Veřejné zakázky Zadávací řízení I Ondřej Chmela, advokát Ambruz & Dark Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář 2016 Veřejné zakázky - Zadávací řízení I© 2016 Ambruz & Dark Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář 2 Souvislosti Úvod Trh veřejných zakázek v roce 2014 představoval dle údajů MMR 577 mld. Kč Nová právní úprava od 1. října 2016 v důsledku nové úpravy na úrovni EU, září 2016 rekordní objem zakázek před novou právní úpravou (111 mld.) Česká republika byla povinna transponovat směrnice č. 2014/24/EU, o zadávání veřejných zakázek, č. 2014/23/EU, o udělování koncesí a č. 2014/25/EU o zadávání zakázek subjekty působícími v odvětví vodního hospodářství, energetiky, dopravy a poštovních služeb do 17. dubna 2016 V novodobé historii čtvrtá právní úprava, třetí po vstupu do EU Ministerstvo pro místní rozvoj („MMR“) se rozhodlo namísto rozsáhlé novelizace přistoupit k vytvoření zcela nového zákona Přechodná ustanovení stejně jako v předchozích případech stanoví, že řízení zahájená dle dosavadního zákona budou dle tohoto zákona dokončena Speciální přechodná ustanovení platí např. pro změny smluv Veřejné zakázky - Zadávací řízení I© 2016 Ambruz & Dark Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář 3 4 základní zásady uvedené v § 6 ZZVZ Základní zásady Zásady: • transparentnosti • přiměřenosti • rovného zacházení • zákazu diskriminace Klíčový význam pro interpretaci a aplikaci jednotlivých zákonných ustanovení Vždy nutné vykládat ve vztahu k základnímu účelu zákona – férové hospodářské soutěži (na jednotném vnitřním trhu) a efektivnímu vynakládání veřejných prostředků Zásady se prolínají veškerou činností a všemi úkony zadavatele v rámci řízení Jedná se o velmi častou oporu pro podávání námitek účastníků zadávacích řízení a také jejich návrhů na přezkum u ÚOHS Veřejné zakázky - Zadávací řízení I© 2016 Ambruz & Dark Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář 4 Transparentnost Základní zásady Projevuje se ve všech fázích zadávacího řízení - povinnost oznamovat zahájení zadávacího řízení, nutnost vést podrobné písemné záznamy o všech úkonem (např. protokoly o otevírání obálek), povinnost zadavatele odůvodnit svá rozhodnutí v rámci zadávacího řízení. Účelem této zásady je zajistit přezkoumatelnost postupu zadavatele a všech jeho kroků a to z existujících (nejlépe zveřejněných) dokumentů. Důsledkem náležitého uplatnění této zásady je možnost odhalit a sankcionovat jakékoliv formy nepoctivého jednání a rovněž předvídatelnost rozhodování zadavatele v obdobných otázkách. Dodržení zásady má učinit proces zadávání průhledným a veřejně kontrolovatelným. Rozsáhlá judikatura k uplatnění této zásady – např. známá rozhodnutí ohledně tzv. „karlovarské losovačky“ (Rozhodnutí NSS 1 Afs 45/2010 - 1 69) – viz https://www.youtube.com/watch?v=f0-SY70ZR08 Rozsudek Krajského soudu v Brně sp. zn. (31 Ca 166/2005): „Požadavek transparentnosti není splněn tehdy, pokud jsou v zadavatelově postupu shledány takové prvky, jež by zadávací řízení činily nekontrolovatelným, hůře kontrolovatelným, nečitelným a nepřehledným nebo jež by vzbuzovaly pochybnosti o pravých důvodech jednotlivých kroků zadavatele.“ Veřejné zakázky - Zadávací řízení I© 2016 Ambruz & Dark Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář 5 Rovné zacházení Základní zásady Povinnost zadavatele postupovat vůči všem dodavatelům v rámci celého řízení stejným způsobem. Projevuje se v řadě ustanovení zákona, mj. v případě tzv. doplnění kvalifikace (§ 59 odst. 4) – pokud zadavatel dá možnost doplnit kvalifikaci jednomu účastníku, měl by ve stejné situaci vyzvat k doplnění kvalifikace i ostatní. Veřejné zakázky - Zadávací řízení I© 2016 Ambruz & Dark Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář 6 Zákaz diskriminace Základní zásady Obecně je nepřípustné vymezit zadávací podmínky způsobem, který v rozporu se zákonem omezí možnost účasti v řízení určitému dodavateli či skupině dodavatelů. Velmi často uplatňovaná zásada v rámci námitek a přezkumného řízení, kdy účastníci