Celní správa v ČR Organizační diagram Co je to „celní správa“? Celní správa Ve funkčním pojetí V organizačním pojetí Celní správa organizační pojetí Celní správa - organizace lZ pohledu národního: lSoustava orgánů daného státu: lCelní správa ČR l lZ pohledu unijního: lSoustavy orgánů jednotlivých členských států lPonecháno na národních právních úpravách lNení harmonizováno, „jen“ obdobné tendence l lZ pohledu globálního: lWorld Customs Organisation, WTO aj. lMezinárodní spolupráce celních správ l Celní správa České republiky Zákon č.17/2012 Sb. (ZCS) Charakteristika lCSČR nahrazuje CSČR podle 185/2004 Sb.- stejný název, ale jiná soustava lCSČR = a)soustava správních orgánů b)ozbrojený bezpečnostní sbor Organizace celní správy ČR do 31.12.2012 l lSoustava celních orgánů (2010) l 1.GŘC (1) 2.CŘ (8) 3.CÚ (nyní 54, původně 91) 4. l+ SON (Skupina operativního nasazení) Do 31.12.2012 GŘC CŘ CÚ GFŘ FŘ SFÚ FÚ Organizační diagram Soustava od 1.1.2013 Generální ředitelství cel Celní úřad pro … (14) Celní úřad Praha Ruzyně GŘC l l l lNejvyšší orgán Celní správy v ČR lPřímo podřízeno MF ČR lLokace: Praha - Budějovická lGenerální ředitelství cel je účetní jednotkou, má vlastní IČ 71214011 GŘC – rozpočtové a bilanční postavení lBilanční subjektivita – GCŘ je účetní jednotkou lRozpočtová forma – organizační složka státu lKapitola: MF GŘC – působnost I lII. Instance k CÚ lPřevod cel podle Nařízení Rady (ES,Euratom) č. 1150/2000 ze dne 22.5.2000, kterým se provádí rozhodnutí 94/728/ES Euroatom o systému vlastních zdrojů Společenství lRozhoduje ve věcech působnosti o charakteru významu případu cs/mezinár. GŘC – působnost II lV případech cs a mezinár. významu je pověřeným celním orgánem s postavením policejního orgánu podle TŘ lPlní funkci CAJ pro účely analýzy rizik GŘC – působnost III lPodíl na: lPříprava předpisů lZabezpečení analytických a koncepčních úkolů lSjednávání mezinár. smluv, rozvoj styků a spolupráce, plnění závazků GŘC – působnost IV lOblast mezinárodní spolupráce: lNárodní koordinační jednotka spolupráce lÚstřední kontaktní orgán – spotřební daně lÚstřední úřad pro výměnu informací EU, EK lOrgán odpovědný za doručování písemností nebo oznamování rozhodnutí jiných států lKontaktní orgán vymáhání některých finančních pohledávek a mezinár. pomoc při správě daní – pověření ministerstva l GŘC – působnost V lMezinárodní spolupráce – dohled: lNad osobami lDopravními prostředky a kontejnery lPohybem zboží lMístem, l porušení právních předpisů druhé smluvní strany lOpatření k zajištění převozu §§ po dohodě s cizí celní správou GŘC – působnost VI lPůsobnost v oblasti evidence a statistiky lLaboratorní zabezpečení CS a FS lEdukační a expertní činnost a skladování lZpravodajsko technická kooperaxe l GŘC – působnost VII lGŘC – speciální inspekční útvar Generální ředitel lCelník lJmenovaný MF (!!! GŘ GFŘ – vláda!!!) l l l l l brig. gen. Mgr. Milan Poulíček generální ředitel GŘC gr.png Celní úřady – působnost I lObecná působnost celního orgánu podle práva EU lSpráva cel lSpráva určených daní lPověřený celní orgán v případech ne cs nebo mezinár. významu l Celní úřad – působnost v dělené správě lPLATÍ l lGenerální inkasent l„obecný správce daně podle SŘ“ lInkasní správa v rámci dělené správy v případě SR, SF, RÚSC l l Celní úřad – působnost lMezinárodní spolupráce lAsistenční činnost pro … lUrčení celního prostoru lEvidence kontrolovaného zboží lRegistry a evidence jiné lEdukační a expertizní sklad lAutorizace – osvědčení lKontrola lPátrací služba Celostátní věcná působnost vybraných CÚ lCÚ OK: závazné informace o sazebním zařazení (celní editační povinnost) lCÚ JmK: svobodná celní pásma, svobodný sklad, dotčený orgán územního a stavebního řízení v SCP, ručení, celní doklady podle MS lCÚ JčK: osvědčení podle práva EU, povolení k nezjišťování CD v tranzitu lCÚ Pha: gen.CÚ Bilanční, majetkové a pracovněprávní postavení CÚ lCÚ mají postavení organizačních jednotek GŘC lNejsou: účetní jednotkou, nejsou správci majetku, nejsou zaměstnavatelem ad celní správa ve funkčním pojetí: problematika dělené správy lJaké činnosti zabezpečují orgány CS ČR? l lCla lDaně lDalší činnosti l l lDělená správa •Celní správa - funkce lCÚ a dělená správa - § 8 odst. 2 písm. a l(dříve 5 odst. 4 písm. m) starého zákona o CS ČR): l lCelní úřad je lobecným správcem daně podle správního řádu a vykonává správu placení peněžitých plnění v rámci dělené správy, která jsou příjmem státního rozpočtu, státních fondů nebo rozpočtů územních samosprávných celků Dělená správa z pohledu DŘ l§ 2/3 Daní se pro účely tohoto zákona rozumí l … lc) peněžité plnění v rámci dělené správy. l lCo je to dělená správa? Dělená správa - §§ 161-162 DŘ l l K dělené správě dochází, je-li rozhodnutím orgánu veřejné moci, který není správcem daně, vydaným při výkonu veřejné