu. Původ elektřiny je však prokazatelný pouze v případě, že produkce daného výrobce je v každém okamžiku rovna objemu jím prodané elektřiny, nebo je vyšší. Obdobně u obchodníka s elektřinou musí součet výroby všech zdrojů, z nichž elektřinu nakupuje, být vyšší, než spotřeba všech odběratelů, jimž elektřinu dodává (přebytky prodá na denním nebo vnitrodenním trhu, případně mu budou vyúčtovány jako odchylka). Aby bylo možno ověřit soulad výroby a spotřeby, je nutno, aby výrobce i odběratel měli instalováno průběhové měření (měření typu A nebo B podle vyhlášky č. 82/2011 Sb. o měření elektřiny a o způsobu stanovení náhrady škody při neoprávněném odběru, neoprávněné dodávce, neoprávněném přenosu nebo neoprávněné 5 Více informací na http://elektro.tzb-info.cz/12458-jak-se-pozna-elektrina-z-obnovitelnych-zdroju 5. Rozšiřující informace k obchodování s elektřinou 10 distribuci elektřiny6 – dále jen „vyhláška č. 82/2011“). Takové měření je typické pouze u dodavatelů a odběratelů připojených do vyšších napěťových hladin elektrizační soustavy. V praxi mají drobní odběratelé instalován elektroměr, který zaznamenává pouze celkovou spotřebu elektřiny (měření typu C podle vyhlášky č. 82/2011) a odečet se provádí jednou ročně. V takovém případě se předpokládá, že spotřeba odpovídá typovému diagramu dodávek. Obdobně je odhadována produkce drobných výrobců elektřiny. 5.3. Záruky původu Záruky původu elektřiny z obnovitelných zdrojů energie (dále jen „záruky původu“) jsou vydávány výrobcům nebo obchodníkům s elektřinou na základě zákona č. 165/2012 Sb. o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů7 . Způsob vydávání, evidence a obchodování se zárukami původu upravuje vyhláška č. 440/2012 Sb. o zárukách původu elektřiny z obnovitelných zdrojů energie8 , která je prováděcím předpisem k zákonu č. 165/2012. Na základě §45, odst. (1) zákona č. 165/2012, o podporovaných zdrojích energie, je v České republice ověřeným vydavatelem záruk původu státní společnost OTE, a. s., která zároveň vede jejich evidenci. Vydávání záruk původu OTE zpoplatňuje jednak stálým měsíčním platem a jednak cenou za každou megawatthodinu garantované elektřiny; cena je určena Cenovým rozhodnutím Energetického regulačního úřadu, kterým se stanovují regulované ceny související s dodávkou elektřiny9 . V České republice jsou vydávány záruky původu pouze pro obnovitelné zdroje energie, původ jiné elektřiny nelze jednoduchým způsobem prokázat. Záruky původu lze obchodovat odděleně od dodávek elektřiny. Aby bylo průkazné, že obchodník s elektřinou dodává výhradně elektřinu z OZE, neměl by tento obchodník nakupovat elektřinu na energetické burze, kde je obchodován nerozlišený energetický mix. Měl by nakupovat pouze přímo u výrobců, od kterých zároveň získá (koupí) záruky původu. Na energetické burze nebo na vnitrodenním trhu organizovaném OTE může pouze prodávat přebytky. Nákupy na vnitrodenním a vyrovnávacím trhu je možno připustit, pokud jejich podíl na celkových dodávkách elektřiny je zanedbatelný (například do 10 % obchodních hodin a do 5 % celkové spotřeby). Důvodů pro tento ústupek je více. Pomineme-li různé chyby měření, jde především o skutečnost, že elektrizační soustava v současnosti neumožňuje efektivní řízení spotřeby způsobem, který by mohly nabízet pokročilé technologie inteligentních sítí (anglicky smart grids). Kromě toho spotřeba drobných odběratelů v jednotlivých hodinách není měřena, ale je odhadována na základě typového diagramu dodávek. Pokud by byly k doložení původu elektřiny požadovány pouze záruky původu, nevedlo by to k tlaku na zvyšování podílu OZE. V současnosti je totiž množství potenciálně dostupných záruk původu v České republice mnohonásobně vyšší, než zájem o nákup garantované elektřiny z OZE. Kromě toho jsou záruky původu vydávány pro období jednoho měsíce nebo delší, nelze je tedy prokazatelně přiřadit ke konkrétní obchodní hodině10 . 