namítají porušení této zásady ze strany zadavatele při stanovení kvalifikačních předpokladů. Příkladem jsou situace, kdy zadavatelé upraví kvalifikaci „na míru“ konkrétnímu dodavateli. Rovněž nelze diskriminovat dodavatele z jiných zemí (EU + Dohody o veřejných zakázkách – GPA), dodavatele z jiných regionů (požadavek na sídlo v kraji apod.). Nepřípustná je i skrytá diskriminace např. v podobě příliš široce vymezeného předmětu veřejné zakázky - spojení vysoce specializovaného plnění s plněním široce dostupným (laserová technologie + kancelářský nábytek). V některých případech je „diskriminace“ z podstaty věci možná a nutná – např. oslovení vybraného okruhu dodavatelů u VZMR či stanovení kvalifikačních předpokladů, které určí kvalifikované a nekvalifikované dodavatele. Veřejné zakázky - Zadávací řízení I© 2016 Ambruz & Dark Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář 7 Přiměřenost (proporcionalita) Základní zásady Zásada, která je nově v zákoně upravena výslovně Zadavatel je povinen veškeré zadávací podmínky formulovat přiměřeně k předmětu veřejné zakázky - přiměřené lhůty, přiměřená kvalifikace, přiměřené smluvní pokuty ve smlouvě, přiměřené platební podmínky. V přípravě nařízení vlády k aplikaci této zásady pro určité oblasti, u dodávek a služeb např.: a) pojištění odpovědnosti za škodu nepřesahuje dvojnásobek předpokládané hodnoty veřejné zakázky, b) bankovní záruku nepřesahuje 5 % z ceny veřejné zakázky, c) záruční doba nepřesahuje 24 měsíců, d) smluvní pokuta za prodlení dodavatele nepřesahuje 0,2 % z ceny veřejné zakázky za každý, byť i započatý den prodlení, anebo e) smluvní pokutu za prodlení zadavatele s úhradou faktur nepřesahuje 0,05 % z dlužné částky za každý den prodlení. Veřejné zakázky - Zadávací řízení I© 2016 Ambruz & Dark Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář 8 Východiska pro rozlišování Veřejné zakázky na dodávky / služby / stavební práce Stanovení druhu zakázky (§ 14) je důležité pro určení dalšího postupu zadavatele (např. z důvodu různých limitních hodnot pro určení nadlimitního režimu) Dodávky vs. služby – princip těžiště: ta část zakázky, která má vyšší předpokládanou hodnotu, určuje, o jaký druh zakázky se jedná Dodávky a služby vs. stavební práce – princip základního účelu Dodávky: Pořízení (zejména koupě, nájem nebo pacht) věcí, zvířat nebo ovladatelných přírodních sil Služby: jiné činnosti než stavební práce Stavební práce: • poskytnutí vyjmenované činnosti (zákon odkazuje na oddíl 45 CPV), • zhotovení stavby (výsledek stavebních nebo montážních prací vytvářející jednotný celek, který je sám o sobě dostatečný k plnění hospodářské nebo technické funkce) • poskytnutí souvisejících projektových činností, pokud jsou zadávány společně se stavebními pracemi Veřejné zakázky - Zadávací řízení I© 2016 Ambruz & Dark Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář 9 Veřejné zakázky malého rozsahu Dělení dle předpokládané hodnoty Zakázky na dodávky a služby s předpokládanou hodnotou do 2 000 000 Kč bez DPH Zakázky na stavební práce do 6 000 000 Kč bez DPH Veřejné zakázky malého rozsahu (VZMR) jsou tzv. mimo režim zákona, tj. aplikují se pouze základní zásady ZZVZ na základě výjimky v § 31 ZZVZ Povinnost uveřejňování smluv podle § 219 ZZVZ platí i pro smlouvy z VZMR Zadávání VZMR nepodléhá přezkumu ze strany Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Regulováno především interními směrnicemi zadavatelů, v případech dotací rovněž dotačními podmínkami poskytovatelů dotací Veřejné zakázky - Zadávací řízení I© 2016 Ambruz & Dark Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář 10 Podlimitní režim pro veřejné zadavatele Dělení dle předpokládané hodnoty Zakázky s předpokládanou hodnotou nad 2 000 000 Kč bez DPH pro dodávky a služby: • do 3 686 000 Kč (stát, ČNB, přísp. org. státu) • do 5 706 000 Kč bez DPH (ostatní – obce, kraje, státní podniky, a.s.) Zakázky s předpokládanou hodnotou nad 6 000 000 Kč bez DPH pro stavební práce: • do 142 668 000 Kč bez DPH Národní právní úprava, méně přísný režim, kratší