moci uložena platební povinnost k peněžitému plnění určenému do veřejného rozpočtu a postupuje-li se při jeho placení podle tohoto zákona nebo podle jeho jednotlivých ustanovení. lTo platí i tehdy, pokud vznikla platební povinnost k peněžitému plnění určenému do veřejného rozpočtu přímo ze zákona bez vydání rozhodnutí. lOrgán veřejné moci věcně příslušný ke správě placení peněžitého plnění je v tomto rozsahu správcem daně. Osoba povinná k placení tohoto peněžitého plnění má stejná práva a povinnosti jako daňový subjekt při placení daní. l l l K dělené správě rovněž dochází, jestliže zákon stanoví, že ke správě placení peněžitého plnění je příslušný jiný správní orgán než orgán veřejné moci, který platební povinnost k peněžitému plnění uložil. l l Dělená správa - §§ 161-162 DŘ l lPokud orgán veřejné moci, který uložil platební povinnost k peněžitému plnění v rámci dělené správy: l lnení současně příslušný ke správě placení tohoto peněžitého plnění, předá příslušnému správci daně nezbytné údaje o uložení nebo vzniku této povinnosti nejpozději do 30 dnů ode dne právní moci rozhodnutí, jímž byla platební povinnost uložena; přílohou těchto údajů je stejnopis rozhodnutí s vyznačením právní moci a přehled o předávaných rozhodnutích. lnení současně příslušný k vymáhání tohoto peněžitého plnění, předá příslušnému správci daně nezbytné údaje o uložení nebo vzniku této platební povinnosti, včetně stejnopisu rozhodnutí s vyznačením právní moci a přehledu předávaných rozhodnutí. Tyto údaje jsou předávány o peněžitém plnění, které nebylo dobrovolně uhrazeno do 30 dnů po marném uplynutí lhůty jeho splatnosti. l lOrgán veřejné moci, který předal údaje ke správě placení peněžitého plnění v rámci dělené správy příslušnému správci daně, je povinen tomuto správci daně neprodleně sdělit jakékoliv změny, které nastaly nebo mohou nastat při správě placení těchto peněžitých plnění. l lSprávce daně, který převzal údaje ke správě placení peněžitého plnění v rámci dělené správy, poskytne na dožádání orgánu veřejné moci, který mu tyto údaje předal, informace o placení tohoto peněžitého plnění. l lMístní příslušnost správce daně, na něhož přechází správa placení peněžitého plnění, se řídí podle sídla orgánu veřejné moci, který platební povinnost k peněžitému plnění uložil. Příklad dělené správy lZákon č. 185/2001 Sb., o odpadech lZnění do 31.10.2009 (před DŘ). l§ 68 (1) Pokutu ukládá, vybírá a vymáhá správní úřad, který jako první zahájil řízení o jejím uložení; pokuty uložené inspekcí vymáhá příslušný celní úřad. V případě, že bylo zahájeno řízení ve stejný den inspekcí a obecním úřadem obce s rozšířenou působností, provede řízení o uložení pokuty inspekce. O zahájení řízení o uložení pokuty se inspekce a obecní úřad obce s rozšířenou působností vzájemně informují. Při placení a vymáhání uložených pokut se postupuje podle zvláštního právního předpisu. (ZSDP, část VI.) l Příklad dělené správy lZákon č. 185/2001 Sb., o odpadech lZnění do 31.10.2009 (před DŘ). l§ 68 (1) Pokutu ukládá, vybírá a vymáhá správní úřad, který jako první zahájil řízení o jejím uložení; pokuty uložené inspekcí vymáhá příslušný celní úřad. V případě, že bylo zahájeno řízení ve stejný den inspekcí a obecním úřadem obce s rozšířenou působností, provede řízení o uložení pokuty inspekce. O zahájení řízení o uložení pokuty se inspekce a obecní úřad obce s rozšířenou působností vzájemně informují. Při placení a vymáhání uložených pokut se postupuje podle zvláštního právního předpisu. (ZSDP, část VI.) l Příklad dělené správy lZákon č. 185/2001 Sb., o odpadech lZnění od 1.1.2011 (po DŘ). l§ 68 (1) § 68 Pokutu ukládá, vybírá a vymáhá správní úřad, který jako první zahájil řízení o jejím uložení; pokuty uložené inspekcí vymáhá příslušný správce daně. V případě, že bylo zahájeno řízení ve stejný den inspekcí a obecním úřadem obce s rozšířenou působností, provede řízení o uložení pokuty inspekce. O zahájení řízení o uložení pokuty se inspekce a obecní úřad obce s rozšířenou působností vzájemně informují. l lNavíc v tomto případě (Z o odpadech) celní orgány před i po 1.1.2011: l lKontrolují vnitrostátní i přeshraniční přepravu odpadů, lkontrolují dovoz baterií nebo akumulátorů ze států, které nejsou členskými státy Evropské unie, lpředávají podněty ministerstvu k uplatnění vrchního státního dozoru, lukládají nápravná opatření při porušení povinností vztahujících se k přepravě odpadů. l lDále např.: lPři vnitrostátní přepravě nebezpečných odpadů celní úřady kontrolují, zda je odpad vybaven doklady podle tohoto zákona a prováděcích právních předpisů a zda odpad odpovídá údajům v dokladech uvedeným. lPři přeshraniční přepravě odpadů celní úřady dále kontrolují, zda přepravované zboží, které není vybaveno doklady požadovanými pro přepravu odpadů, není odpadem. l…