ZÁKLADNÍ POJMY ZÁSADY ZÁKONA O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH Prameny ¨ZÁK. č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek ze dne 19. dubna 2016, účinný od 1.10.2016 ¨Nař. vl. č.172/2016 Sb., o stanovení limitů pro účely zákona pro zadávání veřejných zakázek ¨Zák. č.194/2010 Sb., zákon o veřejných službách v přepravě cestujících a o změně dalších zák. ¨Směrnice Evr. Parlamentu a Rady , Nařízení Komise ¨ ¨ ¨ Prameny ¨ ¨Zák. č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách (ZVZ), ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti nového zák. ¨Zák. č. 139/2006 Sb., o koncesních smlouvách a koncesním řízení (koncesní zák.) /neúčinný/ ¨Zák. č 340/2015 Sb. o registru smluv ¨ ¨V PŘECHODNÉM OBDOBÍ Prameny – Směrnice, sdělení /příklady ¨Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/24/EU ze dne 26. února 2014 o zadávání veřejných zakázek a o zrušení směrnice 2004/18/ES. ¨Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/25/EU ze dne 26. února 2014 o zadávání zakázek subjekty působícími v odvětví vodního hospodářství, energetiky, dopravy a poštovních služeb a o zrušení směrnice 2004/17/ES. ¨Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/23/EU ze dne 26. února 2014 o udělování koncesí. ¨Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/81/ES ze dne 13. července 2009 o koordinaci postupů při zadávání některých zakázek na stavební práce, dodávky a služby zadavateli v oblasti obrany a bezpečnosti a o změně směrnic 2004/17/ES a 2004/18/ES. ¨Sdělení Komise - Odpovídající hodnoty finančních limitů podle směrnic Evropského parlamentu a Rady 2014/23/EU, 2014/24/EU a 2014/25/EU. ¨Sdělení Komise - Odpovídající prahové hodnoty podle směrnic Evropského parlamentu a Rady 2004/17/ES, 2004/18/ES a 2009/81/ES. ¨ Nařízení Komise ¨Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2015/2170 ze dne 24. listopadu 2015, kterým se mění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/24/EU ohledně finančních limitů používaných při postupech zadávání veřejných zakázek. ¨Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2015/2171 ze dne 24. listopadu 2015, kterým se mění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/25/EU ohledně finančních limitů používaných při postupech zadávání veřejných zakázek. ¨Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2015/2172 ze dne 24. listopadu 2015, kterým se mění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/23/EU ohledně finančních limitů používaných při postupech zadávání veřejných zakázek. ¨Nařízení Komise (EU) 2015/2340 ze dne 15. prosince 2015, kterým se mění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/81/ES ohledně prahových hodnot používaných při postupech zadávání veřejných zakázek. ¨ Předmět úpravy ZZVZ ¨Pravidla pro zadávání veřejných zakázek /vz/ ¨povinnosti dodavatelů při zadávání vz a při zvláštních postupech předcházejících jejich zadání ¨uveřejňování informací o vz ¨zvláštní podmínky fakturace za vz ¨zvláštní důvody pro ukončení závazků ze smluv na veřejné zakázky ¨ISVZ, systémy kvalifik. a certifik. dodavatelů ¨dozor nad dodržováním zákona ¨ Režim veřejné zakázky ¨Hlavní předmět veřejné zakázky (dodávky, služby-co převažuje, ale účel je rozhodující – stavební) ¨§ předpokládaná hodnota vz ¨režim podlimitní a nadlimitní ¨malého rozsahu § 27 – ÚOHS nemůže přezkoumávat ale soulad s § 6 ¨ ¨obecné výjimky ze zadávání § 29 Druhy zadávacích řízení § 3 ¨a) zjednodušené podlimitní řízení § 53 ¨b) otevřené řízení § 56 ¨c) užší řízení § 58 ¨d) jednací řízení s uveřejněním § 60 ¨e) jednací řízení bez uveřejnění § 63 ¨f) řízení se soutěžním dialogem § 68 ¨g) řízení o inovačním partnerství § 70 ¨h) koncesní řízení § 174 ¨i) řízení pro zadání ve zjednoduš. režimu § 129 služb Veřejný zadavatel §4 ¨Česká republika; v případě České republiky se ¨organizační složky státu považují za samostatné ¨zadavatele ¨Česká národní banka ¨ státní příspěvková organizace ¨ územní samosprávný celek, jeho příspěvková ¨organizace ¨ jiná právnická osoba za splnění podmínek Zadavatel § 4/2 ¨osoba, která k úhradě nadlimitní nebo podlimitní vz použije více ¨než 200 000 000 Kč, nebo více než 50 % peněžních prostředků ¤a) rozpočtu veřejného zadavatele, ¤b) rozpočtu Evropské unie nebo veřejného rozpočtu cizího státu s výjimkou, kdy je vz plněna mimo EU ¨Zahájil řízení dle zák. sám (dobrovolně) – pouze ve vztahu k tomuto řízení § 4/5 „Sektorový“ zadavatel ¨vz zadávaná jinou osobou při výkonu relevantní činnosti ¨- relevantní činnost vykonává na základě zvláštního nebo výhradního práva podle § 152 ¨ - nad touto osobou může veřejný zadavatel ¨přímo nebo nepřímo uplatňovat dominantní vliv ¨/plyn, teplo, elektroenergetika, voda, dopravní sítě, pošta/ ¨ - projekty vodních děl + odpadní vody Dodavatel § 5 ¨ ¨Dodavatelem se rozumí osoba, která nabízí poskytnutí dodávek, služeb nebo stavebních prací ¨ ¨ více těchto osob společně ¨ ¨ pobočka závodu Centrální zadavatel § 9 ¨Centrálním zadavatelem je zadavatel dle ZZVZ anebo podle práva jiného členského státu ¨a) pořizuje dodávky či služby, které následně přenechá jednomu nebo více zadavatelům za cenu nikoliv vyšší, než za niž byly pořízeny ¨b) jiný zadavatel nebo zadavatelé pořizují dodávky, služby nebo stavební práce Centrální ¨Provádí centralizované zadání, ve kterém pořizuje a přenechává jinému zadavateli nebo jiný zadavatel si pořizuje ¨ Zákaz spolupráce nebo volby práva -v případě koncesí podle § 174 -oblasti obrany nebo bezpečnosti podle § 187 -předstírání sektorové zakázky + nesmí se spoluprací vyhýbat dodržování jiných právních předpisů. Odpovědnost za dodržení zákona ¨ ¨Za dodržení zákona odpovídá při centralizovaném zadávání ¤1)centrální zadavatel ¤2) zadavatel samostatně zadávající vz odpov. ¨ -a) v rámci dynamického nákupního systému provozovaného centrálním zadavatelem, - -b) na základě rámcové dohody uzavřené v rámci centralizovaného zadávání ¨ Odpovědnost ¨ ¨ ¨u výlučně sektorových veřejných zakázek, postupuje podle ustanovení upravující sektorové veřejné zakázky Zadání veřejné zakázky /VZ/ ¨Zadáním vz je uzavření úplatné smlouvy mezi zadavatelem a dodavatelem, z níž vyplývá povinnost dodavatele ¨poskytnout ¤dodávky ¤služby ¤stavební práce Co se nepovažuje za zakázku ¨ ¨smlouva, kterou se zakládá pracovněprávní vztah ¨ jiný obdobný vztah ¨smlouvy upravující spolupráci zadavatele při zadávání veřejné zakázky Druhy veřejných zakázek ¨dodávky věci, zvířata, ovladatelné přírodní síly nespojené se stavebními pracemi § 14 odst. 1 ¨služby § 14 odst. 2 ¨stavební práce § 14 odst. 3 ¨koncese na služby § 174 odst. 3 ¨nebo koncese na stavební práce § 174 odst. 2 Společné zadávání ¨ ¨zadavatelé mohou veřejnou zakázku zadat také společně § 7 ¨ ¨také společně s osobou, která nemá povinnost