Právní aspekty výroby elektřiny Juraj Szabó Ředitel útvaru Právní a Corporate Compliance ČEZ, a. s. duben 2015 Měrná jednotka * Poznámka Zdroj: Zdroj 1 CESTA K VOLNÉMU TRHU S ELEKTŘINOU Motto: „Evropa dospěla do bodu, kdy trh přestává fungovat… Dnešní trh jednoduše nedává investorům signály k tomu, že je bezpečné cokoliv postavit... Otázka zní, jestli trh s elektřinou byl vůbec někdy možný. Nikdy se neprokázalo, že by mohl fungovat... Pokud chceme trh, musíme elektřině sebrat status sociálního práva.“ Pavel Šolc, náměstek ministra průmyslu a obchodu pro energetiku, HN, 23.5. 2013 (o vývoji energetického trhu v Evropské unii) Měrná jednotka * Poznámka Zdroj: Zdroj 2 ZÁKLADNÍ FYZIKÁLNÍ CHARAKTERISTIKY ELEKTŘINY •elektřina není primární energetickou surovinou •elektřina se dá vyrobit z různých druhů primárních energetických surovin (substituovatelná výroba) •elektřina není zastupitelná energetická komodita •elektřina je bezemisní energií a může být i vyrobena zcela bez emisí •elektřina není skladovatelná*, výroba a dodávka této komodity probíhá ve stejný okamžik v reálném čase *) Skladovat elektřinu lze prostřednictvím přečerpávacích vodních elektráren, stlačeného vzduchu a nově také v pomocí setrvačníků a baterií, tyto technologie jsou zatím ovšem příliš nákladné. Měrná jednotka * Poznámka Zdroj: Zdroj 3 ZÁKLADNÍ ATRIBUTY ELEKTŘINY JAKO KOMODITY •elektřina je právní povahou věc a její dodávka je chápána jako služba; •zajištění dodávek elektřiny je považováno za veřejnou službu (a je součástí národní bezpečnostní strategie) •elektřina je v moderní společnosti vnímána jako veřejný statek (nárokovatelná) •cena elektřiny je krátkodobě je extrémně závislá na čase a místě dodávky, dlouhodobě se trhy mohou značně odlišovat; •silná technická omezení pro přepravu elektřiny, je třeba mít zajištěnu přenosovou kapacitu; •tlak na životní prostředí; • státní regulací je vyžadována vysoká spolehlivost dodávky a stabilita ceny; •řada zákazníků uvažuje stát se nezávislým na velké energetice. Měrná jednotka * Poznámka Zdroj: Zdroj 4 KLÍČOVÁ TÉMATA SPOJENÁ S VÝROBOU ELEKTŘINY Měrná jednotka * Poznámka Zdroj: Zdroj 5 PRÁVNÍ ZÁKLAD EVROPSKÉ ENERGETICKÉ POLITIKY Smlouva o fungování EU, Hlava XXI, Článek 194 1. V rámci vytváření a fungování vnitřního trhu a s přihlédnutím k potřebě chránit a zlepšovat životní prostředí má politika Unie v oblasti energetiky v duchu solidarity mezi členskými státy za cíl: a) zajistit fungování trhu s energií; b) zajistit bezpečnost dodávek energie v Unii; c) podporovat energetickou účinnost a úspory energie jakož i rozvoj nových a obnovitelných zdrojů energie; a d) podporovat propojení energetických sítí. 2. Aniž je dotčeno použití jiných ustanovení Smluv, přijmou Evropský parlament a Rada řádným legislativním postupem opatření nezbytná pro dosažení cílů uvedených v odstavci 1. Tato opatření se přijmou po konzultaci s Hospodářským a sociálním výborem a Výborem regionů. Nedotýkají se práva členského státu stanovit podmínky pro využívání svých energetických zdrojů, jeho volby mezi různými energetickými zdroji a základní skladby jeho zásobování energií, aniž je dotčen čl. 192 odst. 2 písm. c). 