lhůty a odlišné povinnosti k uveřejňování Oproti VZMR významný rozdíl – možný přezkum ze strany ÚOHS Veřejné zakázky - Zadávací řízení I© 2016 Ambruz & Dark Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář 11 Nadlimitní režim Dělení dle předpokládané hodnoty Úprava na evropské úrovni – směrnice č. 2014/24/EU, o zadávání veřejných zakázek a č. 2014/25/EU o zadávání zakázek subjekty působícími v odvětví vodního hospodářství, energetiky, dopravy a poštovních služeb Zakázky veřejných zadavatelů na dodávky a služby s předpokládanou hodnotou nad 3 686 000 Kč (stát, ČNB, přísp. org. státu), resp. 5 706 000 Kč bez DPH (ostatní – obce, kraje, státní podniky, a.s.) Zakázky veřejných zadavatelů na stavební práce s předpokládanou hodnotou nad 142 668 000 Kč bez DPH Zakázky „sektorových“ zadavatelů na dodávky a služby s předpokládanou hodnotou nad 11 413 000 Kč bez DPH Zjednodušený režim – 20 478 000 u veřejných a 27 305 000 u sektorových zadavatelů Veřejné zakázky - Zadávací řízení I© 2016 Ambruz & Dark Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář 12 Nařízení vlády č. 172/2016 Sb., o stanovení finančních limitů a částek pro účely ZZVZ Režimy veřejných zakázek – rekapitulace limitů Pod 2 000 000 Kč bez DPH u dodávek a služeb (u stavebních prací do 6 000 000 Kč bez DPH) se jedná o veřejnou zakázku malého rozsahu Podlimitní režim u dodávek a služeb od 2 000 000 Kč bez DPH do 3 686 000 Kč (stát, ČNB, přísp. org. státu), resp. 5 706 000 Kč bez DPH (ostatní) Podlimitní režim u stavebních prací od 6 000 000 Kč bez DPH 142 668 000 Kč bez DPH Do 50 000 000 Kč bez DPH u stavebních prací lze použít zjednodušené podlimitní řízení Zjednodušený režim – limit 20 478 000 Kč bez DPH Veřejné zakázky - Zadávací řízení I© 2016 Ambruz & Dark Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář 13 Podmínky a vhodnost jejich použití Druhy zadávacích řízení • Otevřené řízení • Užší řízení • Jednací řízení s uveřejněním • Jednací řízení bez uveřejnění • Řízení se soutěžním dialogem • Řízení o inovačním partnerství + zjednodušené podlimitní řízení v podlimitním režimu pro veřejné zadavatele + koncesní řízení pro zadání koncesí + řízení pro zadání zakázky ve zjednodušeném režimu Veřejné zakázky - Zadávací řízení I© 2016 Ambruz & Dark Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář 14 Otevřené řízení Základní druh řízení, použití není omezeno žádnými podmínkami Princip – otevřená výzva neuzavřenému počtu dodavatelů k podání nabídek respektujících zadávací podmínky Pouze jedna fáze, o podaných nabídkách nelze jednat Zahajuje se odesláním oznámení o zahájení k uveřejnění Základní lhůta pro podání nabídek – 30 dní od zahájení (nutné prodloužit o 5 dní, pokud nelze nabídky podat elektronicky); rovněž možné lhůtu zkrátit v zákonem stanovených případech Vhodné zejména pro případy: • Zadavatel má jasno, v tom co poptává • Trh nabízí vhodná řešení • O plnění není třeba dále jednat Příklady: dodávky běžného vybavení (automobily, kancelářské potřeby), jasně definovatelné služby (úklidové), jasně stanovené stavební práce Veřejné zakázky - Zadávací řízení I© 2016 Ambruz & Dark Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář 15 Užší řízení Použití není omezeno žádnými podmínkami, zahájení stejné jako u otevřeného řízení Princip – dvě fáze: 1) otevřená výzva neuzavřenému počtu dodavatelů k podání žádosti o kvalifikaci 2) po vyhodnocení splnění stanovené kvalifikace jsou kvalifikovaní účastníci vyzváni k podání nabídek, ostatní jsou vyloučeni Zahajuje se odesláním oznámení o zahájení k uveřejnění Počet kvalifikovaných lze snížit, pokud je to předem stanoveno (§ 111), vždy musí zůstat nejméně 3 účastníci. Ke snížení slouží míra naplnění technické kvalifikace. O podaných nabídkách nelze jednat Vhodné zejména pro případy, kdy lze očekávat velké množství obsáhlých nabídek – typicky stavební práce. Pro zadavatele je administrativně jednodušší hodnotit pouze předem stanovený počet nabídek. Veřejné zakázky - Zadávací řízení I© 2016 Ambruz & Dark Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář 16 Jednací řízení s uveřejněním Zákon stanovuje veřejným zadavatelům pro použití tohoto druhu řízení podmínky – zejména pokud nejsou na trhu dostupná hotová řešení, je nezbytná inovace, existují zvláštní okolnosti vyžadující prvek jednání Zahajuje se odesláním oznámení o zahájení k uveřejnění Zadavatel v první fází posoudí kvalifikaci, případně sníží počet účastníků, pokud si to vyhradil Následně vyzve nevyloučené účastníky k podání předběžných nabídek, o nichž se poté jedná za účelem zlepšení nabídnutých podmínek (lze dále snižovat počet účastníků) Zadavatel informuje v průběhu jednacího řízení účastníky nediskriminačním způsobem Jednání mohou být vedena i písemně Vhodné pro dodávky technologických celků, IT technologií (ale sektorovými zadavateli v praxi používáno např. i pro právní služby) Veřejné zakázky - Zadávací řízení I© 2016 Ambruz & Dark Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář 17 Jednací řízení bez uveřejnění Velmi striktní omezení a restriktivní výklad podmínek pro možnost použití tohoto řízení – důvodem omezení / vyloučení hospodářské soutěže Lze použít zejména (§ 63): • pokud v předchozím otevřeném či užším řízení nebyly podány žádné nabídky případně pouze nepřijatelné • může být splněna pouze určitým dodavatelem (technické důvody, umělecké důvody, ochrana práv duševního vlastnictví) • krajně naléhavé okolnosti, které nezpůsobil zadavatel ani ji nemohl předvídat a nelze dodržet lhůty pro otevřené řízení Princip – výzva k podání nabídek pouze omezenému množství účastníků (případně i jednomu) dle výběru zadavatele Průběh bezformální, v případě oslovení pouze jednoho účastníka je obdobný jako standardní obchodní kontraktace, kdy se vyjednávají jednotlivé podmínky plnění – vždy však musí být zachován původní důvod k jednacímu řízení bez uveřejnění. Veřejné zakázky - Zadávací řízení I© 2016 Ambruz & Dark Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář 18 Jednací řízení bez uveřejnění Další specifické důvody • Dodávky (§ 64): Zboží pro výzkum a vývoj, dodatečné dodávky k přechozímu plnění, komoditní burzy, zvláště výhodné podmínky od prodejce v likvidaci • Služby (§ 65): Návaznost na soutěž o návrh • Služby a stavební práce (§ 66): V případě předem vyhrazených změn na pořízení dodatečného plnění (obdoba opčního práva) do max. 30 % hodnoty původní veřejné zakázky Veřejné zakázky - Zadávací řízení I© 2016 Ambruz & Dark Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář 19 Řízení se soutěžním dialogem Použití v případech, kdy nejsou na trhu dostupná hotová řešení, je nezbytná inovace, existují zvláštní okolnosti vyžadující prvek jednání Cílem je nalézt řešení způsobilá splnit potřeby zadavatele – zadavatel ví čeho chce dosáhnout, ale neví jakým způsobem (typicky IT) Princip – otevřená výzva neuzavřenému počtu dodavatelů k podání žádosti o kvalifikaci Po vyhodnocení splnění stanovené kvalifikace jsou kvalifikovaní účastníci vyzváni k účasti v soutěžním dialogu Počet kvalifikovaných účastníků lze snížit V průběhu dialogu lze počet řešení dle vhodnosti snižovat, po skončení dialogu vyzve zadavatel všechny účastníky k podání nabídek na nalezená řešení Následně lze o nabídce jednat za účelem upřesnění smluvních podmínek V praxi zatím méně využívaný druh řízení Veřejné zakázky - Zadávací řízení I© 2016 Ambruz & Dark Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář 20 Řízení o inovačním partnerství Zcela nový typ řízení od 1. října 2016 především pro potřeby spolupráce veřejného a soukromého sektoru v oblasti výzkumu a vývoje. Průběh Inovační partnerství lze zavést s jedním nebo několika partnery, kteří budou odděleně provádět činnosti v oblasti výzkumu a vývoje. Obdobný průběh jako jednací řízení s uveřejněním, v jednotlivých fázích lze poskytovat uchazečům odměny. Fáze inovačního partnerství Zadavatel vymezí fáze inovačního partnerství, které sledují posloupnost kroků v procesu výzkumu a vývoje a následného poskytnutí dodávek, služeb nebo stavebních prací. Zadavatel stanoví postupné cíle v procesu výzkumu, při