5.4. Energetický mix (jaký podíl OZE vyžadovat) Podle vyhlášky č. 210/2011 Sb. o vyúčtování dodávek elektřiny, plynu nebo tepelné energie11 , §6 resp. §7, je dodavatel elektřiny povinen ve vyúčtování vedle jiných údajů zveřejnit informace o původu energie nebo podílu jednotlivých zdrojů na celkové směsi paliv dodavatele elektřiny dodávané koncovému zákazníkovi (tzv. energetický mix). 6 https://portal.gov.cz/app/zakony/zakonPar.jsp?idBiblio=73974&nr=82~2F2011&rpp=15#local-content 7 http://portal.gov.cz/app/zakony/zakonPar.jsp?idBiblio=77573&fulltext=&nr=165~2F2012&part=&name=&rpp=15#local-content 8 http://portal.gov.cz/app/zakony/zakonPar.jsp?idBiblio=78735&fulltext=440~2F2012&nr=&part=&name=&rpp=15#local-content 9 Pro rok 2015 jde o  Cenové rozhodnutí ERÚ č. 2/2014: http://www.eru.cz/documents/10540/613886/ERV_5_2014. pdf/07e2f39a-c098-4752-946b-9eb793ec4d36 10 Telefonický hovor, 9. 9. 2015, tel. 296 579 329 – Štandera, OTE 11 https://portal.gov.cz/app/zakony/zakonPar.jsp?idBiblio=74543&nr=210~2F2011&rpp=15#local-content 11 V zadávací dokumentaci veřejné zakázky může být požadavek na doložení energetického mixu v předchozích letech. V současnosti (podzim 2015) je v České republice pouze jediný obchodník s elektřinou, který nabízí elektřinu výhradně z obnovitelných zdrojů energie12 . Jde zároveň o jediného dodavatele, u něhož původ dodávané elektřiny garantuje každoroční nezávislý audit. Požadavek na elektřinu výhradně z OZE může na jedné straně být považován za diskriminační, protože vede ke zúžení výběru na jediného dodavatele. Na druhou stranu z hlediska hospodárnosti vynaložených prostředků může jít o akceptovatelné řešení, protože cena, kterou nabízí tento jediný dodavatel, je nižší než standardní nabídky dominantních dodavatelů. Mezi obchodníky s elektřinou existuje ještě jeden, který deklaruje kolem 50 % elektřiny z OZE. Kromě toho jeden z dominantních dodavatelů nabízí „elektrickou energii z obnovitelných zdrojů“13 ; v tomto případě však zřejmě není obchodování odděleno od jiných produktů negarantujících podíl OZE. 5.5. Hodnocení dopadů na životní prostředí Stejně jako kterákoli jiná lidská činnost, i výroba elektřiny z OZE má negativní dopady na životní prostředí, zdraví obyvatel a klima. Náklady na nápravu těchto dopadů však nejsou zahrnuty v ceně elektřiny, jde o tzv. externality, jmenovitě například emise skleníkových plynů, i když ty jsou řádově nižší, než jsou dopady spalování uhlí nebo zemního plynu14 . Každý druh OZE má dopady na životní prostředí jiné. K vyhodnocení celkových dopadů by bylo nutno znát podíl jednotlivých zdrojů na dodávkách, což nelze provést předem. Dopady na životní prostředí nelze proto vyhodnotit v rámci výběrového řízení. 12 http://kalkulator.tzb-info.cz/cz/dodavka-elektricke-energie-porovnani-nabidek?id=700 13 http://kalkulator.tzb-info.cz/cz/dodavka-elektricke-energie-porovnani-nabidek?id=737 14 http://oze.tzb-info.cz/teorie-obnovitelna-energie/9022-ekonomicke-hodnoceni-externich-nakladu-vyroby-elektricke-energie