3. Odchylně od odstavce 2 přijme Rada opatření podle uvedeného odstavce zvláštním legislativním postupem jednomyslně po konzultaci s Evropským parlamentem, pokud jsou především fiskální povahy. Měrná jednotka * Poznámka Zdroj: Zdroj 6 CESTA K LIBERALIZACI TRHU 1., 2., a 3. liberalizační balíček (tzv. energetické balíčky) r. 1996, 2003 a 2009 a tzv. klimatický balíček – 20 – 20 - 20 Třetí liberalizační balíček (přijatý v r. 2009) obsahuje soubor pěti legislativních norem: 1. změny směrnice č. 2003/54/ES o společných pravidlech pro vnitřní trh s elektřinou; 2. změny směrnice č. 2003/55/ES o společných pravidlech pro vnitřní trh s plynem; 3. Nařízení č. 2003/1228/ES o podmínkách přístupu do sítě pro přeshraniční obchod s elektřinou; 4. Nařízení č. 2005/1775/ES o podmínkách přístupu k plynárenským přepravním soustavám; 5. Nařízení č. 2009/713/ES, kterým se zřizuje Agentura pro spolupráci energetických regulačních orgánů (ACER). Nejvýznamnějším aspektem liberalizačního balíčku je tzv. vlastnický unbundling (vlastnické oddělení produkčních kapacit od přenosu a distribuce). Měrná jednotka * Poznámka Zdroj: Zdroj 7 CESTA K LIBERALIZACI TRHU Klimatický balíček – 20 – 20 - 20 Klimatický balíček obsahuje soubor čtyř legislativních norem: 1. Směrnice č. 2009/29/ES, kterou se mění Směrnice č. 2003/87/ES o obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů (EU-ETS); 2. Rozhodnutí 406/2009/ES o rozdělení úsilí k dosažení redukčních cílů emisí skleníkových plynů; 3. Směrnice č. 2009/31/ES o zachytávání a ukládání CO2 do geologického podloží (CCS); 4. Nařízení č. 2009/28/ES o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů; Nová iniciativa EK – leden 2014 „Klimatické a energetické cíle 2030“ představení nového strategického cíle snižování emisí o 40% proti roku 1990 a podílu OZE ve výši 27% při současném vyšování konkurenceschopnosti evropské ekonomiky; … současnost: vysoké ceny elektřiny a dalších energetických komodit drtí konkurenceschopnost Měrná jednotka * Poznámka Zdroj: Zdroj 8 VÝVOJ CENY ELEKTŘINY V ČR A CENY POVOLENEK EU-ETS Za poslední tři roky dramatický pokles velkoobchodní ceny elektřiny z ceny přes 60 EUR/MWh na 34 EUR/MWh •Na konci roku 2012 nadbytek emisních povolenek dosáhl rekordních dvou miliard tun, na konci roku letošního má dále narůst na 2,2 miliardy tun, odhaduje Bloomberg New Energy Finance. Ceny emisních povolenek padly z maxima 29,69 eur v červenci roku 2008 až na 2,46 eur letos 17. dubna. Aktuálně se na ICE Futures pohybují kolem 4,75 - 4,8 eur Měrná jednotka * Poznámka Zdroj: Zdroj 9 9 §Zrušení výjimky pro obchodování s komoditními deriváty pro energetiku §Riziko nutnosti získání „MiFID“ licence, plnění podmínek jako finanční instituce §Zúčtovací a informační prahy budou teprve specifikovány – ESMA a Evropská komise §Nutnost reflektovat specifika energetiky při stanovování prahů §Nařízení neobsahuje definice hedgingu a spekulativních transakcí a způsob jejich výpočtu § § §Způsob ochrany a zpřístupňování dat v rámci databáze ACER §Zveřejňování informací veřejnosti – nutnost agregace a anonymity §Dvojitý reporting §Nejasná vazba na REMIT § §Novelizace Market in Financial Instruments Directive – návrh zrušení dosavadní výjimky pro obchodování s komoditami na vlastní účet §Definice komoditních derivátů jako finančního nástroje § §Nové Nařízení o OTC derivátech, ústředních protistranách a registrech obchodních údajů §Obchody s OTC deriváty budou muset být od určitého objemu účtovány prostřednictvím ústředních protistran a oznamovány ústředním datovým střediskům §Transparentnost – reportování ACER §Zákaz manipulace s trhem a insider trading §Vztahuje se na fyzicky vypořádávané spotové e velkoobchodní OTC transakce, ne na finanční instrumenty pokryté Market Abuse Directive § ROZŠÍŘENÍM REGULACE FINANČNÍCH TRHŮ NA ENERGETIKU HROZÍ NEGATIVNÍ DOPADY VČETNĚ FAKTICKÉHO ZVÝŠENÍ RIZIKA NA TRHU §Zákaz manipulace s trhem a insider trading ve vazbě na MIFID MiFID2/MIFIR 2013-4 Rizika pro energetiku Popis opatření EMIR ü 2012 REMIT ü 2011 MAD/MAR 2013-4 Měrná jednotka * Poznámka Zdroj: Zdroj 10 10 Energetická politika EU je na rozcestí C02a Obnovit jednotný energetický trh jako jasnou prioritu EU §Sjednotit, posílit a stabilizovat energetické trhy §Posílit dlouhodobou důvěru v systém EU-ETS - CO2 §Zavést a unifikovat efektivní podporu OZE (zelené certifikáty) §Pokračovat v integraci via market coupling §Zavést jednotný systém rezervní výrobní kapacity (mechanismus kapacitních plateb) § Energetický trh EU se rozpadne na 27 národních systémů §Národní trhy zavedou vzájemně nekompatibilní vlastní regulaci §Energetický trh nemůže fungovat jako dosud – nárůst regulace §Vyšší ceny elektřiny pro koncové zákazníky §Jiné sektory můžou v rozpadu následovat – princip jednotné EU je ohrožen IP10a EVROPSKÁ ENERGETICKÁ POLITIKA POTŘEBUJE POSÍLIT JEDNOTNÝ VNITŘNÍ TRH, JINAK HROZÍ ROZPAD NA 27 NÁRODNÍCH SYSTÉMŮ Měrná jednotka * Poznámka Zdroj: Zdroj 11 NÁRODNÍ LEGISLATIVNÍ RÁMEC... §Energetická koncepce ČR §Zákon o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích (energetický zákon) (458/2000 Sb.) §Zákon o hospodaření s energií (406/2000 Sb.) §Zákon o cenách (526/1990 Sb.) §Zákon o podporovaných zdrojích energie (165/2012 Sb.) §Zákon o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů (383/2012 Sb.) §Sekundární legislativa: üvyhlášky Energetického regulačního úřadu (zejména: vyhl. o podmínkách připojení k elektrizační soustavě (51/2006 Sb.), vyhl. o podrobnostech udělování licencí pro podnikání v energetických odvětvích (426/2005 Sb.), vyhl. o Pravidlech trhu s elektřinou, zásadách tvorby cen za činnosti operátora trhu s elektřinou (541/2005 Sb.), Vyhláška o termínech a postupech výběru formy podpory, postupech registrace podpor u operátora trhu, termínech a postupech výběru a změn režimů zeleného bonusu na elektřinu a termínu nabídnutí elektřiny povinně vykupujícímu (registrační vyhláška) 346/2012 Sb., vyhlášky Ministerstva průmyslu a obchodu vyhlášky Ministerstva životního prostředí