postupovat podle zákona -písemná smlouva -zásadně solidární odpovědnost Společně z různých členských států ¨ Rozhodné právo: ¨ mezinárodní smlouva ¨ dohodou osob zúčastněných na zakázce § 8 ¨ ¨pro centrální zadavatele z jiného členského státu, je rozhodným právem „jeho“ právo i pro přezkum ¨ Zákaz spolupráce nebo volby práva ¨ ¨společné zadání není možné v případě koncesí ¨v případě v oblasti obrany nebo bezpečnosti ¨pokud by byla zadávána postupem pro sektorovou vz, ačkoliv se o sektorovou vz podle zák. nejedná §10 Předpokládaná hodnota vz ¨ předpokládaná výše úplaty vyplývající z plnění vz (vč. úplat od třetích osob), bez DPH § 16 ¨předpokládaná hodnota změn závazků ze smlouvy ¨předpokládaná výše cen, odměn, plateb, které zadavatel poskytne dodavatelům v souvislosti s jejich účastí ¨ výše aktuální okamžiku zahájení zadávacího řízení nebo zadání vz ¨ hodnota ze zkušeností se zakázkami se stejným či obdobným předmětem, info získaných průzkumem trhu nebo jinak ¨ ¨ Předpokládaná hodnota veřejné zakázky u provozních jednotek ¨ Øzadavatel musí zahrnout všechny provozní jednotky (zásadně) § 17 ¨ Ø ne v případě, kdy jsou funkčně samostatné při zadávání vz (městské části, fakulty VŠ) ¨ Předpokládaná hodnota veřejné zakázky rozdělené na části ¨hodnota podle součtu předpokládaných hodnot všech těchto částí, nezáleží zda v jednom či více řízeních, samostatně neb ve spolupráci ¨součet předpokládaných hodnot částí vz musí zahrnovat předpokládanou hodnotu všech plnění, která tvoří jeden funkční celek a jsou zadávána v časové souvislosti § 18 Předpokládaná hodnota vz pravidelné povahy ¤- ve výši skutečné ceny uhrazené za uplynulých 12 měsíců (příp. upravené o očekávané změny) -součet předpokládaného plnění za následujících 12 měsíců § 19 ¨ výjimka: jednotková cena je v průběhu účetního období proměnlivá a zadavatel pořizuje takové dodávky či opakované služby podle aktuálních potřeb Ø u smluv na dobu určitou – za celou dobu účinnosti smlouvy Ø u smluv na dobu neurčitou – za dobu 48 měsíců ¨ z judikatury: rozsudek KS sp. zn. 62 Ca 30/2008 a navazující NSS sp. zn. 2 Afs 132/2009, 62 Ca 36/2011 Předpokládaná hodnota služeb ¨hodnota vz na služby dle celkové smluvní ceny ¨§ 21 ¨Pokud není stanovena: ¨a) za celou dobu trvání smlouvy, je-li doba trvání smlouvy rovna 48 měsíců nebo kratší, ¨b) za 48 měsíců u smlouvy na dobu neurčitou, ¨ nebo smlouvy s dobou trvání delší než 48 měsíců Předpokládaná hodnota služeb ¨Dále musí zohlednit Ø u pojišťovacích služeb pojistné, provizi Ø u bankovních, finančních – vycházet z veškerých souvisejících plateb jako jsou provize, úroky, odměny Øu projektových služeb – základem budou platby za zpracování projektu (honoráře), provize aj. ¨ Předpokládaná hodnota stavebních prací ¨ ¨nutno zahrnout i předpokládanou hodnotu odpovídající dodávkám a službám nezbytným pro provedení stavebních prací ¨ ¨výrobky předané zadavatelem dodavateli rovněž započíst §22 ¨ Předpokládaná hodnota ve zvláštních případech ¨u rámcové dohody ¨dynamického nákupního systému ¨-je rozhodná souhrnná předpokládaná hodnota všech vz, jež mohou být na základě rámcové dohody nebo v dynamickém nákupním systému zadány § 23 ¨inovační partnerství ¨předpokládaná hodnota výzkumných a vývojových činností + i těch co mohou být vyvinuty ¨ Režim veřejné zakázky ¨se určuje podle její předpokládané hodnoty ¨ ¨povinnost dodržet režim určený při