jejichž dosažení se ukončují jednotlivé fáze inovačního partnerství a pravidla pro poskytování odměn partnerům za dosažení těchto cílů. Zadavatel zajistí, aby struktura inovačního partnerství a poskytované odměny odrážely stupeň inovace navrhovaného řešení a posloupnost kroků výzkumu a vývoje. Veřejné zakázky - Zadávací řízení I© 2016 Ambruz & Dark Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář 21 Řízení o inovačním partnerství Po ukončení fáze inovačního partnerství může zadavatel na základě dosažených výsledků • inovační partnerství ukončit, pokud si tak stanovil v zadávací dokumentaci, nebo • snížit počet partnerů, jde-li o inovační partnerství s několika partnery, pokud zadavatel v zadávací dokumentaci stanovil podmínky pro snížení počtu partnerů V případě inovačního partnerství s více partnery nezpřístupní zadavatel ostatním partnerům řešení navržená některým z partnerů ani jiné důvěrné informace, pokud s tím daný partner nesouhlasí. Veřejné zakázky - Zadávací řízení I© 2016 Ambruz & Dark Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář 22 Zjednodušené podlimitní řízení Omezeno pouze pro veřejné zakázky na dodávky a služby v podlimitní režimu a veřejné zakázky na stavební práce v podlimitním režimu v hodnotě do 50 000 000 Kč bez DPH. Uveřejňuje se pouze výzva na tzv. profilu zadavatele, mimo to mohou být dodavatelé osloveni napřímo, vždy alespoň 5. O nabídkách se nejedná (podobně jako např. v otevřeném řízení) Jedná se pouze o národní právní úpravu „Zjednodušení“ spočívá zejm. v kratších lhůtách pro podání nabídek, uveřejnění pouze na profilu, jednodušší požadavky na kvalifikaci dodavatelů, jednodušší procesy (např. vyloučení dodavatele může být oznámeno pouze na profilu zadavatele) Postup zadavatele v ZPŘ podléhá přezkumu ze strany ÚOHS Veřejné zakázky - Zadávací řízení I© 2016 Ambruz & Dark Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář 23 Příští seminář • Stanovení předmětu veřejné zakázky, CPV kódy • Stanovení předpokládané hodnoty • Dělení a slučování předmětu veřejných zakázek • Zahájení zadávacího řízení, zveřejňování, komunikace s uchazeči • Stanovení způsobilosti a kvalifikace dodavatelů • Technické a obchodní podmínky • Jistota Deloitte označuje jednu či více společností Deloitte Touche Tohmatsu Limited, britské privátní společnosti s ručením omezeným zárukou („DTTL“), jejích členských firem a jejich spřízněných subjektů. Společnost DTTL a každá z jejích členských firem představuje samostatný a nezávislý právní subjekt. Společnost DTTL (rovněž označovaná jako „Deloitte Global“) služby klientům neposkytuje. Podrobný popis právní struktury společnosti Deloitte Touche Tohmatsu Limited a jejích členských firem je uveden na adrese www.deloitte.com/cz/onas. Společnost Deloitte poskytuje služby v oblasti auditu, daní, poradenství a finančního a právního poradenství klientům v celé řadě odvětví veřejného a soukromého sektoru. Díky globálně propojené síti členských firem ve více než 150 zemích a teritoriích má společnost Deloitte světové možnosti a poskytuje svým klientům vysoce kvalitní služby v oblastech, ve kterých klienti řeší své nejkomplexnější podnikatelské výzvy. Přibližně 225 000 odborníků usiluje o to, aby se společnost Deloitte stala standardem nejvyšší kvality. Společnost Deloitte ve střední Evropě je regionální organizací subjektů sdružených ve společnosti Deloitte Central Europe Holdings Limited, která je členskou firmou sdružení Deloitte Touche Tohmatsu Limited ve střední Evropě. Odborné služby poskytují dceřiné a přidružené podniky společnosti Deloitte Central Europe Holdings Limited, které jsou samostatnými a nezávislými právními subjekty. Dceřiné a přidružené podniky společnosti Deloitte Central Europe Holdings Limited patří ve středoevropském regionu k předním firmám poskytujícím služby prostřednictvím více než 5 000 zaměstnanců ze 41 pracovišť v 17 zemích. © 2016 Ambruz & Dark Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář Mobilní aplikace Deloitte CZ Zpravodaje l Studie l Semináře l Novinky l Videa