Měrná jednotka * Poznámka Zdroj: Zdroj 12 ENERGETICKÝ ZÁKON Zákon č. 458/2000 Sb., - právní rámec liberalizace trhu s el. v ČR § § Účinnost od 1.1.2001 (nahradil zák. č. 222/1994 Sb.) § § Soulad s energetickou legislativou EU, Unbundling – oddělení distribuce od ostatních činností § § Od r. 2002 postupné otevírání trhu s elektřinou při regulovaném přístupu k přenosové resp. distribuční soustavě § § Od 1.1.2006 jsou všichni koneční zákazníci oprávněnými zákazníky tzn. mohou si zvolit dodavatele elektřiny (už není chráněný zákazník) § § Předmět podnikání v energetice – výroba, přenos, distribuce a obchod s elektřinou § § Měrná jednotka * Poznámka Zdroj: Zdroj 13 ENERGETICKÝ ZÁKON – ÚČASTNÍCI TRHU § Výrobce práva a povinnosti stanoví § 23 zákona licence na výrobu se uděluje na 25 let § Operátor trhu s elektřinou zřizovatelem je stát, zpracovává údaje předávané účastníky trhu, organizuje krátkodobý trh s elektřinou, vyhodnocuje odchylky, spravuje český Rejstřík obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů na základě pověření od MŽP ČR § Provozovatel přenosové soustavy připojení do přenosové soustavy (PPPS), nakupuje podpůrné služby §Provozovatel distribuční soustavy připojení do distribuční soustavy (PPDS) § Obchodník elektřinou § Burza (PXE) nebo zahraniční (EEX…), nebo OTC obchodníci § § Konečný zákazník Výrobce může dodávat přímo konečnému zákazníkovi § Měrná jednotka * Poznámka Zdroj: Zdroj 14 ENERGETICKÝ ZÁKON § Licencování •podnikání v energetice je možné za podmínek stanovených zákonem na základě státního souhlasu – licence na výrobu elektřiny •Licenční řízení vede a licenci uděluje Energetický regulační úřad • Podmínky pro udělení (a udržení) licence: •Obecné předpoklady (platné pro všechny licencované subjekty) •+ Zvláštní předpoklady (platné pro specifické činnosti) Můžeme je dále třídit na: • statusové předpoklady • odborné předpoklady • technické předpoklady • finanční předpoklady • § § § § § § Měrná jednotka * Poznámka Zdroj: Zdroj 15 ENERGETICKÝ ZÁKON § Práva a povinnosti držitele licence - výrobce elektřiny (§ 23 EZ) § §právo na připojení do elektrizační soustavy §dodávat elektřinu účastníkům trhu prostřednictvím přenosové nebo distribuční soustavy §spotřebovávat elektřinu pro vlastní potřebu §nabízet a poskytovat podpůrné služby dle PPPS nebo PPDS § §Povinnosti – těch je podstatně víc a týkají se: § §kvality a bezpečnosti dodávky elektřiny §umožnění dispečerského řízení výrobního zdroje §poskytování strukturovaných informací pro OTE, TSO nebo DSO, ostatní účastníky trhu s elektřinou o provozu zdroje a emisích CO2 a radioaktivního odpadu § § § • § § § § § § Měrná jednotka * Poznámka Zdroj: Zdroj 16 PŘIROZENÝ MONOPOL, DOPRAVA ELEKTŘINY, JE NADÁLE REGULOVÁN, … Zdroj: Energetický zákon ČR OD 1.1.2005 JSOU CENOVĚ REGULOVÁNY: ü üpřenos elektřiny üsystémové služby üdistribuce elektřiny (napěťové hladiny VVN, VN a NN) üčinnosti OTE üdodávka elektřiny zákazníkům využívajícím služeb dodavatele poslední instance üdecentralizovaná výroba (zdroje nepřipojené k přenosové soustavě) üceny výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů a kombinované výroby elektřiny a tepla Měrná jednotka * Poznámka Zdroj: Zdroj 17 Regulátor chrání spotřebitele, podporuje soutěž a stanovuje ceny za použití sítí ČEZ Operátor trhu s elektřinou Obchodníci Volba dodavatele Přenos (ČEPS) Nakupuje podpůrné, poskytuje systémové služby Distribuce (REAS) Koncoví zákazníci Nezávislí výrobci Import Provozovatel přenosové soustavy řídí a udržuje soustavu v rovnováze, operátor trhu zúčtovává odchylky mezi smluvenými a skutečnými hodnotami Energetický regulační úřad NASTAVENÝ MODEL TRHU S ELEKTŘINOU V ČR Power Exchange Central Europe Měrná jednotka * Poznámka Zdroj: Zdroj 18 Výrobce Operátor trhu s elektřinou Obchodníci Přenosová soustava Nakupuje podpůrné, poskytuje systémové služby Distribuční soustava Distributor Koncoví zákazníci Dodavatelé paliva VÝROBCE ELEKTŘINY Z POHLEDU PROVOZU ZDROJE Dodavatelé dalších vstupů do výroby Power Exchange Central Europe Regulátoři EU/CZ a Regulační rámec Operátor trhu s elektřinou C:\Users\szabojur\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Low\Content.IE5\21MWL67G\Logo_OTE[1].png Měrná jednotka * Poznámka Zdroj: Zdroj 19 VÝROBNY ELEKTŘINY (ELEKTRÁRNY SKUPINY ČEZ) Měrná jednotka * Poznámka Zdroj: Zdroj 20 EMISNÍ OBCHODOVÁNÍ •motivační nástroj ke snižování emisí skleníkových plynů; •jedna povolenka umožňuje majiteli vypustit do ovzduší jednu tunu CO2 - subjekty, které mají možnost redukovat emise s nižšími náklady, mohou uspořené emisní povolenky nebo jiné emisní kredity prodat těm, u nichž by taková redukce byla nákladnější; •Od r. 2008 mohou mezi sebou obchodovat státy Dodatku 1 Kjótského protokolu v rámci flexibilního mechanismu Mezinárodní emisní obchodování (International Emission Trading, IET); •největším systémem emisního obchodování je European Union Emission Trading Scheme (EU ETS), kterého se jako členský stát EU účastní i ČR; (Směrnice 2003/87/ES) • v ČR je EU ETS upraven zákonem č. 383/2012 Sb. - uvádí, na jaká zařízení se systém vztahuje a jaká jsou práva a povinnosti jejich provozovatelů; •provozovatelé monitorují své emise, vykazují je každoročně MŽP a vyřazují za ně povolenky, část povolenek dostanou provozovatelé bezplatně, zbytek si mohou koupit na trhu nebo v aukci; •povolenky existují a pohybují se na účtech v rejstříku povolenek, jehož národním správcem je OTE, a.s. Měrná jednotka * Poznámka Zdroj: Zdroj 21 Účastník trhu 2 Účastník trhu 1 OTE Dvoustranné smlouvy Poskytovatel podpůrných služeb1 Poskytovatel podpůrných služeb2 ČEPS technické toky finanční toky informační toky … KTERÝ ZAJIŠŤUJE NA TRHU S ELEKTŘINOU TECHNICKÉ, FINANČNÍ A INFORMAČNÍ TOKY … Zdroj: Energetický zákon ČR a vyhláška ERÚ Měrná jednotka * Poznámka Zdroj: Zdroj 22 HLAVNÍ ÚČASTNÍCI TRHU S ELEKTŘINOU c Koncoví odběratelé mají zájem pokrýt očekávanou spotřebu za minimální cenu Typický roční průběh spotřeby zákazníka Typický roční průběh disponibility výrobce Výrobci mají zájem maximalizovat příjem z uplatnění disponibility Import Export Obchodníci uspokojují