zahájení zadávacího řízení i v případě, že by byl oprávněn použít jiný § 24 ¨ ¨ale i zjednodušený režim dle § 129 Nadlimitní veřejná zakázka ¨ ¨předpokládaná hodnota je rovna nebo ¨přesahuje finanční limit stanovený nařízením vlády zapracovávajícím příslušné předpisy EU – nařízení vlády č. 172/2016 Sb. ¨ ¨zadavatel ji zadává v nadlimitním režimu Limit u vz na dodávky ¨ ¨Limit na dodávky 3,686 mil. Kč pro § 4 odst. 1 písm. a) - c) ¨ 5,706 mil. Kč a) a c) v oblasti obrany, jinak pro d) - e), § 4 odst. 2 a 5 zákona ¨11,413 mil pro sektorového zadavatele a pro obranu ¨ ¨ ¨ Limit u vz na služby ¨3,686 mil. Kč pro zadavatele podle § 4 odst. 1 písm. a) až c) zákona ¨5,706 mil. Kč pro zadavatele podle § 4 odst. 1 písm. d) a e) zákona, § 4 / 2 a zákona, ¨11,413 mil pro sektorového zadavatele a obranu ¨20,478 mil. Kč, zadávané ve zjednodušeném režimu ¨27,305 mil. Kč, sektorové vz ¨142,668 Kč mil. koncese na služby Nadlimitní vz na stavební práce ¨ ¨ ¨Limit na stavební práce činí 142,668 mil. Kč ¨ ¨ Možnosti vyčlenit části vz ¨Netřeba zadávat podle celkové předpokládané hodnoty ¨a) 2,184 mil. Kč na dodávky nebo služby ¨ ¨b) 27,305 mil. Kč na stavební práce ¨ Nadlimitní vz § 25 -volba druhu zadávacího řízení ¨otevřené řízení ¨užší řízení a ¨ ¨Za splnění zvláštních podmínek i ¨ jednací řízení s uveřejněním ¨ jednací řízení bez uveřejnění ¨ řízení se soutěžním dialogem ¨ řízení o inovačním partnerství Podlimitní veřejná zakázka ¨ ¨Nedosahuje výše nadlimitní §26 ¨ ¨Zadává v podlimitním režimu podle části třetí, pokud ji nezadává ve zjednodušeném režimu, nebo u ní neuplatnil výjimku Volba druhu zadávacího řízení v podlimitním režimu ¨ ¨a) zjednodušené podlimitní řízení s výjimkou vz na stavební práce, jejíž předpokládaná hodnota přesáhne 50 mil. Kč ¨ ¨b) a druhy zadávacích řízení pro nadlimitní režim Veřejná zakázka malého rozsahu ¨Jejíž předpokládaná hodnota je rovna nebo nižší v případě veřejné zakázky: ¨a) na dodávky nebo na služby částce 2 mil. Kč ¨b) na stavební práce částce 6 mil. Kč ¨ § 27 Zjednodušený režim ¨vz včetně koncesí na sociální a jiné zvláštní služby uvedené v příloze č. 4 ¨i služby v příloze neuvedené, pokud jejich předpokládaná hodnota nižší, než je předpokládaná hodnota služeb uvedených v příloze ¨Zdravotní a sociální včetně administrativy, služby pro veřejnost obecné či organizované odbory, pol. organizacemi, hotelové sl. Volba druhu řízení Øzadavatel volí druh s ohledem na své postavení, předpokládanou hodnotu, příp. na základě splnění zákonných podmínek ¨ Ø otevřené a užší řízení lze využít vždy ¨ Vertikální spolupráce ¨Za zadání vz se nepovažuje § 11 ¨sám nebo společně s jinými veřejnými zadavateli ovládá tuto osobu ¨v ovládané osobě nemá majetkovou účast jiná osoba než ovládající ¨více než 80 % celkové činnosti takto ovládané osoby je prováděno při plnění úkolů, které jí svěřil ovládající ¨ ¨ ¨ ¨ Horizontální spolupráce ¨Za zadání vz se nepovažuje uzavření smlouvy výlučně mezi veřejnými zadavateli, pokud § 12 ¨smlouva zakládá nebo provádí spolupráci mezi veřejnými zadavateli za účelem dosahování jejich společných cílů směřujících k zajišťování veřejných potřeb, které mají tito veřejní zadavatelé zajišťovat ¨se spolupráce řídí pouze ohledy souvisejícími s veřejným zájmem ¨ každý z těchto veřejných zadavatelů vykonává na trhu méně než 20 % svých činností, kterých se spolupráce týká Podíl činnosti ¨bere se v úvahu průměrný obrat ¨není-li možno určit tento obrat, použijí se jako základ v případě vertikální spolupráce celkové náklady právnické osoby ¨ horizontální spolupráce náklady vzniklé v souvislosti s činností, kterých se tato spolupráce týká , za předchozí 3 učet. období SMÍŠENÁ ZAKÁZKA ¨smíšenou zakázkou rozumí zakázka, která je z části vz, kterou je zadavatel povinen zadat v zadávacím ¨ řízení, a z části zakázkou, na niž se tato povinnost ¨ nevztahuje § 32 ¨ Účastník zadávacího řízení ¨ Dodavatel se stává účastníkem zadávacího řízení v okamžiku §47 ¨a) vyjádří předběžný zájem ¨ ¨b) podá žádost o účast nebo nabídku ¨ ¨c) zahájí jednání se zadavatelem v zadávacím řízení Obecné výjimky ¨Ohrožení ochranu základních bezpečnostních zájmů ¨vyzrazení utajované informace ¨zvláštních bezpečnostní opatření stanovenými jinými právními předpisy ¨provozování veřejné komunikační sítě nebo poskytování jedné či víc elektronických komunikací ¨zadávanou provozovatelem televizního nebo rozhlasového ¨jde-li o rozhodčí, smírčí nebo obdobné činnosti a právní služby § 29 a) – t) + speciální Výjimky pro podlimitní vz ¨dodávky nebo na služby přímo související s návštěvami ústavních činitelů ¨Vězeňskou službou ¨humanitární pomoci ¨zastupitelským úřadem a majetku ČR v zahraničí ¨na nákup knih a jiných informačních zdrojů ¨pořízení zvířete za účelem chovu nebo plemenitby ¨vojenského materiálu pro ozbrojené složky ¨zajištění obranyschopnosti ČR, mise mimo EU Výjimka pro vz malého rozsahu ¨Zadavatel není povinen zadat v zadávacím řízení veřejnou zakázku malého rozsahu. ¨ ¨Při jejím zadávání je však zadavatel povinen dodržet zásady podle § 6. Další výjimky ¨výjimky pro sektorové vz nedosahující limit ¨ pro dodávky vody, paliv nebo energie ¨ pro veřejného zadavatele poskytujícího poštovní služby ¨koncesi na služby udělovanou dodavateli na základě ¨výhradního práva ¨letecké dopravy aj. ¨ • •Základní zásady procesu zadávání veřejných zakázek. • 1.Obecné – zásady zákona Ø transparentnost Øpřiměřenost /proporcionalita/ Ø • 2. Ve vztahu k dodavatelům Ø rovné zacházení Øzákaz diskriminace • • Ø 3. Zákaz omezování účasti v zadávacím řízení dle sídla. - V členském státě EU nebo Švýcarsku - Ve státě, jež má uzavřenu mezinárodní smlouvu s ČR nebo EU Další zásady Evropského práva nevyjádřené v ZVZ. - volného pohybu zboží, - svobody usazování, podnikání a poskytování služeb - subsidiarita a proporcionalita /dovozená z práva EU/ - férovosti /dovozená doktríny/ Další zásady ZVVZ? - podpora hospodářské soutěže - hospodárnosti řádného nakládání s veřejnými zdroji - elektronizace - přesné specifikace způsobu provedení veřejné zakázky - flexibility zadávání zakázek Ø základní jsou výslovně zakotvené (§ 6 odst. 1,2,3 ZZVZ) TRANSPARENTNOST Průhlednost, předvídatelnost, pochopitelnost, ověřitelnost , propustnost, co nejširší informovanost a kontrolovatelnost jednotlivých fází postupu veřejného zadavatele. Smysl a cíl - maximální zabránění korupčním praktikám, - efektivní a hospodárné používání a - úspora veřejných prostředků, - kultivace podnikatelského prostředí •TRANSPARENTNOST Ø rozsudek KS sp. zn. 31 Ca 166/2005 §požadavek transparentnosti není naplněn, pokud jsou v postupu zadavatele shledány „…takové prvky, jež by zadávací řízení činily nekontrolovatelným, hůře kontrolovatelným, nečitelným a nepřehledným nebo jež by vzbuzovaly pochybnosti o pravých