protichůdné zájmy výrobců i odběratelů, berou na sebe riziko otevřené pozice Obchodník 1 Obchodník 2 Výrobce 1 Výrobce 2 Odběratel Burzy a brokerské platformy plní obdobnou funkci jako obchodníci Měrná jednotka * Poznámka Zdroj: Zdroj 23 ZAJIŠTĚNÍ ROVNOVÁHY V SOUSTAVE ČEPS vyrovnává bilanci aktivací od výrobců nakoupených podpůrných služeb VÝROBCI zajišťují jednotlivé podpůrné služby: §primární regulace §sekundární regulace §terciální regulace (kladná a záporná) §rychle startující záloha (10 a 15 min.) §dispečerská záloha (30,60,90,360 min.) OTE vyhodnocuje odchylky jednotlivých subjektů ODBĚRATELÉ způsobují odchylku Platba za odchylku Platba za rezervovanou kapacitu Obdobně platí za odchylku i výrobci či obchodníci Měrná jednotka * Poznámka Zdroj: Zdroj 24 TRH S ELEKTŘINOU V ČR ČEZ, a. s. Energetický regulační úřad Operátor trhu s elektřinou a.s. ČEPS, a. s. Aukční kancelář na přeshraniční kapacity Garance Garance Měrná jednotka * Poznámka Zdroj: Zdroj 25 VELKOOBCHODNÍ CENA ELEKTŘINY SE UTVÁŘÍ NA TRHU NA ZÁKLADĚ MNOHA FAKTORŮ NABÍDKY A POPTÁVKY OBJEM (MW) CENA (Kč/MWh) Faktory nabídky – Kapacity a účinnosti elektráren Ceny paliv – uhlí, plyn, ropa Ceny CO2 Přeshraniční kapacity Faktory poptávky – spotřeba průmyslu a domácností, počasí přeshraniční kapacity Spotové ceny (Např. cena produktu Dodávka 1MW zítra od 11 do 12 hodin) Forwardové ceny (Např. cena produktu Dodávka 5 MW celý příští rok) = Průměr očekávaných budoucích hodinových spotových cen Měrná jednotka * Poznámka Zdroj: Zdroj 26 VELKOOBCHODNÍ CENA ELEKTŘINY V REGIONU JE NEJVÍCE ZÁVISLÁ NA CENĚ UHLÍ, PLYNU A POVOLENEK CO2 Dostupná kapacita MW hnědouhelné paroplynové černouhelné vodní větrné jaderné Výrobní náklady dle typu zdrojů €/MWh min. zatížení max. zatížení plynové §na volném trhu je cena elektřiny odvozena od variabilních nákladů závěrných zdrojů §v Německu jsou závěrnými zdroji černouhelné (mimo špičku) a plynové (ve špičce) §z tohoto důvodu reaguje silně na vývoj cen uhlí, plynu a povolenek CO2 26 topné oleje Měrná jednotka * Poznámka Zdroj: Zdroj 27 Přednostní právo dotovaných obnovitelných zdrojů na využití deformuje klasický merit order Dostupná výrobní kapacita MW Variabilní náklady €/MWh min. zatížení max. zatížení 27 topné oleje hnědouhelné paroplynové černouhelné větrné vodní jaderné plynové topné oleje hnědouhelné paroplynové černouhelné větrné vodní solární jaderné plynové §Tradiční elektrárny tedy realizují nižší tržby a výstavba nových se nevyplácí, přestože jsou stále potřeba jako záloha pro situace nepříznivé pro výrobu v RES. Nový problém: Růst podílu výroby v obnovitelných zdrojích (RES) snižuje velkoobchodní cenu elektřiny, (byť koncovému zákazníkovi účet roste…) §Tradiční elektrárny jsou vytlačovány RES, snižuje se jejich využití v čase a dosahují i nižších cen než by dosáhly v případě, že by RES neexistovaly Měrná jednotka * Poznámka Zdroj: Zdroj INSTALOVANÁ KAPACITA SOLÁRNÍCH ELEKTRÁREN cca. 2000MW v ČR Zdroj: ERU Měrná jednotka * Poznámka Zdroj: Zdroj 29 DISKUZE, DOTAZY DĚKUJI ZA POZORNOST! juraj.szabo@cez.cz