důvodech jednotlivých kroků zadavatele…“ Ø rozsudky NSS sp. zn. 5 Afs 131/2007, 1 Afs 45/2010 §„…podmínkou dodržení zásady transparentnosti je tedy průběh zadávacího řízení takovým způsobem, který se navenek jeví jako férový a řádný. (…) Porušení zásady transparentnosti nastává nezávisle na tom, zda se podaří prokázat konkrétní porušení některé konkrétní zákonné povinnosti…“ Ø dále také např. v rozsudcích NSS sp. zn. 2 Afs 86/2008 (transparentnost Z.D.), KS sp. zn. 62 Af 36/2010 (netransparentní hodnocení), KS sp. zn. 62 Ca 31/2008 a NSS sp. zn. 1 Afs 45/2010 (omezení počtu zájemců losováním), KS sp. zn. 62 Af 61/2012 (elektronické losování), a další. • ◦ Ø Zákaz diskriminace Ø působí ke všem potenciálním dodavatelům Ø zjevná diskriminace (rozdílné zacházení s jednotlivcem a celkem) Ø skrytá diskriminace (podmínky nastaveny pouze zdánlivě stejně) Ø nelze tento koncept aplikovat mechanicky – existují limity, všechny podmínky nemohou působit na všechny dodavatele stejně Ø přístup k dodavatelům musí být materiálně stejný Přiměřenost § nižší hodnota VZ = nižší nároky na proces zadávání, §přiměřenost kvalifikace (technická, zdrojová, personální musí být odůvodněná), §přiměřenost stanovených lhůt, §požadavků zadavatele apod. §souvisí s diskriminací – co je nepřiměřené je i diskriminační Zákaz diskriminace Ø rozsudek KS sp. zn. 62 Ca 9/2007 Ø rozsudek NSS sp. zn. 5 Afs 131/2007 §„[p]orušení zásady nediskriminace zadávacího řízení by nesporně nastalo, pokud by zadavatel v téže situaci a v týchž otázkách přistupoval k některým uchazečům o veřejnou zakázku procedurálně nebo obsahově jinak než ke zbylým, popř. pokud by v důsledku zadavatelova postupu bylo některým uchazečům objektivně znemožněno nebo ztíženo ucházet se o veřejnou zakázku za podmínek, za nichž se o ni mohou ucházet jiní uchazeči“. Ø rozsudek NSS sp. zn. 1 Afs 20/2008 §„[z]ákaz diskriminace uvedený v § 6 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, zahrnuje jednak formu zjevnou, jednak formu skrytou. Za skrytou formu nepřípustné diskriminace je třeba považovat i takový postup, kterým zadavatel znemožní některým dodavatelům ucházet se o veřejnou zakázku nastavením technických kvalifikačních předpokladů zjevně nepřiměřených ve vztahu k velikosti, složitosti a technické náročnosti konkrétní veřejné zakázky, v důsledku čehož je zřejmé, že zakázku nemohou splnit někteří z potenciálních uchazečů, jež by jinak byli bývali k plnění předmětu veřejné zakázky objektivně způsobilými“. Rovné zacházení Ø rovnost příležitostí všech dodavatelů o veřejnou zakázku Ø shodné zacházení s uchazeči Ø nutno dodržovat ve všech fází zadávacího procesu Ø souvisí s transparentností – nutno nějakým způsobem ověřit, zda bylo se všemi uchazeči rovně zacházeno Rovné zacházení při jakémkoli doteku, zejména při právních jednáních ve vztazích mezi zadavatelem a všemi uchazeči bez jakýchkoli rozdílů. Zadávací dokumentace, musí v každém okamžiku umožnit objektivní a stejné podmínky, včetně momentu posuzování podaných nabídek a výběru. Dle rozhodnutí Embassy Limousines and. Services v. Evropský parlament, rozsudek Soudu 1. stupně č. T-2003/96 ze dne 17. prosince 1998 je mj. zadavatel povinen projevovat souvislé a logické chování vůči uchazečům, nesmí přihlédnout k jakékoli intervenci politických a administrativních subjektů pocházejících i zevnitř instituce. ¨ Děkuji za pozornost!